Jaffa Skrevet Oktober 7, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2012 Sidste gang vi var til hundetræning, blev Cille løbet over ende af en anden hund. Vi var et par stykker der aftalte at lade dem løbe lidt efter træning, og da jeg slipper Cille løber hun sammen med en større hund der lige havde ændret retning. Der var ikke noget ondt i det fra hans side, men han kom til at træde på hende og hun skreg som jeg aldrig har hørt hende gøre det før. Tog hende op og gik ind i klubhuset med hende. Hun fejlede ikke noget og var hurtigt i sit es igen. Men, da vi er til træning i dag er den anden hund der naturligvis også. De er begge i snor, og der er ingen "hard" feeling. Cille er lige fjoget overfor ham som hun plejer. Da vi er de eneste der er mødt op aftaler vi at gå en tur i stedet. Vi har gået et stykke da vi ser at der er kommet et par stykker mere fra holdet og vi vender om, men den anden hund er en hund der gør meget, og hver gang han gør det, så farer Cille sammen. Da jeg er i gang med et eller andet og den anden står et stykke fra os, men bag Cille farer hun stresset rundt og kan slet ikke holde fokus på mig, men på den gøende hund. Hvad gør jeg for, at hun igen får tilliden tilbage? For kan da godt se, at fremover, så får vi det svært når vi er til træning hvis det fortsætter sådan her. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2012 Hvorfor kobler du de to situationer sammen? Når hun ikke reagerer negativt på selve mødet med den anden hund eller at gå tur sammen, synes jeg ikke at det virker som om, det er "løben over ende"-situationen, som stadig sidder i hende. Det virker mere som om, at hun enten er lydsensitiv eller bliver "smittet" med stress fra den anden hund som gør. Altså at hun ikke kan abstrahere fra dens gøen, som jo både kan være iver, men også kan være signal om fare eller opkørthed. Når det ikke er den anden hund hun reagerer på, men dens gøen, så vil jeg tro at det ikke har at gøre med den første situation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2012 Jeg er ikke adfærdsterapeut, men hvad jeg har gjort i lignende situationer: Jeg trækker lidt væk fra gruppen/den anden hund og laver øvelserne. Hvis Taiki stadig stresser, trækker jeg endnu længere væk. For at teste hans fokus, starter jeg med øvelser som han kender ud og ind, f.eks. sit eller giv pote. Når han kan lave øvelserne uden at stresse, så træner jeg med ham dér. Hvis der er tid nok, kan jeg forsøge når Taiki er rolig og fokuseret, at flytte lidt tættere på den gøende hund med ham. Måske bare et skridt tættere på. Så laver jeg igen "hudløshed-øvelserne" sit og giv pote m.m., for at hjælpe Taiki ind i det rigtige mindset. Bagefter tager vi så de mere krævende øvelser og den nye træning. Når han er fokuseret igen, kan jeg så tage endnu et skridt tættere på den hund som stresser ham og gøre det samme én gang til. Men først når Taiki er rolig og fokuseret det sted, hvor vi nu står. På den måde bliver han desensibiliseret over for den anden hunds reaktion/stress/gøen, så den til sidst ikke har nogen effekt på ham. Det er også en metode vi bruger, over for gøende hanhunde, som han har reageret meget på. Nu skal de være MEGET tæt på, før han selv reagerer, hvor han før kunne flippe ud over, at de stod tre blokke væk og glammede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret Oktober 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2012 Hvorfor kobler du de to situationer sammen? Når hun ikke reagerer negativt på selve mødet med den anden hund eller at gå tur sammen, synes jeg ikke at det virker som om, det er "løben over ende"-situationen, som stadig sidder i hende.Det virker mere som om, at hun enten er lydsensitiv eller bliver "smittet" med stress fra den anden hund som gør. Altså at hun ikke kan abstrahere fra dens gøen, som jo både kan være iver, men også kan være signal om fare eller opkørthed. Når det ikke er den anden hund hun reagerer på, men dens gøen, så vil jeg tro at det ikke har at gøre med den første situation. Fordi hun aldrig har opført sig sådan før. Jeg tænkte ikke lige over det i starten indtil en anden fra holdet koblede de to ting sammen. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2012 Fordi hun aldrig har opført sig sådan før. Jeg tænkte ikke lige over det i starten indtil en anden fra holdet koblede de to ting sammen. Gitte Jeg kan godt se, hvordan man kan få idéen, men umiddelbart lyder det jo mere som om, at hun reagerer på gøen og ikke den anden hund. Da du skriver, at hun er sit sædvanlige fjogede jeg, da de først hilser og går tur sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret Oktober 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Jeg kan godt se, hvordan man kan få idéen, men umiddelbart lyder det jo mere som om, at hun reagerer på gøen og ikke den anden hund. Da du skriver, at hun er sit sædvanlige fjogede jeg, da de først hilser og går tur sammen. Det tror jeg også er det hun gør, men det var først da de andre hunde fra holdet kom til, at han begyndte at gø. Og det var tydeligt, at det var hans gøen hun reagerede på. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts