Hop til indhold

Hjælp - Nyt foder til fransk bulldog hvalp???


Gæst NNala
 Share

Recommended Posts

Hej alle hundefolk

 

Min franske bulldog hvalp på 19 uger laver "puha", hver eneste gang vi går tur (hver tredje time om dagen). Er det normalt så mange gange om dagen?

Derudover er afføringen sjælden helt fast, men svinger meget mellem helt flydende til lidt mere fast.

Af og til kommer der en lille bitte smule blod med ud, når han skal have klemt det sidste ud :/ Spurgte dyrlægen sidst, men hun sagde ikke så meget til det.

Han startede med at få Royal Canin Bulldog hvalpefoder (egentlig til engelsk bulldog - det gav opdrætteren ham), i en kort periode prøvede vi Specific small breed hvalpefoder, og nu har vi været igang med Orijen hvalpefoder de sidste 3 uger. Men hans mave ser ikke ud til at have fået det bedre, og han prutter ekstremt meget! Jeg ved godt, at de plejer at prutte, men det her er ikke normalt.

Hans mave var en måske en smule bedre på Royal canin, så overvejer at prøve Royal canin fransk bulldog hvalpefoder, men skal lige undersøge indholdet nærmere. Er der nogle, som har gode eller dårlige erfaringer med dette foder?

 

Hvad har I af erfaringer omkring et godt hvalpefoder (kornfrit!), og hvad har I gjort, hvis I har haft lignende problem?

 

Kom endelig med gode råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes det er lige i overkanten at han laver så meget "bæ" :mrgreen:

Det kunne tyde på at han har lidt ubalancer i tarmfloraen - dette kan sagtens være grundet foderskiftet - og at der er blod med ud tyder på at tyktarmen er irriteret (kender det fra mine egne hunde)

Jeg kan ikke huske om der er mælkesyrebakterier tilsat Orijen? men ellers ville det måske være en ide at støtte tarmen med noget - Canikur er efter min mening helt suveræn - da det indeholder ler der beskytter mave slim hinden.

 

Pas på ikke at lave for mange foder skift, da det kan gøre den dårlige mave dårligere - vær også opmærksom på at ikke alle hunde tåler højt fedt indhold - fedtet i foderet er med til at give dårlig mave fordi tyktarmen ikke kan nedbryde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ikke sundt for hvalpen at skifte foder ofte, og da det kan tage op til 8 uger før maven helt har vænnet sig til det nye foder, er det svært at vurdere om et givent foder virker eller ej hvis man skifter hurtigt efter igen..

 

Dertil sagt er der rigtig mange hunde der ikke fungerer på Orijen (mange gør selvfølgelig) men blød mave og heftige mange prutter er ofte det hunden får når de ikke tåler det så godt.

 

Hvis du gerne vil fodre kornfrit er der mange andre muligheder.. Go, Now, Tholo, Taste of the Wild, Acana og Wolfsblut er dem jeg lige kommer i tanke om.. Men hvis han tålte Royal Canin, hvad så med at gå tilbage til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ikke sundt for hvalpen at skifte foder ofte, og da det kan tage op til 8 uger før maven helt har vænnet sig til det nye foder, er det svært at vurdere om et givent foder virker eller ej hvis man skifter hurtigt efter igen..

 

Dertil sagt er der rigtig mange hunde der ikke fungerer på Orijen (mange gør selvfølgelig) men blød mave og heftige mange prutter er ofte det hunden får når de ikke tåler det så godt.

 

Hvis du gerne vil fodre kornfrit er der mange andre muligheder.. Go, Now, Tholo, Taste of the Wild, Acana og Wolfsblut er dem jeg lige kommer i tanke om.. Men hvis han tålte Royal Canin, hvad så med at gå tilbage til det?

 

Han har fået Orijen som godbidder samtidig med hans tidligere foder og har langsomt skiftet. De sidste tre uger har han så kun fået Orijen. Jeg er godt klar over, at det ikke er sundt at skifte foder ofte, og det er selvfølgelig ikke noget jeg har tænkt mig skal blive ved. Det er slet ikke optimalt. Prøver bare at noget foder, som han fungerer godt på.

Jeg har kigget lidt på indholdet i Royal Canin, men synes ikke, at han skal have det. Desuden var hans mave heller ikke super god på RC, men dog lidt bedre end nu (færre ildelugtende prutter).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Acana? De har mange forskellige varianter, nogen kornfri andre med korn, men med havre i stedet for hvede osv.. Jeg har hørt meget godt om det. Havre synes jeg er fint :-)

 

Du kan læse om de forskellige varianter og købe det her, hvis det har interesse: Acana Hundefoder - Frit leveret i hele Danmark

 

PitStop for Pets fører det også. Bege sider har også andre fodermærker :-)

 

Jeg håber du finder noget der fungerer hos ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Den franske hvalp vi har i familien får fransk bulldog juniorfoder og har fået det fra hun var 10 uger, faste hømmer og ikke ret ofte.

Jeg ville ikke være tilfreds med ikke at få hjælp til min hund hvis den havde blod i afføringen, en tarmbetændelse skal behandles og det ville jeg gøre med din hvalp. Det er ikke underligt at den er irriteret i tarmen når den har så ofte afføring, tarmen er jo aldrig i ro.

 

Var det min hund kom den over på juniorfoderet med det samme og fik en penicillinkur + en omgang pro-kolin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Acana?

 

Min westie fungerer super godt på Acana Pacific, så det er selvfølgelig også en mulighed at prøve Acana til hvalpe. Jeg har mødt en anden med en fransk, som har haft de samme problem og måtte prøve en masse forskelligt foder. Hendes fb pruttede også meget og lavede "puha" ekstremt ofte, da de prøvede Orijen. Hun kunne desværre ikke huske, hvilket mærke hundens nuværende foder var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den franske hvalp vi har i familien får fransk bulldog juniorfoder og har fået det fra hun var 10 uger, faste hømmer og ikke ret ofte.

Jeg ville ikke være tilfreds med ikke at få hjælp til min hund hvis den havde blod i afføringen, en tarmbetændelse skal behandles og det ville jeg gøre med din hvalp. Det er ikke underligt at den er irriteret i tarmen når den har så ofte afføring, tarmen er jo aldrig i ro.

 

Var det min hund kom den over på juniorfoderet med det samme og fik en penicillinkur + en omgang pro-kolin.

 

Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med, at dyrlægen ikke gjorde noget ved det. Hun var mere optaget af, at min hvalp var så lille og måske kunne lide af dværgvækst - men det viste sig at være, fordi hun havde regnet forkert i forhold til hans vægt. Han vokser præcis som han skal :)

 

Hvordan kan jeg hurtigst og lettest skaffe noget pro-kolin?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med, at dyrlægen ikke gjorde noget ved det. Hun var mere optaget af, at min hvalp var så lille og måske kunne lide af dværgvækst - men det viste sig at være, fordi hun havde regnet forkert i forhold til hans vægt. Han vokser præcis som han skal :)

 

Hvordan kan jeg hurtigst og lettest skaffe noget pro-kolin?

 

Jeg henter det hos min dyrlæge, men det kan egentlig godt være det kan købes på apoteket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har brugt RC fransk bulldog junior og det er det hun har fungeret værst på. - tynd mave en gang i mellem og prutter meget.

 

Har brugt hennes petfood supreme og det har virket godt og nu jeg går over på orijen junior fordi jeg vil bruge kornfrit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har brugt RC fransk bulldog junior og det er det hun har fungeret værst på. - tynd mave en gang i mellem og prutter meget.

 

Har brugt hennes petfood supreme og det har virket godt og nu jeg går over på orijen junior fordi jeg vil bruge kornfrit.

 

Min har lige været på Orijen, og det fungerede han rigtig dårligt på. dårlig mave og ekstremt mange prutter. Har mødt en anden fb, som har haft sammen problem - også med orijen. Hun giver sin Arion, og det har han fået i flere år nu. Jeg har bestilt 3 kg foder fra Arion, som skulle være kommet i fredags, men da det ikke dukkede op, skrev jeg til dem i går (lørdag), og det er blevet sendt i fredags. Jeg har dog stadig ikke modtaget noget. Ret irriterende når de reklamerer med 1-2 leveringstid, og jeg bestilte det i onsdags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...