Hop til indhold

Momentale brain-meltdown på gåture

Gæst MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vi har haft Sif i lidt over 3 uger nu, og hun falder mere og mere til, så det er jo dejligt :)

Hun er 9 måneder gammel, og er jo derfor ret hvalpet, hvilket måske også forklarer de momentale hjerneblødninger hun får, når jeg går tur med hende :stupid:

Hun kan pludselig bare gå bananas og tonse frem og tilbage i snoren, hvor hun glemmer, at hun er snor på, så hun (når snoren slutter) flyver tilbage, fordi hun har så meget fart på - når det sker, bliver det næsten endnu værre, fordi hun bare farer forvirret rundt. Jeg prøver selvfølgelig at forebygge, at det sker (ikke mindst for hendes rygs skyld :shock:), men hun kan gøre det fra det ene øjeblik til det andet. Samtidig med at det sker, så piver eller gør hun nogle gange. I dag begyndte hun f.eks. både at pive og gø samtidig. Jeg tror, det var fordi hun kunne høre en hund længere væk, men det plejer hun ikke at reagere på :vedikke:

Hvis vi går på veje, så gør jeg hendes flexline helt kort, men det bliver hun endnu mere opkørt over. Er vi på græs lader jeg hende løbe linen ud.

Jeg prøver, at få hende til at falde ned, ved at kalde hende til mig, rose hende når hun kommer, og få hende til at dække (+godbid når hun gør det), men jeg ved ikke om der er andet jeg kan gøre?

Hun er endelig begyndt at kunne hilse lidt på andre hunde - vi havde et rigtig godt møde med en lille hanhund i dag, hvor de snusede pænt til hinanden, men da de gik videre, så gik hun helt bananas igen (gøede, blev helt vildt i linen og ret ukontaktbar :???: ).

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Har I måske nogle bud? :vedikke:

Jeg prøvede også her, at få hende til at dække og give hende godbid for det. Da hunden var væk, var hun stadig helt overgearet, og selvom hun fik lov til at løbe lidt frit (i linen) på græs - hvor hun virkelig tonsede - inden vi gik hjem, så var hun oppe og køre længe efter :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Om hendes baggrund kan jeg fortælle, at hun er en blanding af pekingeser og langhåret gravhund. Hun er 9 måneder gammel og skilsmissehund. Hendes tidligere ejere boede på en form for gård, og havde både hende og hendes bror. Jeg tror dog, at de har været ret meget overladt til sig selv, da hun stort set ikke er trænet til noget. Hun virker dog ikke misrøgtet og er enormt tillidsfuld - både overfor os, men også overfor andre mennesker der kommer.

Den weekend vi overtog hende, passede vi min kærestes forældres gamle hun samtidig, og hende ville Sif bare gerne lege med - hun gad dog ikke lege med Sif :rulle: Efterfølgende har vi haft hende med ude ved hans forældre, hvor vi gik en tur sammen med hundende og efter 2 min. gik de bare ved siden af hinanden. Sif gøede dog først, da hun så Kiki.

Vi overtog hende for 3 uger siden, hvor hun lige var startet i løbetid. Af den grund har vi ikke haft hende løs. Vi havde hende til dyrlæge i mandags, som sagde, at hun har lidt hormonel ubalance, og det kan godt være med til at forstærke eventuelle aggressioner overfor andre hunde.

Jeg har slet ikke turdet lade hende komme i nærheden af andre hunde, men min kæreste er mere modig og igår da han gik med hende, mødte de en lidt ældre hund, som Sif pænt hilste på. Da jeg gik med hende senere stødte vi ind i en lille hanhund, som vi nærmest ikke kunne undgå at hilse på, og det gik igen rigtig fint - lige indtil de skulle videre, hvor Sif brændte sammen :rulle:

Hun virker kvik, observerende og lærenem, men jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gribe adfæren an :gruble: Jeg er jo også ked af, at hive for meget i linen, og når hun får de der meltdowns hvor hun bare tonser rundt, så bliver hun jo nærmest revet tilbage, når linen stopper. Jeg prøver at forebygge det, men kan ikke helt undgå det :???:

Link til indlæg
Del på andre sites