Hop til indhold

Hvilket kamera?


Cricht
 Share

Recommended Posts

Vel ikke nødvendigvis?

Jeg har opfattelsen at det er temmelig individuelt om der laves billeder med kameraet eller computeren. Personligt bruger jeg computeren til beskæring og signatur og i nogle tilfælde noget rammehalløj. De to sidste ting kan jo nemt undværes.

 

Jeg afterbehandler aldrig mine billeder, gider ikke sætte mig ind i det lige i øjeblikket, det kan være det kommer...

 

 

men her er lidt forskellige motiver taget med mit Kodak Easyshare Z915

 

sportsprogram

329815_10150273929854070_974157_o.jpg

 

 

 

tæt på... (makro-program)

465873_10150712791629070_1515882060_o.jpg

 

 

471229_10150758359619070_2137253126_o.jpg

 

 

Udsigt

255824_10151114673114070_1355077266_o.jpg

 

616752_10151108762659070_1826971599_o.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne jo vælge at give dig selv et kursus ifm. indkøbet af et spejlrefleks. Så er du ret godt på vej i hvert fald, for enig, hvis ikke man har planer om at bruge de muligheder et dyrt kamera giver, så er der ingen grund til at bruge penge på det. Tosa-foto afholder kurser både på sjælland og i jylland og de er så tilpas pædagogiske at alle får noget med hjem. Når først kamera og kursus er på plads, så handler det om at bruge udstyret og øve sig så ofte det er muligt, i stedet for "kun" at tage kameraet i brug når der er en bestemt lejlighed til det. Jo mere man bruger det, jo bedre bliver man og der skal være tid til at afprøve forskellige indstillinger.

 

Tak for super tip! Det lyder jo som noget selv foto-dummies som jeg måske ville kunne forstå og lære af :klap:

 

Naah du kan ikke være stensikker på at tage perfekte billeder, fordi du får et spejlrefleks:genert:

 

Det hjælper, ja, MEN det er stadig mennesket bagved, der skal gøre en del. F.eks skal kameraet holdes stille. Fokus skal ligge perfekt (gør mit stadig ikke, men det viser sig så også, at der er en fejl i min hus-model), så nej, ikke stensikkert

 

De her er jo fine, men perfekte? Nej, for fokus ligger ikke, hvor det skal

 

Uha måske jeg slet ikke går nok op i det til at skulle investere så mange penge.. For jeg synes de billeder SÅ flotte :lun: Må indrømme jeg slet ikke kan se om fokus ligger hvor det skal eller ej :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for super tip! Det lyder jo som noget selv foto-dummies som jeg måske ville kunne forstå og lære af :klap:

 

 

 

Uha måske jeg slet ikke går nok op i det til at skulle investere så mange penge.. For jeg synes de billeder SÅ flotte :lun: Må indrømme jeg slet ikke kan se om fokus ligger hvor det skal eller ej :oops:

 

Det gjorde jeg heller ikke i starten, men det kommer krybende:lol: Og tak:-D Jeg savner mit kamera:genert: og det er ikke engang afleveret til rep endnu:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde jeg heller ikke i starten, men det kommer krybende:lol: Og tak:-D Jeg savner mit kamera:genert: og det er ikke engang afleveret til rep endnu:lol:

 

Jaa måske har du ret, at afhængigheden af flotte billeder øger lysten til at sætte sig mere ind i det :5up:

 

Jeg har et spejlrefleks kamera med to objektiver - til en samlet pris af 4000 kr.

Resultaterne kan ses her: Egåens Darko - En rigtig schæferhund

 

Smukke billeder :lun: Hvad hedder det kamera du har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg mener ikke at billederne skal laves på computeren - men har man ikke rigtig gjort i foto før så kommer det bag på mange at der alligevel er så pas meget computer i det, selv om man holder det på et minimum. Bare en ting som beskæring f.eks., eller at rette en horisont op. Og begynder man at ta' billeder i RAW så skal de jo behandles lidt.

 

Raw.. Er godt... Nogle gange....

Og lidt er vist en underdrivelse ifht. hvor meget redigering jeg synes RAW formatet kræver :genert:

 

Men ja, noget redigering er som regel nødvendigt, hvis man ønsker de her rigtig fede billeder.

Jeg beskære stort set altid, kan ændre lidt på kontrast/lys og fjerne lidt støj i baggrunden hvis det er helt skidt - Så noget redigering er ofte en ide at sætte sig ind i.

 

Kan dog mærke at opgradering af udstyr gør arbejdet nemmere :mrgreen:

 

Jaa måske har du ret, at afhængigheden af flotte billeder øger lysten til at sætte sig mere ind i det :5up:

 

Man får hurtigt blod på tanden :engel:

 

Det er meeeega sjovt...

 

Tag et kig i de her tråde, de er liiiige til at få kriller i fingrene af:

 

http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/32839-dagens-foto-i-dag-er.html

 

 

http://www.hunde-forum.dk/tips-og-tricks-om-alt/32896-pa-med-krea-hatten.html

 

 

http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/25741-fototrad-2-ingen-hunde.html

 

 

Der er et par stykker her på HF, der giver en mindreværdskomplekser med deres altid formidable billeder:klap:

Men de her tråde viser meget godt, at man ret hurtigt får blod på tanden og at man kan gøre meget med lidt kreativitet, selvom man ikke har vanvittig dyrt udstyr....

 

Hopsa er dog en undtagelse, da hun både er alt for kreativ, alt for dygtig og har alt for lækkert udstyr.... Har lidt et had/kærlighedsforhold til hende, fordi jeg er møg hamrende misundelig på hendes evner og kram og samtidig elsker hendes billeder :fornaermet:

Så hun er udenfor kategori - men værd at lytte til, hvis man ønsker at gøre hende kunsten efter og helt vildt inspirerende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Smukke billeder :lun: Hvad hedder det kamera du har?

 

Canon eos 1000D, den er udgået nu, storebroren hedder 1100D, og er til tider helt ned til 2500 kr ved Bilka.

Af objektiver har jeg et standard Canon 18-55 mm, så købte jeg let brugt en 55-250 mm med blende 4,5 og billedestabilisator.

 

Jeg tager Aldrig RAW filer, syntes det er besværligt og der er lidt mere arbejde i disse rå filer.. Så max gas på kvaliteten af jpg filerne er glimrende til mit behov :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa er dog en undtagelse, da hun både er alt for kreativ, alt for dygtig og har alt for lækkert udstyr.... Har lidt et had/kærlighedsforhold til hende, fordi jeg er møg hamrende misundelig på hendes evner og kram og samtidig elsker hendes billeder :fornaermet:

Så hun er udenfor kategori - men værd at lytte til, hvis man ønsker at gøre hende kunsten efter og helt vildt inspirerende :blink:

 

Du er et meget, meget fint menneske :bighug: osse selv om du hader mig lidt ;-)

Og tak for at hive krea-tråden frem, det var helt hyggeligt at gennemse alle billederne i den igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Du er et meget, meget fint menneske :bighug: osse selv om du hader mig lidt ;-)

Og tak for at hive krea-tråden frem, det var helt hyggeligt at gennemse alle billederne i den igen!

 

:mrgreen:

 

Det er vist heller ikke dig jeg hader en smule.... Bare dine evner og dit udstyr :engel:

Misundelse er godt nok en grim ting.... Men altså :oops:

 

Og sidder også lige og kigger tråden igennem.

 

Får lyst til at være kreativ igen.

Mon nogen er friske på sådan en tråd igen, måske bare med lidt mindre strikse krav til dagen billederne skal være taget, nu sommerferien er ovre og folk har det dersens overvurderede arbejde at passe? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen:

 

Det er vist heller ikke dig jeg hader en smule.... Bare dine evner og dit udstyr :engel:

Misundelse er godt nok en grim ting.... Men altså :oops:

 

Og sidder også lige og kigger tråden igennem.

 

Får lyst til at være kreativ igen.

Mon nogen er friske på sådan en tråd igen, måske bare med lidt mindre strikse krav til dagen billederne skal være taget, nu sommerferien er ovre og folk har det dersens overvurderede arbejde at passe? :hmm:

 

Hvis misundelsen kan bruges konstruktivt er der intet i vejen med det ;-)

 

Vi kunne jo evt. bruge krea-tråden igen. Vælge et emne for en uge og 'tillade' at der vises flere billeder i kategorien så man kan få snakket lidt om de forskellige måder at løse opgaven på. På den måde gør det ikke noget at flere har gjort det samme, for billederne bliver jo alligevel aldrig helt ens, og så kan der snakkes og inspireres på den led osse...

Bare et forslag selvfølgelig, men det ville da give lidt bedre muligheder for at kunne deltage, nu hvor der skal tages hensyn til vejr og arbejde og solnedgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvis misundelsen kan bruges konstruktivt er der intet i vejen med det ;-)

 

Vi kunne jo evt. bruge krea-tråden igen. Vælge et emne for en uge og 'tillade' at der vises flere billeder i kategorien så man kan få snakket lidt om de forskellige måder at løse opgaven på. På den måde gør det ikke noget at flere har gjort det samme, for billederne bliver jo alligevel aldrig helt ens, og så kan der snakkes og inspireres på den led osse...

Bare et forslag selvfølgelig, men det ville da give lidt bedre muligheder for at kunne deltage, nu hvor der skal tages hensyn til vejr og arbejde og solnedgang.

 

Super ide :5up:

 

Det jeg synes var så godt ved dagens billede, var netop at man var tvunget til at være lidt kreativ og tænke andre tanker end normalt - Og så hvor forskelligt et emne kunne fortolkes, til stor inspiration.

Så er der også lidt mere tid til at arbejde med det enkelte emne og få afprøvet lidt flere ideer!

 

Im' in!

Link til indlæg
Del på andre sites

Super ide :5up:

 

Det jeg synes var så godt ved dagens billede, var netop at man var tvunget til at være lidt kreativ og tænke andre tanker end normalt - Og så hvor forskelligt et emne kunne fortolkes, til stor inspiration.

Så er der også lidt mere tid til at arbejde med det enkelte emne og få afprøvet lidt flere ideer!

 

Im' in!

 

Kanon - jamen så smider jeg indlægget ind i krea-tråden og så kan dem der har lyst være med når de vil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Raw.. Er godt... Nogle gange....

Og lidt er vist en underdrivelse ifht. hvor meget redigering jeg synes RAW formatet kræver :genert:

 

Men ja, noget redigering er som regel nødvendigt, hvis man ønsker de her rigtig fede billeder.

Jeg beskære stort set altid, kan ændre lidt på kontrast/lys og fjerne lidt støj i baggrunden hvis det er helt skidt - Så noget redigering er ofte en ide at sætte sig ind i.

 

Kan dog mærke at opgradering af udstyr gør arbejdet nemmere :mrgreen:

 

 

 

Man får hurtigt blod på tanden :engel:

 

Det er meeeega sjovt...

 

Tag et kig i de her tråde, de er liiiige til at få kriller i fingrene af:

 

http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/32839-dagens-foto-i-dag-er.html

 

 

http://www.hunde-forum.dk/tips-og-tricks-om-alt/32896-pa-med-krea-hatten.html

 

 

http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/25741-fototrad-2-ingen-hunde.html

 

 

Der er et par stykker her på HF, der giver en mindreværdskomplekser med deres altid formidable billeder:klap:

Men de her tråde viser meget godt, at man ret hurtigt får blod på tanden og at man kan gøre meget med lidt kreativitet, selvom man ikke har vanvittig dyrt udstyr....

 

Hopsa er dog en undtagelse, da hun både er alt for kreativ, alt for dygtig og har alt for lækkert udstyr.... Har lidt et had/kærlighedsforhold til hende, fordi jeg er møg hamrende misundelig på hendes evner og kram og samtidig elsker hendes billeder :fornaermet:

Så hun er udenfor kategori - men værd at lytte til, hvis man ønsker at gøre hende kunsten efter og helt vildt inspirerende :blink:

 

Nøj nogle flotte billeder :shock: Gisp, har ingen forventninger om at blive så dygtig lige forløbig men hooold nu op der er nogle lækkerier indimellem!

 

Tak for inspiration, jeg må gå i tænkeboks om hvad vi skal købe, og hvad vi finder vigtigst - Pris, vægt, nødvendige evner til redigering osv. osv. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...