Hop til indhold

Gode råd søges :-)


Gæst RaGa
 Share

Recommended Posts

Hej folkens!

 

Endelig kom dagen, hvor vi skulle have en hund igen! Det blev intet mindre end en blanding af

 

1/2 Finsk Lapphund

1/4 Border Collie

1/4 Australian Shepherd

 

Det er en utrolig dejlig lille hund ved navn Lulu!

 

Vi fik hende i søndags, og sov i gangen sammen med hende første nat, og hjalp hende ud på græsset, når hun vågnede. Her tissede hun fint, og hvad hun nu ellers skulle. Herefter roste vi hende og gav hende en godbid. Hun er ligeså stille ved at lære at hun skal gå hen til døren og give besked, når hun skal ud.

 

Jeg søger egentlig bare generelle gode råd til at opdrage / holde hende beskæftiget. Vi vil så nødigt gøre noget forkert. Og alle vi kender kommer naturligvis med gode råd og vejledning.

 

Jeg er tilbøjelig til at lytte til dem der ikke mener det er nødvendigt at følge hende ud om natten hver 2. time, da det er ved at være lidt hårdt - omvendt synes jeg det er synd, hvis hun skal besørge indenfor, fordi vi er for "dovne" til at gå ud kl 24, 02, 04 og stå op kl 06.

 

Det der umiddelbart skinner mest igennem i hende er finsk lapphund. Hun elsker trækkelege, men er svær at få ned på jorden igen, som det jo nok er med de fleste hvalpe :-) Men når hun så til gengæld sover. Så sover hun! Dog kun i max 2 timer. Så skal hun tisse.

 

Hvornår bliver det bedre? Vi har ferie i to uger sammehængende, og vi vil gerne lære hende så meget som muligt i disse to uger, så hun kan lære at være så meget alene hjemme som muligt - uden at smadre hele vores forgang. :-)

 

Jeg håber I forstod lidt af, hvad jeg har skrevet ned her. :-) Og I skal da ikke snydes for et billede af den lille uldtot :-)

 

2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med jeres lille hvalp.

Jeg tror at hun vil blive ved med at være meget aktiv - hun er jo en blanding af nogle utrolig aktive racer. Hun bliver en hund som får brug for både motion og aktivering når hun bliver voksen.

Ang. Natte tisseriet så burde jeres hvalp kunne holde sig længere. Jeg har maks været ude med mine hvalpe 2 gange på en nat og det var en nat på 8 timer. Så skær bare ned på det. Desuden kan hun måske også godt blive lidt mere umulig hvis ikke hun får lov at sove - faktisk ligesom et lille barn.

Begynd så småt på alene hjemme træningen. Gå på badeværelset og luk døren mens du tisser så hun finder ud af at der ikke sker noget ved at hun ikk kan se jer hele tiden. Gå udenfor hoveddøren et kort øjeblik og vend så tilbage. Giv hende gerne et tuggeben eller andet så hun er underholdt mens du går. Trap langsomt tiden op hvor hun er alene. Sørg for at træne når hun er træt og ikke når hun er lysvågen og fyldt med krudt.

Og ellers søg på tråde herinde - der er mange alene hjemme tråde :)

 

Rigtig god fornøjelse med hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret. Det er nu stadig svært at få hende til at holde sig mere end to timer ad gangen. Selvom hun er død træt efter at have leget trække leg i haven og søgt efter små god bidder i haven. Det er hun for øvrigt enormt god til!

 

Vi har desværre et par uheld hver nat, men hun når kun lige ind i sove værelset og giver os besked. Og det er ikke altid jeg lige reagerer indenfor 10 sekunder - og så kommer der en lille tår. Det er jo ikke hendes fejl. Jeg kan bare være mere vågen hele natten ;-)

 

Jeg prøvede at træne hende til alene hjemme igår . 1-2 minutter kan hun godt. Men ikke uden at pive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun ikke sove i soveværelset hos jer? Så vågner du så snart hun giver lyd og kan måske nå ud med hende.

 

Prøv at give hende et tuggeben, en kong med leverpostej, eller noget andet hun er interesseret i. Gå ud i 30 sek. Og kom tilbage mens hun stadig er igang med det sjove og hyggelige. :) ellers så søg lidt rundt herinde - du er ikke alene om at træne alene hjemme :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg prøvede at træne hende til alene hjemme igår . 1-2 minutter kan hun godt. Men ikke uden at pive.

 

Hvis hun piver, kan hun ikke være alene i 1-2 minutter. Du skal træne under hendes tolerencetærskel, dvs. at du skal nå at komme tilbage til hende, inden hun begynder at pive. Ellers lærer hun, at det er ubehageligt at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...