Gæst bitmand Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Hej, Jeg har fået en udfordring, jeg er flyttet og min 2 et halvt år gamle Berner Sennen har en udfordring med kældertrappen i det nye hus. Først og fremmest, vi har ikke haft trapper indenfor før. Og de steder hun har været med rundt i sin hvalpetid, har der heller ikke været trapper. Nogle gange når vi går tur, så kommer vi til et sted hvor der er stentrapper som hun uden problemer går både op og nedaf. Så hun kan altså godt. Det nye hus, der kan man midlertidigt kun komme ind og ud gennem kælderen dvs. hun skal op og ned gennem en stejl kældertrappe, der slår et sving øverst oppe. Da man man se igennem hvert trin, har jeg lagt afdækningspap her i starten, så hun ikke kan se noget bag ved trappen. Det virker i den forstand at hun stadig tøver lidt, men hun kan godt lokkes til at gå op ad trappen. Ikke noget der er perfekt endnu, men det kommer stille og roligt og hun får ros og godbidder når hun kommer op. Men hun nægter at gå ned af trappen. Jeg har prøvet at lokke med snoren (som når vi skal ud og gå tur) og godbidder, det eneste der sker er at hun begynder at pibe oppe ved toppen af trappen og begynder at gå lidt hvileløst rundt i huset. Jeg har prøvet at stille mig op for enden af trappen ved siden af hende, tage snor på hende og sige kom så går vi. Hun har en enkelt gang trådt ned på første trin, men så gik hun baglæns igen. Så lige pt. er den eneste mulighed for at komme ud med hende, at gå ud igennem havedøren, men det er godt nok bøvlet. Det pudsige er at for at komme ned i haven, skal man gå ned af nogle stentrapper og det klarer hun fint og uden problemer - men de er selvfølgelig heller ikke så stejle. Så, hvad gør jeg for at gøre hende tryg ved trapperne og får trænet hende så hun kan gå ned af dem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 27, 2012 Rapporter Share Besvaret September 27, 2012 Hvad er der for en belægning på trappen? Med mindre der er skridsikkert tæppe eller decideret trappe-gummibelægning på, synes jeg at det er der du skal starte. Min blæser glad og gerne op og ned af trapper der ikke er glatte (og åbne bagtil som din), men vores trappe til soveværelset derhjemme, nægter hun. Den er for glat! Du kan prøve at søge på sådan nogle trappetæpper. Hvis du leder længe nok, kan du finde dem forholdsvis billigt. Alternativt kan du købe en gummibelægning i silvan og smøre på - men den er jo så ret permanent, og vil med tiden blive ret grim. Og så synes jeg at du skal overveje at støtte hende når hun går ned af trappen. Altså give hende en sele på hvor trykket ligger på brystbenet, og så simpelthen hjælpe hende med at komme kontrolleret ned. Det hjalp rigtig meget på vores dengang hun havde trappeskræk:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret September 27, 2012 Rapporter Share Besvaret September 27, 2012 Når du siger at du har lagt afdækningspap, er det så på selve trapperne? For så tror jeg godt det kan være en del af problemet. Tænker det er glat og ubehageligt og skulle gå på når det er ned af en stejl trappe. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bitmand Besvaret September 27, 2012 Rapporter Share Besvaret September 27, 2012 I nævner faktisk begge to om trappen er glat - og det er den. Det er en lakeret trætrappe og den er ganske glat. Efter at jeg har lagt afdækningspap på, så er den ikke nær så glat - men skridsikker vil jeg ikke just kalde den. Men det er noteret at jeg skal finde på en bedre og mere permanent sikker løsning - det lurer jeg lige på. Tak. Den med at hjælpe hende ned med sin sele på, det kan jeg faktisk godt forsøge (når glatheden er fikset) - men jeg skal vel stadig lokke hende udover det første trin og ned? Jeg antager at det er meget fy fy og "tvinge" hende ned af trappen? Også selv jeg har godt fat i selen og jeg er sikker på at der ikke sker noget? Og mange tak for de hurtige svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 27, 2012 Rapporter Share Besvaret September 27, 2012 Jeg gjorde sådan at jeg stod ved siden af hunden med et fast greb i selen (så hun kunne mærke at jeg havde ved), og så lokkede jeg hende med en godbid i den anden hånd og opmuntrede hende med glad og lys stemme. Ved første tegn på bevægelse fremad, roste jeg hende til skyerne og gav en smule efter i selen. Langsomt begyndte hun at gå pænt og roligt, og i dag drøner hun op og ned af alle trapper (undtagen den derhjemme), fordi så får man jo ros og godbid:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret September 27, 2012 Rapporter Share Besvaret September 27, 2012 Det kan også være at den stejle trappe er akavet i forhold til din hunds skridtlængde. Hvis den er, så støt hende rigtig godt og vær forberedt på at hun kan snuble! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bitmand Besvaret November 5, 2012 Rapporter Share Besvaret November 5, 2012 Okay, jeg fandt en sele jeg havde liggende til Berta, som støtter både for og bag hendes forben. På med den og det tog mig ikke mere end et par lokkende kald, til at hun trådte udover trappen og jeg "gik" ned sammen med hende. Meget kluntet, men hun kom ned og ingen kom til skade. Den metode har jeg så benyttet mig af et par uger og det gik egentlig ok. Pludselig forleden, så kommer jeg hjem og står nede i kælderen og jeg kan høre trippen på trappen og pludselig står Berta nede kælderen. Og hun er faktisk på kort tid blevet meget bedre til at gå ned end op - så nu får hun også lige lidt tid med selen hvor vi går op, så hun lærer at gå pænt op (hun hopper nærmest mere i øjeblikket). Så succes! Og tak for alle de gode råd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 5, 2012 Rapporter Share Besvaret November 5, 2012 Fedt, tillykke:banan: Og tak for update! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts