Hop til indhold

Rift på trædepude - skal jeg gøre mere?

Louisen
 Share

Recommended Posts

Taiki har fået en rift i den ene tå/trædepude. Det blødte tidligere, men ikke længere. Det er et kødsår, men der sidder ikke noget derinde og jeg har renset rigtig godt med sæbevand og skyllet efter med steriliseret saltvand (som jeg havde fra mit gamle arbejde, engang jeg blev revet af en ældre borger).

Vi skulle gå aftentur bagefter, først havde han et plaster på, men det faldt af og så ville han ikke gå. Så jeg blev lige Københavnsmester i 400 meters 16 kilos løft - det er 1/3 af min egen vægt og jeg er en splejs, så jeg fortjener en medalje.

Rensede igen og nu sover han bare, så det får hvile i nat.

Men hvad med de næste dage? Skal jeg ud og have ballonsko eller kan jeg nøjes med at rense det efter hver tur? Det går som sagt ned i kødet, men det er fint og rent. Men han halter og det er "marjet sønt" for ham, mener han.

Det skal måske tilføjes at vi har en aftale om, at jeg kun må pille ved hans poter, hvis han får en kong med leverpostej i, så han ender med at blive tromletyk hvis det ikke læger hurtigt. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stellestar

Hvis du har en gammel tyk sok, så put den på hans pote og "stram den til" med tape :) det er et af de bedste "husmor-råd" jeg har tilegnet mig i min tid da jeg arbejdede som veterinærsygeplejerske :) og så selvfølgelig skal du huske stadig at rense engang imellem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en gammel tyk sok, så put den på hans pote og "stram den til" med tape :) det er et af de bedste "husmor-råd" jeg har tilegnet mig i min tid da jeg arbejdede som veterinærsygeplejerske :) og så selvfølgelig skal du huske stadig at rense engang imellem :)

Å håhå, vil forsøge det i morgen, men det bliver så morsomt. Da han var hvalp og ikke så godt tålte vejsalt, købte jeg ballonsko til ham. 1-2-3, så havde hans hvalpetænder lavet dem til konfetti.

Til gengæld accepterede han plastret tidligere, det faldt bare af. Jeg må prøve det med sokken. Har en gammel uldsok liggende som er krympet i vask, det må gå an. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki lignede shibaen i videoen da jeg prøvede sokken i morges. Til sidst nægtede han at gå.

Min dyrlæge har nogle neoprensko, som jeg vil købe i dag. Så må han forsøge at overleve på sin shibastolthed.

Endte med at bære ham hen på et stykke græs hvor vi bor, hvor han så humpede rundt og fik tisset og skidt. Så bar jeg ham tilbage igen - det var et ømt syn.

Jeg har tjekket igen idag, med pandelampe og lup, og der sidder ikke noget i såret, som er fint i farven når renset. Så ingen betændelse. Så langt så godt! Og jeg er glad for min tid på sygeplejerskestudiet, for ellers var jeg for længst taget til dr. dyr, fordi han er så ynkelig (men det må også gøre lidt ondt).

Han er dog meget tapper. I morges gik han helt selv fra soveværelset og ud i køkkenet, da han hørte mig smøre leverpostejsmad! Min lille kriger. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Neoprensko er MEGET billigere i dyreforretningerne (ca. 40-50 kr. pr. sko, hvor dyrlægen tager det dobbelte). Erfaringsmæssigt holder de ikke sådan vildt godt.

Hvis det er en lille rift, ville jeg bare bruge Pawz i en dag eller to, og så sørge for at rense såret efter tur. Bella fik en lille rift for et par uger siden, og klorhexidinpulver kan ikke anbefales:-) Huset lignede en narkobule efter hun havde sat pulver-poteaftryk over alt:lol:

Jeg er næsten sikker på at Bellas pote sprak fordi hun havde tørre poter. Mest fordi jeg ved hvordan det ser ud når de skærer sig. Hvis du har samme mistanke med Taike, så husk at smøre hans poter hver/hver anden dag fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er ikke sprækket, for jeg pillede selv glasskåret ud, det var sådan en lille bitte splint.

Jeg betalte 42 kroner for en neopren-sko hos dyrlægen og blev advaret om, at de ikke var vildt holdbare. Min dyrlæge er nu ok med den slags. Skoen skal bare bruges til riften er væk.

Taiki får smurt sine poter med potevoks inden vi går ud, men kun på de meget kolde dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skoen var faktisk et hit - efter noget tid.

Til at starte med var han SKIDE sur. Han gav mig faktisk 3 blå mærker på hånden med sin hjørnetand, fordi han markerede hvor sur han var. DET ville jeg ikke acceptere, så jeg talte med store bogstaver hvilket jeg aldrig gør, så han nøjedes med at sige "Waarhaaarhaaarh" som et pivedyr der er i stykker. MEN jeg belønnede ham så også med noget så forbudt (fedende) som leverpostej og så kunne vi godt blive enige om, at han fik den sko på, hvis det ikke kunne være anderledes.

De første ti minutter røg den hele tiden ned og han blev meget sur over, at blive stoppet i snuseri, for at få den hevet op. Igen surmuleri med "Waaaarhaaarhaaarh" og blottede tænder, men ingen markering, det turde han alligevel ikke (han bliver forskrækket når jeg rent faktisk skælder lidt ud, fordi jeg aldrig gør det, så den grænse overskrider han helst ikke. Han elsker jo mor :lun: ).

Vi fik hurtigt "forhandlet" os frem til, at jeg smed nogle godbidder på fortovet han kunne napse, mens jeg lige hev op i skoen. Så det gjorde vi.

Men da først skoen var gået til, var det som om at den formede sig efter hans pote og pludselig sad den bare.

Det endte med, at det som var en kort test-tur, blev en længere tur over på Assistens Kirkegård, hvor der blev tisset og skidt i buske (hvilket for Taiki svarer til, hvad spa-bade og wellness er for os mennesker), og der blev hilst på Molly en JR-terrier, som slikkede hans sko og nussede ham lidt (hun er en gammel tæve han har kendt fra hvalp og hun er evig mor over for ALLE hunde som er yngre end hende selv).

Vi mødte også en ejer til en anden hund han har kendt fra lille, og nøj han fik opmærksomhed og godbidder for den sko. Så var det lige pludselig slet ikke så slemt!

På et tidspunkt sparkede han den lige af. AUV det gjorde ondt i poten, han haltede straks og pev. På med den igen og denne gang INGEN ballade --- jeg tror, han fattede fidusen, for han løb glad videre med logrende krølle, da den var på. Den faldt af en gang til senere, da vi var næsten hjemme og da satte han sig pænt ned og lod mig sætte den på igen.

Den faldt kun af 2 gange, da den var gået til, og begge gange fordi han fik lavet en tosset bevægelse. Den kræver lidt øvelse at gå med, men det fungerer fint nok.

Jeg tror også, at det er rart for ham at den er tykkere end en ballonsko, for så er det ikke så hårdt at gå med sin fusse på fortovet.

Nu sover han glad og fro, han har jo ikke fået en lang gåtur siden i går morges/formiddag, så det var tiltrængt.

Her er et billede af skoen, som jeg altså er blevet lidt fan af (omend jeg bliver glad for, når den skal af igen!). Han sidder i halv skide-stilling, men det er fordi han er ved at sætte sig ned og klø øret.

sko.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

De få gange mine har været uheldige har jeg brugt de der baby strømper med gummibelægning under foden - de er super gode og kan sagtens holde nogle gange og vaskes i maskinen

Nu har vi så ingen uheld haft i henved et par år - jeg har tidligere brugt helosan til poterne - men er nu gået over til Aloe vera (avivir extreme) - den er super god og det gør ikke så meget at beaglerne slikker lidt på poterne bagefter

Link til indlæg
Del på andre sites