Hop til indhold

Logrer, logrer, logrer!


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg er enig med Ulla. Jeg tror at det at logre, er så grundlæggende en del af hundens kommunikation og sprog at det sidder i generne, så at sige.

 

Det har jeg absolut intetsomhelst belæg for at tro - men jeg tror det alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Når en hvalp begynder at logrer, skyldes det så nedarvet adfærd, indlært adfærd gennem tæven eller indlært adfærd gennem responsen fra omgivelserne?

 

Hvad tror du og hvorfor?

Jeg tror det er lidt af hvert...

Løvehvalpe begnder at logre (bevidst) ca 4 uger gamle.. Samtidig med at halen begynder at bukke ind over ryggen..

Tænker at det ligger i generne. Og at de ser mor og de andre hunde omkring dem logre.

Og de får jo respons på deres logren

Men det er ikke en refleks som otopedal refleksen f.eks, de skal have noget kropsbevidsthed for at kunne logre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Janni.

Du skriver beVidst i parentes. Jeg er i tvivl om du har ret, for jeg tror, det må være en følge af både hjerne og kropslig udvikling og især kommer det vel nok først, efter en vis motorik og kropskontrol er opbygget.Altså efter de kommer på benene , kan se og hører og selv med viljens kraft bevæge sig rundt.

Jeg tror det starter ligeså ubevidst som den medfødte sutterefleks.

Men halelogren er jo på disse små også et udtryk for glæde, f.eks når de tilbydes tilskudsfoder, efter søvn. Eller når tæven kommer til kassen for at die dem.

Men jeg tror stadig det er udtryk for en ubevidst stemning/tilstand , som ikke er under viljens styring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker muligvis helt forkert her, men jeg ser for mig at en lille hvalp logrer et kort øjeblik lige idet den begynder at die? Det er godt nok længe siden jeg har haft hvalpe kan jeg mærke! Måske er det lam eller grise jeg tænker på ;-)

 

Jeg har ofte tænkt på hvor bevidst en hunds logren er og jeg mener ikke, at det er en bevidst handling, som hunden kan styre ved f.eks. at vælge kun at logre uden andre sammenhængende signaler.

Der er nogle hundeejere som har klikket logren frem, men her tænker jeg, at man ikke kan vide om det er handlingen at logre hunden føler sig belønnet for eller den stemning der får den til at logre?

 

Pelle logrer når han snuser til f.eks. min datters rejsetaske, som jeg lige har taget ud af skabet. Han logrer uden at være sammen med nogen som kan reagere på hans logren. Han logrer for sig selv.

En ivrig spaniel som er på jagt, den logrer for fuld skrue og det må være ubevidst, for hvorfor skulle hunden vælge at logre?

 

Helt klart at vi forstærker hundenes logren sammen med de øvrige sammenhængende signaler..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hej Janni.

Du skriver beVidst i parentes. Jeg er i tvivl om du har ret, for jeg tror, det må være en følge af både hjerne og kropslig udvikling og især kommer det vel nok først, efter en vis motorik og kropskontrol er opbygget.Altså efter de kommer på benene , kan se og hører og selv med viljens kraft bevæge sig rundt.

Jeg tror det starter ligeså ubevidst som den medfødte sutterefleks.

Men halelogren er jo på disse små også et udtryk for glæde, f.eks når de tilbydes tilskudsfoder, efter søvn. Eller når tæven kommer til kassen for at die dem.

Men jeg tror stadig det er udtryk for en ubevidst stemning/tilstand , som ikke er under viljens styring.

Jeg skrev bevidst i parentes, fordi jeg observerer logren i hvalpekassen mens de er helt små.. Ved 4 ugers alderen reagerer de med logren på f.eks min stemme og derfor mener jeg at omkring den alder er det blevet bevidst. De begynder at bruge logren som sprog. Før den tid tror jeg det er en refleks som de ikke er bevidst om.

Jeg tror ikke på at logren forbliver en refleks hele deres liv. Altså noget som bare starter når et elelr andet udløser det. De logrer jo ikke bare..De ændrer halestilling elt efter hvad de logrer af og hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen Janni

Jeg er også itvivl ,men synes at haleføring og bevægelser for mig, ser ud som noget, der frembringes af en stemning, oplevelse , følelse, eller hvad vi skal kalde det.

F.eks som Ninjamor skrever, en cocker i aktion har vildt hurtiggående haleføring.En hanhund, der observerer en hund på afstand vil som oftest rejse halen højt, ofte over hvad FCI standard ønsker.

En megasur hund kan bevæge halen ala logren, men så anspændt at det ikke er logren, men tegn på :se at komme væk.

Min græske ala vizhla vil stå stand med stiv hale direkte i forlængelse af ryggen ved Obs på noget spændende.

De forskrækkede dækker numsen med halen mellem benene. De brunstige tæver smider halen til siden.

Så derfor tror jeg ikke logren er med viljens kraft, heller ikke selv om de f.eks logre, når jeg taler til dem eller snakker med andre og de hører deres navn.

Jeg må studerer min Snoopy lidt nærmere, for han har højere haleføring end de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev bevidst i parentes, fordi jeg observerer logren i hvalpekassen mens de er helt små.. Ved 4 ugers alderen reagerer de med logren på f.eks min stemme og derfor mener jeg at omkring den alder er det blevet bevidst. De begynder at bruge logren som sprog. Før den tid tror jeg det er en refleks som de ikke er bevidst om.

Jeg tror ikke på at logren forbliver en refleks hele deres liv. Altså noget som bare starter når et elelr andet udløser det. De logrer jo ikke bare..De ændrer halestilling elt efter hvad de logrer af og hvorfor.

 

Har du en observation på det jeg skrev, om hvalpe som logrer, idet de suger sig fast i en dievorte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du en observation på det jeg skrev, om hvalpe som logrer, idet de suger sig fast i en dievorte?

 

Jeg oplever hos helt små hvalpe at de oftere har halen siddende som en antenne end at den logrer. En sjælden gang er der en af dem der logrer lidt, men de er lidt ældre før de sådan over hele rækken logrer mens de spiser. Ud over det oplever jeg lissom Janni at hvalpe på en 3-4 uger logrer ved synet/lyden af mig.

 

Janni, logrer dine tæver når hun er sammen med hvalpene?

Mine tæver gør ikke og hvis de gjorde ville det foregå i en højde så de ikke så det, derfor er jeg i tvivl om de kopiere handlingen.

Nu hvor de er begyndt at komme ud og besørge, der reagerer de med logren når de har skidt og jeg fortæller dem hvor dygtige de er. Og så er det jeg tænker at de jo ikke ved de bliver rost, de er kun lige blevet 4 uger, men de opfatter det bestemt positivt når jeg lyder som jeg gør når jeg fortæller dem de er dygtige :-)

 

Alt i alt, så er det bare skide interessant at have et kuld hvalpe til fri afbenyttelse, hvis altså man interesserer sig for sprog og relationer hunde imellem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever hos helt små hvalpe at de oftere har halen siddende som en antenne end at den logrer. En sjælden gang er der en af dem der logrer lidt, men de er lidt ældre før de sådan over hele rækken logrer mens de spiser. Ud over det oplever jeg lissom Janni at hvalpe på en 3-4 uger logrer ved synet/lyden af mig.

 

Alt i alt, så er det bare skide interessant at have et kuld hvalpe til fri afbenyttelse, hvis altså man interesserer sig for sprog og relationer hunde imellem..

 

Ja, det billede får jeg på nethinden nu :-)

 

Det er rigtig interessant at studere hvalpe og er man så heldig også at have farmand eller en god onkel ved hånden så bliver det utroligt spændende

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det billede får jeg på nethinden nu :-)

 

Det er rigtig interessant at studere hvalpe og er man så heldig også at have farmand eller en god onkel ved hånden så bliver det utroligt spændende

 

Her har hvalpene både en onkel, en morfar og en storebror. De har mødt deres onkel ude i gårdspladsen og deres storebror snakker de med gennem en expen. I denne alder er de ganske uimponerede men jeg ved at de med alderen får meget glæde af at der er hanhunde i huset de kan se op til. Jeg bruger altid den gamle hanhund når hvalpene skal ud og gå i snor.

 

Laver du hvalpetest eller er det dig jeg har læst skrive at du ikke mener det er brugbart?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo kun prøvet at have cockerhvalpe fra fødsel- Her er det noget ala Hopsa beskriver, for ved mælkebareren eller nærmerer,når der lige kommer gennemgang af mælk, så stritter halerne stift bagud, som sad der ståltråd i dem. Helt stift i vejret,men som en hale børes ved noget spændende,men ingen logren. Her tales om hvalpe der stadig kun dier, altså indenfor de 1 ste 3 uger.

For mig, når halerne står stift bagud og de hænger på patten, er der mælkeforsyning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Har du en observation på det jeg skrev, om hvalpe som logrer, idet de suger sig fast i en dievorte?
JA...Mine logrer ikke..Den første uge stritter halen stift op i luften, når der kommer mælk. Efter en uge kommer der et knæk/svaj på halen ude for enden, så det nærmest ligner et spørgsmålstegn og halen sitrer mens de drikker.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg oplever hos helt små hvalpe at de oftere har halen siddende som en antenne end at den logrer. En sjælden gang er der en af dem der logrer lidt, men de er lidt ældre før de sådan over hele rækken logrer mens de spiser. Ud over det oplever jeg lissom Janni at hvalpe på en 3-4 uger logrer ved synet/lyden af mig.

 

Janni, logrer dine tæver når hun er sammen med hvalpene?

Mine tæver gør ikke og hvis de gjorde ville det foregå i en højde så de ikke så det, derfor er jeg i tvivl om de kopiere handlingen.

Nu hvor de er begyndt at komme ud og besørge, der reagerer de med logren når de har skidt og jeg fortæller dem hvor dygtige de er. Og så er det jeg tænker at de jo ikke ved de bliver rost, de er kun lige blevet 4 uger, men de opfatter det bestemt positivt når jeg lyder som jeg gør når jeg fortæller dem de er dygtige :-)

 

Alt i alt, så er det bare skide interessant at have et kuld hvalpe til fri afbenyttelse, hvis altså man interesserer sig for sprog og relationer hunde imellem..

Nej først når de begynder at bevæge sig og går hende i møde.. Men alle de andre tæver (løverne er jo ret sociale og inviterer de andre tæver ind i hvalpekassen) logrer når de kommer ind til babyerne. Og Heartbeat (den eneste af hanhundene som de inviterer ind mens de er helt små. Og forøvrigt lader ham passe babyerne mens de selv går ud) han logrer på en meget hurtig måde, hvor det kun er helt nede ved haleroden han bevæger den..Aj svært at forklare..

 

Jeg syens også det er utroligt spændende at se dem..Stakkels dem der bare har hvalpe og intet ser

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Janni privat

Jeg hiver lige den her tråd frem igen..

 

Som mange nok ved har jeg i øjeblikket et kuld hvalpe på 5 uger med en løve og en westie..Westien er selvfølgelig adopteret og har boet sammen med os/løverne siden hun var 4 dage gammel..

Og der er en enorm forskel på løvebabyen (Romeo) og westiebabyen (Wilma).

 

ROmeo logrer hele tiden..Når han møder en af de andre hunde, når han hører foderskålen skramle, når han hører vores stemmer, når han ser os..

 

Wilma logrer aldrig..ikke når hun møder Molly (Mor), møder de andre løver, madskåleskramlen, menneskestemmer.. Og nej hun er ikke døv.

De andre hunde har hele tiden logret til hende når de møder hende på gulvet..ligesom Romeo også ar logret når han har mødt hende hvis de gik hver sin vej..Eller hvis han har lagt op til leg... Men det gør han (og de andre løver) ikke mere! De dutter næser og det er det..

 

Åbnebart er det en raceforskel med logren..og åbenbart lærer de andre hunde hvem der logrer og hvem der ikke gør :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åbnebart er det en raceforskel med logren..og åbenbart lærer de andre hunde hvem der logrer og hvem der ikke gør :vedikke:

 

Det var alligevel meget interessant... altså, selvfølgelig er der jo raceforskelle, men at der er en så udtalt forskel så tidligt og lige på det område :shock: fedt du fandt tråden frem og delte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var alligevel meget interessant... altså, selvfølgelig er der jo raceforskelle, men at der er en så udtalt forskel så tidligt og lige på det område :shock: fedt du fandt tråden frem og delte :-)

 

 

Enig, super fed observation, og rigtig interessant! Jeg ville ikke have troet at de ved 5 ugers alderen kunne have så store forskelle; Og specielt fordi westien jo er vokset op "som løve", jeg ville jo have troet at den ville have været præget ind i "løve adfærden", mere end westie adfærden. Interessant!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...