Hop til indhold

Logrer, logrer, logrer!


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Faktisk er der nok også forskelle inden for samme race. F.eks synes jeg ikke mine cockerer har samme voldsomme haleføring som mange andre af samme race. Synes egenlig mine har for lidt. Også når de er rigtig glade.

 

Jamen selvfølgelig er der det, ellers ville det jo være helt og aldeles underordnet hvilke linjer og individer vi anvender i avl, bare de er pæne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Enig, super fed observation, og rigtig interessant! Jeg ville ikke have troet at de ved 5 ugers alderen kunne have så store forskelle; Og specielt fordi westien jo er vokset op "som løve", jeg ville jo have troet at den ville have været præget ind i "løve adfærden", mere end westie adfærden. Interessant!

 

Det er spændende, sådan noget :-D Og det må være sjovt at kunne se de små forskelle, der er på dem allerede nu - så kan man virkelig også se hvor meget "arven" betyder ift. miljøet.
Jeg tænker at arve må være mere markant så tidligt end senere hvor hun jo vil være præget på/af løverne..

 

Og der er ufattelig forskel på dem:

 

Deres tilgang til nye udfordringer.. Wilma obeserverer, Romeo kaster sig ud i det. Igår mødte de f.eks Bolt, den hvide schæfer.. WIlma fryser staks til en statue og er usynlig..Romeo kaster sig hen til ham og hopper op i hovedet på ham..

Det samme med udenfor..Romeo spurtede ud i sneen og kastede sig rundt "yeah vi har da en fest" Wilma stoppede, kiggede og vendte rundt "tak jeg går ind igen..det her er ikke mig"..

Tænker det er derfor løverne ikke fryser..Wilma fryser ASAP.

 

Deres legemønster..Romeo leger med vildskab, kaster sig rundt og hopper på ting..Moppen i bevægelse, en bold der triller..Et løveben der går forbi. Wilma kigger og prøver lidt at efterligne Romeo, men leger bedst alene hvor hun får bolden til at trille og så GÅR efter den. Eller hvis hun kan nedlægge (en sovende) ROmeo..Hun går efter struben og stiller sig med forbenene på ham..Romeo går efter halen.. Hiver hende afsted i halen eller forsøger at få hende til at løbe..

 

Deres spisemønster: Romeo deler, det gør Wilma hvertfald ikke.. Wilma siger ad til nyt foder og snuser og snuser...ROmeo har for meget fart på og triller op i skålen og får snuden smurt ind, slikker sig på snuden og mmmmm det smager godt...

 

Hvordan de lærer: Romeo opdager ting ved en fejltagelse, er du kommet op på sofaen og går ud over kanten BANG så rammer du gulvet..Det gør Wilma ikke..Hun ved at der er langt ned.. Hun kan åbenbart se det.. Tror seriøst løverne ser meget dårligt..

Romeo kan sitte..det tog 2 sekunder at lære ham det..Wilma hun glor og siger Sit? du kan s aelv sætte ig ned kælling..Jeg er i gang med noget andet

 

Hvor stædige de er - eller mangel på samme :mrgreen:: Wilma sætter sig et mål..der SKAL hun hen..SÅ flyt dog de ben så jeg kan komme derhen..Fjern den pude nu!! Hvor Romeo måske kommer derhen, måske ikke hvis der viser sig noget mere spændende så han bliver afledt.

 

Deres brug af lyde..Wilma reagerer prompte på et knur fra en voksen..hvor Romeo godt ved at det ikke betyder alverden.

 

Deres kropskontrol f.eks er også helt helt forskellig... Wilma går..målrettet.. Romeo løber, springer, vælter, dingler afsted..HAn har meget mere kontrol over forskellige gangarter..og bruger fart og hurtighed, overhovedet ikke målrettethed..

 

Romeo bruger hele huset..Dørgitrene er han for fed til at komme igennem, så han kravler under... Bliver han væk, så finder han tilbage igen

 

Wilma bruger stuen og kan ikke finde ud af at kravle under gitteret ud i køkkenet. Bliver hun væk (i en lillebitte stue) så hyler hun og "nogen" henter hende...

 

I forholdet til mennesker er Wilma stille. Hun lægger sig til at sove på vores ben.. virker ikke som en der vil "helt ind i en"..Hun reagerer på sit navn..og kommer måske/måske ikke..og kun hvis det passer hende.. Hun slikker ikke i hoveder/på hænder.. Snakker ikke med hvem som helst og nærmer sig roligt, hvis det er nogen hun gider snakke med

 

I forholdet til mennesker er Romeo vild..Forsøger at komme så tæt på som muligt..Slikker os over alt.. forsøger at hoppe op i sofaen til os..Bliver helt overgearet når han ser mennesker ben.. Romeo reagerer på sit navn og kommer ALTID.. Romeo vil snakke med alle mennesker. MEnnesker er bare det allerbedste i verden...

 

Jeg er spændt på at se de næste uger hvor meget hun ændrer sig når nu hun tror hun er en løve og ikke en terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Faktisk er der nok også forskelle inden for samme race. F.eks synes jeg ikke mine cockerer har samme voldsomme haleføring som mange andre af samme race. Synes egenlig mine har for lidt. Også når de er rigtig glade.
JA absolut..I en stor flok kan man se forskellene..Men der er alligevel også mange ting som er ens (i racen) mine spotter altid en anden løve når vi møder en..Selvom den er klippet ned..Og de leger ens (fangeleg/løbeleg)
Link til indlæg
Del på andre sites

tror og så det har meget med race at gøre - mine 2 airedales logrer meget lidt , Racer gør det somregel når jeg snakker til ham - som en slags svar , men det er kun nogle få halesving , Tot gør det når det virker som om han er glad , men også kun ganske få halesving, ellers bruger de hele kroppen og hopper og danser . Jeg kommer lige i tanke om at de også logrer når vi møder " dejlige damer " på gåturen , hvis de dufter rigtig godt går halen totalt i selvsving, ellers er det mere behersket

når det er hanhunde , står halen lige i vejret , det er ganske få gange jeg har oplevet at de har halen mellem benene - de gange det sker går de om bag mig ( med halen i normal position ) og forventer jeg ljge klarer det farlige !

Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Janni privat

Så kommer tråden i brug igen

 

De sidste par dage er Wilma begyndt at logre.. Hun startede med det som en efterligning af Romeo. Samme overgearede logren når han løber hen til os. Wilma går (man skal ikke forhaste sig) hen til os og logrer..Igår begyndte hun at løve-logre til Romeo, og idag løve-logrer hun til flere af de voksne..

Hun er også begyndt at slikke os i hovedet. Og grave i vandskålen. Så nu er hun altså begyndt at tage løve-opførsel til sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...