Hop til indhold

Den "rigtige" uddannelse til adfærdsbehandler/hundepsykolog.

Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Kender en adfærdsbehandler. Udd. ved DKK og det koster ikke at få råd over telefon. Man kan jo ikke kræve penge for at snakke i telefon. Lyder simpelthen for mystisk. Hvordan vil man også tjekke op på det? Man kan jo bare ringe med hemmeligt nummer og lade være med at oplyse sit fulde navn, så finder de jo aldrig frem til hvem de har snakket med?:)

Jeg ville også undersøge hvilken ideologi, som han/hun arbejder efter. Jeg gider ikke noget med overdrevent fokus på lederskab, og det skal slet ikke være en, som kan finde på at slå, ruske, alfarulle eller andet mærkværdigt!

Jeg har en veninde som er uddannet, og jeg fulgte jo med i de opgaver hun lavede, og hvad kravene var for opgaverne og den slags, personligt synes jeg selv det virkede som en rigtig god uddanelse.

Hun blev uddannet af Lone Greva og Irene Liliequist. :mrgreen:

Forside - PAFF

Så vidt jeg ved uddanne Lone Greva vidst ikke flere folk PT. Ved ikke om hun har planer om at starte det igen? :hmm:

Jep hun gik det meste af uddanelsen hos LG og da denne så blev syg, gjorde jeg din veninde færdig. Hun er en god pige :-)

Lone genoptager ikke uddannelse af instruktører og adfærdsbehandlere, men "nøjes" med adfærdsrådgivning og hundtræning - ifølge det sidste hun har sagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep hun gik det meste af uddanelsen hos LG og da denne så blev syg, gjorde jeg din veninde færdig. Hun er en god pige :-)

Lone genoptager ikke uddannelse af instruktører og adfærdsbehandlere, men "nøjes" med adfærdsrådgivning og hundtræning - ifølge det sidste hun har sagt

Mente nok at hun ikke startede helt igen :-D

Min veninde er i hvertfald også tilfreds med sin uddannelse, og hun har godt nok hjulpet rigtig mange. Det er nu også bare dejlig at have sådan en adfærds ekspert i baglommen når man ikke ved hvorfor ens hund opfører sig som en tosse :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Eftersom adfærdsbehandler principielt set er noget, alle kan kalde sig uden at have nogen som helst former for dokumentation for titlen, så mener jeg, man bør være yderst omhyggelig med at vælge adfærdsbehandler/træner til sin hund.

Da jeg skulle finde det helt rette sted til Basil og mig, gjorde jeg det på den måde, at jeg dels lyttede til erfaringer fra de hundemennesker med samme indstilling til hunde, som jeg selv har, i min omgangskreds og deres anbefalinger, indtil jeg fandt frem til, hvilke træningssteder og adfærdsbehandlere jeg ønskede at undersøge nærmere.

Jeg har i mine undersøgelser forlangt at få at vide, hvor folk er uddannet og hvorfra de har deres viden, samt hvilke principper og metoder, de går ind for som trænere og adfærdsbehandlere. Der ud over er jeg mødt op og har observeret deres træning og håndtering af hunde, før jeg har tilmeldt min hund og mig selv.

Nu går Basil og jeg til klikkertræning hos Marianne Becker Olsen, som har Hundecenter Nordjylland, og hende vil jeg uden at blinke give mine uforbeholdne anbefalinger, hvis man leder efter en dygtig træner eller adfærdsbehandler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu har vi haft 3 forskellige adfærdsbehandlere inde over Bamse - Egentlig ikke fordi der var deciderede problemer de to andre skulle tage sig af, men ville gerne have nye indput og nye øjne på mit og Bamses forholde og ideer til hvad jeg kunne gøre bedre ifht. hverdagen med hunden og de dagligdags ting.

Det har været ret interessant og især en af dem var fantastisk dygtig og når jeg sidder og læser behandlingsplanen den dag i dag, så kan jeg se HVOR meget hun ramte plet på.

Egentlig virkede det som små ting og hun formåede at formidle budskabet på en måde, så vi ikke følte os kritiserede som hundeejere, men forstod vigtigheden af, at vi ændrede nogle ting - Og fik meget udførlige beskrivelser til hvordan vi kunne ændre helt konkrete ting.

Og... Det virkede.

Nogle småting har skulle justeres efterfølgende og vi har arbejdet videre med nogle andre ting, som vi fik ideer til hos de to andre.

Men hun var ung, uden den store ballast - Men med en enorm indlevelses evne og pædagogisk tilgang til både os og hunden og kunne sætte fingeren på præcis de ting der var vigtige vi ændrede.

Vi var alle trygge sammen med hende og det var en rigtig god oplevelse.

Hun var PAFF udannet.... Og så vidt jeg husker, så har hun vist haft Irene som censor til eksamen ;-)

Den jeg ikke vil anbefale til større adfærdproblemer, end "hvalpens ulvetime" (altså alm. hundeadfærd) er DcH's konsulenter.... Kvaliteten er MEGET svingende og en vil jeg direkte fraråde at man bruger.

Hans metoder kan jeg kun tage kraftigt afstand fra og er træt af, at sådan en mand får lov at kalde sig konsulent for DcH.

Omend der findes andre der er super, super gode, så tror jeg bare ikke den uddannelse de gennemgår ruster dem ret godt ifht. f.eks PAFF's uddannelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den jeg ikke vil anbefale til større adfærdproblemer, end "hvalpens ulvetime" (altså alm. hundeadfærd) er DcH's konsulenter.... Kvaliteten er MEGET svingende og en vil jeg direkte fraråde at man bruger.

Det er sådan jeg har det med DKK's konsulenter. ... jeg tror ikke engang at jeg ville tage råd fra den jeg har kendskab til omkring ulvetime. Der ville sikkert bare komme noget åndsforsnottet a la 'tag vanter på når hvalpen bider'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er sådan jeg har det med DKK's konsulenter. ... jeg tror ikke engang at jeg ville tage råd fra den jeg har kendskab til omkring ulvetime. Der ville sikkert bare komme noget åndsforsnottet a la 'tag vanter på når hvalpen bider'.

Haha...

Tjaa.... Det er vel bedre, end at skulle alfarulle hvalpen, eller lukke den inde på et værelse for sig selv indtil den opføre sig ordentligt... Eller bare ude i haven... Så er man da sikker på den ikke ødelægger noget... Og graver den huller i haven, så bygger man en hundegård den kan stå på fliser og SÅ kan den da ikke ødelægge noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
det er bare så synd for de konsulenter som er gode for de findes:) jeg kender et par rigtig gode i DcH

Jeg kender også en...

Eller... Hun er i hvertfald rigtig god til de mindre "hardcore" sager, hvor det er meget komplekse problemer hunden har.

Egetkønsaggresioner ol. er hun super god til.

Men må indrømme, at med SÅ stort et spænd der er mellem rigtig god og rigtig, rigtig dårlig, så anbefaler jeg ikke bare DcH's konsulenter, men vil kun henvise til bestemte personer, som jeg kender personligt og ved hvad står for.

Og kun i sager, hvor det ikke er voldsomt komplekse problemer.

Kender ikke selv så meget til uddannelsen gennem DcH, men mit indtryk er, at den langt fra er på højde med nogle af de private uddannelser.

Så meget afhænger af den ballast den enkelte kommer med (det gør det også hos de private, den er jeg med på men en god uddannelse kan trods alt flytte mere på en person end en dårlig kan)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi haft 3 forskellige adfærdsbehandlere inde over Bamse - Egentlig ikke fordi der var deciderede problemer de to andre skulle tage sig af, men ville gerne have nye indput og nye øjne på mit og Bamses forholde og ideer til hvad jeg kunne gøre bedre ifht. hverdagen med hunden og de dagligdags ting.

Det har været ret interessant og især en af dem var fantastisk dygtig og når jeg sidder og læser behandlingsplanen den dag i dag, så kan jeg se HVOR meget hun ramte plet på.

Egentlig virkede det som små ting og hun formåede at formidle budskabet på en måde, så vi ikke følte os kritiserede som hundeejere, men forstod vigtigheden af, at vi ændrede nogle ting - Og fik meget udførlige beskrivelser til hvordan vi kunne ændre helt konkrete ting.

Og... Det virkede.

Nogle småting har skulle justeres efterfølgende og vi har arbejdet videre med nogle andre ting, som vi fik ideer til hos de to andre.

Men hun var ung, uden den store ballast - Men med en enorm indlevelses evne og pædagogisk tilgang til både os og hunden og kunne sætte fingeren på præcis de ting der var vigtige vi ændrede.

Vi var alle trygge sammen med hende og det var en rigtig god oplevelse.

Hun var PAFF udannet.... Og så vidt jeg husker, så har hun vist haft Irene som censor til eksamen ;-)

Hans metoder kan jeg kun tage kraftigt afstand fra og er træt af, at sådan en mand får lov at kalde sig konsulent for DcH.

Omend der findes andre der er super, super gode, så tror jeg bare ikke den uddannelse de gennemgår ruster dem ret godt ifht. f.eks PAFF's uddannelse...

Dejligt du fik de inputs du havde brug for :-)

Jep. Alle PAFFuddannede adfærdsbehandlere op til 2011har jeg været ekstern censor for...

Mht. til både DcH's og DKK's konsulenter, så skal man måske vide, at der ikke er nogen decideret uddannelse med eksamen, konsulenerne skal bestå. Ellers er det da ganske, ganske nyt.

Jeg har undervist konsulenter i begge regi og der sidder nogle som er superdygtige og så sidder der dem som bare kan det hele og egentlig kun er på kurset fordi de skal?

Jeg havde et kursus for konsulenter i DcH regi 2010, kurset omhandlede overstimulering, og der sad da nogle "gamle" konsulenter med tilbagelænet krop og armene over kors og en typisk "du skal ikke tro du kan lære mig noget" holdning som også kom til udtryk gennem deres tale.

De ansvarlige for kurset og for uddannelsen er meget entusiastiske og vil have dygtige konsulenter, men vi må nok se i øjnene, at så længe konsulenterne (og andre i klubregi) yder gratis arbejde tager klubberne dem de kan få. Det var det beklagende svar jeg fik, da jeg spurgte til kvaliteten på nogle af de konsulenter jeg oplevede på dette kursus. Og så er der endda forslag fremme om at konsulenterne skal tage betaling for rådgivningen.

det er bare så synd for de konsulenter som er gode for de findes:) jeg kender et par rigtig gode i DcH

Det er synd både for dem og for DcH, som sådan, for det er desværre det dårlige man husker. Jeg kender adskillige rigtigt dygtige DcH folk.

Da jeg startede som konsulent, da tjenesten blev oprettet i 87 eller 88, var vores "uddannelse" en weekend med Anders Hallgren, herefter var vi verdensmestre :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er synd både for dem og for DcH, som sådan, for det er desværre det dårlige man husker.

Ja, det er rigtigt. Jeg ville aldrig råde nogen til at ringe til DKK's konsulenter grundet risikoen for at de fik den jeg kender til i røret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de gør det, så må det være deres egen holdning som skinner igennem, for det er ikke noget de lærer af Lise Lotte Christensen.

Problemet er, at man ikke kan skære alle over én kam, hverken de dygtige og de mindre dygtige, så man er lidt på den, hvis man skal have hjælp

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de gør det, så må det være deres egen holdning som skinner igennem, for det er ikke noget de lærer af Lise Lotte Christensen.

Problemet er, at man ikke kan skære alle over én kam, hverken de dygtige og de mindre dygtige, så man er lidt på den, hvis man skal have hjælp

Jeg har ingen anelse om hvem Lise Lotte Christensen er, men giver dig i øvrigt ret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er rigtigt. Jeg ville aldrig råde nogen til at ringe til DKK's konsulenter grundet risikoen for at de fik den jeg kender til i røret.

Det kan du undgå ved at se, hvem der har vagten :-)

Nå, men jeg har faktisk en positiv oplevelse med en DKK konsulent: Jeg blev ringet op af en fortvivlet ejer af en bulldogtæve med 5 uger gamle hvalpe. Tæven havde bidt en hvalp og ville gerne amme og rengøre dem, men de måtte ikke komme til hovedet af hende. Konsulenten kunne ikke knække koden, indrømmede det og henviste videre til mig.

En tæve som gerne vil sine hvalpe bare de er i ro omkring hende, må have smerter, og det viste sig hun havde en stærk mellemørebetændelse! Lige så snart dyrlægen havde behandlet hende og givet smertestillende, blev hun igen den gode mor så alt i alt en solstrålehistorie og flot af konsulenten at han kke bare dømte hunden sindssyg men indrømmede sin begrænsning og henviste videre.

Link til indlæg
Del på andre sites