Hop til indhold

Pletvis tør hud


Gæst MesterJakel
 Share

Recommended Posts

Gæst MesterJakel

Hej

 

Vi bor i det sydlige Kina og har fra Danmark taget vores langhårede Chihuahua med. Hen er 3 år og vejer 3,2 kg. De seneste par måneder har han haft diverse problemer med pelsen. Han har til tider kløet sig meget og har været påvirket af dette. Der er som sådan ikke noget synligt på hunden, men når man klør ham kan man hist og pist mærke små hårde knolde, på størrelse med et knappenålshoved eller et godt myggestik. Disse pletter bliver til synligt røde mærker på huden, givetvis fordi han klør/bider sig hvor de er.

Det startede på bugen, og vi var hos en lokal dyrelæge der barberede ham på bugen og gav noget rensevæske til at smøre på dagligt. Han havde på tidspunket 4 mindre røde områder. Det at han blev barberet gjorde at han fik mulighed for for alvor at kradse direkte i huden, så især der hvor bagporterne rigtigt kunne få fat blev til mere eller mindre et åbent sår. Det er nu nogle måneder siden, huden på bugen er helet.

For nogle uger siden pillede vi en tæge af ham, og fandt et par tæger på ham over nogle dage, hvorfor vi tog en tur til dyrelæge efter en gang loppe/tægemiddel (i dette tilfælde er der tale om et kopiprodukt af Bayvantic/Advantix) det er nu godt en uge siden og vi har ikke fundet noget der kravler i pelsen siden.

Men, disse knolde af tør hud dukker stadig op, nu på ryggen (jeg har læst skrækhistorierne om Frontline og Bayvantic, det er ikke på de steder hvor loppemidlet er påført)

 

Hans diæt består ar Royal Canin til voksne Chihuahua'er samt lidt rester fra spisebordet, og lidt godbidder ind imellem. Han er generelt legesyg og fuld af energi. Det klima vi bor i er MEGET forskellig fra Danmark, er i sommerperioden er dagtemperaturene 30-40 grader, luftfugtigheden meget høj 80-95% og det er ikke meget forskelligt om natten. Vi lufter så vidt muligt tidligt om morgenen og seneftermiddag og aften for at undgå at tage ham med ud i den brændende sol. Grundet varmen er vores hjem i meget af tiden kølet ned af A/C, hvilket giver meget tør luft, så der er en del forskel.

Der er mange af de lokale der klipper deres hunde meget korthårede, jeg ser ikke det som en løsning da det ikke vil hjælpe ham med at klare varmen, og det vil sætte ham i fare for solskoldning.

 

Forslag velkomne. De lokale dyrlæger tager lidt let på sagerne. Det virker lidt som om at holdningen er at man bare får en ny hund hvis det går galt med den man har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, prøv at lave lidt søgning på nettet med de der knopper, så du får nogle billeder der ligner det han har. Måske kan det give lidt. Måske er han bare så tør pga. luftfugtigheden, så kunne det måske hjælpe at give ham noget lakseolie i maden. Eller måske er det allergi over for noget. Jeg giver dig ret i at I ikke skal klippe ham alt for kort. Mange steder står der netop også, at pelsen er med til at beskytte for solen. Man kan købe nogle slags dragter på nettet, som man hælder vand på, så de virker afkølende, måske kunne det være en idé hvis I skal ud med ham på andre tidspunkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MesterJakel

Tak for svaret.

 

Jeg tror hot spots kan udelukkes, selvom min søgning på internettet viser billeder der ligner meget. Som jeg forstå hot spots, så kommer de af at hunden selv bider og kradser sig så de opstår. Et par af disse pletter er på steder hvor han ikke kan bide sig selv (dog stadig kradse, ved ikke lige om der er noget sted hunden ikke selv kan nå) e.g. på skuldrene. Efter at have iagtaget i nogle dage nu, tror jeg at det er pletter af tør hud der starter det, som så bliver til røde pletter hvis han kan nå dem.

 

Så en gang lakseolie skal prøves. Det kan vi i midlertid ikke købe her, kan andre typer olie hjælpe, for eksempel vindruekerne/solsikke/peanut? Det kommer til at tage nogle uger at få noget fra Danmark (hvis den slags kan komme igennem tolden)

 

Vedhæftede billede er af hans inderlår. Denne plet er dukket op iløbet af en dags tid, vi har ikke opserveret at han har bidt eller slikket sig på det område. Pletten er ca. 1cm i diameter, og han er kun mildt iriteret hvis vi rører ved den.

 

Inderlår.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Kunne tyde på en eller anden infektion i huden?

Infektioner leder ofte tankerne hen på immunforsvaret - så det skal du tænke ind i billedet - om kost mv. er optimal. Jeg ville ikke give peanuts eller vindruekerne olie - da nødder og vindruer er giftige for hunde - i mangel af bedre kunne solsikke olien være det bedste bud - alternativ lidt tun/sardiner i olie. Fede fisk indeholder gode kilder til olie samt en masse antioxidanter

 

Det kan også være en allergisk reaktion på noget - det er ikke altid hunden behøver at bide sig - allergi er svær at finde hoved/hale i - det kan være omgivelserne og du skriver i har aircondition - så påvirkningen af varme/luftfugtighed/tør luft kan også være en grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst MesterJakel

En opfølgning på dette. Vores lille hund har nu i en måned været på Kronsj Lakseolie, hentet i Danmark. Pelsen er blevet blankere og huden ser og føles nu helt normal. Dog er introduktionen af lakseolie faldet sammen med at klimaet også er blevet mildere, så brug af air-conditioning og ekstremt fugtigt luft er dermed også væk. Så om det er det ene eller det andet der har gjort udslaget kan jeg ikke sige. Det ville være rart at vide, men det vigtigste er at problemet er væk. Tak til jer der skrev svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret.

 

Jeg tror hot spots kan udelukkes, selvom min søgning på internettet viser billeder der ligner meget. Som jeg forstå hot spots, så kommer de af at hunden selv bider og kradser sig så de opstår. Et par af disse pletter er på steder hvor han ikke kan bide sig selv (dog stadig kradse, ved ikke lige om der er noget sted hunden ikke selv kan nå) e.g. på skuldrene. Efter at have iagtaget i nogle dage nu, tror jeg at det er pletter af tør hud der starter det, som så bliver til røde pletter hvis han kan nå dem.

 

Så en gang lakseolie skal prøves. Det kan vi i midlertid ikke købe her, kan andre typer olie hjælpe, for eksempel vindruekerne/solsikke/peanut? Det kommer til at tage nogle uger at få noget fra Danmark (hvis den slags kan komme igennem tolden)

 

Vedhæftede billede er af hans inderlår. Denne plet er dukket op iløbet af en dags tid, vi har ikke opserveret at han har bidt eller slikket sig på det område. Pletten er ca. 1cm i diameter, og han er kun mildt iriteret hvis vi rører ved den.

 

[ATTACH=CONFIG]93037[/ATTACH]

 

Vi fik anbefalet hørfrø olie ved dyrlægen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...