Hop til indhold

*SUK* Bella igen igen. Nu med klikkertræning.


kharder
 Share

Recommended Posts

Noget af det bedste ved at have Bella er, at jeg virkelig får sat min opfindsomhed på prøve.

 

Jeg har snart haft en del tråde omkring Bella og vores kamp med at forstå hende og vores forskellige forsøg på at trænge ind i det lille hoved.

 

Der har været snak om at hun kunne være stresset, hvilket heldigvis ikke er tilfældet. Jeg har haft kontakt til den adfærdstræner som observerede hende, lige da vi fik hende, og hun har endnu engang givet sin vurdering af Bella. Hun er "bare" en uopdragen og dejlig rod.

 

Desværre rækker en SU ikke langt når man snakker adfærdsbehandlere, og selvom hun er super sød til at svare på spørgsmål, så vil hun jo ikke blive ved med at gøre det gratis.

 

Vi har gået til et begynderkursus hos hende, hvor vi blev introduceret til klikkertræningen, hvilket faktisk gik ok, og derfor vil jeg gerne vil tage op igen. Derfor har jeg nogle spørgsmål til jer...

 

Selve grundprincipperne, tror jeg, at jeg har forstået.

 

Mit mål er, at snoren skal være slap når vi går tur, og kun det på nuværende tidspunkt. Både for min skyld, men også Bellas. Vi bruger sele, men frem til nu, er vi kommet hjem med en hund der har brugt pænt lang tid på at falde til ro, samtidig med at hun har halset i lang tid.

 

Når vi er hjemme og træner, leger indenfor, i haven eller lige udenfor havelågen (fremskridt :)), så vil Bella gerne have godbidder når jeg klikker. Når vi kommer ud på turen er godbidderne ikke længere interessante.

 

Mine tanker omkring klikkertræningen er så....

 

En godbid behøver ikke altid at være noget spiseligt, så min fremgangsmåde kunne se ud som følger....

 

Bella trækker i snoren. Jeg stopper og venter til snoren lige nøjagtig bliver slap. Klik, og vi går videre. Jeg har opdaget, det hun vil er, at turen skal fortsætte.

 

Bella får pludselig øje på en lækker duft og nærmest blæsser hen imod den. Det betyder at snore i et ryk bliver stram og hun hiver og slider lidt. Jeg forsøger at blive stående og venter til snoren lige bliver slap. Klik, og hun får lov at snuse.

 

I disse to tilfælde er der en godbid involveret, men hvordan får jeg rost hende for at gå pænt? Hvis jeg klikker skal hun have en godbid, men jeg har ikke noget at give hende, eller er det at turen går fremad godbid nok i sig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge miljøet og det at kommefremad som belønning for ikke at trække i snoren.

 

Det dur bare ikke det der med først at belønne hende efter hun har trukket i snoren, hvis hun er lidt kvik lærer hun 'træk i snor-stop-få det du vil have' i stedet for 'gå pænt i snor'. Jeg ville i stedet arbejde på at give en masse belønninger mens hun holder sig til dig.

 

Du skriver at hun ikke vil have godbidder udendørs. Det vil nok være en god ide at lære hende at spise godbidder udendørs, skal nok skrive en længere stil om hvordan du kan gøre det senere, men lige nu er jeg utrolig meget på arbejde og de forventer at jeg laver alt muligt andet end at læse og skrive hundeforum...

Link til indlæg
Del på andre sites

@Nanna

 

Har du glemt mig? :D

 

Jeg håber, at jeg er ved at finde frem til noget som Bella virkelig kan lide. Jeg havde i går kogt en kylling til tateletfyld og gemt noget af kødet til Bella. Det var noget der kunne få savlen til at løbe. Allerede da jeg pillede kødet fra benene var vi rigtig gode venner.

Her til aften har jeg prøvet at bruge kyllingekødet til klikkertræning i stuen, og det var lige før, at jeg fik hende op at stå på en balje. Hun har helt sikkert forstået hvad klikkeren betyder, for hun begyndte at tilbyde den samme adfærd flere gange. Så nu skal der koges mange kyllinger. Det virker desværre ikke lige så godt med kyllingefilléter.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Nanna

 

Har du glemt mig? :D

 

 

Nejda, jeg har været på arbejde indtil nu....(måske havde jegglemt dig en lille smule :oops:)

 

Nå, men det jeg ville have skrevet var at du kan forsøge dig at få hende til at spise en godbid for at opnå noget.

I nogle situationer, hvor du kan kontrollere hende. Fx når i skal ud af døren, hvis hun skal ud af bilen. Hvis hun spiser din godbid får hun lov at komme ud.

 

Efterhånden kommer godbidderne til at smage lidt af frihed (eller hvad det nu er du belønner hende med - en svømmetur, en snuseplet alt hvad hun ikke er bange for og som forstyrrer hende kan bruges) og godbidder stiger dermed i værdi.

 

Du starter selvfølgelig så let som du kan: lækker godbid, ikke alt for svær forstyrrelse og masser af tid.

Efterhånden skulle hun gerne kunne tage imod godbidder på en gåtur.

 

Læs evt om Premacks princip, hvis du vil vide mere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...