Hop til indhold

Blærebetændelse

Gæst Kitha
 Share

Recommended Posts

Jeg er den heldige ejer af en dejlig Welch Gorgi Pembroke tæve 5 mdr gammel. Desværre har hun haft gentagne blærebetændelser og er nu igen sat på "kur" i 30 dage. Vi har fået fortaget en blodanalyse der intet unormalt viser, kun at hun har lidt nedsat immunforsvar.

Dyrlægen mener at hun måske danner nyre/blæresten og havde det været en voksen hund ville hun anbefalet at skifte til et foder med et lavere proteinindhold. Vælger vi at gøre det nu, mener dyrlægen at der er mulighed for at hunden kommer i underskud - hun er jo stadig i voksealderen.

Vi ved simpelhen ikke hvad vi skal gøre - er der mon nogen der har et godt råd :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ville også sætte hende ned i protein - ved ikke hvad hun får nu - men du kan altså sagtens vælge et godt voksenfoder eller alternativt et all stage foder.

Alle mine hvalpe er vokset op på denne kombination med et godt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Specific er et meget kunstigt foder i mine øjne - hunde skal have alle de gode næringsstoffer fra rigtig kød og grønt.

Det er selvfølgelig svært bare at ud pege et foder - men da hun jo snart må have nået sin voksen vægt er det ikke så stort et problem at føre hende over på et all stage foder. Wolfsblut kunne være et bud - Alaska salmon, cold river, wide plain og grey peak (min egen Charlie spiser grey peak senior og trives så fint på det foder)

Dernæst har James Wellbeloved lavet et junior foder hvis du er mere til et traditionelt foder

Regal har lavet et all stage foder med laks - salmon bites (som mine beagler også får ind i mellem)

prøv at google lidt på det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu engang tak ofr dit svar. Jeg har brugt meget tid foran min PC og søgt efter et alternativ til Specific - jeg vil helst bruge et foder med naturlige nærringsstoffer.............jeg vil google lidt igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen har tjekket om der er krystaller i urinen og har ikke fundet nogen - kun masser af bakterier. Der går kun ca 10 dage efter vi er færdige med medicinen, så er det galt igen. Det er en gåde hvorfor det bliver ved ! Hunden havde rigtig mange pelsmider da vi fik hende - om det kan give nedsat immunforsvar ved jeg ikke, de har været meget svære at komme til livs !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja det kan da tyde på at immunforsvaret ikke er så godt - derfor er det også rigtig vigtig at hun får en god og lødig kost så hun kan komme sig - du kan også overveje at supplere lidt med noget hjemmelavet mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun efterfølgende blevet tjekket med ny urinprøve, når hun har været i medicinbehandling ?

En af mine hunde havde en urinvejsinfektion, som heller ikke ville forsvinde trods gentagne behandlinger. Det viste sig så, at det drejede sig om multiresistente bakterier og han fik så udskrevet noget andet antibiotika og så fik vi heldigvis bugt med det.

Men du kan få dyrlægen til, at teste for multiresistente bakterier, hvis det ikke er gjort.

Redigeret af Tullemus
Tilføjelse.
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Vi har aftalt med dyrlægen at efter 14 dage på medicin ( i næste uge) skal vi ha tjekket urinen - så skulle der jo ikke være flere bakterier. Hun vil så også undersøge for multiresidense bakterier. Vi har før haft en Welch Corgi som blev 14år - vi måtte desværre slutte hendes liv sidste sommer pga sygdom ( det var ufatteligt hårdt - savner hende endnu! ) - hun har alrdig haft blærebetændelse og vi har kontakt til flere Welch Corgi ejere som heller aldrig har oplevet det. Det er ikke typisk for racen ........

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Jeg skal til dyrlæge med en urinprøve i morgen der skal dyrkes og undersøges for bakterier. Der er nu givet antibiotika i 14 dage og normalt vil alle bakterier være væk. Jeg vil helt sikkert være OBS på residense bakterier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har idag fået svar på unriprøven. Den er fri for bakterier men har stadig for højt vægtfylde, altså indeholder den "noget" som dyrlægen ikke kan sporre. En ny urinprøve er nu afleveret, den skal sendes til Dyrlæge Højskolen som så vil prøve at lede efter årsagen. Vores dyrlæge snakker stadig om en medfødt fejl i nyre/blære systemet og vi er blevet bedt om at overveje - hvis Dyrlæge Højskolen ikke finder noget - om vi vil bekoste en større udredning med scanning i Århus eller om vi ønsker at stoppe her. Det er slet ikke til at overskue.............i efteråret sagde vi farvel til vores trofaste 14 årige hund - efter vi havde prøvet alt for at hjælpe hende. Skal det ske nu igen ?? :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Hej igen.

Endnu engang har vi afleveret en urinprøve hos dyrlægen og endnu engang blev der fundet masser af hvide blodlegemer MEN denne gang også mange krystaller. Altså har vi fået en lille hundehvalp der danner struvit sten/krystaller. Er det normalt når hunden kun er 6 mdr gammel ?

Vi skal nu skifte foder - en streng diæt der skal overholdes - ikke engang en enkel lille tyggeben kan bevilges :lun: Jeg ved godt at der skal gøres en indsats ...............men ligenu skifter hun tænder og har STOR behov for at bide/gnave i alt.

Er der mon nogen der har haft en hvalp meed samme "sygdom" og vil dele deres viden med mig.

Kan hun mon vokse sig fra det ?

Mange mange spørgsmål kører i hovedet............

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver ikke bedre før hun har været i løbetid, men så kan det godt være at det er overstået hvis du er heldig.

Men du kan da prøve at hjælpe hende lidt ved at prøve følgende:

Hvis du ellers må, så prøv at hælde lidt tranebærsaft over hendes mad.

Hun må aldrig ligge direkte på gulv eller gulvtæppe, hendes liggesteder skal være hævet over jorden.

Hvis du går til træning med hende så drop alle øvelser der involverer sit og dæk.

Tør hendes ”tissenumse” med klorhexidin ofte, men pas på med at den ikke konstant er fugtig.

Det er ikke sikkert det vil hjælpe, men det er et forsøg værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyggetrangen er her blevet afhjulpet med tyggetove både alm også dem i flettet fleece, karklude og viskestykker det er hårdt vredet også også en knude på og i fryseren. samt grene hun har fået lov til at få med ind fra haven

hvor længe skal hun være på streng diæt ? tænker at hvis det er for tid og evighed så skal i være ekstra opmærksom på tænderne så de ikke bliver sat til af tandsten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøver at skåne hende så meget det er muligt for kulden her i vinter. Træningen er sat på pause indtil det bliver varmere. Vi giver en c vitamin for at gøre urinen sur men jeg vil helt sikkert også prøve tranebærsaft.

Tak for rådene omkring tygge tingene - vil helt sikkert prøve at ligge klude i fryseren - tyggetorvene og andre legeting er hun slet ikke interessert i.

Hun skal være på diæt længe - måske permanent.............

Jeg håber virkelig hun vokser sig stærkere !!!

Link til indlæg
Del på andre sites