Hop til indhold

Skal man gå imellem når en hvalp og en voksen hund leger?

Gæst MsNoir
 Share

Recommended Posts

Jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle placere denne her tråd, så det blev her :blink:

Men spørgsmålet går på...

Skal man gå imellem når en hvalp og en voksen hund leger, hvis hvalpen bliver for vild, bider for hårdt, og den store hund piver? Eller skal man selv lade dem ordne det?

Den voksne er en tæve, og lige nu i løbetid, den lille 14-15 uger han hvalp, og vil den "gamle" selv sige fra, når hun når ud over løbetiden, eller er hun bare blid fordi han er en hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg varetager altid mine voksnes hundes interesser, ved at aflede hvalpen og give den noget den kan beskæftige sig med sammen med mig, hvis jeg kan se at den voksne hund synes at den lille er lidt for anstrengende. Jeg har ikke oplevet at en løbetid gør fra eller til i den forbindelse at tæven siger mere eller mindre fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det. Indtilvidere har jeg set det an, og er hvalpen blevet forvild, har jeg afbrudt "legen" :-) Det holder ca. 10 sek og han er igang igen :roll: Hehe, men med flere gentagelser er han blevet bedre til at forstå, at jeg ikke ønsker hans bider i Blackie, min kærestes 5 årig Lab tæve.

Det underlige er, mødes Blackie med min mors 2½ års sorte han schæfer, er der helt andre boller på suppen. Der skal hun nok sige fra. Det gode ved at se lige netop de to sammen, er at de får så meget ud af, at de begge to er to ret robuste hunde, så de kan lege sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville se grundigt på den voksne tæve for hun kan jo godt pive og så lige om lidt sige fra.

Siger hun derimod aldrig fra, men viser, at hun ikke gider den lille , ville jeg derimod blande mig på den måde Hopsa beskriver ved at fjerne og aflede hvalpen. Ikke ved at sige noget til hvalpen, som nogle gør, da et "nej" eller lignende kan opfattes af den voksne hund, som at den ikke må sige fra.

Problemet er bare at ofte ønsker hvalpen en reaktion fra den voksne hund og den lyst fjerner man ikke selvom man fjerner hvalpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det. Indtilvidere har jeg set det an, og er hvalpen blevet forvild, har jeg afbrudt "legen" :-) Det holder ca. 10 sek og han er igang igen :roll: Hehe, men med flere gentagelser er han blevet bedre til at forstå, at jeg ikke ønsker hans bider i Blackie, min kærestes 5 årig Lab tæve.

Det underlige er, mødes Blackie med min mors 2½ års sorte han schæfer, er der helt andre boller på suppen. Der skal hun nok sige fra. Det gode ved at se lige netop de to sammen, er at de får så meget ud af, at de begge to er to ret robuste hunde, så de kan lege sammen.

Det synes jeg nu ikke er så underligt, det er ganske normalt og meget naturligt, at voksne hunde er lidt mere overbærende overfor hvalpe :-D

Men jeg ville også aflede hvalpen, og sørge for at den voksne hund får fred, når det er tydeligt at hun ikke gider hvalpen (nu ved jeg ikke om I bor sammen, din kæreste og dig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg nu ikke er så underligt, det er ganske normalt og meget naturligt, at voksne hunde er lidt mere overbærende overfor hvalpe :-D

Men jeg ville også aflede hvalpen, og sørge for at den voksne hund får fred, når det er tydeligt at hun ikke gider hvalpen (nu ved jeg ikke om I bor sammen, din kæreste og dig).

Jo vi bor sammen, så de har gået op og ned af hinanden, den sidste uges tid siden jeg fik ham. Han er nu en lille perle, altså hvalpen :blink:

Selv min kæreste, der har haft 2 hvalpe før ham, siger at han er meget nem. Vi har ikke mange problemer, men måske kan det være fordi, vi er meget hjemme, eller jeg er især. Og meget opmærksom på ham, altså hvalpen, ikke kæresten :blink: Det kan måske være en kombination af mange ting, så som min kærestes tidligere erfaring med hvalpe, mig der har læst stolper op og ned, aktivering, gode gå turer, osv. samt roligheden fra den gamle hund, og når vi er hjemme, er vi selv er meget rolige.

Link til indlæg
Del på andre sites