Hop til indhold

Kontaktøvelser


Macho
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg skrev kunne misforstås.

 

Jeg mente ikke, at "forkælede" hunde skal have mindre lækre guffer.

Men at de får godbidderne for nemt :-)

 

Nårh, jeg troede at du mente at Noomi har fået mig opdraget til at indkøbe 1000 forskellige slags guffer + det jeg kan tvinge min far til at forarbejde (oksemørbrad, frikadeller og sårn) :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh ja, adfærdsproblemerne, jo, så ville Aslan også lide af mange ting.

Men jeg ser nu lidt på det som at man vel måtte kunne sige jeg vil have hjælp til kontakt, og ikke til om hvor vidt Aslan er renlig eller ej :rolleyes:

 

Jeg vente nu stadig med iver på den snuse ting....hvor bliver hun dog af?

Man kan altså ikke bare arbejde når vi er nogle der gerne vil have svar :-P

 

 

jajaja, nu kommer jeg...kan i se jeg iler (indsæt selv melodi):mrgreen:

 

Ok, vi tager den lige samlet:)

 

Vil man gerne, eller er man nødt til, at bruge de forstærkninger der er i omgivelserne, så er der en lille ting der skal læres først.

 

Et værsgo! Det kan være nogen af jer er så heldige, at i allerede har lært hunden værsgo når den skal spise feks?

Dette skal bare generaliseres til at gælde mange ting. Alt hvad din hund har lyst til og som du gerne vil "være med" til, kan du tillade den med et værsgo.

 

Eksempler: Hunden vil gerne hen til en lygtepæl der dufter spændende, men den trækker.. Du stopper op og så venter du til hunden tilbyder en adfærd, du gerne vil have mere af, altså en adfærd du gerne vil belønne. Lad os sige din hund sætter sig ned og snoren bliver slap. Du svarer så med et værsgo, og hunden får lov at snuse.

Hunden vil gerne hilse på faster magda, du holder ham tilbage indtil han tilbyder en ønsket adfærd, feks at sætte sig eller bliver rolig på anden vis. Du svarer med at værsgo og lader ham hilse.

Hunden vil gerne lege med en anden hund, du holde ham tilbage til han opgiver sit forhavende og slapper lidt af, bare et øjeblik og så giver du ham fri med et værsgo.

 

Kan I se systemet?

 

Hvor kommer kontakten ind tænker i måske?

 

Oventstående skal ikke stoppe her. Ganske hurtigt kan man "forlange" mere af hunden før den får værsgo.

En hund, der nogle få gange i træk har opdaget, at der kommer tilladelse til lygtepælssnuseri ved at sætte sig, vil undre sig 5 gang, den sætter sig og der intet værsgo kommer.. Og SÅ kigger den! Og det kan godt være den ikke kigger mere end et kvart sekund og måske slet ikke på ejer..Måske er det bare et hovedkast i ejers retning, men forstærkes skal det! Værsgo!

 

I synes måskedet lyder vældig langsomt det her, men det er det faktisk ikke. Ogman behøver ikke slippe hunden løs hver gang. 5 - 10 sekunders "lov" til det den gerne vil, er som regel nok:)

Første gang jeg skulle prøve det på sheila, fik jeg lige ideen(blev inspireret af en artikkel) ude på en stupmark, hvor jeg havde lagt et spor. Der løb så en hare op foran næsen på sheila og hun var helt væk, sad bare og hylede ude i enden af sin snor.

Så tænkte jeg, ok, bare et glimt afopmærksomhed i min retning og hun får lov at snuse efter hare i 10 sekunder!

I løbet af 3-4 gange de 10 sekunder havde jeg en fuldstændig perfekt -skynde sig tilbage på plads og kigge på mor- adfærd!

Der var jo en forstærkning der virkelig sparkede r.., en godbid havde hun spyttet ud, men 10sekunders harejagt er bare toppen:5up:

 

Og nej, jeg kan ikke bruge harejagt i alle situationer, men jeg har lært min hund NOGET om at holde et vist fokus på mig, selv når hun virkelig gerne vil noget andet. Og belønninger kan overføres. Det er nemlig det fede. At en hund, der feks gerne vil snuse eller hilse på de andre hunde på træningspladsen, kan efter først at være blevet forstærket med sin topforstærker, feks at må hilse i 5 sekunder, som regel begynder at tage anden belønning, der tilbydes lige inden den får værsgo:)

 

Var det forståeligt?

 

Oscars mor havde ogsålige fat i noget:) Man skal langsomt bygge sværhedsgraden op. Indendørs hvor man mener man har god kontakt, kan man gør det mere og mere svært. Få én til at lege fransk klovn, lægge godbidder på tallerkner, som hunden ikke må tage, før den får værsgo, men samtidig skal koncentrere sig om at udføre en øvelse mens "den venter".

 

Man skal have en virkelig godt indlært betinget forstærker. En der ALTID efterfølges af godbid og ikke bare siges ud i den blå luft.

Og denne betingede forstærker skal også generaliseres.

Ved man feks at det kniber med at vovse lægger mærke til at man klikker eller siger sit rose ord udenfor, så prøv at finde et roligt sted udenfor, hvor man før har haft succes med at hunden ville spise godbidder. Gå så derhen og træn nogle dage i træk. Når det fungerer på denne plads, så gentag et nyt sted. Ophold dig gerne lidt tid på stedet først og lad hunden undersøge det og lad være med at forsøge at få kontakt, hvis hunden er helt fjern. Så er det nemlig meget nemt denne adfærd man belønner;-)

 

Jeg har trænet rigtig meget foran brugsen. Først om aftenen og så gradvist med flere og flere mennesker til stede.

 

Og med hensyn til at lære systemet, så mener jeg, at hunden gennem genralisering (at adfærden kan udføres flere steder) lærer at kontakt kan betale sig alle steder. Og det bliver nemmere at få kontakt isvære omgivelser, hvis man kan i mange andre omgivelse. For hunden kan pludselig genkende et mønster og "ved" hvad den skal. Plus, man kan være heldig den på et tidspunkt begynder at reagerer helt per refleks:)

 

Nu håber jeg det var forståeligt, for nu er hjerneblødningen vist overstået for denne gang:-D

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

jajaja, nu kommer jeg...kan i se jeg iler (indsæt selv melodi):mrgreen:

 

Ok, vi tager den lige samlet:)

 

Vil man gerne, eller er man nødt til, at bruge de forstærkninger der er i omgivelserne, så er der en lille ting der skal læres først.

 

Et værsgo! Det kan være nogen af jer er så heldige, at i allerede har lært hunden værsgo når den skal spise feks?

Dette skal bare generaliseres til at gælde mange ting. Alt hvad din hund har lyst til og som du gerne vil "være med" til, kan du tillade den med et værsgo.

 

Eksempler: Hunden vil gerne hen til en lygtepæl der dufter spændende, men den trækker.. Du stopper op og så venter du til hunden tilbyder en adfærd, du gerne vil have mere af, altså en adfærd du gerne vil belønne. Lad os sige din hund sætter sig ned og snoren bliver slap. Du svarer så med et værsgo, og hunden får lov at snuse.

Hunden vil gerne hilse på faster magda, du holder ham tilbage indtil han tilbyder en ønsket adfærd, feks at sætte sig eller bliver rolig på anden vis. Du svarer med at værsgo og lader ham hilse.

Hunden vil gerne lege med en anden hund, du holde ham tilbage til han opgiver sit forhavende og slapper lidt af, bare et øjeblik og så giver du ham fri med et værsgo.

 

Kan I se systemet?

 

Hvor kommer kontakten ind tænker i måske?

 

Oventstående skal ikke stoppe her. Ganske hurtigt kan man "forlange" mere af hunden før den får værsgo.

En hund, der nogle få gange i træk har opdaget, at der kommer tilladelse til lygtepælssnuseri ved at sætte sig, vil undre sig 5 gang, den sætter sig og der intet værsgo kommer.. Og SÅ kigger den! Og det kan godt være den ikke kigger mere end et kvart sekund og måske slet ikke på ejer..Måske er det bare et hovedkast i ejers retning, men forstærkes skal det! Værsgo!

 

I synes måskedet lyder vældig langsomt det her, men det er det faktisk ikke. Ogman behøver ikke slippe hunden løs hver gang. 5 - 10 sekunders "lov" til det den gerne vil, er som regel nok:)

Første gang jeg skulle prøve det på sheila, fik jeg lige ideen(blev inspireret af en artikkel) ude på en stupmark, hvor jeg havde lagt et spor. Der løb så en hare op foran næsen på sheila og hun var helt væk, sad bare og hylede ude i enden af sin snor.

Så tænkte jeg, ok, bare et glimt afopmærksomhed i min retning og hun får lov at snuse efter hare i 10 sekunder!

I løbet af 3-4 gange de 10 sekunder havde jeg en fuldstændig perfekt -skynde sig tilbage på plads og kigge på mor- adfærd!

Der var jo en forstærkning der virkelig sparkede r.., en godbid havde hun spyttet ud, men 10sekunders harejagt er bare toppen:5up:

 

Og nej, jeg kan ikke bruge harejagt i alle situationer, men jeg har lært min hund NOGET om at holde et vist fokus på mig, selv når hun virkelig gerne vil noget andet. Og belønninger kan overføres. Det er nemlig det fede. At en hund, der feks gerne vil snuse eller hilse på de andre hunde på træningspladsen, kan efter først at være blevet forstærket med sin topforstærker, feks at må hilse i 5 sekunder, som regel begynder at tage anden belønning, der tilbydes lige inden den får værsgo:)

 

Var det forståeligt?

 

Oscars mor havde ogsålige fat i noget:) Man skal langsomt bygge sværhedsgraden op. Indendørs hvor man mener man har god kontakt, kan man gør det mere og mere svært. Få én til at lege fransk klovn, lægge godbidder på tallerkner, som hunden ikke må tage, før den får værsgo, men samtidig skal koncentrere sig om at udføre en øvelse mens "den venter".

 

Man skal have en virkelig godt indlært betinget forstærker. En der ALTID efterfølges af godbid og ikke bare siges ud i den blå luft.

Og denne betingede forstærker skal også generaliseres.

Ved man feks at det kniber med at vovse lægger mærke til at man klikker eller siger sit rose ord udenfor, så prøv at finde et roligt sted udenfor, hvor man før har haft succes med at hunden ville spise godbidder. Gå så derhen og træn nogle dage i træk. Når det fungerer på denne plads, så gentag et nyt sted. Ophold dig gerne lidt tid på stedet først og lad hunden undersøge det og lad være med at forsøge at få kontakt, hvis hunden er helt fjern. Så er det nemlig meget nemt denne adfærd man belønner;-)

 

Jeg har trænet rigtig meget foran brugsen. Først om aftenen og så gradvist med flere og flere mennesker til stede.

 

Og med hensyn til at lære systemet, så mener jeg, at hunden gennem genralisering (at adfærden kan udføres flere steder) lærer at kontakt kan betale sig alle steder. Og det bliver nemmere at få kontakt isvære omgivelser, hvis man kan i mange andre omgivelse. For hunden kan pludselig genkende et mønster og "ved" hvad den skal. Plus, man kan være heldig den på et tidspunkt begynder at reagerer helt per refleks:)

 

Nu håber jeg det var forståeligt, for nu er hjerneblødningen vist overstået for denne gang:-D

 

Genialt indlæg, tak :5up: Se nitten for mig ved at have dagvagter er at jeg er så kvæstet om aftenen at jeg ikke kan få hjernen til at rotere i den rigtige hastighed, så jeg tygger lidt på dit indlæg og vender tilbage i morgen formiddag hvor jeg har FRIDAG!!!! :mrgreen: Tusind tak indtil videre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Genialt indlæg, tak :5up: Se nitten for mig ved at have dagvagter er at jeg er så kvæstet om aftenen at jeg ikke kan få hjernen til at rotere i den rigtige hastighed, så jeg tygger lidt på dit indlæg og vender tilbage i morgen formiddag hvor jeg har FRIDAG!!!! :mrgreen: Tusind tak indtil videre :5up:

 

Det var da så lidt:vinken: jeg har også fri i morgen, selvom jeg dog lige skal have hundetræning, men det er jo sjaww:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jajaja, nu kommer jeg...kan i se jeg iler (indsæt selv melodi):mrgreen:

 

Ok, vi tager den lige samlet:)

 

Vil man gerne, eller er man nødt til, at bruge de forstærkninger der er i omgivelserne, så er der en lille ting der skal læres først.

 

Et værsgo! Det kan være nogen af jer er så heldige, at i allerede har lært hunden værsgo når den skal spise feks?

Dette skal bare generaliseres til at gælde mange ting. Alt hvad din hund har lyst til og som du gerne vil "være med" til, kan du tillade den med et værsgo.

 

Eksempler: Hunden vil gerne hen til en lygtepæl der dufter spændende, men den trækker.. Du stopper op og så venter du til hunden tilbyder en adfærd, du gerne vil have mere af, altså en adfærd du gerne vil belønne. Lad os sige din hund sætter sig ned og snoren bliver slap. Du svarer så med et værsgo, og hunden får lov at snuse.

Hunden vil gerne hilse på faster magda, du holder ham tilbage indtil han tilbyder en ønsket adfærd, feks at sætte sig eller bliver rolig på anden vis. Du svarer med at værsgo og lader ham hilse.

Hunden vil gerne lege med en anden hund, du holde ham tilbage til han opgiver sit forhavende og slapper lidt af, bare et øjeblik og så giver du ham fri med et værsgo.

 

Kan I se systemet?

 

Hvor kommer kontakten ind tænker i måske?

 

Oventstående skal ikke stoppe her. Ganske hurtigt kan man "forlange" mere af hunden før den får værsgo.

En hund, der nogle få gange i træk har opdaget, at der kommer tilladelse til lygtepælssnuseri ved at sætte sig, vil undre sig 5 gang, den sætter sig og der intet værsgo kommer.. Og SÅ kigger den! Og det kan godt være den ikke kigger mere end et kvart sekund og måske slet ikke på ejer..Måske er det bare et hovedkast i ejers retning, men forstærkes skal det! Værsgo!

 

I synes måskedet lyder vældig langsomt det her, men det er det faktisk ikke. Ogman behøver ikke slippe hunden løs hver gang. 5 - 10 sekunders "lov" til det den gerne vil, er som regel nok:)

Første gang jeg skulle prøve det på sheila, fik jeg lige ideen(blev inspireret af en artikkel) ude på en stupmark, hvor jeg havde lagt et spor. Der løb så en hare op foran næsen på sheila og hun var helt væk, sad bare og hylede ude i enden af sin snor.

Så tænkte jeg, ok, bare et glimt afopmærksomhed i min retning og hun får lov at snuse efter hare i 10 sekunder!

I løbet af 3-4 gange de 10 sekunder havde jeg en fuldstændig perfekt -skynde sig tilbage på plads og kigge på mor- adfærd!

Der var jo en forstærkning der virkelig sparkede r.., en godbid havde hun spyttet ud, men 10sekunders harejagt er bare toppen:5up:

 

Og nej, jeg kan ikke bruge harejagt i alle situationer, men jeg har lært min hund NOGET om at holde et vist fokus på mig, selv når hun virkelig gerne vil noget andet. Og belønninger kan overføres. Det er nemlig det fede. At en hund, der feks gerne vil snuse eller hilse på de andre hunde på træningspladsen, kan efter først at være blevet forstærket med sin topforstærker, feks at må hilse i 5 sekunder, som regel begynder at tage anden belønning, der tilbydes lige inden den får værsgo:)

 

Var det forståeligt?

 

Oscars mor havde ogsålige fat i noget:) Man skal langsomt bygge sværhedsgraden op. Indendørs hvor man mener man har god kontakt, kan man gør det mere og mere svært. Få én til at lege fransk klovn, lægge godbidder på tallerkner, som hunden ikke må tage, før den får værsgo, men samtidig skal koncentrere sig om at udføre en øvelse mens "den venter".

 

Man skal have en virkelig godt indlært betinget forstærker. En der ALTID efterfølges af godbid og ikke bare siges ud i den blå luft.

Og denne betingede forstærker skal også generaliseres.

Ved man feks at det kniber med at vovse lægger mærke til at man klikker eller siger sit rose ord udenfor, så prøv at finde et roligt sted udenfor, hvor man før har haft succes med at hunden ville spise godbidder. Gå så derhen og træn nogle dage i træk. Når det fungerer på denne plads, så gentag et nyt sted. Ophold dig gerne lidt tid på stedet først og lad hunden undersøge det og lad være med at forsøge at få kontakt, hvis hunden er helt fjern. Så er det nemlig meget nemt denne adfærd man belønner;-)

 

Jeg har trænet rigtig meget foran brugsen. Først om aftenen og så gradvist med flere og flere mennesker til stede.

 

Og med hensyn til at lære systemet, så mener jeg, at hunden gennem genralisering (at adfærden kan udføres flere steder) lærer at kontakt kan betale sig alle steder. Og det bliver nemmere at få kontakt isvære omgivelser, hvis man kan i mange andre omgivelse. For hunden kan pludselig genkende et mønster og "ved" hvad den skal. Plus, man kan være heldig den på et tidspunkt begynder at reagerer helt per refleks:)

 

Nu håber jeg det var forståeligt, for nu er hjerneblødningen vist overstået for denne gang:-D

 

Dit indlæg har helt sikkert sat nogle tanker i gang :5up: Jeg kan nemt bruge den med at give lov til at "snuse til lygtepælen" for Noomi er MEGET interesseret i ALT når vi er ude, så der skulle være rig lejlighed til at bruge de ting :lol:

Og så skal jeg vist have indlært et nyt roseord, som KUN bruges i de tilfælde hvor hun gør tingene helt rigtigt :mrgreen: Dygtig er nok ved at være en smule fortærsket efterhånden, så der må et nyt ind som VIRKELIG betyder "hold da OP hvor var du bare fantastisk dygtig lige der!!!! :5up:

Samtidig afprøver jeg Irenes råd om kun at fodre hende fra hånd i en periode, så hun bliver bedre til at samarbejde :-D

Mit "problem" med Noomi er nok, at hun skal trænes anderledes end både Futte og Baloo og det er sgu svært! Så for min skyld kan vi godt rive de næste fire måneder ud af kalenderen så jeg kan komme på holdtræning hos Irene i Gladsaxe :klap:så der er en som kan rette mig når jeg gør tingene forkert (for det gør jeg :oops:). Jeg er vant til at have meget samarbejdsvillige og madglade hunde og når man så pludselig står med en som ikke passer ind i de kasser, så er der meget der skal laves om på og det kræver en del. Ikke sådan at forstå at jeg ikke er villig til det, jeg har bare brug for hjælp! Så tusind tak for dine idéer, de skal klart afprøves!!! :5up: :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

jajaja, nu kommer jeg...kan i se jeg iler (indsæt selv melodi):mrgreen:

 

 

 

Var det forståeligt?

 

Nu håber jeg det var forståeligt, for nu er hjerneblødningen vist overstået for denne gang:-D

 

 

I ser jeg iler (dette er ikke en sang man BARE skriver forkert (ja jeg kan filmen udenad :oops: ))

 

Ja det var forståeligt.

 

 

Jeg kan godt li hjerneblødninger :mrgreen:

 

1000 tak for posten (som jeg VIRKELIG har ventet på), for nu forstår jeg hvad du mente med at bruge det at snuse - jeg havde jo lidt set at aslan ikke måtte snuse før jeg sagde versgod :roll: men den med lygtepælen, så fes den ind :blink: (så skal jeg bare finde en lygtepæl han gider :rolleyes: )

Men en bestemt busk kan vel også bruges :blink:

 

Jeg skal klart ud at prøve det, og jeg kan godt se at det egentlig er en god belønning at han får lov til at snuse osm han gerne vil, istedet for at få godbiden som han egentlig ikke gider.

 

Vi er også begyndt at give ham ros istedet for godbidder, da han reagere på rosen og ikke godbiden.

 

Ja det kan godt virke langsommeligt, men vi har også erfaret at keder aslan sig, så lærer han triks hurtigt, fordi han GERNE vil, og vil opleve. Ergo må dette kunne ske på under 100 uger (hentyder til tidligere post)

Link til indlæg
Del på andre sites

ATT: luckyluna

 

 

Jeg vil gerne klage ver dig, du havde ikke taget forbehold for at ens hund er eksemplarisk :mrgreen:

 

 

Jeg skulle jo lige ud og afprøve det hele....

 

Tror i Aslan gad at snuse til den hjørnehæk?

 

Tror i han gad busken som altid dufter?

 

Tror i hunde gik og holdte øje med mig?

Ja

 

Tror i han gik pænt og var helt perfekt?

Ja

 

Han var ligeglad med postdamen, som han ellers elsker over alt på jorden :shock:

 

 

Men som kæresten siger; så er det godt du har mange gå ture med ham endnu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo heller ikke sjovt at blive til grin over for gutterne :blink:

 

:hmm: aaaaaaaaaaaahmen hvorfor tænkte jeg da ikke på at det var grunden (for det var ikke grunden at han ikke kunne se dem, men bare hører nogen der grinte! Grinte = sjovt hjemme hos os, og det har aslan lært)

 

:mrgreen:

 

:shock::shock::shock: Han er da ret let påvirkelig ham Aslan :lol:

 

 

Neeeeeeeerj pjat. Hvad snakker du om. Jeg har slet ikke kontakt problemer med min hund :roll:

 

Poooookers møghund er forøvrigt exemplarisk på turene i dag :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og så vil vi lige se om det bare har hjulpet 1% på Aslans væremåde til træning. For har det hjulpet 1 %, ja så ved vi jo så hvad vi skal de næste 100 uger :-P:rolleyes:

 

Ja ja....nu ved vi hvad vi skal lave de næste 100 uger, det havde hjulpet lidt at Aslan var "vandt" til lugtene osv, han trak mindre og var o.oooo5%nemmere at komme i kontak med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...
I haven og herhjemme er der fint kontakt.

 

Det er så snart vi er 1 meter fra vores grund.

 

Jeps pølser og kødboller spytter han ud.

Lever og hjerte, ud.

frolicer og lever godbidder, ud

leverpostejsmadder, ud

kylling,ud

jeg kan blive ved.....!

 

 

Det eneste han kigger på, og så egentlig er ligeglad med er cykelister, han kigger dem, og så snuser han videre.

 

Kunne det hjælpe at træne det når han er sulten? At tage morgenmaden med i lommen, og så give ham den i godbidsform?

Har lagt mærke til at Buddha også nogle gange er ligeglad med godbidder, men oftest hvis han lige har spist inden vi går ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...