Hop til indhold

Hvalp eller adoption af voksen hund?


Gæst lailabj
 Share

Recommended Posts

Gæst lailabj

Hej allesammen,

 

Jeg står i den situation at min familie og jeg skal flytte ud på landet, og i den forbindelse skal have hund for første gang. Vi blev enige om at vi skulle have en hundehvalp, en Jack Russell Terrier, men der er nu kommet en anden mulighed på banen. På den gård vi skal bo på, bor der allerede en hund. Ejerne af den hund vil gerne have at hunden bliver boende på gården, og det ville så blive den hund vi skal have. Det er en 4-årig labrador formel 1, som er meget frisk og livlig, og har en tendens til at blive meget vild. Den springer op på folk, og kan blive temmelig aggressiv. Så nu er vi så i tvivl om vi skal overtage hunden, eller få en hvalp. Mit spørgsmål er så, om i har nogle gode råd til hvad vi skal gøre i sådan en situation? Og kender i nogle fordele/ulemper ved at overtage en hund? Og hvis vi nu overtog hunden, ville man så kunne gøre noget ved den vilde adfærd?

 

Venlig hilsen

Laila

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg bor ude på landet, og er blevet en del klogere ang hundevalg :-)

 

Jack Russel er en lille aktiv hund og det ville være fantastisk, at bare kunne lukke den ud på gårdspladsen og markerne?

Tænk på ræve? Er der sådan nogen i området?

Jagtglad JR ville også løbe efter dådyr og harer.

 

Jeg har en fox terrier blanding, som gerne søger hen mod rævegravene!

Link til indlæg
Del på andre sites

JRT og fox er udprægede jagthunde - det kan altså godt give problemer hvis man " bare " lader dem tage en tur over markerne ! men kan og skal self trænes , men INGEN terriere vil gå afvejen for en god jagt hvis de ser eller får fært af en ræv - hare eller andet vildt , så det med bare at slippe dem løs er ønske tænkning !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Præcis.

 

Dog kan meget trænes! Jeg kan gå tur med min hund uden langline, men det har han også lært siden hvalp af! Og han render gerne selvstændigt på jagt, hvis han fik lov.

 

En mindre jagtglad hund er bedre ude på landet selvfølgelig medmindre i hegner hele haven ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Man hegner da ind, også på landet!

 

Det er de færreste i mit landområde, der har hegn sat op hele vejen rundt om markerne. Faktisk ingen!

Vi med mindre hunde, har hegnet haven ind.

 

De fleste hunde herude løber frit rundt på deres ejendom, det er der intet galt i, hvis hunden kan sit indkald.

At min hund så er jagtglad, er mit probl og ansvar. Jeg kan gå mark ture uden han stikker af :-) Dog tidlig morgen og sen aften kommer linen på, for at undgå fristelser.

 

Til TS skrev jeg bare om min egen erfaring med jagtglad hund. At man ikke bare kan åbne døren og forvente, at hunden kan rende selv rundt eller at den kommer retur kort tid efter. Og at en mindre hund ikke er smart på landet, hvis der er ræve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget af det der giver mest uvenskab på landet er hunde:), det er Mildt sagt ikke velset når folk bare lader deres hunde rende løse:(, så derfor hegn op hvis du vil holde sig gode venner med naboer, hos os er det oftest byfolk som flytter på landet og tror at hundene bare kan løbe rundt som skaber problemer, derfor hegn og hold hunden fra andres jord, marken er også privat grund og ikke offentlig lufteplads:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...