Hop til indhold

Hvilket kamera?


Cricht
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg efterhånden ved at være godt og grundig misundelig over alle de flotte billeder jeg ser her på HF af smukke og glade hunde der er fanget på et billede lige som vanddråberne rammer, eller fanget midt i et spring osv. :lun:

 

JEG VIL OGSÅ HAVE MIG ET SUPER GODT KAMERA :fornaermet:

 

Men hvilket skal jeg vælge?? Spejlrefleks eller ej osv.?

 

Hvad bruger I andre til at tage så flotte billeder af jeres "børn"?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvilket skal jeg vælge?? Spejlrefleks eller ej osv.?

Hvad bruger I andre til at tage så flotte billeder af jeres "børn"?? :vedikke:

 

Jeg vil ikke anbefale noget bestemt kameramærke, eller model.

Der findes kompaktkameraer (hvor man ikke kan udskifte linser etc) som kan ganske meget. Det er begrænset hvad man har brug for at tilbehør til et kompaktkamera, men det er en god ting hvis kameraet har filtergevind. Det er et gevind omking linsen, så man kan sætte et filter fast foran linsen. Polfilter og nærlinser kan udvide mulighederne med et kompaktkamera meget. Fordi der netop ikke er/kun er få udskiftelige dele til denne type kameraer, kan man godt vælge et lidt mere eksotisk fabrikat. Casio laver f.eks. nogen avancerede kompaktkameraer, hvoraf nogen også kan optage i slow motion.

 

Skal det være spejlrefleks åbner det for mange flere muligheder, men det koster også mere. Her vil jeg anbefale at holde sig til de to store, Canon eller Nikon. De er begge dyre mht til tilbehør, men heldigvis findeds der et utal af fabrikanter af uorginalt tilbehør til disse mærker, dette er både billigere og somme tider også bedre end det originale. Om det skal være det ene eller det andet kan du selv bedst afgøre. Besøg en fotohandler, og ed om at få repræsentanter for de to fabrikaterrs forskellige modeller præsenteret, normalt kan man også få lov til at knipse lidt med en demomodel inde i butikken, eler på fortovet udenfor. Vælg det kamera du synes har den mest logiske betjening, og hvis betjening falder naturligt for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke anbefale noget bestemt kameramærke, eller model.

Der findes kompaktkameraer (hvor man ikke kan udskifte linser etc) som kan ganske meget. Det er begrænset hvad man har brug for at tilbehør til et kompaktkamera, men det er en god ting hvis kameraet har filtergevind. Det er et gevind omking linsen, så man kan sætte et filter fast foran linsen. Polfilter og nærlinser kan udvide mulighederne med et kompaktkamera meget. Fordi der netop ikke er/kun er få udskiftelige dele til denne type kameraer, kan man godt vælge et lidt mere eksotisk fabrikat. Casio laver f.eks. nogen avancerede kompaktkameraer, hvoraf nogen også kan optage i slow motion.

 

Skal det være spejlrefleks åbner det for mange flere muligheder, men det koster også mere. Her vil jeg anbefale at holde sig til de to store, Canon eller Nikon. De er begge dyre mht til tilbehør, men heldigvis findeds der et utal af fabrikanter af uorginalt tilbehør til disse mærker, dette er både billigere og somme tider også bedre end det originale. Om det skal være det ene eller det andet kan du selv bedst afgøre. Besøg en fotohandler, og ed om at få repræsentanter for de to fabrikaterrs forskellige modeller præsenteret, normalt kan man også få lov til at knipse lidt med en demomodel inde i butikken, eler på fortovet udenfor. Vælg det kamera du synes har den mest logiske betjening, og hvis betjening falder naturligt for dig.

 

Tusind tak for denne skønne forklaring til sådan en nybegynder som mig :mrgreen: Synes jeg har hørt, at spejlrefleks er det eneste kamera der duer til at fotografere motiver i bevægelse? Har det noget på sig?

 

Ville jo gerne kunne fange et godt billede af Carla når hun jagter vandslangen eller leger med sit ruskelegetøj :lun:

 

Har også spejlrefleks. Startede ud med et Nikon D40 (kanon begynderkamera) og i juni sidste år optrappede jeg til Nikon D7000.

 

Hvad prisleje ligger de kameraer på, bare sådan ca??

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for denne skønne forklaring til sådan en nybegynder som mig :mrgreen: Synes jeg har hørt, at spejlrefleks er det eneste kamera der duer til at fotografere motiver i bevægelse? Har det noget på sig?

 

Ville jo gerne kunne fange et godt billede af Carla når hun jagter vandslangen eller leger med sit ruskelegetøj :lun:

 

 

 

Hvad prisleje ligger de kameraer på, bare sådan ca??

 

Mmm tror ikke man kan få det lille længere, men et tilsvarende ligger vist på en 3-4000 kr. Mit hus (D7000) ligger vist på 7200 kr pt (uden objektiv)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et bridge-kamera og det bliver det næste helt sikkert også :5up:

 

Spejlrefleks er gode, men dyre for standardpakken rækker sjældendt i særlig lang tid, hvorimod et bridge-kamera har det hele og billederne bliver faktisk rigtigt gode...

 

Der er også hybrid-kameraer og vinder mere og mere frem, men der skal man stadig ud og købe ekstra med tiden...

 

 

mit næste kamera bliver forhåbentligt et Nikon Coolpix p510 med 42x optisk zoom og n masse lækre detaljer :lun:

Nikon_Coolpix_P510_35136627_05_620x433.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Selve kameraet koster omkring 5.000 +/- nogle tusinde, alt efter hvilken kvalitet du ønsker og hvor meget du vil begynde at nørde, hvis du vil have et spejrefleks.

 

Det der er rigtig dyrt er objektiverne og det er dem der i stort omfang gør forskellen, hvis du ikke er bekendt med redigering i GIMP, photoshop osv.

 

Men som begynder kamera med standart objektiv brugte jeg Nikon D5000 (nu D5100) som ligger omkring 4-5.000.

Det er et super fornuftigt begynder kamera som kan opgraderes meget med objektiver og man skal være riiiimelig nørdet for at det ikke slår til længere.

Har stadig samme kamera men har løbende opgraderet objektivet og har nu et til.... Aaaaalt for mange penge. :genert:

 

Du kan jo snildt få et OK spejlrefleks ned til 2-3.000, men vil altid vælge et med billedstabilisator og noget hukommelse i kameraet der kan være en hjælp når man skyder mange billeder på kort tid.

 

Fordelen ved spejlrefleks er, at fokus ofte er langt hurtigere end hybrid kameraerne og man kan opgradere objektiver og div. udstyr efter behov.

Den mulighed har man bare ikke på samme måde når man køber brigde eller digital kameraer.

Så hvis du ønsker de her detaljerede og super skarpe action billeder du er ude efter, så er det et spejlrefleks jeg vil anbefale, selvom det kan være noget af en moppedreng man render rundt med og det skal man lige vende sig til.

Så betyder det noget at slæbe rundt på 1-2 kg. tung kamera... Så skal du nok kigge mod hybrid kameraerne i stedet og så må du gå på kompromis med action billederne.

 

Og du skal nok forvente at det objektiv der følger med ikke lever op til dine forventninger hos et spejlrefleks.

Du vil hurtigt mangle mere zoom og der er bridgekameraerne ofte udstyret med noget større zoom end de objektiver der følger med som standart på spejlrefleks.

 

Om du så er til Nikon eller Canon er lidt en smagssag.

 

Jeg er Nikon fan og andre er Canon fan - Og de to verdener mødes aldrig, men ingen af dem er dårlige. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for denne skønne forklaring til sådan en nybegynder som mig :mrgreen: Synes jeg har hørt, at spejlrefleks er det eneste kamera der duer til at fotografere motiver i bevægelse? Har det noget på sig?

 

Ville jo gerne kunne fange et godt billede af Carla når hun jagter vandslangen eller leger med sit ruskelegetøj :lun:

 

Man kan sagtens fotografere motiver i bevægelse, herunder hunde, med andet end spejlrefleks. Jeg har både et spejlrefleks og et kompaktkamera, og bruger begge dele til hunde. Men det skal så være et kompaktkamera hvor man selv har mulighed for at lave indstillingerne! For grunden til at det sjældent lykkes med kompaktkameraer er, at de forudindstillede programmer som regel ikke er sammensat med henblik på de hurtige tider man har brug for til hunde.

 

Mit kompaktkamera er det her, og jeg er supertilfreds med det:

 

Canon PowerShot SX230 HS - Digitale - Canon Danmark

 

Mit spejlrefleks er et canon 40D, som jeg også er virkelig glad for. Men helt ærligt, så er det kompaktkameraet der oftest kommer med ud... Det store spejlrefleks gi'r flere muligheder og har klart bedre objektiver, og billedkvaliteten bli'r bedre. Men det er altså stort og tungt at slæbe på... Så det kommer som regel kun med når jeg på forhånd har bestemt mig for at fotografere. "Spontanbilleder", både hjemme og ude, bli'r taget med kompaktkameraet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Man kan sagtens fotografere motiver i bevægelse, herunder hunde, med andet end spejlrefleks. Jeg har både et spejlrefleks og et kompaktkamera, og bruger begge dele til hunde. Men det skal så være et kompaktkamera hvor man selv har mulighed for at lave indstillingerne! For grunden til at det sjældent lykkes med kompaktkameraer er, at de forudindstillede programmer som regel ikke er sammensat med henblik på de hurtige tider man har brug for til hunde.

 

Mit kompaktkamera er det her, og jeg er supertilfreds med det:

 

Canon PowerShot SX230 HS - Digitale - Canon Danmark

 

Mit spejlrefleks er et canon 40D, som jeg også er virkelig glad for. Men helt ærligt, så er det kompaktkameraet der oftest kommer med ud... Det store spejlrefleks gi'r flere muligheder og har klart bedre objektiver, og billedkvaliteten bli'r bedre. Men det er altså stort og tungt at slæbe på... Så det kommer som regel kun med når jeg på forhånd har bestemt mig for at fotografere. "Spontanbilleder", både hjemme og ude, bli'r taget med kompaktkameraet.

 

 

Er fuldstændig enig i, at man ikke skal have noget problem med at slæbe rundt på et større kamera.

Et spejlrefleks er pr. definition uhandy :mrgreen:

 

Man skal være indstillet på, at det bare er anderledes at slæbe rundt på et spejlrefleks end det er at have et digital kamera med.

 

Så man skal ville slæbe rundt på det, før at det giver nogen mening at bruge penge på spejlrefleks - For det er nu engang det kamera der bliver brugt, der tager bedst billeder og ikke det der ligger derhjemme på hylden.

 

Men omvendt, så har jeg personligt lynhurtigt vænnet mig til det og vil gætte på mit grej sammenlagt vejer over 2,5 kg. :hmm:

Og det er konsekvent det store objektiv der sidder på, fordi det bare laver de bedste billeder.

 

Det hele står og falder i sidste ende på hvor meget man vil nørde med det....

Jeg indrømmer... Jeg er nørd :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med både missmenelli og potil her!

 

Hvis man bli'r virkelig bidt, og vil nørde ikke bare med selve fotograferingen men også med billedredigering, så er spejlrefleks sagen. Og forstå mig ret - jeg ville ikke være mit store kamera foruden! Jeg elsker også at nørde, når jeg har tiden og overskuddet. Men lige for tiden, hvor overskuddet ikke er så stort som det plejer, så er det helt klart kompaktkameraet der kommer med ud - hvis noget.

 

Og som Potil siger, så er det jo ikke udstyret der ta'r billederne, men mennesket bagved. Det er fuldt muligt at ta' rigtig gode billeder med et mindre kamera, hvis man sætter sig ind i det.

 

Ikke at det er et billede taget med den store tanke bagved, det er sq bare knipset og ikke ret meget redigeret - men det er taget med kompaktkameraet, og det er da hæderligt taget i betragtning at det var en overskyet dag.

 

IMG_0825b.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var inde i en butik og se på et hybridkamera fra Samsung, Samsung nx11 det så virkelig lækkert ud og har superzoom, men man kan stadig gå ud og købe de objektiver osv. ma har lyst til, og kan også bruge objektiver fra spejlreflakeskameraerne på dem via en adapter, de er små og handy'e - men de vil alligevel koste mere i længden end et bridgekamera...

 

Det jeg har nu, et Kodak Easyshare Z915 er så lille at det kan være i min lomme og jeg kan snildt betjene det med en hånd meget praktisk hvis man har hunden i snor :5up:

- det jeg ønsker mig har 42xoptisk zoom, en masse fede effekter, som for eks. fisheye - også har det kipbar skærm :hjerte: det koster ca. 2500,- men så har man også rigtig meget kamera for pengene i lang tid....

og med det kan man jo også dyrke nørderiet hvis man vil det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt at det ikke er store dyre kameraer alene der tager de gode billeder. Man kan tage gode billeder med stort set alt, bare det er i orden.

Lige når det gælder legebilleder med hunde er det dog vigtigt at kameraet reagerer hurtigt. Der er nogen kameraer der tager billedet ca et sekund efter at man har trykket på knappen. På den måde får man mange billeder af gulvtæpper eller græsplæner, men ikke af hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode inputs og råd..

 

Jeg må gå på jagt efter gode tilbud og måske et sted hvor jeg kan få lov til at afprøve kameraet inden køb..

 

Det lyder som om at jeg med et spejlrefleks kan være stensikker på de her fantastiske billeder jeg eftersøger, hvis bare jeg er indstillet på at det vejer noget mere end de andre kameraer, og at det kræver noget ekstraudstyr som også koster :hmm:

 

Hverken jeg eller min kæreste er de store billed-nørder.. men det kunne vi jo blive tænker jeg :mrgreen:

 

Uanset hvad kan jeg godt høre jeg skal have fat i enten et kompakt, et bridge eller et spejlrefleks for at komme nærmere det jeg søger.. Et normalt digitalkamera gør bare ikke tricket tydeligvis :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode inputs og råd..

 

Jeg må gå på jagt efter gode tilbud og måske et sted hvor jeg kan få lov til at afprøve kameraet inden køb..

 

Det lyder som om at jeg med et spejlrefleks kan være stensikker på de her fantastiske billeder jeg eftersøger, hvis bare jeg er indstillet på at det vejer noget mere end de andre kameraer, og at det kræver noget ekstraudstyr som også koster :hmm:

 

Hverken jeg eller min kæreste er de store billed-nørder.. men det kunne vi jo blive tænker jeg :mrgreen:

 

Uanset hvad kan jeg godt høre jeg skal have fat i enten et kompakt, et bridge eller et spejlrefleks for at komme nærmere det jeg søger.. Et normalt digitalkamera gør bare ikke tricket tydeligvis :roll:

 

Hvordan viser sig problemerne med det kamera du har nu, da?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan viser sig problemerne med det kamera du har nu, da?

 

Åh, jamen lige nu har jeg jo bare et helt almindeligt digitalkamera som nok er 5 år gammelt eller mere :oops:

 

Så det yder jo slet ikke min lille Carla retfærdighed :lun:

 

Det er nok 3-4 sekunder om at tage et billede hvilket jo selvfølgelig gør at det er svært at fange de gode situationer og bare den mindste bevægelse så bliver det sløret og utydeligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak for gode inputs og råd..

 

Jeg må gå på jagt efter gode tilbud og måske et sted hvor jeg kan få lov til at afprøve kameraet inden køb..

 

Det lyder som om at jeg med et spejlrefleks kan være stensikker på de her fantastiske billeder jeg eftersøger, hvis bare jeg er indstillet på at det vejer noget mere end de andre kameraer, og at det kræver noget ekstraudstyr som også koster :hmm:

 

Hverken jeg eller min kæreste er de store billed-nørder.. men det kunne vi jo blive tænker jeg :mrgreen:

 

Uanset hvad kan jeg godt høre jeg skal have fat i enten et kompakt, et bridge eller et spejlrefleks for at komme nærmere det jeg søger.. Et normalt digitalkamera gør bare ikke tricket tydeligvis :roll:

 

Tjoo..... Det kommer både an på din lyst til at lære om de forskellige funktion og det kamera du køber.

 

Her er et par af de første billeder jeg tog efter jeg havde fået kameraet:

 

 

35364_400944023470_6410900_n.jpg

 

 

38308_405429398470_49684_n.jpg

 

 

37153_445795708470_1987334_n.jpg

 

 

56455_433888033470_6794632_o.jpg

 

 

 

 

 

Udmærket - Jeps.

Men super gode... Nahhh....

 

 

Her er et par af dem jeg har taget for nylig, et par år efter jeg fik kameraet:

 

614460_10151036217148471_1454633633_o.jpg

 

 

241742_10151036222698471_372867391_o.jpg

 

 

191161_10151036242973471_924242398_o.jpg

 

 

279279_10151039579848471_1952265197_o.jpg

 

 

185562_10150241945248471_275286_n.jpg

 

Det er sådan lidt tilfældigt udvalgte billeder, som er lidt et tværsnit af det jeg har lavet.

Især fokus og lys havde jeg ret svært ved i starten.

Kvaliteten afhænger meget af, hvor meget man gider sætte sig ind i kameraets funktioner og om man gider prøve sig frem med forskellige motiver, vinkler, lys osv.

 

F.eks så har jeg ikke set ret mange billeder som jeg personligt synes er ret gode, når folk bare står op og tager billeder af hundene.

Vinklen bliver træls.

Ned på hug - De allerbedste billeder jeg har set, er fra hvor folk har lagt på maven ;-)

Lyset skal man også lige lære at tage højde for, da man nemt får overbelyste eller kornede billeder, hvis man bare skyder derudaf på auto.

 

Men fra digitalkameraet som er taget lige før jeg fik mit Nikon, så er der trods alt noget af en forskel :mrgreen:

 

 

9127_142620133470_7932431_n.jpg

 

 

 

Kender du ikke nogle med forskellige typer kamera, hvor du kan få lov at prøve dem?

Vægten er det der virkelig er afgørende - For du får ingen glæde af et kamera du ikke gider bære rundt på.

Kommer du tilfældigvis forbi midtjylland, så skal du være velkommen til at afprøve hele mit kit - Fra lille og let til temmelig tungt ;-)

 

Men ellers så er det bare ud til lidt forskellige forhandlere og prøve at holde dem i hånden.

Det er sjældent man får lov at afprøve dem, de fleste lejer kun objektiver ud. Men man fonemmer hurtigt om man gider vægten.

 

Uanset hvad du vælger, så skal du bruge lidt tid på at lære funktionerne at kende, selvom mange bridgekameraer er nemmere at hitte ud af, end spejlrefleks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender du ikke nogle med forskellige typer kamera, hvor du kan få lov at prøve dem?

Vægten er det der virkelig er afgørende - For du får ingen glæde af et kamera du ikke gider bære rundt på.

Kommer du tilfældigvis forbi midtjylland, så skal du være velkommen til at afprøve hele mit kit - Fra lille og let til temmelig tungt ;-)

 

Men ellers så er det bare ud til lidt forskellige forhandlere og prøve at holde dem i hånden.

Det er sjældent man får lov at afprøve dem, de fleste lejer kun objektiver ud. Men man fonemmer hurtigt om man gider vægten.

 

Uanset hvad du vælger, så skal du bruge lidt tid på at lære funktionerne at kende, selvom mange bridgekameraer er nemmere at hitte ud af, end spejlrefleks.

 

Er bange for jeg slet ikke kender nogen der gør sig særlig meget i fotografering :vedikke: Hvilket er lidt ærgeligt.. Endnu mere ærgeligt er det at midtjylland ikke er lige om hjørnet ;-) Men tak for tilbuddet!

 

Jeg tror egentlig ikke at det bliver et problem hvis kameraet vejer mere end gennemsnittet. Mastiffer er jo ikke til gåture der varer i timevis, så det er jo begrænset hvor længe jeg skal slæbe rundt på det selvom jeg har det med på vores ture :mrgreen:

 

Men kan godt høre der er meget mere i det end "bare" at købe et spejlrefleks og vupti, så har man flotte billeder! Det er svært at bedømme hvor meget nørd jeg gider at blive til det, når nu man ikke har kameraet.. Ved bare jeg ville elske at kunne tage nogen flotte billeder af hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, jamen lige nu har jeg jo bare et helt almindeligt digitalkamera som nok er 5 år gammelt eller mere :oops:

 

Så det yder jo slet ikke min lille Carla retfærdighed :lun:

 

Det er nok 3-4 sekunder om at tage et billede hvilket jo selvfølgelig gør at det er svært at fange de gode situationer og bare den mindste bevægelse så bliver det sløret og utydeligt..

 

Ja, at der går noget tid før kameraet ta'r billedet, det er jo et problem med stort set alle andre kameraer end spejlrefleks. Meeen, de nyere kompaktkameraer er blevet meget bedre til det, så man kan helt sikkert finde ét der er acceptabelt. Det er også det jeg selv irriterer mig lidt over, med mit kompakt...

 

At det bli'r sløret ved bevægelse er sandsynligvis fordi kameraets programmer ikke er forudindstillet med en hurtig nok tid. Og den kan man snildt klare med et kompaktkamera hvor man selv kan indstille det hele.

 

 

Hvis man sætter sig ind i det, så bli'r resultaterne selvfølgelig bedst med spejlrefleks, i de mere tricky situationer. Men så skal man bare være forberedt på at der er en del at lære - og ikke mindst at en stor del af det med foto foregår ved computeren, bagefter! Så jeg vil nok sige at hvis man skal investere i spejlrefleks, så skal man ha' lysten til at lære både om fotografering og billedredigering. Ellers ville jeg nok kigge på et lidt avanceret kompaktkamera.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne jo vælge at give dig selv et kursus ifm. indkøbet af et spejlrefleks. Så er du ret godt på vej i hvert fald, for enig, hvis ikke man har planer om at bruge de muligheder et dyrt kamera giver, så er der ingen grund til at bruge penge på det. Tosa-foto afholder kurser både på sjælland og i jylland og de er så tilpas pædagogiske at alle får noget med hjem. Når først kamera og kursus er på plads, så handler det om at bruge udstyret og øve sig så ofte det er muligt, i stedet for "kun" at tage kameraet i brug når der er en bestemt lejlighed til det. Jo mere man bruger det, jo bedre bliver man og der skal være tid til at afprøve forskellige indstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så skal man bare være forberedt på at der er en del at lære - og ikke mindst at en stor del af det med foto foregår ved computeren, bagefter! Så jeg vil nok sige at hvis man skal investere i spejlrefleks, så skal man ha' lysten til at lære både om fotografering og billedredigering. Ellers ville jeg nok kigge på et lidt avanceret kompaktkamera.

 

Vel ikke nødvendigvis?

Jeg har opfattelsen at det er temmelig individuelt om der laves billeder med kameraet eller computeren. Personligt bruger jeg computeren til beskæring og signatur og i nogle tilfælde noget rammehalløj. De to sidste ting kan jo nemt undværes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er bange for jeg slet ikke kender nogen der gør sig særlig meget i fotografering :vedikke: Hvilket er lidt ærgeligt.. Endnu mere ærgeligt er det at midtjylland ikke er lige om hjørnet ;-) Men tak for tilbuddet!

 

Jeg tror egentlig ikke at det bliver et problem hvis kameraet vejer mere end gennemsnittet. Mastiffer er jo ikke til gåture der varer i timevis, så det er jo begrænset hvor længe jeg skal slæbe rundt på det selvom jeg har det med på vores ture :mrgreen:

 

Men kan godt høre der er meget mere i det end "bare" at købe et spejlrefleks og vupti, så har man flotte billeder! Det er svært at bedømme hvor meget nørd jeg gider at blive til det, når nu man ikke har kameraet.. Ved bare jeg ville elske at kunne tage nogen flotte billeder af hende!

 

Tænker lidt... Jeanette herindefra bor på Sjælland, måske kunne du mødes med hende, hun fotograferer rigtig meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Naah du kan ikke være stensikker på at tage perfekte billeder, fordi du får et spejlrefleks:genert:

 

Det hjælper, ja, MEN det er stadig mennesket bagved, der skal gøre en del. F.eks skal kameraet holdes stille. Fokus skal ligge perfekt (gør mit stadig ikke, men det viser sig så også, at der er en fejl i min hus-model), så nej, ikke stensikkert

 

De her er jo fine, men perfekte? Nej, for fokus ligger ikke, hvor det skal

 

DSC_8830.jpg

 

DSC_8860.jpg

 

DSC_8840.jpg

 

DSC_9058.jpg

 

DSC_8711.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vel ikke nødvendigvis?

Jeg har opfattelsen at det er temmelig individuelt om der laves billeder med kameraet eller computeren. Personligt bruger jeg computeren til beskæring og signatur og i nogle tilfælde noget rammehalløj. De to sidste ting kan jo nemt undværes.

 

Jeg mener ikke at billederne skal laves på computeren - men har man ikke rigtig gjort i foto før så kommer det bag på mange at der alligevel er så pas meget computer i det, selv om man holder det på et minimum. Bare en ting som beskæring f.eks., eller at rette en horisont op. Og begynder man at ta' billeder i RAW så skal de jo behandles lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...