Hop til indhold

Apport apport leg/træning

Gæst Anjavj
 Share

Recommended Posts

Vi kaster bold med vores molly hver dag. Vi har nu gennem flere måneder prøvet at lære hende og komme og aflevere bolden til os. Det gør hun simpelthen bare ikke. Hun ligger bolden et pænt stykke væk og SÅ kommer hun så hen til en. Vi har prøvet uden noget, så med hundefløjte og så med godbidder, intet hjælper.! Nogle fif.? kan det have noget og gøre med dens jagtgen, at hun vælger og ligge "byttet" lidt væk.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg støtter op om baglænskædning. Her lærer hun at tage dummy i munden, holde fast og slippe, inden der bliver sat bevægelse på. Dvs. det foregår stille og roligt uden at man arbejder for meget i hundens byttedrift. Jeg synes I skal skelne mellem at træne apportering som en træningsøvelse og lege med bold. Giv hende evt. snor på så hun ikke kan løbe væk med bolden når I leger.

Link til indlæg
Del på andre sites

For min hund galte det at der var noget at bytte med magen til - langsomt krævede jeg han kom tættere på med bolden før han fik den anden - sad bare stillede og ventede til han var tæt på - så fik han den anden bold.

I dag kan han aflevere til hånd med bolden :)

Jeg har også brugt bytteleg meget.

Jeg har så brugt de her i stedet for bolde

dummy-bold-markering-hvid-groen-fra-mystique.p650

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart at jeg bare ville lege det ind. Når det nu handler om at i gerne vil have at hun aflevere en bold og ikke træner apport til lydighedsbrug. Opøv en trækkeleg hun eeeelsker og når i så rigtig er igang med at lege trækkeleg, så slipper i før hun selv vil have at i gør, og bakker væk fra hende. Hun skulle så meget gerne have lyst til mere trække leg og derved søge jeres hænder igen. Det belønner i selvfølgelig med mere leg og så fremdeles:)

Så skal i lære hende at slippe og få noget godt i bytte, men ikke bruge det signal for tit i starten. Når hun søger jer meget med legetøjet for at få jer til at trække, så kan i bede hende slippe og kaste og så skulle hun jo meget gerne komme tilbage for at få jer til at trække:)

Og dernæst, en høflig hund slipper ofte sit bytte lidt væk fra den de kan se vil have det, helt naturlig og fornuftig hundeadfærd:)

Det kan såmænd være det er nok at i bare bakker hurtigt væk fra hende når hun er på vej imod jer og så bytter med en anden bold når hun er tæt på:)

Link til indlæg
Del på andre sites