Hop til indhold

Struvit krystaller

Gæst Kitha
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har en 6mdr gammel Welch Corgi som har haft gentagne blærebetændelser. Der er nu fundet Struvit krystaller i urinen og vi har fået oplyst at hun fremover skal ha en specielt foder - kun dette foder og INTET andet - ingen tyggeben eller andre godbidder. Det er meget svært da det meste af hendes kontakt er at bide - tænderne skiftes og det klør vanvittigt fortiden. Har prøvet med diverse legetøj - det har ingen interesse - skal være tyggeben - noget der smager og masserer gummerne.

Jeg søger oplysninger omkring valg af foder - har kun fået oplyst af dyrlægen at det skal været proteinfattig. Ligenu er vi igang med special foder fra Specific - efter dyrlægens anbefaling.

Er det forkert at finde vådfoder der også er protein fattig ?

Jeg har googlet en del men ikke fundet nogen vejledning omkring foder og indhold.

Kan nogen hjælpe ?:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Forstår ikke lige helt hvorfor din dyrlæge ikke har givet noget anbefalinger :hmm:

jeg har lige googlet lidt What Foods to Avoid for Pets With Struvite Crystals in Their Urine | eHow.com

her kan man læse at det anbefales at korn, ris og lign er en god del af foderet da det har en neutraliserende virkning på struvit krystaller

Kom til at tænke om Bozita Robur kunne være en løsning hvad foder angår - det kan du da kigge på. Bozita Robur Dog Food - Bozita.com

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv brugt cantharon jeg giver det i en engangssprøjte, ca 1/4 ml i en 2 ml sprøjte og fylder resten med vand, da det ellers er for stækt. Giver det direkte i munden. Det er homeopati og skal derfor gives i en "ren" mund. Så hunden skal helst ikke have spist eller drukket 10 min før og efter hvis det kan undgåes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige tjekket forskellen på det gamle Specific foder vi plejer at bruge og så det nye vi har fået hos dyrlægen - protein en forskel på 3,8% - fosfor en forskel på 0,61% - magnesium er ikke nævnt på det gamle foder men det nye inderholder 0,059%. Syns forskellen er meget lille.

Jeg vil helt sikker prøve Cantharon. Har du ændret foder samtid med at du brugte det ?

Hvorfor er vådfoder ikke godt, der findes produkter der indeholder grønt og kun 9% protein.

De almindelige sammenpressede hud tyggeben kan holde længe - er det mon forsvarligt at give min hund ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Beaglepack, Jeg har læst dine anbefalede sider og som jeg har forstået det vil det være ok at fodre med kylling, æg, ris, hytteost rapsolie og at det faktisk er muligt at sammensætte et tilskud til tørfoderet - lige hvad jeg har søgt :lol:Det er så fuldstændig modsat hvad min dyrlæge fortæller.

Jeg har læst at det anbefales at give hunden tranebær til forebyggelse af blærebetændelse........ligenu får hun en c vitamin hver dag...........nogen der har prøvet tranebær ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vedr. vådfoder så står der på Københavns dyrehospitals hjemmeside at hunden optager relativ store mængder af magnesium og fosfor hvis den fodres på vådfoder, så derfor anbefales det ikke. Jeg vil dog tro at man godt kan anvende det som en slags topping engang i mellem. Hunden skal jo indtage mere vådfoder i forhold til tørfoder da tørfoderet er mere koncentreret.

Måske du bør overveje at lave noget af hendes mad selv og så supplere, med tørfoder?

Jeg ved ikke om tranebær har en effekt - men det skader jo ikke at prøve det. Mine hunde får æble cider eddike hver dag som renser kroppen ud for alt muligt - ved ikke om det kan bruges?

Jeg skal prøve at checke indholdet i James Wellbeloved vådfoderet som mine beagler får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Composition: turkey meat, rice, peas, carrots, sugar beet pulp, sunflower oil, linseed oil, calcium carbonate, sodium chloride, seaweed, alfalfa, tomato

Minimum levels: turkey (26%), rice (4%), vegetables (4%), linseed oil (0.2%), sugar beet pulp (0.5%)

Additives per kg: Vitamins: E671/Vitamin D3 (150 iu), Trace elements: E1/iron (3mg), E2/iodine (0.2mg), E4/copper (2.55mg), E5/manganese (1.8mg), E6/zinc (16.2mg)

Analytical Constituents: moisture 81%, protein 6.5%, crude fibres 0.5%, fat content 4.0%, crude ash 1.5%

Som det ses er der et indhold på 1,8 hvad magnesium angår i James Wellbeloved poserne - hver pose indeholder 150 gram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre nok for meget magnesium - proteinen er meget lav hvilket er rigtig fint.

Jeg har svært ved at gennemskue hvad der er bedst og jeg tror ikke jeg kan få mere råd og vejledning hos min dyrlæge. Hun har selv en hund der danner krystaller og fodrer kun med Specific tørfoder. Jeg vil rigtig gerne lave en del af maden selv, for at få den så frisk og sund som muligt............det har jeg altid gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beaglepack, Jeg har læst dine anbefalede sider og som jeg har forstået det vil det være ok at fodre med kylling, æg, ris, hytteost rapsolie og at det faktisk er muligt at sammensætte et tilskud til tørfoderet - lige hvad jeg har søgt :lol:Det er så fuldstændig modsat hvad min dyrlæge fortæller.

Jeg har læst at det anbefales at give hunden tranebær til forebyggelse af blærebetændelse........ligenu får hun en c vitamin hver dag...........nogen der har prøvet tranebær ?

Ja men det havde ingen effekt og jeg blev så anbefalet cantharon som helt klart har virket efter hensigten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa - jeg vil helt sikkert prøve cantharon ! Skiftede du foder samtidig med ? Var din hund også ramt af både blærebetændelser og Struvitsten ?

Jeg undrer mig over at det er først nu at dyrlægen ( 7. urinprøve) finder krystaller, men har så læst mig frem til at de faktisk kan opstå efter gentagne blærebetændelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ene hund døjer også med struvitkrystaller jeg har prøvet meget forskelligt sammen med hendes mad. Jeg har i mange år selv lavet deres mad, så jeg ville ikke have hende på diæt fra dyrlægen. Jeg gav forskellige tilskud og Uropet en pasta de kan få i maden til at gøre urinen sur og opløse krystaller. Desværre har det ikke hjulpet nok!! Så nu er hun på RC Urinary s/o dåsemad. Det må være sådan indtil der ikke er flere krystaller, så prøver jeg mig forsigtigt frem igen. Men nu skal de krystaller væk.

Jeg vil ikke give hende tørfoder kan slet ikke se ideen med det, når der skal ekstra meget væske til at skylle krystallerne ud. Dåsemaden spiser hun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kunnet få fat i Cantharon og da jeg gerne hurtig vil igang med at afhjælpe problemet, har jeg ved Matas købt Resium, som skal ha samme effekt. Troede det ville blive svært at få Kitha til at indetage det, da Resium er stærkt og bitter smagende. Hun lapper det bare i sig - måske kan hun mærke det er godt for hende. Antibiotikaen skal gemmes i noget godt kød - ellers bliver det frasorteret - smager vist rigtig kemisk dårligt !

Vi har ringet til vores gamle nu pensionerede dyrlæge for at få en snak. Han anbefalede et foder fra Hills der hedder Prescription diet ...........det skulle afhjælpe problemet hurtigt. Han mente grunden kunne været at vores lille hvalp meget tidlig har fået voksenfoder . Først da vi fik hende (da HAVDE hun blærebetændelse) fik hun hvalpefoder.

Jeg har googlet på det anbefalede foder men kan kun finde vådfoder - findes det mon også i tørfoder, så det kan blandes ??

Nu skal jeg ha ringet til vores nuværende dyrlæge og høre om vi stadig kan samarbejde. Vi retter os jo ikke ligefrem efter hendes råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Resium kan skylle krystaller og galdesten ud, jeg vil ikke sige det virker som cantharon. Det virker på to forskellige måder. Resium er urter Cantharon er homeopati, der også er god ved betændelse. Kan du ikke få det kan jeg let bestille og sende det til dig. :-D

RC Urinary fåes både som tør og vådfoder, hvis det var det du mente.

Link til indlæg
Del på andre sites