Hop til indhold

Hunden napper når der kommer nogen?+

Gæst Msshansen
 Share

Recommended Posts

Gæst Msshansen

Hej jeg søger nogle gode råd

Har en blanding af en sibirisk husky og labrador. Han er 1 1/2 år og for et halv år siden fik vi en datter. efter vi har fået hende er han blevet meget beskyttende især når der kommer nogen og banker på døren. Han er utrolig kærlig og vil meget gerne snakke med andre både mennesker og hunde.

Idag kom naboen som han har set flere gange, hun banker på han gør meget og rejser børster jeg holder ham i halsbåndet og åbner døren, da han får lov til at hilse napper han i hendes jakke, det gør han normalt aldrig når folk kommer ind og han vil altid gerne snakke med andre. Når min kæreste er hjemme napper han ikke ud efter dem der ringer/banker på..

ved ikke helt hvad jeg skal gøre eller om det er fordi jeg holder ham i halsbåndet..(men vil jo ikke risikere at han hopper op af dem)

Håber der er nogen som har nogle gode råd

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen:-)

Jeg vil tro at der er to årsager til at han reagerer som han gør. Dels vil han beskytte dig og babyen mere end han vil beskytte din kæreste, dels udsender du nogle signaler der gør, at han føler han skal passe mere på. I virkeligheden er du nok nervøs for hvordan han reagerer når det banker på døren, men det eneste han opfatter, er din uro, og den tolker han som at du er bange for dem ved døren.

Jeg ville foreslå at i træner situationen, og starter med en der kender hunden - fx naboen. Aller første skridt er at du kan bede hunden sætte sig, og at den skal blive siddende til den får lov til andet. Du skal 100% bevare roen! Der kan i måske med fordel starte med almindelig "sid" træning og en "bliv" kommando. Når hunden kan blive siddende, kan i udvide til at nogen banker på døren. Først når hunden bliver siddende roligt (og har fået masser af ros for det), bliver døren åbnet. Hvis hunden bevæger sig, skal døren lukkes og øvelsen starter forfra. Det er vigtigt at det er en venlig og rolig person der bruges som figurant. Og vedkommende skal bevæbnes med verdens bedste godbidder!

Figuranten skal instrueres i at ignorere hunden hvis den kommer bragende og vil hilse, og at hunden først må få en godbid når du siger til. Godbidden kan evt. kastes på gulvet til hunden.

I den virkelige verden er det dog sjældent at gæster ignorerer hunden. Hvis fx pakkeposten, indsamlere til godgørende formål eller lign. banker på døren, vil de fleste pr. refleks have en eller anden reaktion på hunden. Derfor skal det også med tiden trænes at hunden skal forholde sig roligt selvom den der banker på døren henvender sig til hunden. Det er altså vigtigt at hunden ikke hilser før du giver den lov.

Husk at tålmodighed er den vigtigste faktor! Det er meget muligt at det tager en hel dag at lære hunden at blive siddende på sin røv når det banker på døren. Og først når et delmoment er 100% indlært, må du bygge ovenpå.

Held og lykke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites