Hop til indhold

alene- hjemme... ehm...


Gæst Rullle
 Share

Recommended Posts

Ok, føler lidt jeg gør noget forkert her, så håber andre kan komme med gode råd, fif eller bare et eller andet som kan hjælpe... <br />

<br />

Vi har nu haft Freja i 1 mdr, og jeg syntes ærlig talt at det på nogle punkter bare går super godt- og andre punkter er jeg ved at blive frusteret... <br />

<br />

Godt: hun er renlig 3-4 dage ad gangen og så sker der et lille uheld (lige så meget fordi vi ikk er OB's)- hun piber ikk eller noget når hun skal ud, men hun holder sig simpelthen til vi går med hende- om det så er 2 eller 4 timer... Vi er begyndt til hvalpetræning og hun fanger hurtigt øvelserne. Hun sover 7-8 timer om natten. Hun har faktisk lært rigtig mange ting, og er bare super stolt af min hund... Hun gør når vi går på toilet, men det gør hun faktisk uanset om vi er derinde eller ej- bare døren et lukket, for så kan hun ikk komme ind og se til vaskemaskinen (ehm- underlig hund)... <br />

<br />

Dårligt: vi øver alene-hjemme, ca 4 gange om dagen. Det jeg gør er at vi går en tur, ignorere hende i ca 20 min efter vi kommer hjem, når hun slapper af så tager jeg sko osv- smider nogle godbidder og siger "pas på huset".. Så går jeg, og når jeg kommer tilbage ligger hun pænt på måtten ved døren og kigger. Når jeg går lukker jeg ingen døre (for det gør vi ikk til dagligt) samg fjernsynet bliver ikk slukket (det køre nærmest i døgndrift).. MEN- hun piber ca 2/3 del af gangene jeg går- kun lidt piv, som hvis du trykkede på et pivdyr, og med ca 20 sek interval. Hun piber stort set med det samme jeg går ud af døren - men typisk stopper hun efter små 2 min... I går og i dag er vi kommet op på 5 min af de gange hvor hun intet siger, og det er bare super- skal jo snart kunne bevæge mig lidt ud uden hende... MEN- når hun så er på det mode hvor hun ikk kan være alene i 10 sek, så er hun begyndt at skrabe på døren (første gang i dag)... <br />

<br />

Jeg er MEGET frustreret, for jeg ændre intet ved nogle af de gange jeg er gået- så kan ikk se et mønster på hvad der evt kan laves om... Og som sagt, jeg er snart ved at skal ud hvor hun ikk kan komme med- køleskabet skriger snart samt jeg også har møder på 1 time som jeg skal til- som jeg snart ikk kan blive ved med at udsætte mere... <br />

<br />

Hun kan sagtens være alene i rum, hun tuller selv rundt i lejligheden, sover alene i sin kurv uden det mindste - så ved ikk hvad jeg skal og kan gøre... Kan selvfølgelig godt fortsætte med at øge tiden- MEN vil jo heller ikk have en hund der "tager skade" af at jeg bare presser hende... <br />

<br />

HJÆÆÆÆLP

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det lyder da til at gå i den rigtige retning med det hele :5up:

 

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe - for jeg har aldrig trænet mine hunde til at være alene - det er bare kommet på en anden måde.

Jeg hæfter mig ved at I ikke lukker døre nogen steder når I er hjemme - jo på badeværelset og her gør hun så.

Mit råd lige nu er at du skal vænne hende til at du kan lukke døren/dørene mellem hende og dig/jer - det er en naturlig måde i mine øjne at træne alene hjemme. Hun lærer der ikke sker noget ved at du lukker døren til de forskellige rum, hvor hun ikke lige kan være med.

Som jeg læser det er problemet ved at opstå fordi hun nu har regnet ud at du lukker hoveddøren og så "bliver væk" -

Link til indlæg
Del på andre sites

Som det er nu er Freja ved at indlære en uhensigtsmæssig adfærd/følelse ift. at blive forladt.

 

Det er umuligt at gennemskue plottet herfra så jeg vil anbefale dig at starte forfra og skrive træningsdagbog med notater fra gang til gang.

Sådan en dagbog skal indeholde flere punkter:

 

I detaljer hvad du/i gør forud for afgang, hvilket tøj du har på samt tilbehør (nøgler, taske, udesko mv)

 

Tidspunkt for afgang

 

Varigheden af separationen, på sekundet

 

Fodring ift. afgangstidspunktet (en supermæt hund oplever ofte ikke problemerså slemt som en halvsulten/sulten hund)

 

Dit humør, stress mv.

 

Og så en mængde oplysninger som kan virke irrelevante (og også hyppigt er det) som vejret, støj i opgangen/udenfor osv. Alt sammen ligegyldige ting for os, men observationer en hund kan koble på den oplevelse den får ifm. dem. F.eks. at det er ubehageligt at være alene hjemme, når den hører ovenboen komme hjem fordi det var lige netop det hunden registrerede forud for at den blev forladt en gang da den var utryg.

 

Lad badeværelsesdøren være lukket både når det ikke er i brug og når der er nogen derude.

 

Ved at lave skema kan du efter kort tid muligvis se, at der alligevel er et mønster i Frejas adfærd.

 

Dette løser naturligvis ikke dit akutte problem med at skulle hjemmefra, har du mulighed for at have hende med i en taske, når du skal være hjemmefra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er aldrig det samme tidspunkt jeg øver alene-hjemme... - vi har ikke nogle faste tider på noget som helst, ud over sengetid/natluftning og når vi står op (og det kan svinge en times tid)...

 

Jeg skifter mellem 3 par sko, så er aldrig de samme jeg tager på... Jeg tager heller aldrig den samme jakke på, nogle gange jakke- andre gange varm bluse osv... Nogle gange tager jeg min taske, andre gange smider jeg bare nøgler og telefon i lommen, nogle gange en bog under armen...

 

Vi bor inde i byen i et område hvor halvdelen arbejder, og den sidste halvdel er pensionister eller hjemmegående, så der er ikke nogle faste rytmer der heller... Det er også svært at bedømme deres rytmer, da det svinger meget om det er formiddag, middag eller aften jeg laver øvelsen. Det eneste der er fast her er at der bliver slået græs hver torsdag formiddag, og at fjernsynet altid køre. Vi bor 6 i den her bygning, og 4 af dem går hjemme pga sygdom, så de har ingen faste rytmer da de nogle dage ikk kan gå så langt, er til kontrol osv...

 

Vi bor i en relativ lille lejlighed, så hvis hun skal kunne komme til sin kurv, samt gå til vand og madskålen når hun har lyst, så kræves det faktisk at alle dørene står åbne...

 

Det eneste jeg kan se at jeg kan gøre er begynde at IGEN øve i at lukke døren bag mig og så komme ud igen, og så må hun undvære fx sit vand imens det står på... Døren er altid lukket ude på badeværelset når vi går der ud- UNDTAGEN når jeg er alene og skal i bad, så står den på klem, og hun er kun lige kort inde og kigge, så går hun ind i stuen og lægger sig...

 

Kan man måske tænke sig at når hun er alene at vi så lukker alle dørene så hun kun har gangen med sit transportbur og så køkkenet hvor hendes mad og vand står???

 

Ang at tage hende med i en taske, så kræver det at vi træner i det, og så tænker jeg lidt om det ikk er bedre at koncentrer sig om øvelser i alene-hjemme istedet for??? Derudover hjælper det jo heller ikk på at få handlet ind at hun er med i en taske, da "hunde forbudt" skiltet er alle steder, og det respektere jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er aldrig det samme tidspunkt jeg øver alene-hjemme... - vi har ikke nogle faste tider på noget som helst, ud over sengetid/natluftning og når vi står op (og det kan svinge en times tid)...

 

Jeg skifter mellem 3 par sko, så er aldrig de samme jeg tager på... Jeg tager heller aldrig den samme jakke på, nogle gange jakke- andre gange varm bluse osv... Nogle gange tager jeg min taske, andre gange smider jeg bare nøgler og telefon i lommen, nogle gange en bog under armen...

 

Vi bor inde i byen i et område hvor halvdelen arbejder, og den sidste halvdel er pensionister eller hjemmegående, så der er ikke nogle faste rytmer der heller... Det er også svært at bedømme deres rytmer, da det svinger meget om det er formiddag, middag eller aften jeg laver øvelsen. Det eneste der er fast her er at der bliver slået græs hver torsdag formiddag, og at fjernsynet altid køre. Vi bor 6 i den her bygning, og 4 af dem går hjemme pga sygdom, så de har ingen faste rytmer da de nogle dage ikk kan gå så langt, er til kontrol osv...

 

Vi bor i en relativ lille lejlighed, så hvis hun skal kunne komme til sin kurv, samt gå til vand og madskålen når hun har lyst, så kræves det faktisk at alle dørene står åbne...

 

Det eneste jeg kan se at jeg kan gøre er begynde at IGEN øve i at lukke døren bag mig og så komme ud igen, og så må hun undvære fx sit vand imens det står på... Døren er altid lukket ude på badeværelset når vi går der ud- UNDTAGEN når jeg er alene og skal i bad, så står den på klem, og hun er kun lige kort inde og kigge, så går hun ind i stuen og lægger sig...

 

Kan man måske tænke sig at når hun er alene at vi så lukker alle dørene så hun kun har gangen med sit transportbur og så køkkenet hvor hendes mad og vand står???

 

Det kan man godt tænke sig, men det ændrer ikke på at hun ikke er tryg ved at blive forladt

 

Når hun ikke har det fint med at badeværelsedøren lukkes, er dette noget der skal tages seriøst og derfor trænes

 

Ang at tage hende med i en taske, så kræver det at vi træner i det,

 

Ja, er det ikke muligt?

 

og så tænker jeg lidt om det ikk er bedre at koncentrer sig om øvelser i alene-hjemme istedet for???

 

I princippet er det bedst at koncentrere sin om alt det der spiller en vigtig rolle i hvalpens tilværelse og det lyder - lige nu - som om det er at blive efterladt. At træne øvelser er ganske fint for at tage et eksempel, men hvis der er et problem i hverdagen er tiden bedre givet ud på at træne tryghed til dette end at lære hvalpen at sidde på kommando osv.

 

Derudover hjælper det jo heller ikk på at få handlet ind at hun er med i en taske, da "hunde forbudt" skiltet er alle steder, og det respektere jeg
...

 

Det skal du naturligvis også, men når du skriver "vi" gik jeg ud fra at du havde en sambo og I kunne købe ind sammen med hvalpen tryg i taske så hun ikke skulle ud at gå langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med gode råd :)

- jeg bor med min kæreste, men han har 2 deltidsjob hvor det ene er som langturs chauffør, så jeg står alene med Freja 85-90% af tiden... NÅR min kæreste er hjemme gør vi meget ud af at han tager sig af hende, så jeg fx smutter i et par timer- således at Freja også lære at det ikk kun er mig som passer på hende- og derfra at hun ikk knytter sig 100% til mig...

 

Jeg må erkende at jeg også har fortrudt at vi er startet til hvalpetræning, for kan kun give ret i at man i starten skal begynde på at lære de mest basale ting... Derfor fokusere jeg også fuldt ud på "alene-hjemme", og de andre øvelser er blot for mental træning/leg...

 

I dag er det faktisk lidt kommet af sig selv med at øve med at åbne og lukke døren indenfor, for Freja havde i nat tisset under vores seng, så måtte igang med kæmpe hovedrengøring af soveværelset - hvor jeg så brugte håndvasken i badeværelset som "spand" så jeg automatisk skulle gå fra rund til rum med relativ korte intervaller, hvor jeg alle steder lukkede dørene efter mig... Der var kun ganske lidt piv 2 ud af 10 gange, så kæmpe fremskridt...

- min plan er at fortsætte med denne øvelse hen over weekenden (har fået min kæreste med på ideen) så vi sørger for at hun kommer til at være alene mindst 10-20 gange... Fortsætter den gode stime, så prøver jeg igen vores "alene-hjemme" hvor jeg slap den i dag, på 5 min... Hvis hun allerede falder tilbage der, så må jeg skære ned på tiden, og så starter vi derfra :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh men lige en DEJLIG opdatering...

 

Fik filmet hunden imens jeg var væk i små 5 min - for tænkte at det simpelthen måtte kunne fortælle mig lidt mere om hvordan jeg skulle takle "alene-hjemme" problemet...

Det der gik meget igen var at hun bare trissede rundt i lejligheden (de rum som hun kunne gå i) - småpev stort set hele tiden i små intervaller, foran døren, henne ved sin kurv, ude ved sin mad... ja kunne på lyden følge hende rundt.. Når hun så kunne høre at jeg stod foran døren med nøglerne, så satte hun sig pænt og var klar på sin godbid... Jeg prøvede at sætte tiden ned - men hendes mønster var det samme...

 

Jeg tænkte som gal, og kom frem til at jeg måtte prøve at finde noget som hun kunne underholdes med... Hverken legetøj (havde gemt hendes ynglingsbamse - som så kun kom frem når hun var alene) eller nye spændende godbider hjalp... Det eneste jeg til sidst kom frem til var at at enten måtte JEG affinde mig med at hun småpev, og det måske bare var hendes måde at takle det på - ellers måtte jeg prøve med et ben... Jeg købte et marvben med fyld - og så skete der mirakler...

 

Hun får godbider spredt på gulvet og sit ben når jeg går... Har prøvet at filme - og der kommer INTET fra hende, kun gumle gumle, lettere skramlen med benet som bliver flyttet og det er så det... Ikke engang når jeg står ved døren kommer hun hen - kun kigger bare rigtig "øv - kommer du allerede"... Vi købte benet i går - og er nu allerede oppe på 7 min... UD OVER DET - så har jeg for første gang været i en varmt langt bad (20-25 min) med LUKKET dør, uden at høre et pip fra hende - hun havde jo hendes ben...

 

Arh men kunne der være en bedre slutning på sådan en historie??

- nu er det bare at øve med at sætte intervallet op, men fornemmer overhovedet ikke nogle problemer... måske når vi kommer længere op i tid - men indtil videre er vi kommet over den første krise, så mon ikke at det gør det hele lidt nemmere ;o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...