Hop til indhold

Det store dilemma

Camilse
 Share

Recommended Posts

Suk... Er lidt i vildrede, og kunne godt tænke mod nogle inputs

Sagen er den at jeg har en helt igennem arbejdsglæde hund. Hun elsker at lave sin lydighed og sin agility. Selvfølgelig er der forskel på hendes drive, men det er jo klart.

Vi har været afsted til mere end ti konkurrencer i år og hun elsker det hver eneste gang. Overordnet set har hun været meget stabil, hvilket betyder at vi også tidligt fik vores oprykning og til næste år er det tid for en ny klasse. En klasse det byder på nye øvelser. Øvelser der kræver en del tid at træne på og som vi ikke lige kan klare derhjemme. Men der er samtidig også tale om øvelser som hun rigtig godt kan lide og jeg nyder også at arbejde med hende.

Og så er der jo agilityen. Det var grunden til at jeg skulle have lige netop hende og det var det jeg gerne ville. Her er der ingen tvivl. Hun ELSKER at arbejde med det. Hun er fornuftig og nem at arbejde med. Selvfølgelig er hun ung og det kan man mærke. Hun er endnu ikke helt klar til skulle ud og have de svære udfordringer, men her over vinteren skal hun med i byen for rutinens skyld og så løber vi vores eget løb.

Mit dilemma er så tiden til at nå det hele. Jeg har pt. et vikariat og arbejder fuldtid. Det betyder at jeg tit er hjemmefra klokken kvart over seks og først er hjemme halv fem. I den tid der så et til overs er dét svært at nå det hele. Lige nu er lydigheden sat lidt på standby, da vi til december skal afsted til agilitykonkurrence.

Jeg har det lidt ærgeligt med ikke bare at kunne nå det hele, men samtidigt så vil jeg også gerne gøre det jeg laver helhjertet.

Og det burde være nemt at vælge. Men både hund og jeg nyder at arbejde med begge dele. Men jeg tror jeg for en periode må vælge det ene over det andet.

Men hvordan finder man ud af hvad man skal vælge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle dig hvad jeg gør.

Barney er kun 1,5 år og vi har derfor ikke arbejdet ret meget med agility endnu, da jeg har været meget bange for at belaste ham. Så han har kun løbet gennem vinger uden pind på, og tunnellen og posen osv. Så småt opstart på slalom, men pindene er ikke rykket sammen endnu (baglænskæder den så afstanden er stadig stor). Nu har han så været syg i 2,5 mdr. så der har vi ikke fået trænet.

Men jeg vil nemlig også gerne begge dele - både lydighed og agility. Jeg er nået frem til at jeg alligevel ikke synes barney skal på agility banen mere end et par gange i ugen (når han bliver rask altså), da det er en meget hård belastning for en hund. Og man kan selvfølgelig gøre det nemt, men ja, jeg er bare alligevel bange for at overbelaste barney. Så det bliver nok maks træning et par gange i ugen. Resten af tiden kan vi så træne lydighed :-)

Og så forestiller jeg mig at det bliver forskelligt fra år til år hvad vi konkurrence mæssigt ligger mest vægt på. Næste år er det helt klart lydigheden. Også et par agility stævner, men lydigheden tæller højest næste år. Og hvem ved - måske ender vi med at dele sol og vind lige eller jeg ombestemmer mig :D det ved man jo aldrig med mig :P

Mvh. en som selv købte hunden netop for at han skulle løbe agility. I mellemtiden blev vi så lidt bidt af det der lydighed. Så nu kommer han til begge dele. Og jeg er desværre kommet til at snuse lidt til det der rally, og det er altså lidt sjovt, men NU har jeg altså ikke tid til flere ting at træne :D tror jeg da ikke...

Jeg kan sige at jeg tager en dag af gangen og ser tiden meget an. Og så ser jeg til hvad jeg synes er sjov til foråret og hvor jeg gerne vil ligge mit fokus.

Og her i vinter giver det lidt sig selv, da vi ikke kan træne indendørs - så bliver det mest lydighed. Men det skyldes så også at barney stadig er syg og når han igen er rask er der en del genoptræning da han har været i ro så længe.

Ja ved ikke om du kan bruge det til noget, men sådan tror jeg at jeg kombinerer det. Mit største dilemma er hvad der sker HVIS jeg nu skulle ske at kvalificerer mig til DM i både agility og lydighed - hvordan skal jeg dog vælge?! :D Og ja, jeg regner faktisk ikke med at det er urealistisk :D men okay - ved faktisk ikke længere hvad der skal til for en kvalifikation i DM i agility - måske han aldrig bliver hurtig nok...

Link til indlæg
Del på andre sites