Hop til indhold

hvordan starter i træningen

Winmar
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er nysgerrig efter ideer til opvarmning af træning. Altså når i skal starte med at træne, har i så noget i altid gør hver gang. Nogle bestemte lege, kontaktøvelser eller..... Fortæl hvordan gør i?

Jeg har egentlig aldrig gjort noget fast, altså det samme hver gang. Men tænker det ville være en fordel mht konkurrencer, så træning og konkurrence ligner hinanden. Ligenu er min træning og konkurrence situation meget forskelligt.

Mvh Winnie

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter med en luftetur på ca. 30 minutter. Hvis hun ikke bliver gasset lidt af, er hun umulig at træne med! Turen foregår i 5 m flex.

Når vi kommer hen på pladsen, holder vi 5 minutters pause hvor hun hilser på de andre og jeg får en smøg. Så går vi igang med opvarmningen. Hun får lidt cirkulationsmassage, og så går vi igang. Først et par minutter i løs line (2 m), hvor hun bare snuser og løsner op. Så tager vi lidt gang på bakken og lidt løb. Så laver vi små kontaktøvelset. Først hvor hun bare sidder foran, så hvor hun følger mig når jeg bakker og til sidst går det over i lineføring/fri ved fod. Ganske korte sessioner med lineføring og højrehandling, og indimellem laver vi zig-zag, 8-tal og snurre rundt. Hvis der er kegler laver vi lidt slalom. Efter 8-10 minutter får hun et minut eller to til at løsne lidt op igen, og så er vi klar.

Når vi har pauser i løbet af træningen, starter vi op med 1 minuts gang/løb, kontaktøvelser og lidt leg med bolden.

Efter træning skridter vi af 8-10 minutter, og hun skal strække sig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg starter altid med at hun skal gå "hinter". Så er hun klar over at nu er det 100% mig der bestemmer og alt det sjove kommer fra mig - det har ikke ændret sig fra jeg trænede agility, med min ene hund, til nu hvor træningen med den anden er jagtbaseret.

Min erfaring er, at det at have en fast "startøvelse" uanset hvor simpel den er, giver hunden en god idé om, hvornår vi hygger/leger og hvornår jeg forventer noget specifikt af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter med en øvelse, som vi lærte på rally camp af Pia Johnsen.

Guffer i begge lommer, hænderne op, når hunden så giver kontakt, ned med hænderne og en guf fra den ene lomme. Hænderne op igen, kontakt, og guf fra den anden lomme. Sådan kører vi 10 guffer. Så går vi baglæns, hvor hun følger med foran.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Herhjemme, så ved hundene præcis hvad der venter allerede i det øjeblik jeg skære godbidderne til dem.

Når de så ser vesten bliver taget frem så er der slet ingen tvivl.

Kommer de så oven i købet i bilen, så er de allerede så tændte når vi når ud på træningspladsen at yderligere mental opvarmning ikke er nødvendig for Bamse og Kaia og Yoda skal kun lige bruge 2 minutter på at få kigget sig omkring og så er de klar.

Plejer at lukke dem ud og tisse af i 5-10 minutter inden træning (de er luftet hjemmefra) og så i bilen igen indtil vi er færdige med dagens træningsplanlægning og når de så kommer ud igen, så ved de godt at træningen er i gang.

Vi træner i små korte pas af 5-15 minutter pr. hund og så får hunden pause i bilen 5-15 minutter og det gentager sig en del gange på en træningsaften.

Så hundene lære hurtigt at være på med det samme de kommer ud, for at opnå de godbidder/leg/sjov/snus osv. de ved det venter som belønning.

Pt. så arbejder jeg med ro mellem øvelserne med Bamse og Yoda og bruger nogle gange at have dem dækket af i deres pauser.

De ved de så skal være klar igen, når jeg henvender mig til dem igen.

Bamse har svært ved det endnu, men det bliver bedre og bedre - Altså det med at være i ro i pauserne, der med at være på er intet problem ;-)

Jeg plejer selvfølgelig lige at varme dem lidt op og går selvfølgelig ikke lige fra bilen til f.eks et spring, men varmer op med lineføring, zigzag mellem ben osv. for lige at få gang i blodcirkulationen og få varmet hunden op inden vi går i gang, alt efter hvad vi træner, så der ikke sker skader pga. manglende opvarmning.

Og selvom de kun er kort tid i bilen af gangen, så er de allerede begyndt at få et tyndt dækken på de kolde dage, så de ikke køler ned for hurtigt.

Men mentalt forventer jeg ret hurtigt at mine hunde er klar til at arbejde sammen med mig, så snart de er ude af bilen og acceptere kun i et vis omfang at der skal kigges/snuses/tosses når vi træner - Det bruger jeg typisk som belønning og ellers foregår det efter træningen og det er ikke noget de skal bruge tid på inden træningen er i gang.

Jeg starter allerede så snart de er ude af bilen med at belønne for kontakt, så de ikke er i tvivl om, at det er træning vi skal i gang med og ikke en gåtur. De kommer ganske enkelt ikke 2 meter væk fra bilen, hvis de ikke tilbyder at samarbejde (onde mig :engel:), så træningen starter allerede på parkeringspladsen for mit vedkommende.

Især med Bamse har jeg oplevet det som en stor fordel, da man godt kan have lidt travlt hvis en klub har delt øvelserne hos de forskellige dommerhold lidt dumt op, så man lige når at smide hunden i bilen efter det ene dommerhold, for så at hive den ud 2 minutter senere og spurte op til det næste uden at have tid til noget som helst.

Så er det rart at have en hund der er klar til at arbejde det sekund han er ude af bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites