Hop til indhold

Alene hjemme bøvl...


Gæst pippa
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Jeg har med stor iver læst de mange tråde der er omkring alene hjemme udfordringer - Men hver situation er jo unik, og jeg synes ikke jeg er stødt på præcist samme udfordringer i trådene, som den jeg har med min vovse - derfor denne tråd i håb om ideer, forslag og erfaringer.

 

Hun er 4 måneder (vi har haft hende i 2 måneder), og er en blanding (50% Cocker Spaniel, 25% DSG og 25% Beagle)

 

Jeg er har været hjemme hos hende siden vi fik hende, og er det indtil om 2½ uge hvor jeg skal være væk fra hende 4-5 timer dagligt.

 

Jeg synes jeg har gjort alt "efter kunstens regler": startede da vi havde haft hende i knap en uge med at gå kortvarigt uden for døren og komme hurtigt tilbage. Tiden blev øget stille og roligt, og vi er nu nået op på, at hun har været alene hjemme i 1½ time uden det store piv/gø, og hvor hun bare ligger og sover når jeg/vi kommer hjem.

 

Det skal dog siges, at jeg har været nødt til at gå tilbage i tid et par gange, pga. hun peb og gøede.

Vi oplevede nemlig, at hun begyndte at pive/gø så snart der ikke var mere guf i et udhulet ben.

Men efter at have lyttet til råd om mere "hjerneaktivering" (søgning af mad/godbidder på græs, i mælkekartoner, i tæppe og aktiveringslegetøj) er hun endelig begyndt at falde i søvn (NOGLE GANGE!) når hun er færdig med at tygge guf ud af hendes ben.

 

Morgenen starter med, at vi går tur., ca. 20 minutter, hvor hun får besørget, snuset en masse og søger godbidder på en græsplæne.

Når vi kommer hjem får hun halvdelen af sin mad i skålen og resten i en mælkekarton hun skal flå i stykker for at få det ud. Derefter vil hun typisk søge godbidder i et flyttetæppe i 15 minutter, og søge godbidder under nogle kopper i ca. 5 minutter. Vi prøver at variere, så det ikke er de samme opgaver hver dag.

De sidste 20 minutter "ignoreres" hun (på nær når hun får sine "opgaver")

Inden vi går, får hun et marvben med en blanding af blendet foder og leverpostej i, og optageren tændes, så jeg efterfølgende kan høre hvordan det er gået.

Når hun får marvbenet siger jeg kort "Farvel" med mindre hun selv kigger op og ser jeg går. Hun er fuldstændig ligeglad med vi går, og tygger bare videre i benet (kan jeg se igennem brevsprækken).

Derudover kører en Wellness CD med klassisk/afslappende musik, og en brugt t-shirt eller hovedpude lægges på hendes soveplads. Desuden er der en DAP i stikkontakten (som jeg dog ikke tror har den store effekt)

Hun er begyndt at ville sove i sofaen (før sov hun i kurven ved fodenden af sengen), og det er også sofaen hun lægger sig op i, de gange hun er faldet til ro ved alene hjemme træning. Så jeg tror umiddelbart det er fint nok, at hun har adgang til hele lejligheden (som er ret lille).

 

Som sagt var vi kommet op på, at hun lå og sov i sofaen når vi kom hjem efter 1,5 time, og hvor der kun har været få sekunders piv/bjæf efter guffet i benet var væk (efter ca en halv time). Nogle gange har der været lidt piv og "lege-gø" i nogle minutter, men det lyder ikke til det er angst-gø, og hun har lagt sig til ro efterfølgende...... INDTIL IGÅR.... Nu har hun 2 dage i træk gøet ret voldsomt i stort set hele tiden jeg har været væk /, selvom jeg har gjort meget ud af at aktivere hende som beskrevet ovenfor.. Igår videofilmede jeg, og kan se hun 2 gange på ½ time stiller sig ved hoveddøren og piver lidt. Hun går dog hurtigt ind i stuen igen. (dette har hun sikkert gjort flere dage, det er kun igår jeg har video fra)

 

Situationen bekymrer mig meget, for jeg synes lige det gik så godt med træningen, og vi skulle jo gerne snart nå op på 4-5 timer..

 

Det skal også siges, at vi går til hundetræning, vi træner hjemme hver dag, og de sidste par uger er hun blevet en meget mere selvstændig og selvsikker hund, end i starten hvor hun rendte efter mig næsten konstant. Nu kan hun sagtens være i sit eget selskab, selvom jeg er hjemme, og jeg kan sagtens være i et andet rum uden hun nødvendigvis følger efter.

 

Jeg tror ikke hun lider af seperationsangst, for hun er jo ligeglad med vi går, og har halvdelen af dagene i denne uge lagt sig til at sove... Men hvad dælen skal der til for hun falder til ro hver gang?? Vil nødigt spolere træningen, og derfor skriver jeg nu om hjælp.

 

Jeg håber meget nogle har erfaringer i forhold til ovenstående, og give mig råd og vejledning til hvordan jeg kommer videre med træningen.

 

På forhånd tusind tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak Anne-Lise. Idag gik jeg helt tilbage til 16 minutter, og der var piv/gø i 4 minutter - efter 4 minutter alene. Derefter ingen lyd, hun havde lagt sig på den vante plads i sofaen. Hun stod dog og logrede i sofaen da jeg kom ind, men lagde sig så igen og gav sig til at sove. Måske hun bare var faldet i søvn, hvis jeg havde været væk i længere tid..

 

Jeg kan ikke helt finde ud af om det er okay med de ca. 5 minutters piv/gø, så længe hun lægger sig til ro efterfølgende?

Eller skal jeg helt tilbage til få minutter, og så bygge op der fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt finde ud af om det er okay med de ca. 5 minutters piv/gø, så længe hun lægger sig til ro efterfølgende?

Eller skal jeg helt tilbage til få minutter, og så bygge op der fra?

 

Så længe det ikke udvikler sig til stress eller mere, eller er til gene for naboer mv så vil jeg se gennem fingerne med de 5 min.

 

Jeg selv har en der gør når jeg forlader ham i bilen - det drejer sig om ca 1-2 min eller til jeg er ude af syne.

Jeg har valgt at tage mine kampe med omhu, og nu får han lov når han så hurtig får stoppet igen, og ellers bare ligger sig ned.

Han ELSKER bilen og springer nærmest derind inden jeg når at åbne buret - derfor ser jeg det ikke som et problem.

 

Jeg ved ikke om du kan drage nytte af den information?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

 

De 20 minutter hvor I 'ignorerer' hende, styrter I så selv rundt for at nå tingene, eller sætter I jer ned og er rolige ? F.eks. læser en avis eller lignende ?

 

 

Det med at hun skal flå en mælkekarton i stykker .. hvor vildt foregår det ? Jeg tror ikke det er det der tipper laddet, men vær opmærksom på om hun kører sig selv op når hun flår den i stykker.

 

 

Ellers stemmer jeg i med de andre. Vi havde også nogle dårlige dage da vi trænede alene hjemme, og jeg ved at det kan ødelægge en hel dag hvis man synes det er gået dårligt. Men jeg tror det vigtigste at gøre nu er, at lære hunden at I kommer hjem igen - HVER gang I går.

 

Så jeg ville fortsætte med at træne, og ikke tage det så tungt hvis hun lige gør eller piber i nogle minutter.

 

 

Held og lykke med det ihvertfald :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BrogeStarck

Jeg er ikke ekspert, men vi oplevede noget der mindede om det du der beskriver. Det viste sig, at vi simpelthen gjorde for meget ud af hendes morgen rutine. Med gåtur, leg, mad, nus, mere gåtur, ben, snacks, osv osv. Så hun var altså kommet ret meget op at køre på det tidspunkt hvor vi gik.

 

De sidste par dage har vi droslet væsentligt ned. Aktiverer hende mindre, men nusser bare stille og roligt. Det virker. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...