Hop til indhold

når der kommer gæster


CBK
 Share

Recommended Posts

Zeus har sådan hilst okay på folk når der kommer gæster, især fremmed har han været fin rolig omkring.

 

Han har også fint kunne slappe af bagefter når de så er kommet indenfor...

 

Men efter at jeg har fået ham hjem fra mine forældre (som jo har passet ham i ca. 1-1½ måned), er dette blevet ændret en del. Så nu hilser han meget kraftigt på folk, og skriger og hyler (hopper heldigvis stadigvæk ikke op af folk).

Og i dag var han en pestilens under hele besøget som varede et par timer. Blev ved med at hente legetøj, hoppede, småpeb hele tiden og smågøede også et par enkelte gange.

Lige som bemærkning, var han stimuleret og motioneret ;) Han sov lige før der kom gæster, og har sovet lige siden

 

Så nu skal dette stortrænes. Har heldigvis en masse venner at trække på, regner med at kunne lokke med kage og kaffe og mit hyggelige selskab.

 

Men ja hvordan skal det præcis trænes skal jeg have fundet ud af...

 

Hvad har I andre gode erfaringer med? Og hvad er nemmest for hunden at forholde sig til?

 

Hvis vi starter med selve hilsen - Selv tænker jeg her, blive i kurv, eller bare på stedet så folk kan komme ind... godbidder og forstærkninger i den position (der skal så gode gode godbidder til), så kan han få lov at hilse når folk er kommet ind.

 

Her tænker jeg at de skal ignorer ham når han begynder at køre op i en spids... Men er det nok? Eller er det bedre jeg træder ind og måske laver nogle små træningssessioner med ham?

 

Under besøget. Her tænker jeg i starten at han skal have et marvben med fyld de første par besøg. Men derfra ved jeg ikke?

Skal jeg træne direkte "slapaf", dvs. først med ham i snor (kan han godt, for er trænet ude så han kan slappe af når vi er ude generelt) - Men vil jo helst en mellemting, f.eks. synes det er fint hvis han kommer med lidt legetøj hvis folk gerne vil lege lidt med ham, men så skal han jo selvfølgelig have tid og plads til at falde ned bagefter. Men også at han kan slappe af hvis han bliver ignoreret af gæsterne.

Tænker det måske er bedst at starte med direkte slapaf træning - sådan at han ikke køre op af leg. Og så kan han måske om et halvt år håndtere at lege med gæster og så slappe af senere...

 

Håber meget på input om hvad I gør eller har gjort der har virket.

 

Til ovenstående skal måske nævnes, at jeg er flyttet her for ca. 2 uger siden. Så noget af det kan selvfølgelig også spille lidt ind i forhold til at der kom gæster. Han har taget flytningen rigtig pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså du kender jo Enzo Benzo HoppeTrold.... Han ELSKER selskab herhjemme og hopper løs, når han er glad og så også når hovedet koger lidt over, og han har virkelig haft meget svært ved at forholde sig i ro, når der kommer gæster. Fra han var helt lille hvalp har jeg lært ham at gå op i kurven (som står klods op af døren), når det ringer på, så det gør han - siger vov vov, og løber op i sin kurv, hvor han sidder forventningsfuldt og venter på sine godbidder. Dem får han en hel håndfuld af, mens jeg åbner døren og byder gæsterne velkomne - og den sidder fast - der sidder han pænt i sin kurv uanset om det er hans ynglingsmennesker, naboen, postbudet whatever - også når godbidderne slipper op.

 

Næste problem var så, at han selv syntes, at han var så dygtig til at sidde stille mens gæsten fik skoene af ved siden af ham, så når vi så går ind mod stuen, så gik han igen hop amok/blev vild og hilste alt for overstrømmende på mine gæster. Gæsterne fik så besked på at give ham et marvben på hundesengen i stuen og det gik også fint, men når det var spist og inden var han stadig lige overstrømmende nok.... Der er fra gangen en lille fordelingsgang ind til stuen i min lejlighed og efter at have prøvet forskellige tiltag blev det til 0 tolerance. Godbid i kurv når det ringer på, og så skulle han sidde der til gæsten kommer ind i stuen, hvor han så gerne må følge roligt efter, blev han for vild blev han ført ud i kurven igen, her må han så selv komme ind, når han er rolig (det er ikke en bliv til han får andet at vide), var han rolig fik han et marv ben på madrassen i stuen, var han vild blev han ført ud i kurven igen, og kunne så komme ind, når han var rolig igen (han lærte meget hurtigt at ro = frihed + marvben, vildskab = start forefra med kurv).

 

De gæster jeg har, der ikke er vilde med hunde, er ikke det store problem, men træningskammerater og hundefolk kæmper vi stadig med, men nøj han har flyttet sig. Min søster er nok det bedst menneske i denne verden, syn's han, og hende det har været sværrest at få en rolig hilsesituation ud af. Men nu når hun kommer sidder han roligt i kurven, når vi går ind i stuen løber han han på madrassen og kigger meget forventningsfuldt op på hende (= hvor bliver marvbenet af) og så er han faktisk rolig og ingen hop eller overstrømmende hilsning.

 

Men Enzo - værende den Benzo som han nu engang er (du kender ham jo) -har virkelig haft godt af klare rammer og regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som om du har fat i hvad du skal?

 

Et fast sted at være mens gæsten kommer ind. Gæster ignorerer hund med mindre han er helt rolig (senere) og det sikres enten via aktivitet, afskærmning, snor eller andet at zeus ikke fejler og bliver vild, men kan bygge en ny situation om hvor han er rolig:)

 

Da sheila var ung og vild kom hun i snor til folk havde sat sig og hun var rolig. Hun fik godbidder som afledning, så fokus kom lidt fra gæsterne (som hun fandt lidt farlige også) og når hun lå afslappet med hovedet i gulvet slap jeg bare snoren. Når hun opdagede dette gik hun gerne over for at hilse, kørte lidt op og blev så bare hentet igen og forfra;)

Det tog ikke mange besøg før hun var meget rolig, meget hurtigt efter gæsterne kom ind..det var jo vejen til frihed;) Så lidt samme model som Sammys herover:)

 

Men det er oversejt at enzo har lært at hoppe ud i sin kurv når det ringer på, så det synes jeg du skal lære Zeus;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Tror jeg måske skal i gang med snor træningen når gæsterne er her. Efter et par gæstebesøg er der igen kommet styr på at man sidder roligt når gæsterne kommer ind - og det gik så fint i dag, selvom det var min far der kom (Zeus elsker min far!).

 

Så ryger han i kurv hvis han begynder at køre op når han vil hilse, sker gerne når gæsterne klapper ham.

Pt har jeg smidt ham i kurv, men han må så gerne komme hvis han kommer stille hen - det gør han også nu - men hvis gæsterne så aer ham, kører han op i schæferzeus mode dvs piv piv piv og rundt i cirkel. Skal jeg blive ved med at smide ham i kurv når han kører op, altså umiddelbart virker det jo ligeså stille, men langsomt. Eller skal han måske i snor?

Tænker at han måske bliver bekræftet i at det er godt at forlade kurven, for selvom man kommer derhen igen, kan han jo lige nå at lave "en faren rundt om gæsten i pivemode" dans....? Inden sure mor kommer og sætter een i kurv igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot i øver. Jeg ville tage ham i snor tror jeg og hvis Han kommer i kurven så ville jeg give ham et signal til hvornår Han måtte komme eller hente ham.

 

Og så bede ham lægge sig ved dig uden at hilse.

 

Tror jeg går over til snor når gæsterne så er kommet, han er jo sindsyg sej til konsekvent indlæring (altså at finde ud af helt konkret hvad jeg ønsker) - så tror det vil være bedre i snor, da jeg kan gribe hurtigere ind.

Tak for svar :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...