Hop til indhold

Stress hos vores gamle tæve ?


Gæst suskn
 Share

Recommended Posts

hejsa...

 

Vores gamle tæve, Freja, er blevet temmelig stresset siden vi har fået hvalpen Laika.

Hun er på den ene side meget moderlig, og opdrager på hvalpen, men på den anden side toser hun rundt og slåds som en unghund...Så det kniber gevaldigt for hvalpen at finde ud af hvornår den "må" lege og hvornår den ikke må! :?

 

På de forkerte tidspunkter, gør og knurre Freja bare hvalpen går stille forbi i 2m afstand... Der er bare ikke rigtig nogen sammenhæng i, i hvilke situationer det er "rigtigt" eller "forkert"

 

Stressniveauet i det hele taget i mange situationer også hvor hvalpen IKKE er til stæde er blevet noget større end før. Trafik, skud, hestene i folden mm.

 

Forøvrigt har hun også besørget inde en del gange på det sidste... Hvilket vi også tolker som stress-relateret! Eller ???

 

Vi forsøger virkelig at tilgodese den gamle hund ved at ha' hende inde alene hos os, flere gange dagl., gåture uden den lille ( hvilket hun virkelig nyder) Hilser på hende først når vi kommer hjem osv...

 

Er hvalpen bare FOR stor en mundfuld, eller mon det retter sig med tiden ?

Vi er temmelig meget i tvivl om den gamle nogen sinde får sat sig igennem i forhold til hvalpen og får trukket SIN grænse..

 

Faktisk er vi derhenne hvor der også er aflivning med i overvejelserne! For fortsætte i dette stressniveau, det kan ingen være tjent med! - Men vi håber at når hvalpen går i lømmelalder og kønsmodning, at den gamle så bliver tilstrækkelig irriteret, at hun tydeliggør sine grænser mere...

 

Håber i har nogle gode råd, især til hvordan vi kan tilgodese den gamle mere. Hun er i hvert fald ikke en glad hund lige nu! :?

Nogen der har haft lignende situationer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Sus

 

Umiddelbart lyder det meget som vores situation da vi fik en hvalp og havde en 8-årig hund i forvejen. Der gik da et par måneder med at sørge for at den gamle fik mad først, først fik snor på, når vi skulle går osv. Vores gamle hund fik det dér udtryk i ansigtet: Og hvornår skal den hvalp så hjem igen? :shock:

 

Men kvalificeret hjælp til netop jeres situation ville jeg nok spørge en prof om. Altså hvis I er medlem af en hundeklub - f.eks. Dansk Kennel Klub eller også spørg jeres dyrlæge. Han/hun vil kunne bedømme netop jeres hunde meget bedre end f.eks. mig :) .

 

Mange hilsner

 

Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa...

 

Vores gamle tæve, Freja, er blevet temmelig stresset siden vi har fået hvalpen Laika.

Hun er på den ene side meget moderlig, og opdrager på hvalpen, men på den anden side toser hun rundt og slåds som en unghund...Så det kniber gevaldigt for hvalpen at finde ud af hvornår den "må" lege og hvornår den ikke må! :?

 

På de forkerte tidspunkter, gør og knurre Freja bare hvalpen går stille forbi i 2m afstand... Der er bare ikke rigtig nogen sammenhæng i, i hvilke situationer det er "rigtigt" eller "forkert"

 

Stressniveauet i det hele taget i mange situationer også hvor hvalpen IKKE er til stæde er blevet noget større end før. Trafik, skud, hestene i folden mm.

 

Forøvrigt har hun også besørget inde en del gange på det sidste... Hvilket vi også tolker som stress-relateret! Eller ???

 

Vi forsøger virkelig at tilgodese den gamle hund ved at ha' hende inde alene hos os, flere gange dagl., gåture uden den lille ( hvilket hun virkelig nyder) Hilser på hende først når vi kommer hjem osv...

 

Er hvalpen bare FOR stor en mundfuld, eller mon det retter sig med tiden ?

Vi er temmelig meget i tvivl om den gamle nogen sinde får sat sig igennem i forhold til hvalpen og får trukket SIN grænse..

 

Faktisk er vi derhenne hvor der også er aflivning med i overvejelserne! For fortsætte i dette stressniveau, det kan ingen være tjent med! - Men vi håber at når hvalpen går i lømmelalder og kønsmodning, at den gamle så bliver tilstrækkelig irriteret, at hun tydeliggør sine grænser mere...

 

Håber i har nogle gode råd, især til hvordan vi kan tilgodese den gamle mere. Hun er i hvert fald ikke en glad hund lige nu! :?

Nogen der har haft lignende situationer ?

 

Hvor er jeg ked af det, på jeres vegne. En hvalp skal jo være til glæde, ikke til bekymring.

 

Tæver er generelt dårligere til at acceptere en ny hvalp i huset og det, at hun ikke er nogen vårhare gør det måske lidt vanskeligere. Men jeg er ret sikker på at jeres gamle hund ved præcis hvad den gør. At I så ikke helt forstår hendes taktik det er noget andet. Hvalpen gør helt sikkert.

 

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener når du skriver hun er stresset.

 

Skal jeg forstå det sådan at jeres hunde ikke bor indenfor hele tiden?. Eller hvad mener du med at I nogengange har den gamle hund inde alene. Og hvor er hvalpen henne så?.

 

Har I et sted hvor den gamle hund har "helle" inde i stuen eller hvor I opholder jer mest?. Det kan være en god idè. Det kan også være en idè at køre faste rutiner, der får dagligdagen til at virke som før I fik hvalp.

 

Jeg ville anbefale en adfærdsbehandler fra foreningen PAFF, for det er da ikke helt rimeligt at I overvejer at aflive den gamle hund, bare fordi I har fået en ny. Jeg mener bestemt at det må være sidst ind, først ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa...

 

Vores gamle tæve, Freja, er blevet temmelig stresset siden vi har fået hvalpen Laika.

Hun er på den ene side meget moderlig, og opdrager på hvalpen, men på den anden side toser hun rundt og slåds som en unghund...Så det kniber gevaldigt for hvalpen at finde ud af hvornår den "må" lege og hvornår den ikke må! :?

 

På de forkerte tidspunkter, gør og knurre Freja bare hvalpen går stille forbi i 2m afstand... Der er bare ikke rigtig nogen sammenhæng i, i hvilke situationer det er "rigtigt" eller "forkert"

 

Stressniveauet i det hele taget i mange situationer også hvor hvalpen IKKE er til stæde er blevet noget større end før. Trafik, skud, hestene i folden mm.

 

Forøvrigt har hun også besørget inde en del gange på det sidste... Hvilket vi også tolker som stress-relateret! Eller ???

 

Vi forsøger virkelig at tilgodese den gamle hund ved at ha' hende inde alene hos os, flere gange dagl., gåture uden den lille ( hvilket hun virkelig nyder) Hilser på hende først når vi kommer hjem osv...

 

Er hvalpen bare FOR stor en mundfuld, eller mon det retter sig med tiden ?

Vi er temmelig meget i tvivl om den gamle nogen sinde får sat sig igennem i forhold til hvalpen og får trukket SIN grænse..

 

Faktisk er vi derhenne hvor der også er aflivning med i overvejelserne! For fortsætte i dette stressniveau, det kan ingen være tjent med! - Men vi håber at når hvalpen går i lømmelalder og kønsmodning, at den gamle så bliver tilstrækkelig irriteret, at hun tydeliggør sine grænser mere...

 

Håber i har nogle gode råd, især til hvordan vi kan tilgodese den gamle mere. Hun er i hvert fald ikke en glad hund lige nu! :?

Nogen der har haft lignende situationer ?

 

Hvor er jeg ked af det, på jeres vegne. En hvalp skal jo være til glæde, ikke til bekymring.

 

Tæver er generelt dårligere til at acceptere en ny hvalp i huset og det, at hun ikke er nogen vårhare gør det måske lidt vanskeligere. Men jeg er ret sikker på at jeres gamle hund ved præcis hvad den gør. At I så ikke helt forstår hendes taktik det er noget andet. Hvalpen gør helt sikkert.

 

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener når du skriver hun er stresset.

 

Skal jeg forstå det sådan at jeres hunde ikke bor indenfor hele tiden?. Eller hvad mener du med at I nogengange har den gamle hund inde alene. Og hvor er hvalpen henne så?.

 

Har I et sted hvor den gamle hund har "helle" inde i stuen eller hvor I opholder jer mest?. Det kan være en god idè. Det kan også være en idè at køre faste rutiner, der får dagligdagen til at virke som før I fik hvalp.

 

Jeg ville anbefale en adfærdsbehandler fra foreningen PAFF, for det er da ikke helt rimeligt at I overvejer at aflive den gamle hund, bare fordi I har fået en ny. Jeg mener bestemt at det må være sidst ind, først ud.

 

Jeg er helt enig i det sidste. Desuden er det ret normalt at folk fejlfortolker deres hunde, så det vil være bedst at der kommer en prof ud og kigger på jeres liv med hundene. Så kan man bedst bedømme hvad der skal ske. Jeg mener bestemt ikke at en aflivning vil være en god løsning :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Misty :

Hun vandre hvileløst rundt og kan ikke finde ro...

hvis hun ekc. er med mig ude at fodre heste ( hvalpen er ikke med, men er inde sammen med min mand)... hvilket hun har været med til altid... Så reagere hun MEGET voldsomt når jeg bare nærmer mig hestene... hvilket hun aldrig har gjort før!

 

Reaktionen på skud. hun plejer at reagere og skælde ud, men nu reagere hun nærmest panisk og det vare noget længere inden hun falder til ro...

Besørger inde...

Nu er der temmelig stor forskel på str. af pyt og aff. på vores hunde...

Så vi er temmelig sikre på at det IKKE er hvalpen! - Den er faktisk renlig...

 

Så vil gerne ha' et bud på HVOR du mener vi fejlfortolker...

Det kan sagtens være vi gør det... og selvfølgelig er aflivning absolut sidste udvej!

 

Hundene er meget ude, da vi bor på en landejendom med masser af plads... og Freja foretrækker at være ude...

Inde er de i køk. + gang... og det er IKKE her muligt at ha' et rum som helle... hun foretrækker tit bare at være ude...( går hen og skubber på døren med snuden, hvilket altid har været hendes tegn på, at hun ville/skulle ud!)

Hvalpen er også tit ude alene.. ingen problemer.. hun lægger sig på trappen til døren igen bliver åbnet! Endnu da :wink:

 

PITT :

Jo, vi har ALTID den gamle først, som du beskriver...

Skal måske lige tilføje at der er absolut ingen problemer mht. mad...

de deler div. ben og sjæler dem fra hinanden uden at der er en lyd...

 

Så vil jeg da lige tilføje at sidst ind først ud bliver IKKE tilfældet!

For hvalpen har netop det temp. vi gerne vil ha'...! Derfor er det den gamle der må vige pladsen. Hellere afslutte hendes gode liv INDEN der kommer for mange skavanker... ( har nedsat syn, og bentøjet er heller ikke hvad det har været) Hun er 10 år gammel!

 

Men afslutningvis vil jeg sige det er faktisk blevet bedre siden jeg skrev indlæget for nogle dage siden... så håber da det retter sig!

 

Tak for jeres svar, dejligt at høre andres erfaringer :P

Link til indlæg
Del på andre sites

er lidt ked af, at I ikke gider kommentere igen!

 

Det er lidt nemt bare at beskylde os for fejltolkning og nærmest dyrplageri..

uden at begrunde hvorfor...

Har da trods alt haft dyr(hund/hest) de sidste 30 år! - Så mener da jeg ved bare en smule om hvad og hvordan jeg skal reagere ....

 

Når det så er sagt, vil jeg lige opdatere og fortælle Jer, at det faktisk går rigtig godt! - Også uden hundepsykolog, adfærdsbehandler ol. :wink:

Freja er blevet mere rolig og tilpas, og Laika bliver bombarderet med masser af nye indtryg hver dag, så hun har vist rigeligt at gøre med at "fordøje" for tiden....

 

Håber i gider følge op på de forgående svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

er lidt ked af, at I ikke gider kommentere igen!

 

Det er lidt nemt bare at beskylde os for fejltolkning og nærmest dyrplageri..

uden at begrunde hvorfor...

Har da trods alt haft dyr(hund/hest) de sidste 30 år! - Så mener da jeg ved bare en smule om hvad og hvordan jeg skal reagere ....

 

Når det så er sagt, vil jeg lige opdatere og fortælle Jer, at det faktisk går rigtig godt! - Også uden hundepsykolog, adfærdsbehandler ol. :wink:

Freja er blevet mere rolig og tilpas, og Laika bliver bombarderet med masser af nye indtryg hver dag, så hun har vist rigeligt at gøre med at "fordøje" for tiden....

 

Håber i gider følge op på de forgående svar.

 

Nu har jeg læst tråden igennem og kan ikke finde ud af hvad du er stødt over. Fejlfortolkning?. Det jeg skrev om, var Frejas adfærd overfor hvalpen og ikke hendes angst/stress. Du skrev at hun nogle gange var på èn måde og andre gange på en anden måde. Det er helt almindeligt og gamle kloge hunde ved hvad de gør, selvom det nogle gange ikke virker sådan på os mennesker.

 

At jeg ikke har kommenteret videre skyldes at jeg ikke har andre råd, end dem jeg allerede har skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

er lidt ked af, at I ikke gider kommentere igen!

 

Det er lidt nemt bare at beskylde os for fejltolkning og nærmest dyrplageri..

uden at begrunde hvorfor...

Har da trods alt haft dyr(hund/hest) de sidste 30 år! - Så mener da jeg ved bare en smule om hvad og hvordan jeg skal reagere ....

 

Når det så er sagt, vil jeg lige opdatere og fortælle Jer, at det faktisk går rigtig godt! - Også uden hundepsykolog, adfærdsbehandler ol. :wink:

Freja er blevet mere rolig og tilpas, og Laika bliver bombarderet med masser af nye indtryg hver dag, så hun har vist rigeligt at gøre med at "fordøje" for tiden....

 

Håber i gider følge op på de forgående svar.

 

Nu har jeg læst tråden igennem og kan ikke finde ud af hvad du er stødt over. Fejlfortolkning?. Det jeg skrev om, var Frejas adfærd overfor hvalpen og ikke hendes angst/stress. Du skrev at hun nogle gange var på èn måde og andre gange på en anden måde. Det er helt almindeligt og gamle kloge hunde ved hvad de gør, selvom det nogle gange ikke virker sådan på os mennesker.

 

At jeg ikke har kommenteret videre skyldes at jeg ikke har andre råd, end dem jeg allerede har skrevet.

 

1000 tak for svar.

Hmm, nææ, men du stillede en masse ? som jeg svarede på, derfor bl.a var jeg nok lidt skuffet.

 

Og så var det begreberne Fejltolkning og "sidst ind først ud" jeg blev noget paf over!

 

Nu var det ikke dig der skrev det, men basco.

 

At der så er mange der fare i blækhuset, når jeg nævner ordet aflivning, forstår jeg ikke helt, men tror jeg er blevet misforstået, for selvfølgelig er det absolut sidste udvej!

Men jeg mener stadig det for hunden er bedre at aflive hvis den ikke kan finde ro, og inden der kommer for mange skavanker! Hun er trods alt snart 10 år. Og jeg vil ikke holde hende i live med div. medicin, hvis hendes lvismod ikke er i top! Det er så min mening. Jeg respektere selvfølgelig andre har en anden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...