Gæst Aussien_Smokey Skrevet November 10, 2012 Rapporter Share Skrevet November 10, 2012 Hej hunde-folk. Jeg aner ikke hvad jeg skulle kalde mit indlæg som sådan - men here comes. Vi mangler noget træning, og jeg skal begynde til hundeskole næste forår. Men indtil da vil jeg gerne træne lidt med hende også får at hun skal bruge hjernen lidt. Jeg ved bare ikke helt om jeg gør det korrekt. Kan en hund kun kapere én ting af gangen? Altså når jeg træner, kan jeg fx både træne dæk, give pote og high five på "en gang". Altså jeg skifter mellem de forskellige ting. - Min hund kan INTET, vi har fået hende som 1-års og jeg har nok slækket lidt for meget på det, da jeg lige skulle have min studentereksamen osv. Men er det bedst fx først at lære hunden dæk også derefter pote når hun sitter. I stedet for at blande alting sammen? Og hvor lang tid bruger i på at træne af gangen? Altså hunden gør ALT for godbidder. Måske lidt for meget, hun er meget fokuseret på dem. Mvh Aussien_Smokey Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MsNoir Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Hejsa. Jeg er selv lidt nybegynder, men den erfaring jeg har fået fra folk herinde, og ved at se på hundens koncentrationevne. Min lille erfaring siger mig, at 10 min max pr gang pr trænings runde, og endnu mindre hvis det er en hvalp eller bliver det for kedeligt for hunden, men det kan så gentages over hele dagen. Det kan gøres både i leg, men også i ren sit, dæk træning. F.eks hvis min hund henter en sko, der sker stadig da han kun er en hvalp, så skælder jeg ham ikke ud, men beder ham om at aflevere den til mig, og får så ros. Men den mest vigtigste form for træning, er nok kontakt træningen. Altså kemien mellem dig og din hund. Den øvelse jeg kender bedst, er hvis du tager to stykke godbidder, en i hver hånd og holder så om dem. Det er ikke så vigtigt om din hund sidder, står eller ligger, men den må først få en godbid når den holder op med at fokusere på dine hænder, og kigger dig ind i øjnene. I starten brugte jeg en lille lyd, for at få den til at se op. Nu behøver jeg ikke længere at gøre det, og det er med kun et par uges træning. Til kommando træning, ville jeg vælge 1 max 2 kommandoer af gangen, indtil den kan dem. Så udvide med flere. Hellere få men "perfekte" øvelser, end for mange og for halvhjertet, og for at undgå forvirring. Kontakttræning er vigtig i forbindelse med indkaldeles af din hund, hvis du f.eks gerne vil gå med den uden snor. Jeg giver også min hund en godbid når han kommer hvis jeg kalder, men ikke altid. Nogle gange er det kun mundtlig ros, og opfordring. Jeg håber at du kan bruge det, og ellers ved jeg at der er mange herinde med rigtig god erfaring, som sikkert også gerne vil give et råd med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Når vi træner tricks herhjemme, så veksler vi hele tiden mellem øvelserne. Ellers så bliver det for kedeligt. Vi bruger lidt længere tid på at indlære et trick. Vi stopper ligeså snart hun har forstået det. Øver så et par tricks før vi går tilbage. Så øver vi videre senere. Vi træner 5-10min af gangen og stopper inden det bliver kedeligt. Hvis hunden ingen tricks kan, så ville jeg lære et trick først, men bruge langt mindre tid. MrsNoir har ret i, at det er en god idé at træne kontakt øvelser :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussien_Smokey Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Tak for jeres svar. Hun er 2,5 år nu - så absolut ingen hvalp. Det er australsk hyrdehund forresten. Hun kan sitte, gå ud af stuen hvis hun bliver bedt om det og vente ved dørkammen. Venter med at spise sin mad til der bliver sagt værsgo'. Men det er jo som sådan ikke tricks. Vi har øvet kontakt øvelsen lidt, men hun er ultra fokuseret på maden - hun ved at hun får en godbid når hun kigger på mig. Men fx når vi øver dæk smækker hun sig i jorden når godbidden nærmer sig jorden. Men ikke hvis jeg bare fører hånden derned. (jeg ved ikke om det var forståeligt..) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Jeg har godt nok kun haft en hund fra helt ung(men arbejder da også tit med vores den gamle), og jeg arbejder ud fra det princip at jeg ikke har gang i mere end 2-3 øvelser ad gangen(hvis der er tale om nyindlæring). Det er så øvelser jeg arbejder lidt mere intenst med i nogle dage(typisk 4-5 dage) og så holde vi helt pause fra de øvelser i en periode, så de kan synke godt ind. Med intenst er der måske tale om 3-5 minutter et par gange dagligt. Det fungere rigtig fint for mine to hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Det kommer lidt an på hvad dit mål er med træningen. Men jeg kan da fortælle hvordan jeg træner - Fremgangsmåden er den samme om jeg træner med min "hyggehund", min hvalp eller min konkurrencehund. Indlæring er en universel ting og man har efterhånden ret meget videnskab på området, som man kan tage udgangspunkt i - Selvom træningen ikke ligefrem behøver være videnskabelig :blink: Når jeg indlære nye ting, så træner jeg kun én ting af gangen i samme træningspas. Det skyldes, at jeg gerne vil have "flyd" på øvelsen. Dvs. at hunden kan lave øvelsen mange gange i træk, på kort tid, uden at fejle. Når der er flyd på en øvelse, så kan hunden øvelsen og den sidder langt, langt bedre fast, fordi hunden har den på rygraden så at sige - Den er blevet "automatiseret", så hunden ikke skal tænke helt vildt over hvad den skal, men den ved det bare og udføre den uden at det kræver den store tankevirksomhed. Jo mindre tankevirksom - Jo stærkere øvelser! Hvis jeg nu veksler mellem flere forskellige øvelser i indlæringen (i samme træningspas), så opnår jeg ikke flyd, fordi hunden ikke når at få så mange korrekte gentagelser af en øvelse og dermed ikke får den automatiseret. Det kan den jo ikke, når den lige pludselig skal lave noget andet og den kan nemt blive forvirret over hvad der forventes af den og man kan risikere at den blander øvelserne sammen. Først når der er flyd på en øvelse sætter jeg kommando på. Husk at hunden jo ikke aner at dæk, betyder dæk - Du kunne lige så godt sige tomat til den. Den aner ikke hvad det betyder. Derfor er det en rigtig, rigtig god idé først at sige f.eks dæk, når hunden KAN dækøvelsen, som DU vil have den og kan den pr. automatik. Ellers risikere man, at "dæk" pludselig betyder, "snur rundt om dig selv, gø og SÅ læg dig". Når man sætter kommando på øvelsen, så gør man det ved ganske enkelt at sige dæk, hver gang hunden dækker af sig selv og køre et træningspas m. 5-15 gentagelser m. belønning og hold en pause og så fortsætte (meget forenklet). Et træningsset hos os består af 10-15 gentagelser med belønning for hver gentagelse. Så holder jeg en pause hvor der leges, nusse, hygges osv. Så fortsætter jeg og gentager samme træningspas 2-3 gange, alt efter hvordan hunden arbejder og hvordan den koncentrerer sig. Derefter får hunden en pause på ca. et kvarters tid inden jeg går videre. Efter pausen kan jeg så godt træne noget andet, end jeg gjorde i første træningspas. Først når hunden har flyd på forskellige øvelser og kan forskellige øvelser pr. automatik kan jeg begynde at veksle mellem dem i samme træningspas. Det skal man selvfølgelig kunne på sigt, hvis man vil have en konkurrencehund, ellers får man dælme svært ved at gå i konkurrencer :blink: Men i indlæringen holder jeg mig altid til en ting af gangen, for ikke at forvirre hunden og for at få sikre og stabile øvelser, som hunden har på rygraden. På en dag træner jeg typisk alt mellem 5 minutter og 1-2 timer med mine hunde. Det er meget forskelligt. Det aller første jeg træner er kontakt, indkald og basispositionerne som sit, dæk, stå, plads, her osv. Jeg bruger meget tid på at finde de rigtige belønninger til mine hunde - Den ene arbejder gerne for ALT mad... ALT! Og så at hente en bold. En anden skal jeg bla, bruge stemmen som ros og, klap, løbelege, snusen osv. Og den tredje skal have über gode godbidder, en bold og så ruskelege. Men uden den rigtige belønning, så får man aldrig en rigtig god træning - Det er super vigtigt at huske på. Og hvis din hund er meget godbids fokuseret, så kan du overveje at lære om klikkertræning, hvor hunden ikke lokkes rundt af kropssprog og godbidder, men skal skal tilbyde og så fanger man og former den adfærd hunden tilbyder. Jeg bruger selv metoden og startede på den, da det var absolut håbløst at lære min gamle hund noget som helst med lokning - Han fokuserede simpelthen så kraftigt på godbidderne og mine tegn, at han ikke ænsede hvad dælen han lavede og han lærte derfor intet på den måde. Det er en noget mere kompliceret og sværere måde at komme i gang med, hvis man ikke har noget hjælp og man skal have mod på at gå helhjertet ind i det, for ellers virker det ikke ret godt. (det er typisk derfor, at folk ikke synes metoden virker) Men det kunne måske være en ide, hvis din hund er ekstremt godbidsfokuseret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussien_Smokey Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Miss_Menelli: Tak for dit lange svar. Ja jeg lidt på fornemmelsen af, at hun er total godbidsfokuseret. Det virker nemlig somom at hun overhovedet ikke tænker, men bare følger godbidden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret November 10, 2012 Rapporter Share Besvaret November 10, 2012 Miss_Menelli: Tak for dit lange svar. Ja jeg lidt på fornemmelsen af, at hun er total godbidsfokuseret. Det virker nemlig somom at hun overhovedet ikke tænker, men bare følger godbidden. Hehe... Langt, yes... Men det er håbløst at beskrive det kort... Men jeg er altså også lidt af en nørd på træningsområdet :blink: Rigtig mange hunde er så godbidsfokuserede at det kan være svært at lokke med godbidder og så er man nød til at kigge på alternative måder at indlære ting på. I hvertfald hvis man vil se hurtigere fremskridt og spare sig selv og hunden for unødvendige frustrationer. Men prøv at tilmelde dig Canis' gratis mail kursus - Der bliver du stille og roligt guidet igennem opstarten af klikkertræning og får basis tingene på plads. Lad være at springe over hvor gærdet er lavest, men følg det rimelig slavisk og se om det kan hjælpe jer videre. Grunden til, at jeg pointere det er nødvendigt at følge det ret slavisk i starten, er at det kan være lidt svært for både hund og fører at vænne sig til at det er hunden der skal være den tilbydende og aktive part og dig der er den passive. Begynder man så at lave om på det i starten, så kan man risikere at intet rigtig virker, fordi hunden simpelthen bliver fuldstændig forvirret Men prøv at kigge her: Alt om hund og hundetrning! - hundebger, hundeudstyr, klikkertrning, hundeskole Det er ikke den endelige sandhed om træning - Men kan være en god hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussien_Smokey Besvaret November 11, 2012 Rapporter Share Besvaret November 11, 2012 Okay, tak. Det vil jeg prøve! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.