Hop til indhold

Frustration


Aslan
 Share

Recommended Posts

Det her er igen en af dem som jeg ikke helt ved om hører til hernede.

 

Men hvor meget frustration er godt med en kong?

 

Jeg gav Aslan en kong her forleden.

Og den ville jo være super når han var alene i kortere tid. Men jeg kan se at så snart den bliver lidt svær, tager han den i munden og begynder at pibe, og vandre rundt som en eller anden retaderet hund!

Smider lidt med den, tager den i munden igen og så ellers forfra.

 

Fyldte ben er der ikke noget med, men det er nok fordi han bare venter indtil det er tøet op og så er det jo nemt at få ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det her er igen en af dem som jeg ikke helt ved om hører til hernede.

 

Men hvor meget frustration er godt med en kong?

 

Jeg gav Aslan en kong her forleden.

Og den ville jo være super når han var alene i kortere tid. Men jeg kan se at så snart den bliver lidt svær, tager han den i munden og begynder at pibe, og vandre rundt som en eller anden retaderet hund!

Smider lidt med den, tager den i munden igen og så ellers forfra.

 

Fyldte ben er der ikke noget med, men det er nok fordi han bare venter indtil det er tøet op og så er det jo nemt at få ud.

 

Du kan bygge lidt op efterhånden, så frustrationen er mindre, og han kan overkomme det. Jeg fik engang at vide, at det var en god måde for hunde at lære at håndtere frustration, uden at de opgav opgaven.

 

Er kongen stor nok til ham?

 

Man kan derfor starte med, f.eks. at putte lidt i kongen lige indenfor åbningen - f.eks. lidt hamburgerryg stykker - som er nemt at få ud, men alligevel sætter sig lidt og ikke bare triller nemt ud. Frys ikke kongen endnu.

 

Når han har styr på det kan du f.eks. fortsætte med at tilføje mere - f.eks. en halv kong fyldt. Evt blanding af små oste stykker, hamburggerryg, og tørfoder. De to første klistrer lidt, men tørfoderet triller nemt ud - så samtidigt med at han skal arbejde (med frustrationen) får han alligvel noget ud af det hele tiden.

 

Du bliver så ved sådan og ender med at fylde kongen helt op, med flere og flere klistrede ting, som han bliver bedre, og du kan også begynde at pakke det mere og mere tæt sammen, så det hele tiden bliver lidt mere svært.

 

Så starter du forfra - men nu fryser du kongen. Altså, du putter kun lidt i - lige ved åbningen, og fryser den. Og så videre.

 

På den måde overkommer Aslan udfordringen, men i mindre bidder.

 

Nu ved jeg ikke hvor god han er til konger, men du kan så starte der, hvor der er en lille udfordring for ham, hvor han skal arbejde lidt med den - men uden at der går lang tid før ting falder ud ;)

 

Jeg synes, at frustration er en god ting at arbejde med. Ninjamor har også en kaste øvelse i den forbindelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kun ½ kg frustration - aldrig mere!

 

Frustration kan som sådan ikke måles, men når en hund skal lære noget ala problemløsningsopgaver må den gerne være en anelse frustreret, men aldrig mere end det der skal til for at få den til at fortsætte med opgaven.

 

I det øjeblik hunden begynder at destruere eller forlader aktiviteten må man konstatere at opgaven var for svær.

 

Og her er humlen med mange problemløsningsopgaver: Hundeejeren giver hunden aktiviteten med største sværhedsgrad i stedet for at bygge hundens kunnen op.

 

Essensen af ovenstående er at du skal lade være med at proppe Kongen så hårdt, sørg for at Aslan oplever succes uden at skulle knokle for det.

Gradvist gøres det sværere og sværere så han vokser med opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

En ting jeg har lavet i denne uge (samt andre gange) med Vinter, var at hun fik noget tørfoder i en skyllet mælkekarton.

 

Man kan lukke den eller lade den være åben. Hvis hunden slet ikke kan finde ud af det, kan du eventuelt åbne hele den ene ende op.

 

Vinter synes det er ret nemt at få fat i foderet. Hun ødelægger den ofte, men nogle gange 'drysser' hun det ud.

 

For et par dage siden, tømte jeg hendes legekasse og lagde mælkekartonen med guffer i, lukket, på gulvet og lagde den tomme legekasse over, som låg. Så var der lidt mere arbejde i det.

 

Da hun havde styr på det, begynde jeg at lægge et mere trin på. Jeg lagde det hele under en stol - så nu skulle hun have legekassen skubbet ud (da den ikke kunne vippes op for stolebenene), og dernæst ordne resten.

 

Her kan man lave mange variationer, bygge flere trin på, eller lave de enkelte trin sværere. Mælkekartonen kan være en lille papkasse, foderet kan skiftes, låget (legekassen) kan have en glattere overflade og er derfor mere besværlig at vippe osv...

 

Men igen, hele tiden så hunden kan følge med og synes at det er sjovt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber den er stor nok, de fåes ikke større :mrgreen: (måske den er FOR stor?)

Det skal siges at Aslan er ved at være en STOR hund, og jeg tror ikke den er for stor, altså kongen.

 

Det kan da egentlig godt være den var presset for meget :hmm:

 

Dumme ejer!:rolleyes:

 

 

Vi gik stille frem med puppy kongen.....men havde da egentlig ikke lige tænkt på at gøre det samme med den nye.

De skal jo lige afprøves :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke Konger til mad.

Jeg fylder i stedet rørknogler, det kan jeg bedre ha'.

 

Synes nok lidt at kong'erne er overvurderet når man kan bruge naturlige ting i stedet. Men sådan er der så meget :lol:

 

Jeg bruger i stedet kong til træning, som den oprindeligt blev fremstillet til.

En snor i og så kan man kaste den himle langt

 

Pelle har en Leo og en anden dims jeg ikke lige kan huske hvad hedder til tørt og som sagt får han "pladret" fyld i knogler.

 

Næste gang I skal stege frikadeller så prøv at proppe fars i en rørknogle og kog den.

En af mine hundeejere gav mig tippet og jeg strøg hjem og proppede en rørknogle med rent hakket kød. Dumt, for kødet skrumpede så meget under kogningen at det var lige til at hælde ud!

 

Fars med mel eller rasp/havregryn i udvider sig i stedet og så har hunden en opgave.

Som variation til kong'en

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke Konger til mad.

Jeg fylder i stedet rørknogler, det kan jeg bedre ha'.

 

Synes nok lidt at kong'erne er overvurderet når man kan bruge naturlige ting i stedet. Men sådan er der så meget :lol:

 

Jeg bruger i stedet kong til træning, som den oprindeligt blev fremstillet til.

En snor i og så kan man kaste den himle langt

 

Pelle har en Leo og en anden dims jeg ikke lige kan huske hvad hedder til tørt og som sagt får han "pladret" fyld i knogler.

 

Næste gang I skal stege frikadeller så prøv at proppe fars i en rørknogle og kog den.

En af mine hundeejere gav mig tippet og jeg strøg hjem og proppede en rørknogle med rent hakket kød. Dumt, for kødet skrumpede så meget under kogningen at det var lige til at hælde ud!

 

Fars med mel eller rasp/havregryn i udvider sig i stedet og så har hunden en opgave.

Som variation til kong'en

 

Tak for tippet. :blink:

 

Det skal prøves, tror det bliver et hit.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...