Hop til indhold

noget undrer mig


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

idag havde jeg Thor med ovre i hundeskoven hvor jeg mødte nogle hundeejer jeg tænkte lidt: HMMMM. til. den første var en mand. hans hund var meeget dygtig, og ingen tvivl om at han havde god kontrol over sin hund. han fortalte så at han godt kunne finde på at nægte hunden at snuse eller tisse, indtil de var kommet et bestemt sted hen. på den måde viste han overfor hunden at han havde kontrollen.

 

jeg tænkte at det ikke lige var sådan at jeg ville holde hund. selvfølgelig skal der ingen tvivl være om hvem der bestemmer osv, men ligefrem nægte hunden at snuse og tisse, som er en del af deres instinkter???

 

jeg mødte så også to damer der kom gående med to hunde. normalt når jeg har Thor med ovre i hundeskoven (ca. 1 gang om ugen) lader jeg ham sidde imellem mine ben, indtil den anden hund kommer over. så kan man hurtig se på dem om de gider at lege eller ej. jeg nåede så ikke at få fat i thor da vi nærmest gik ind i dem rundt om et hjørne. Thor gik ligeså stille derhen og lige pludselig markerede den ene hund ret kraftigt at han skulle holde afstand. jeg satte mig så ned, og lod Thor komme hen. damen sagde så at hendes hund nok ikke syntes at Thor var ydmyg nok, da han kom hen til dem....

nu er Thor altså en hvalp på 17. og han lægger sig ned ligeså snart en større hund giver lyd fra sig. og det véd jeg. damen sagde så at han skulle prøve at komme hen til hende igen. han gik ligeså stille hen. han logrede med halen, men dukkede sit hovede ret underdanigt. hendes hund markerede igen, og denne gang var det ret voldsomt. damen siger så til mig at det kan være at hun viser ham, hvordan man skal opføre sig?? og jeg tænkte bare:"ØØØHHHHH!?!?!?". da damen for tredje gang sagde at han sagtens kunne komme hen til hende, sagde jeg pænt nej tak og gik videre. Thor var på dette tidspunkt ret bange og sad mellem mine ben med halen imellem sine egne ben.

 

jeg ved godt at jeg burde ha taget fat i Thor, da det jo ikke er alle hunde der er lige begejstrede for hvalpe. men ligefrem sige at det er min Thor der ikke ved hvordan man skal opføre sig, så blev jeg sgu muggen!!! æv

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til hundeverdenen! :mrgreen:

 

meningerne og holdningerne til det at have hund er så sindsygt forskellige, at man ikke kan gøre andet end at følge sin egen mavefornemmelse for hvad der er rigtigt for ens egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til hundeverdenen! :mrgreen:

 

meningerne og holdningerne til det at have hund er så sindsygt forskellige' date=' at man ikke kan gøre andet end at følge sin egen mavefornemmelse for hvad der er rigtigt for ens egen hund.[/quote']

 

nej det kan man sgu rolig sige at der er forskel på! manden var helt vildt flink, men syntes bare han havde nogle ekstreme metoder overfor sin hund!! det er der ihvertfald slet ikke behov med thor på nuværende tidspunkt. hvis bare jeg har mad med, så kan han ALT:P

 

men de to damer der. neeeej hvor blev jeg ked af det. jeg kunne tydeligt se at de syntes at jeg var for overbeskyttende og de talte til mig som om jeg slet ikke havde forstand på hunde og deres sprog. nu har jeg haft hund hele mit liv. og det der skete var for voldsomt for Thor. og det var bestemt ikke fordi han ikke var for underdanig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Det er ikke altid nemt at komme med små hvalpe i en hundeskov, da man ikke selv kan styre kontakten dér.

 

Jeg kom med min hvalp få gange, da han var 3 og 4 mdr gammel. De øvrige hunde kom stormende hen mod os, knurrede og min hvalp fik potedask flere gange. Holdte en laaang pause og nu endelig hvor min hvalp er 7 mdr gammel, kommer vi i hundeskoven igen. Og det er fantastisk :-) Nu er min hvalp "moden" nok til at kunne sige fra overfor de øvrige hunde, er modig til at løbe og lege med de store voksne hunde.

 

Måske er din hvalp ikke klar til hundeskoven endnu? Det skal jo helst være gode oplevelser med andre hunde dér...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke altid nemt at komme med små hvalpe i en hundeskov, da man ikke selv kan styre kontakten dér.

 

Jeg kom med min hvalp få gange, da han var 3 og 4 mdr gammel. De øvrige hunde kom stormende hen mod os, knurrede og min hvalp fik potedask flere gange. Holdte en laaang pause og nu endelig hvor min hvalp er 7 mdr gammel, kommer vi i hundeskoven igen. Og det er fantastisk :-) Nu er min hvalp "moden" nok til at kunne sige fra overfor de øvrige hunde, er modig til at løbe og lege med de store voksne hunde.

 

Måske er din hvalp ikke klar til hundeskoven endnu? Det skal jo helst være gode oplevelser med andre hunde dér...

 

ja det tænkte jeg også. men nu plejer vi at sætte os ned og lade den anden hund komme stille og roligt hen. de andre derovre er også gode til at se at det er en hvalp, og lige tager hunden med over og hilse. han eeelsker når den anden hund vil lege. og han elsker at tumle rundt derovre. bare det ikke er for voldsomt selvfølgelig. så nej, synes ikke han er for lille til at komme derover måske. nu er det den eneste gang at vi har haft sådan en oplevelse, og første gang jeg ikke havde ham siddende mellem mine ben. ellers har vi kun haft gode oplevelser. og hvis ejeren siger "han/hun er ikke så god til hvalpe" trisser vi selvfølgelig videre! (det er bl.a. også derfor jeg lader ham sidde imellem mine ben indtil de kommer over). denne her gang nåede jeg det bare ikke fordi de lige svingede rundt om et hjørne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke altid nemt at komme med små hvalpe i en hundeskov, da man ikke selv kan styre kontakten dér.

 

Jeg kom med min hvalp få gange, da han var 3 og 4 mdr gammel. De øvrige hunde kom stormende hen mod os, knurrede og min hvalp fik potedask flere gange. Holdte en laaang pause og nu endelig hvor min hvalp er 7 mdr gammel, kommer vi i hundeskoven igen. Og det er fantastisk :-) Nu er min hvalp "moden" nok til at kunne sige fra overfor de øvrige hunde, er modig til at løbe og lege med de store voksne hunde.

 

 

Måske er din hvalp ikke klar til hundeskoven endnu? Det skal jo helst være gode oplevelser med andre hunde dér...

 

men jo, selvfølgelig skulle det være en god oplevelse at tage ham med derover. og det har det virkelig været, og han nyder det ekstremt meget. men jo, det er værd at overveje om han er for lille endnu, i forhold til andres hundes opførsel. hvis du forstår:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske hendes hund skulle "vise sig" overfor den tredje hund? Altså forstået på den måde at hun skulle.. forsvare den?

 

Jeg har i hvert fald erfaret at Mikkel ikke altid fungerer i en gruppe med flere fremmede hunde, når han er i snor og ikke bare kan gå. Specielt hvis vi går med en tidligere nabo og hendes hund også. Jeg ved ikke om det er fordi han har en beskyttertrang overfor den hund, men han er i hvert fald mere på vagt, synes jeg. Især hvis vi møder andre hanhunde.

 

det er meget muligt at den prøvede at beskytte den anden hund. jeg aner ikke hvad der foregik for Thor er så rolig med andre hunde. og han er også en hund der bare lægger sig ned. han har ikke et behov for at dominere (indtil videre). jeg aner ikke hvad der skete, men hundens ejer var sikker på at hendes hund prøvede at lære ham hvordan man skulle opføre sig. på trods af at han er så rolig og underdanig...

me no get it!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hvis den hundeskov du kommer i har en FB side, så vil det da være en klar fordel :-) Der hvor vi kommer, er der en FB side, hvor man kan lave aftaler med andre hundeejere. Der er bla en som søge hvalpelege kammerater.

Og ejerene skriver, hvis de fx søger mindre eller store hunde at mødes og lege med.

 

Jeg kan kun sige, at min hvalp er endelig stor nok til hundeskoven idag. Han har det fantastisk, løber glad og legene rundt. Hilser pænt på nye fremmede hunde, store som små.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den hundeskov du kommer i har en FB side, så vil det da være en klar fordel :-) Der hvor vi kommer, er der en FB side, hvor man kan lave aftaler med andre hundeejere. Der er bla en som søge hvalpelege kammerater.

Og ejerene skriver, hvis de fx søger mindre eller store hunde at mødes og lege med.

 

Jeg kan kun sige, at min hvalp er endelig stor nok til hundeskoven idag. Han har det fantastisk, løber glad og legene rundt. Hilser pænt på nye fremmede hunde, store som små.

 

cool det vil jeg da lige undersøge. jeg kender en masse hundeejere herude hvor jeg bor og de tager i hundeskoven (som ligger lige ved siden af) hver onsdag. så der er Thor snart klar til at komme med. det er ihvertfald hunde som han leger rigtig godt med, og som også tager sig godt af ham..:)

dejligt at din hvalp er stor nok til hundeskov:-D. men det er Thor nu også. han er meget kærlig overfor andre hunde, og de fleste hunde og ejere er tit meget imponeret over hvor rolig han er. men han har også været van til hunde lige siden vi fik ham som 8 uger. så han ved godt hvordan man skal opføre sig, uden at han får skæld ud. for selvfølgelig skal hunde have lov til at sige fra. bare ikke når det bliver så voldsomt som idag, og hvor ejeren blev ved med at sige at han skulle komme hen igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mennesker er meget forskellige i vores tilgang til alt her i livet og bare vent til du får børn...

Jeg synes umiddelbart at du har ret og de andre virker til at tage fejl og af en eller anden grund har jeg også en fornemmelse af at der er en del fjolser i hundeskovene - mit blodtryk kan i hvert ikke klare en tur derud med kræet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker også: hvem burde holde sig væk fra hundeskoven. mig eller hende?? hvis man skulle sætte det helt op overfor hinanden.

jeg synes selv jeg har virkelig godt styr på ham. jeg kan gå frit rundt med ham, og få ham til at gå ved siden af mig uden snor, hvis der er behov for at han lige er lidt tættere på. det er det gode ved at have en madglad hund:D

men jeg synes det med hundeskove er en virkelig god ide i teorien! og jeg kan se hvor meget Thor nyder det. og jeg nyder det sørme også. bare at se ham, og lade ham rende frit og snuse og gnave lidt i ting:D synes det er virkelig afslappende at gå en tur derovre engang i ugen. Thor får ikke meget motion til hverdag, fordi jeg prøver at skåne hans led så meget som muligt. men han trænger nogle gange også til at strække benene engang i mellem. og der synes jeg at hundeskoven er vildt god. det er også noget blødt terræn som er godt for hans led at tumle rundt i. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Der er mange tilgange til det at have hund. Fælles for de folk jeg møder der bruger positiv metoder er at de ofte bruger forum og net og udveksler viden der. I hundeskoven er det ofte det vilde vesten og hundene skal "klare det selv". Derfor ville jeg passe på med at tage en hvalp med i hundeskov før den er lidt større og stærkere til at kunne sige fra. Hundene stormer frem og kan være voldsomme. Min hund klare fint mosten da brydelege er hendes nummer et, og så har hun også lært at sige fra.

jeg bruger kun hundeskov som en afveksling fra det sædvanlige lege område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange tilgange til det at have hund. Fælles for de folk jeg møder der bruger positiv metoder er at de ofte bruger forum og net og udveksler viden der. I hundeskoven er det ofte det vilde vesten og hundene skal "klare det selv". Derfor ville jeg passe på med at tage en hvalp med i hundeskov før den er lidt større og stærkere til at kunne sige fra. Hundene stormer frem og kan være voldsomme. Min hund klare fint mosten da brydelege er hendes nummer et, og så har hun også lært at sige fra.

jeg bruger kun hundeskov som en afveksling fra det sædvanlige lege område.

 

er der egentlig nogle steder tilbage hvor man må slippe sin hund løs, udover hundeskove?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Der er regelsæt oplistet uden for de fleste hundeskove, men de kan gradbøjes...

Nogen hundeskove har hvalpindhegninger :-)

 

Vi ejere er meget forskellige. Jeg har rimelig styr på min hvalp hjemme(bruger aldrig snor)og i hundeskoven følger han også med, kommer på tilkald, når der ikke liiiiiige er en mere spændende ny hund i nærheden. De 2 seneste gange jeg har været i skoven, er min hvalp blevet væk! Han har begge gange stukket af med andre hunde. Hmm er bestemt ikke stolt over det, men er særdeles glad for min hvalp er underdanig, lægger sig gerne ned foran de store tæver! Ellers er han en løber og kommer styrentende hen mod mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er regelsæt oplistet uden for de fleste hundeskove, men de kan gradbøjes...

Nogen hundeskove har hvalpindhegninger :-)

 

Vi ejere er meget forskellige. Jeg har rimelig styr på min hvalp hjemme(bruger aldrig snor)og i hundeskoven følger han også med, kommer på tilkald, når der ikke liiiiiige er en mere spændende ny hund i nærheden. De 2 seneste gange jeg har været i skoven, er min hvalp blevet væk! Han har begge gange stukket af med andre hunde. Hmm er bestemt ikke stolt over det, men er særdeles glad for min hvalp er underdanig, lægger sig gerne ned foran de store tæver! Ellers er han en løber og kommer styrentende hen mod mig...

 

uha, min største frygt lige pt, ville sku nok være hvis han stak af fra mig en dag. så det er jeg virkelig obs på at det ikke sker. så jeg træner, træner og træner:P

 

hvor lufter i ellers jeres hunde? stranden osv? hvis de skal rende løs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg bor langt ude på landet, så vi går daglige ture på markerne.

 

Ellers bruger jeg langlinen, når vi går ture i parker. Himmelbjerget er også et fantastisk sted at gå ture, men der er vist påbud om snor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm
er der egentlig nogle steder tilbage hvor man må slippe sin hund løs, udover hundeskove?

Nej ikke så vidt jeg ved. Men mange træningspladser er jo ikke indhegnet og der er ofte frikvarter, mange parker og andre grønne områder har folk deres hund uden snor, dette er juridisk set ulovligt medmindre der er 100% kontrol over hunden så vidt jeg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...