Hop til indhold

Trække slæde?


HNP
 Share

Recommended Posts

Idag har Molly for sjov trækket en slæde med min yngste datter i og jeg prøvede også om hun kunne trække mig og det kunne hun uden problemer. Frem af det gik så vi ikke kunne følge med!

 

Kunne godt tænke mig over det næste år at gøre hende mere trække-klar, selvom det kun vil være ret korte træk hun ville komme til at trække. Altså ikke noget med vildt vildt lang tid eller noget.

 

Hun var helt vild med det og gøede af glæde og ville bare gerne igen, men tænkte vi hellere måtte lade være.

 

Manden og jeg har en masse spørgsmål.

 

Hvor meget må hun trække?

 

Hvilken sele og snor?

 

Hvordan gør vi hende mere klar til det?

 

Hvordan opbygger vi de rigtige muskler på hende?

 

Hvor gammel skal hun være? Hun er 15 mdr nu.

 

Hun er en meget slank/tynd hund nu, men vi håbet det snart bliver bedre med det nye foder hun får nu. Hun vejer nok 20-21 kg nu og hun er 1/2 Samojede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag har Molly for sjov trækket en slæde med min yngste datter i og jeg prøvede også om hun kunne trække mig og det kunne hun uden problemer. Frem af det gik så vi ikke kunne følge med!

 

Kunne godt tænke mig over det næste år at gøre hende mere trække-klar, selvom det kun vil være ret korte træk hun ville komme til at trække. Altså ikke noget med vildt vildt lang tid eller noget.

 

Hun var helt vild med det og gøede af glæde og ville bare gerne igen, men tænkte vi hellere måtte lade være.

 

 

Hvorfor kun korte ture? Hun vil da elske længere ture, hun er jo en halv slædehund ;-)

 

Svarer lige under dine spørgsmål:

 

 

Hvor meget må hun trække?

- Det hun kan egentlig. Så længe hun nemt kan løbe, altså ikke må stå og presse flere gange for at få gang i slæde/vogn, så er det fint. For tungt læs kan gøre ondt ved det ryk hun får når hun prøver at komme afsted. Man lærer at se det, men start med let vægt.

 

Hvilken sele og snor?

- En træksele, kan købes ved hike.dk der kan du også købe det der hedder en cykelline (mener jeg), der er lidt elastik på som er godt for at hun ikke får for hårdt et ryk når hun starter

 

Hvordan gør vi hende mere klar til det?

- Løbetræning, ligesom mennesker skal hun trænes op. Gå lidt først for at varme op, gå også gerne lidt rundt bagefter for at køle ned og slappe musklerne af. Husk vand efter en turen

Start med ture såsom 2-3 km et par gange om ugen (cykel), og se om ikke hun klarer det fint. Det er nemmest at være kontinuerlig med cykel for der er jo ikke sne hele vinteren.

 

Hvordan opbygger vi de rigtige muskler på hende?

Sørg for at hun traver et stykke af turen bl.a.

 

Hvor gammel skal hun være? Hun er 15 mdr nu.

- Vi starter når hunden er hmm, måske 10 måneder, det kommer jo lige lidt an på hvornår temperaturen er til det osv. IKKE løbe når der er for varmt, en samojede bliver altså ved til den falder om af hedeslag. Det skal man passe meget på med. Man siger under 10 grader så er det ok, men det er som regel for varmt til mine hvis der er solskin. Så tager vi kun en kort tur og med mindre galop.

HD fotos er optimalt at tage i alderen 15-18 måneder, hvis du havde tanker om det.

 

Hun er en meget slank/tynd hund nu, men vi håbet det snart bliver bedre med det nye foder hun får nu. Hun vejer nok 20-21 kg nu og hun er 1/2 Samojede.

- Det er højst sandsynligt bare alderen, mine har også været super slanke i den periode :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Altså til weightpull bruger vi jo specielle weightpull-seler....vi træner det der hedder dragture, hvor man går over længere strækninger med få kg...og ellers korte træk af f.eks. 5m(til konkurrence) som foregår med cart eller slæde....I sneen træner Pablo og Victoria med et dæk eller en kælk...:-D

 

MEN...jeg ville vente med at lave andet end træning af teknik, til hun var fuldt udvokset, det kan jo være hårdt ved dem...til det kan man alternativt bruge en x-back sele...:-D

 

Venter lige og ser om der kommer nogen og trumfer mig med slædehunde-træning..hehe...ellers kan lige komme med mere info...:-D

 

Pablo på arbejde

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var sjovt at opleve hende trække slæden. Hun var virkelig med på det og stod og gøede af os i forventning om at hun måtte løbe igen :D Nok er hun utålmodig sommetider, men ikke SÅ utålmodig. Hun fik lov 3 gange og kunne være fortsat hele vejen hjem.

 

Det kan ikke blive lange ture fordi vi ikke har sådanne steder her, men har meget grønne arealer. Så man ville sagtens kunne komme op i fart. Meget af det er bakker..

 

Har cyklet med hende et par gange, men ikke mere end omkring 1/2 km, er bange for at ødelægge hende af.. Så vi har noget at arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var sjovt at opleve hende trække slæden. Hun var virkelig med på det og stod og gøede af os i forventning om at hun måtte løbe igen :D Nok er hun utålmodig sommetider, men ikke SÅ utålmodig. Hun fik lov 3 gange og kunne være fortsat hele vejen hjem.

 

Det kan ikke blive lange ture fordi vi ikke har sådanne steder her, men har meget grønne arealer. Så man ville sagtens kunne komme op i fart. Meget af det er bakker..

 

Har cyklet med hende et par gange, men ikke mere end omkring 1/2 km, er bange for at ødelægge hende af.. Så vi har noget at arbejde med.

 

I kan ikke cykle i de grønne arealer? Forresten, ikke galop på hårdt underlag (fliser, vej osv), grussti må man gerne på.

 

Jamen start med lidt små ture, i burde kunne se på hende hvis hun begynder at blive træt og så kan i gøre det lidt kortere gangene efter. Altså så hun ikke når at blive for bombet. Mine starter kun med små ture for succes oplevelserne (som i gjorde), men som 1-årige kan de sagtens løbe 3-5 km. Hvis de går i stykker af det, så er der noget galt med hunden fra start! Hvis man ikke overgør det og kører hunden helt flad. Og man sørger for den kommer i form stille og roligt.

 

Til konkurrence skal de i DK være 1 år (6,7km tror jeg den korteste strækning som regel er), i Sverige vist 18 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Der er da forresten WPDK Kickoff nu her, hvis jeg ikke tager meget fejl....:-D...ved ikke hvor du er fra, men det er på sjælland...:-D og altid et kig værd...dælme mange lækre hunde....:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da forresten WPDK Kickoff nu her, hvis jeg ikke tager meget fejl....:-D...ved ikke hvor du er fra, men det er på sjælland...:-D og altid et kig værd...dælme mange lækre hunde....:-D

 

Jeg synes det der er russisk? Jeg fatter hat ihvertfald.

 

Kender ikke til weightpull, men på videoen ser det ud til det da faktisk er en smart måde og lære at trække. Det er jo ligemeget hvad der trækkes med i starten. :-D Skal lige tjekke ud hvad det er for noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan ikke cykle i de grønne arealer? Forresten, ikke galop på hårdt underlag (fliser, vej osv), grussti må man gerne på.

 

Jamen start med lidt små ture, i burde kunne se på hende hvis hun begynder at blive træt og så kan i gøre det lidt kortere gangene efter. Altså så hun ikke når at blive for bombet. Mine starter kun med små ture for succes oplevelserne (som i gjorde), men som 1-årige kan de sagtens løbe 3-5 km. Hvis de går i stykker af det, så er der noget galt med hunden fra start! Hvis man ikke overgør det og kører hunden helt flad. Og man sørger for den kommer i form stille og roligt.

 

Til konkurrence skal de i DK være 1 år (6,7km tror jeg den korteste strækning som regel er), i Sverige vist 18 mdr.

 

Vi har nogle meget gode stier med græs på begge sider, så der vil jeg vælge at cykle træne hende. Jeg er ved at dø over bakker bare på vores almindelige gåtur, så skal ikke nyde noget af at cykle der:lol: Vi må prøve at tage nogle længere cykle ture. Molly kan godt, det er bare mig der er pylleret:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jeg synes det der er russisk? Jeg fatter hat ihvertfald.

 

Kender ikke til weightpull, men på videoen ser det ud til det da faktisk er en smart måde og lære at trække. Det er jo ligemeget hvad der trækkes med i starten. :-D Skal lige tjekke ud hvad det er for noget.

 

det er året første konkurrence i sporten...:-D...mener det er 13 februar...:-D

 

Hvis du kigger klip og sådan, er det nok bedst at finde nogle af de danske/europæiske...for der er nogle regler i EWPL som beskytter hunden, og det er ikke altid er er det i udlandet....

 

Men ja det er en rigtigt sjov sport synes jeg, og min bror og jeg har selv brugt kælk i træningen med Pablo...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...