Hop til indhold

Halsgivning - indlæring


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet sammen med to border collier, begge redningshunde, og de havde ingen problemer med at give hals i eftersøgning, så selvfølgelig kan du lære ham det. Han skal bare have et "runderingsbillede" inde i sin lille knold, så går alt, som det skal. og det smitter ikke af i fri ved fod eller andre lydighedsøvelser.

 

Go' vind med projektet. :5up:

 

Når jeg nu ser mig selv skrive om lyd i en disciplin giver lyd i en anden, så kommer jeg pludselig til at tænke på de folk der ikke vil indlære sit fordi de skal udstille :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt det af to årsager. Det skulle afprøves og jeg har en hund der mentalt ikke kan holde til at skulle gø af en vildt fremmed.

 

indlæringen er gået nemt med Cassi og alt det grundlæggende er der arbejdet med i stuen. Der er ingen tvivl om at hun elsker sit bringsel og det er kæmpe bonus hvis hun efter endt øvelse må bære det tilbage selv.

 

Cassis hurdle er så arbejdet med synlige figuranter, hvilket nu er et overstået kapitel.

 

Hun kan sagtens gø og hun synes at det er fedt at sige vov. Men hun vil aldrig blive stabil nok i sin halsgivning til at jeg ville satse på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes den var skide svær med Yoda, fordi der heller ikke var nogen lyd på ham nogensinde.

 

Først var vi noget i tvivl om han overhovedet kunne gø :lol:

 

Men efterhånden så stemte han i koret, når Bamse begyndte at gø og der kom mere og mere lyd på ham i de situationer.

 

Nu er jeg jo så heldig at have arbejdet en del med Bamses halsgivning, som jeg fik foræret, da han er et gø-dyr uden lige.

Så på ham havde jeg en vedvarende og god halsgivning på kommando.

 

Så var dejlig upædagogisk og satte Bamse til at gø lige ved siden af Yoda og Yoda fulgte efterhånden med, med noget der mere mindede om "kvæk" lyde end egentlig gø lyde, så dem skyndte jeg mig at belønne.

Efterhånden fangede Yoda at det var OK at gø og larme helt vildt ved siden af Bamse og så prøvede jeg at lukke Bamse væk, mens Yoda var i hopla og fik et par vov derefter.

 

Sådan fortsatte jeg, indtil Yoda var rimelig stabil på halsgivningen og satte kommando på den herhjemme.

 

Derefter har jeg belønnet for den på kommando forskellige steder og har fået figuranter for at belønne for det og så kom der ret hurtig halsgivning på figurant.

Ved figuranten har jeg dog selv startet ham op med kommandoen og så har han gøet frivilligt at figuranten, da han jo selv skal sætte i gang med halsgivningen ude ved figuranten.

Så ville helst ikke, at de havde kommando på noget, men ville gerne have den frivilligt.

 

Og når jeg snakker figurant, så taler jeg om en der står lige ved siden af mig i starten - Det er alene halsgivningen vi arbejder med.

I Yodas tilfælde køre jeg dog ofte en smule løb på allerede, da løbet er med til at køre ham op og forstærker halsgivningen.

 

 

Kaia var endnu sværere.

Hende tog det godt nok lang tid med og det var bla. også med hjælp fra Bamse, tilbageholdelse og provokering med pivbold/godbidder/tennisbold at det lykkes at få lidt lyd ud af hende.

Hun skulle være helt gearet op med leg og være deroppe hvor jeg normalt ikke ønsker mine hunde er i træningen, før at vi kunne få hende til at blive frustreret nok til at give lyd fra sig - Det var ren frustration hos hende der udløste lyden.

 

I starten bare lidt mærkelig lyde med efterhånden har jeg fået en rigtig dejlig skinger gøen frem :mrgreen:

 

 

Jeg ville egentlig ikke være nervøs for, om der kommer sporadisk gøen i andre dele af programmet, hvis du får halsgivningen frem, for jeg har i hvertfald ikke oplevet det som et problem med nogle af mine hunde før.

Kun Bamse som ikke kan finde ud af at holde pauser kan komme med et utålmodigt vov i ny og næ i pauserne - Men det gjorde han også før vi startede på runderingen.

 

Der hvor jeg tænker det kan være træls, er hvis det ikke er noget Spot synes er sjovt og det er noget der kræver en masse frustration at få frem i ham - Så ville jeg klart overveje om ikke bringsel er vejen frem.

Fordelen ved bringsel er jo, at han får lov at løbe og kan forstille mig, at han synes det er væsentlig sjovere at løbe frem og tilbage mellem dig og en figurant, end at løbe ud til en figurant og gø :hmm:

 

Omvendt har vi en del hunde i klubben, som er startet op på bringsel, men hvor halsgivningen efterfølgende er kommet og så er de gået fra bringsel igen, fordi der især i de lavere klasser er udfordringer med for tidlig melding.

Men det er du jo ude over i nordisk hvor der ikke må være fuldt synlige figuranter som i C klassen, så ved ikke hvor stort problemet kan blive.

 

Vi har også snakket lidt frem og tilbage om indlæringen af løbe arbejdet med bringsel i runderingen - Og der må jeg nok erkende at jeg er lidt blank på, hvordan man indlære det med bringsel.

Så der håber jeg du har nogle kloge bringsels hoveder der kan hjælpe på det punkt. :hmm:

 

hvis du nogensinde oplever det til en c-konkurrence så lov mig at du nedlægger protest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt det af to årsager. Det skulle afprøves og jeg har en hund der mentalt ikke kan holde til at skulle gø af en vildt fremmed.

 

indlæringen er gået nemt med Cassi og alt det grundlæggende er der arbejdet med i stuen. Der er ingen tvivl om at hun elsker sit bringsel og det er kæmpe bonus hvis hun efter endt øvelse må bære det tilbage selv.

 

Cassis hurdle er så arbejdet med synlige figuranter, hvilket nu er et overstået kapitel.

 

Hun kan sagtens gø og hun synes at det er fedt at sige vov. Men hun vil aldrig blive stabil nok i sin halsgivning til at jeg ville satse på det.

 

Tak for forklaringen! Det giver fin mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...