Hop til indhold

Overfald saboterede adfærdsbehandlingen


sonja77
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Du har da helt sikkert ret i, at det ikke altid er let at være træner. Jeg kan sagtens følge dine pointer. Men selvom det er noget, man gør i sin fritid, synes jeg, at man har et ansvar. F.eks. ved ikke at lade hvalpe træne på en måde, der kan være skadelig for deres knogler. De har ikke sagt til de her hvalpeejere, at de lige skal huske, at banen skal indrettes efter hvalpene - de lader dem bare gøre, som de vil.

 

Det er sådan noget der kan gøre mig totalt afmægtig af hjælpeløst raseri!

 

Uanset en træner er uddannet eller ej, træt eller ej, opgivende eller meget engageret, så har vedkommende en måske afgørende betydning for den enkelte hvalps/hunds træning.

Jeg har OGSå hundeejere på holdene, som ikke hører efter og bare gør som de selv vil - dem om det - men i det øjeblik de bliver grove overfor deres hunde får de besked på at sådan gør vi ikke her.

 

Den pudsige forskel på træneren i klubben og os professionelle er at vi bliver stillet til regnskab (eller sablet ned) hvis vi gør noget som ikke er velset, men den frivillige amatørtræner får stadig lov til at ødelægge folks hunde i årevis.

Jeg kan altså ikke se logikken i det.

 

Det KAN ikke kun være pengene træningen koster som er afgørende for dette.

 

Hende der ruskede sin schæfer i hovedet, er lige startet på holdet for nylig, og jeg har aldrig oplevet dem sige til hende eller andre, at det ikke er en god måde at behandle hunden på.

 

Arrgghhh...

 

Lige en anden episode fra for nylig, som jeg heller ikke brød mig om: En ungtæve var lige startet på holdet. Den var tydeligt nervøs og usikker ved de andre hunde, der løb løse rundt og kom tromlende hen til hende i samlet flok. Tæven udstydte høje piv gemte sig bag ejeren, der bukkede sig ned for at skærme den lidt af, så alle de andre hunde ikke røg op i hovedet på den på én gang. Den yngste af trænerne (hun er ret ung) sagde så til ejeren, at hun bare skulle lade hunden være, for den skulle selv lære at sige fra. Det gjorde ejeren så (dog tydeligt splittet), og de andre hunde hoppede nærmest op i hovedet på tæven. Hun prøvede at komme væk og gemme sig på forskellige måder, og da det ikke lykkedes, snappede hun ud efter en af de andre hunde og gemte sig derefter igen bag ejerens ben, stadig meget bange at se på. Træneren sagde "der kan du se, nu har hun lært at sige fra, rigtig godt". Det var i hvert fald IKKE den måde, jeg ville have håndteret en usikker hund på i den situation.

:(

 

Denne unge tæve lærte, at hvis hun bare viser aggressivitet nok får hun fred!

Om et år kan ejeren betale en adfærdsbehandler for at rette op på tilliden til andre hunde og til ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Denne unge tæve lærte, at hvis hun bare viser aggressivitet nok får hun fred!

Om et år kan ejeren betale en adfærdsbehandler for at rette op på tilliden til andre hunde og til ejeren.

 

Der går nok ikke engang et helt år, hvis ejeren bliver ved med at følge rådet :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Der går nok ikke engang et helt år, hvis ejeren bliver ved med at følge rådet :-(

 

Nah.... sikkert ikke

Jeg tænker, at det sker når hun bliver "voksen" nok til at turde gå ud og være på forkant med situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Måske er skaden ikke så stor, som jeg frygtede. :-)

 

Vi har lige gået middagstur, og jeg sørgede for at gå hen et sted, hvor jeg vidste, at jeg ville kunne se andre hunde på lang afstand. Vi så tre hunde, og hver gang begyndte jeg at rose og give godbidder på meget lang afstand. En labrador og en berner sennen fik lov til at passere os på meget tæt afstand, uden at han gøede. :5up: Han har nærmest heller aldrig fået så megen ros i sit liv, og han så ret så stolt ud. Vi kunne også gå hen til en sheltie tæve, uden at han gøede, og han fik lov til at hilse på den. De snusede pænt til hinanden et halvt minuts tid, og så kunne jeg se, at det måske var ved at blive lidt for meget for Tyson, så vi gik lidt væk. Og lige efter passerede sheltien os helt tæt på, og Tyson sagde ikke en lyd.

:banan:

 

Jeg er bare så stolt af ham og håber virkelig, at det holder. I hvert fald er det nok ikke så slemt, som jeg var bange for i går. :-P

 

Den del af det skal nok holde så... :5up:

 

Det er nok mere spændende hvad der sker på træningspladsen næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den del af det skal nok holde så... :5up:

 

Det er nok mere spændende hvad der sker på træningspladsen næste gang.

 

Jep - det er meget spændende!

 

Jeg har nu mailet med min adfærdsbehandler mht. evt. behandling af efterchock. Hun synes, at vi skal afvente og se, hvordan han reagerer på træningspladsen.

 

Hun anbefalede, at jeg tog ud og besøgte træningspladsen før næste træningsgang, men det kan jeg desværre ikke. Den ligger meget langt væk fra mig, og jeg har ikke bil, og der går ikke offentlig transport derud. Vi kan kun komme derud til træning, fordi vi kører med Rosas ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv en træls oplevelse for jer :(

der hvor vi går til agility er der en border collie som er temmelig aggresiv over de andre hunde og jeg har simpelthen forlangt at Tacco ikke bliver sluppet på banen før den er i snor. Tacco er også lidt træls for han vil rigtig gerne i snak med den så jeg tør simpelthen ikke tage chancen og risikere at han løber derhen. Det respekterer de fint og det er aldrig de to der er fri samtidig. måske du kunne foreslå det.

 

Når vi har to baner stillet op står der altid en træner i mellem banerne for at holde øje om en hund skulle på den forkerte bane og får den send hjem inden den for kontakt med den anden hund, det fungerer altså rigtig godt. For hånden på hjertet så er det jo et begynderhold vi går på og hundene kan godt nogle gange komme til at glemme at høre efter :mrgreen::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

For hånden på hjertet så er det jo et begynderhold vi går på og hundene kan godt nogle gange komme til at glemme at høre efter :mrgreen::-D

 

Ja, Tyson har da også en enkelt gang løbet over på en anden bane, fordi han da syntes, at det var meget sjovere at løbe gennem tunnellen derovre, end at lave springene på sin egen bane. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her har ikke noget med overfaldet at gøre, men er bare for at illustrere, hvor svært det er at træne sin hund til ikke at gø af andre hunde.

 

Jeg træner det ved, at vi gradvist over en længere periode kan komme tættere og tættere på fremmede hunde, uden at Tyson gøer. Hvis vi pludselig kommer tættere på en hund, end han er parat til, begynder han selvfølgelig at gø, og det går jo imod træningen.

 

I dag gik vi tur i en park, hvor hunde skal være i snor. En mand kommer gående med en løs beagle hanhund, der styrer direkte hen mod Tyson. Jeg siger "undskyld, er du ikke sød at kalde din hund til dig? Min hund kan nemlig ikke med andre hanhunde." Manden ignorerer mig og kommer tættere på. Beaglen småløber nu mod Tyson. Jeg siger igen "undskyld, vil du ikke kalde din hund til dig", hvortil manden svarer "han gør jo ikke noget". Jeg siger "nej, men min hund kan ikke med andre hanhunde". Det får manden til surt at vrisse "så få dig en kanin!". Tak, sikke en hjælpsom kommentar. :roll:

 

Det endte dog trods alt med, at han kaldte hunden til sig og gik videre - det gør de absolut ikke altid. Og jeg møder jævnligt de typer (for det meste mænd). De bliver sure på mig, når jeg beder dem om at kalde deres hund til sig og råber, at så må jeg opdrage min hund ordenligt (jo tak, det er jo det, jeg prøver på), eller at så må jeg holde ham væk fra andre hunde. Hvis jeg så formaster mig til at påpege, at det jo netop er det, jeg prøver på ved at gå tur et sted, hvor hundene skal være i snor, og at det jo er deres løse hund, der løber hen til Tyson, så bliver de for alvor gale og skælder ud: "Du skal fandeme ikke bestemme over mig" og "du er kraftedeme ikke parkbetjent her."

 

Jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor de bliver så provokerede af, at jeg beder dem om at kalde hunden til sig. Jeg prøver virkelig at sige det på en pæn og høflig måde, og det er vel også i deres egen interesse, at deres hund ikke løber over til en hund, der vil begynde at gø voldsomt af den?

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er desværre et problem ser det tit her inde i byen også (arbejder jo i næstved) og så gar den anden dag var der en stor hvid schefer eller noget iden dur der var sat af uden for butikken hvor der ellers godt må komme hunde. Problemet var bare at den efter ca 20 min ikke blev siddene mere men kom hen til døren hvor far var gået ind... den havde hverken snor eller halsbånd på men gik heller ikke ind og blev meget glad da far 15 min efter kom ud til den...

der var 15 min til vi lukkede og både kunder og ansatte var bekymrede for hunden man går jo ikke bare hen til en fremmed hund og når den sidder lige ved døren er det ikke så smart...

Hvorfor er det så svært at bruge snor og halsbånd og så kun slippe hunden i hundeskov eller andre arealer hvor det er forsvarligt???:confused::confused:

Og de mænd burde virkelig skamme sig de har da bare at vise respekt når det er dem der bryder reglerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her har ikke noget med overfaldet at gøre, men er bare for at illustrere, hvor svært det er at træne sin hund til ikke at gø af andre hunde.

 

Jeg træner det ved, at vi gradvist over en længere periode kan komme tættere og tættere på fremmede hunde, uden at Tyson gøer. Hvis vi pludselig kommer tættere på en hund, end han er parat til, begynder han selvfølgelig at gø, og det går jo imod træningen.

 

I dag gik vi tur i en park, hvor hunde skal være i snor. En mand kommer gående med en løs beagle hanhund, der styrer direkte hen mod Tyson. Jeg siger "undskyld, er du ikke sød at kalde din hund til dig? Min hund kan nemlig ikke med andre hanhunde." Manden ignorerer mig og kommer tættere på. Beaglen småløber nu mod Tyson. Jeg siger igen "undskyld, vil du ikke kalde din hund til dig", hvortil manden svarer "han gør jo ikke noget". Jeg siger "nej, men min hund kan ikke med andre hanhunde". Det får manden til surt at vrisse "så få dig en kanin!". Tak, sikke en hjælpsom kommentar. :roll:

 

Det endte dog trods alt med, at han kaldte hunden til sig og gik videre - det gør de absolut ikke altid. Og jeg møder jævnligt de typer (for det meste mænd). De bliver sure på mig, når jeg beder dem om at kalde deres hund til sig og råber, at så må jeg opdrage min hund ordenligt (jo tak, det er jo det, jeg prøver på), eller at så må jeg holde ham væk fra andre hunde. Hvis jeg så formaster mig til at påpege, at det jo netop er det, jeg prøver på ved at gå tur et sted, hvor hundene skal være i snor, og at det jo er deres løse hund, der løber hen til Tyson, så bliver de for alvor gale og skælder ud: "Du skal fandeme ikke bestemme over mig" og "du er kraftedeme ikke parkbetjent her."

 

Jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor de bliver så provokerede af, at jeg beder dem om at kalde hunden til sig. Jeg prøver virkelig at sige det på en pæn og høflig måde, og det er vel også i deres egen interesse, at deres hund ikke løber over til en hund, der vil begynde at gø voldsomt af den?

 

Hehe, ja det er vældig anstrengende, har selv været ude for det samme. En stor hund kom pludselig løbende hen til os, ejeren var ikke at se. Jeg slipper selvfølgelig Samsons snor, så han kan komme væk just in case. Den anden hund rejser børster og de går rundt om hinanden på lidt stive ben.

 

Så kommer ejeren og jeg siger at det er lidt ubehageligt, at der bare kommer en stor løs hund løbende over til os når det nu er et sted hvor man skal have hunden i snor (midt i byen). Han vrisser bare og siger ja, ja.

 

Jeg kan se at hans hun gør tegn til at den gerne vil op på ryggen af Samson og jeg prøver at kalde ham til mig. De kommer så begge to op og stå på bagbenene med brystkassen mod hinanden og andet sker der ikke. Jeg får Samson kaldt til mig og beder ham om at tage sin hund med sig - og så kommer det rigtig surt fra ham: "det er sgu da din hund der er aggressiv":shock:

 

Jeg var rimeligt paf og mumlede vist noget om, at det var det sgu da ikke... men selvom det nu var, så havde jeg da min hund i snor, mens hans da bare kunne holde sig væk.

 

Jeps, lidt galde kan man jo altid lukke ud:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det her har ikke noget med overfaldet at gøre, men er bare for at illustrere, hvor svært det er at træne sin hund til ikke at gø af andre hunde.

 

Jeg træner det ved, at vi gradvist over en længere periode kan komme tættere og tættere på fremmede hunde, uden at Tyson gøer. Hvis vi pludselig kommer tættere på en hund, end han er parat til, begynder han selvfølgelig at gø, og det går jo imod træningen.

 

I dag gik vi tur i en park, hvor hunde skal være i snor. En mand kommer gående med en løs beagle hanhund, der styrer direkte hen mod Tyson. Jeg siger "undskyld, er du ikke sød at kalde din hund til dig? Min hund kan nemlig ikke med andre hanhunde." Manden ignorerer mig og kommer tættere på. Beaglen småløber nu mod Tyson. Jeg siger igen "undskyld, vil du ikke kalde din hund til dig", hvortil manden svarer "han gør jo ikke noget". Jeg siger "nej, men min hund kan ikke med andre hanhunde". Det får manden til surt at vrisse "så få dig en kanin!". Tak, sikke en hjælpsom kommentar. :roll:

 

Det endte dog trods alt med, at han kaldte hunden til sig og gik videre - det gør de absolut ikke altid. Og jeg møder jævnligt de typer (for det meste mænd). De bliver sure på mig, når jeg beder dem om at kalde deres hund til sig og råber, at så må jeg opdrage min hund ordenligt (jo tak, det er jo det, jeg prøver på), eller at så må jeg holde ham væk fra andre hunde. Hvis jeg så formaster mig til at påpege, at det jo netop er det, jeg prøver på ved at gå tur et sted, hvor hundene skal være i snor, og at det jo er deres løse hund, der løber hen til Tyson, så bliver de for alvor gale og skælder ud: "Du skal fandeme ikke bestemme over mig" og "du er kraftedeme ikke parkbetjent her."

 

Jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor de bliver så provokerede af, at jeg beder dem om at kalde hunden til sig. Jeg prøver virkelig at sige det på en pæn og høflig måde, og det er vel også i deres egen interesse, at deres hund ikke løber over til en hund, der vil begynde at gø voldsomt af den?

 

 

Det provokerer dem, fordi de tager det som kritik. Det og så måske en lile smule dårlig samvittghed over at have løse hunde hvor de skal være i snor.

 

Det illustrerer til fulde hvor svært, og nogle gange umuligt, det er at rehabilitere en hund når man mere eller mindre er afhængig af de ydre faktorer.

 

Jeg måtte opgive at desensibilisere min cairn overfor

fyrværkeri efter et skudchok fordi jeg ikke kunne kontrollere omgivelserne. Jeg boede i et område hvor der blev skudt stort set dagligt på alle tider af døgnet. Det er umuligt at gennemføre en træningsplan på de vilkår.

 

Og så kan man altid diskutere, om det er ejeren der er dårlig til at træne eller om det er adfærdsbehandlerens plan den er gal med...

 

Det sidste var naturligvis sarkastisk ment

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her har ikke noget med overfaldet at gøre, men er bare for at illustrere, hvor svært det er at træne sin hund til ikke at gø af andre hunde.

 

Jeg træner det ved, at vi gradvist over en længere periode kan komme tættere og tættere på fremmede hunde, uden at Tyson gøer. Hvis vi pludselig kommer tættere på en hund, end han er parat til, begynder han selvfølgelig at gø, og det går jo imod træningen.

 

I dag gik vi tur i en park, hvor hunde skal være i snor. En mand kommer gående med en løs beagle hanhund, der styrer direkte hen mod Tyson. Jeg siger "undskyld, er du ikke sød at kalde din hund til dig? Min hund kan nemlig ikke med andre hanhunde." Manden ignorerer mig og kommer tættere på. Beaglen småløber nu mod Tyson. Jeg siger igen "undskyld, vil du ikke kalde din hund til dig", hvortil manden svarer "han gør jo ikke noget". Jeg siger "nej, men min hund kan ikke med andre hanhunde". Det får manden til surt at vrisse "så få dig en kanin!". Tak, sikke en hjælpsom kommentar. :roll:

 

Det endte dog trods alt med, at han kaldte hunden til sig og gik videre - det gør de absolut ikke altid. Og jeg møder jævnligt de typer (for det meste mænd). De bliver sure på mig, når jeg beder dem om at kalde deres hund til sig og råber, at så må jeg opdrage min hund ordenligt (jo tak, det er jo det, jeg prøver på), eller at så må jeg holde ham væk fra andre hunde. Hvis jeg så formaster mig til at påpege, at det jo netop er det, jeg prøver på ved at gå tur et sted, hvor hundene skal være i snor, og at det jo er deres løse hund, der løber hen til Tyson, så bliver de for alvor gale og skælder ud: "Du skal fandeme ikke bestemme over mig" og "du er kraftedeme ikke parkbetjent her."

 

Jeg forstår faktisk ikke helt, hvorfor de bliver så provokerede af, at jeg beder dem om at kalde hunden til sig. Jeg prøver virkelig at sige det på en pæn og høflig måde, og det er vel også i deres egen interesse, at deres hund ikke løber over til en hund, der vil begynde at gø voldsomt af den?

 

Det er bare så irriterende, især fordi sådanne typer netop har det med at skælde os ud, der netop har vores hunde i snor. Ubegribeligt at de ikke fatter at det er DEM, der skaber et problem for andre hunde ved at lade deres egen løbe rundt på må og få. Ikke vores hunde der er noget galt med. Jeg tror det er de færreste hunde der ALTID gider fremmede løse hunde hoppende omkring dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det provokerer dem, fordi de tager det som kritik. Det og så måske en lile smule dårlig samvittghed over at have løse hunde hvor de skal være i snor.

 

Det illustrerer til fulde hvor svært, og nogle gange umuligt, det er at rehabilitere en hund når man mere eller mindre er afhængig af de ydre faktorer.

 

Jeg måtte opgive at desensibilisere min cairn overfor

fyrværkeri efter et skudchok fordi jeg ikke kunne kontrollere omgivelserne. Jeg boede i et område hvor der blev skudt stort set dagligt på alle tider af døgnet. Det er umuligt at gennemføre en træningsplan på de vilkår.

 

Og så kan man altid diskutere, om det er ejeren der er dårlig til at træne eller om det er adfærdsbehandlerens plan den er gal med...

 

Det sidste var naturligvis sarkastisk ment

 

Det fremhævede: det kan nemlig være rigtig svært - for ikke at sige umuligt. Tænk hvis vi levede i en verden hvor alle hundeejere virkelig prøvede at have styr over deres hunde. *drømme*

 

Bør man iøvrigt ikke have med inde i den diskussion at det udover at kunne være ejeren og adfærdsbehandleren, der udgør et problem simpelthen bare er andre mennesker der er dybt umulige? :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Bør man iøvrigt ikke have med inde i den diskussion at det udover at kunne være ejeren og adfærdsbehandleren, der udgør et problem simpelthen bare er andre mennesker der er dybt umulige? :mrgreen:

 

Bestemt!

 

Jeg har bare ikke haft held til at få forståelse for det på den debat hvor vi diskuterede det.

 

Men det ER bare nogle ting man skal være lidt heldig med udover egen indsats og adfærdsbehandlerens ekspertise.

 

Det er desværre ikke helt ualmindeligt, at andre menneskers og andre hundes handlinger er medvirkende til at vedligeholde et problem.

 

Det er også lidt pudsigt at hundeejere bare tænker på deres egen hunds ufarlighed, det kan jo være det er hunden i snor man vil beskytte den fremmede hund mod.

Men så langt tænker mange slet ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bestemt!

 

Jeg har bare ikke haft held til at få forståelse for det på den debat hvor vi diskuterede det.

 

Men det ER bare nogle ting man skal være lidt heldig med udover egen indsats og adfærdsbehandlerens ekspertise.

 

Det er desværre ikke helt ualmindeligt, at andre menneskers og andre hundes handlinger er medvirkende til at vedligeholde et problem.

 

Det er også lidt pudsigt at hundeejere bare tænker på deres egen hunds ufarlighed, det kan jo være det er hunden i snor man vil beskytte den fremmede hund mod.

Men så langt tænker mange slet ikke.

 

Underligt at der ikke er forståelse for det. Mon dem der ikke forstår det netop er ejere af hunde, der løber løse rundt uden kontrol. ;-)

 

Det undrer også mig, det med slet ikke at overveje at hvis man lader sin hund drøne op i hovedet af andre hunde, så tager man altså en stor risiko - på sin hunds vegne. Personligt kender jeg i hvert fald mindst en hund som nærmest med statsgaranti ville kunne blive meget farlig for en evt tilløbende hund, der kommer for tæt på.

 

Min egen oplevelse med hunde der er løbet op til min hund, hvor jeg ikke har givet grønt lys til ejeren, er at hvismin hund bliver irriteret, så mener den anden ejer ofte at min hund er agressiv. Tja, en ting er, at jeg gerne så, at de forstod, at min hund ikke er spor agressiv, hun markerer blot at hun ikke gider den fremmede hund, der er stormet op i hovedet af hende. Den anden ting er jo så at, hvis min hund nu faktisk var agressiv, så var det måske derfor jeg bad dem holde deres hund væk? Det var måske netop derfor jeg havde snor på min hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også lidt pudsigt at hundeejere bare tænker på deres egen hunds ufarlighed, det kan jo være det er hunden i snor man vil beskytte den fremmede hund mod.

Men så langt tænker mange slet ikke.

 

Det undrer også mig, det med slet ikke at overveje at hvis man lader sin hund drøne op i hovedet af andre hunde, så tager man altså en stor risiko - på sin hunds vegne. Personligt kender jeg i hvert fald mindst en hund som nærmest med statsgaranti ville kunne blive meget farlig for en evt tilløbende hund, der kommer for tæt på.

 

Min egen oplevelse med hunde der er løbet op til min hund, hvor jeg ikke har givet grønt lys til ejeren, er at hvismin hund bliver irriteret, så mener den anden ejer ofte at min hund er agressiv. Tja, en ting er, at jeg gerne så, at de forstod, at min hund ikke er spor agressiv, hun markerer blot at hun ikke gider den fremmede hund, der er stormet op i hovedet af hende. Den anden ting er jo så at, hvis min hund nu faktisk var agressiv, så var det måske derfor jeg bad dem holde deres hund væk? Det var måske netop derfor jeg havde snor på min hund?

 

Ja, det kan jeg kun tilslutte mig, det undrer også mig! Hvad gør hundeejere med aggressive hunde egentlig? Jeg mener, når en løs hund løber lige op i hovedet på Tyson, begynder han at gø vildt og voldsomt, men han bider den jo ikke eller noget. Men hvad nu hvis man har en hund, der kunne finde på at bide? Det er jo nærmest umuligt at holde den fra andre hunde, når folk lader dem løbe løs på steder, hvor de skal være i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er satme surt :ae:

 

Hvordan har Tyson det i dag?

 

Jeg håber i hurtigt får styr på det hele igen:ae:

 

Tak. :-)

 

Han virker til at have det ok. Når bare jeg når at se hundene, før han selv får øje på dem, så jeg kan nå at rose ham, er han rigtig dygtig. Hvis han pludselig får øje på en hund, som jeg ikke har nået at se, er han lidt hurtigere til at begynde at gø, end han var før, især hvis den er forholdsvis tæt på og kommer imod ham. Men det er slet ikke så slemt et tilbageskridt i træningen, som jeg havde frygtet, det skal vi nok kommer over.

 

Jeg er mere spændt på, hvordan det vil gå, når vi kommer hen til agilitytræningspladsen på søndag...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan jeg kun tilslutte mig, det undrer også mig! Hvad gør hundeejere med aggressive hunde egentlig? Jeg mener, når en løs hund løber lige op i hovedet på Tyson, begynder han at gø vildt og voldsomt, men han bider den jo ikke eller noget. Men hvad nu hvis man har en hund, der kunne finde på at bide? Det er jo nærmest umuligt at holde den fra andre hunde, når folk lader dem løbe løs på steder, hvor de skal være i snor.

 

De kæmper en kamp mange af dem tror jeg. De fleste jeg kender, der har hunde, der kan finde på at bide, hvis en fremmed hund kommer for tæt på prøver ihærdigt at undgå situationerne - men desværre så virker som om løse hunde uden kontrol bliver draget til deres hunde som magneter. En af ejerne, jeg kender til, er så heldig (eller dygtig måske) at hendes hund i de situationer har lært at sætte sig og blive siddende, imens hun kan koncentrere sig om at holde den tilløbende hund væk fra sin egen. De andre må slå knuder på sig selv for at undgå at der sker den fremmede hund noget - alt imens de som regel bliver overdænget med skældsord af den fremmede hunds ejer. :evil:

 

Jeg gad nok vide hvordan de står hvis deres hund rent faktisk får fat i sådan en tilløber en dag? Mon det er til at bevise at de faktisk har haft deres hund i snor og den anden var løs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en lille update...

 

Tyson har været rigtig dygtig de seneste par dage og ikke gøet af nogle hunde, heller ikke selvom de er kommet pludseligt til syne.

 

Men det spændende var jo, hvordan han ville reagere til agility i dag. Da vi kom, virkede han trykket og ville gerne væk fra træningspladsen, også selvom møgkøteren fra sidst ike var der. Han bød sig bestemt heller ikke om, at de andre hunde løb rundt og legede vildt, især ikke da der var et par gøende schæfere iblandt.

 

Jeg gik derfor lidt afsides med ham og lavde ottetaller og zig-zag mellem mine ben og nogle andre øvelser, han synes er sjove. Det fik ham i godt humør, men han virkede trykket igen, da vi skulle hen og begynde på banerne. På den første bane ville han først ikke rigtigt noget, men jeg havde heldigvis taget ekstra lækre godbidder med (kogt kyllinglever), og da jeg først fik lokket ham i gang, syntes han, at det var kanonsjovt, og derefter drønede han banerne igennem med stolte ører og høj hale. :-)

 

Det endte altså med, at han havde en rigtig god time. Han kunne også fint gå rundt og snuse med de andre hunhunde. Han knurrede af et par hanhunde, der kom hen for at snuse, men for ikke så lang tid siden ville han have gøet helt vildt af dem.

 

Jeg har her den sidste uge prøvet at ringe til formanden, men hun har ikke været til at få fat i - sikkert på efterårsferie. Men til træningen snakkede jeg med en af trænerne (det var nogle andre trænere end sidst) om overfaldet. Da jeg fortalte, hvilken hund det var, sagde hun, at de godt var opmærksomme på, at der var problemer med den. Jeg sagde, at det føltes utrygt, at den løb løs rundt, når den sidste gang angreb to hunde, og hun gav mig ret og sagde, at de nok skulle gøre noget ved det. Så må vi se, hvad de gør. Under alle omstændigheder fortsætter vi ikke i den klub efter sæsonens afslutning midt i november, men jeg vil jo gerne føle mig tryg ved at tage Tyson med de sidste tre-fire gange, der er tilbage,

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sytnes det var godt du fik snakket med dem, og fik fortalt hvordan du følte det.

 

Skal i begynde i en anden klub?

 

Jeg håber, at vi kan starte i en ny klub til foråret. Jeg står på venteliste et par steder, men det er der sikkert mange andre, der gør. Og det ene sted er de slet ikke sikre på, om de starter et nyt begynderhold til foråret.

 

Nå, men under alle omstændigheder vil jeg ikke fortsætte i denne klub, når denne sæson er slut. Så må jeg bare vente på, at der bliver plads i en af de andre klubber.

 

Ellers krydser vi også fingre og poter for, at vi kan få plads på et begynderhold i dog dancing i det nye år , som vi også står på venteliste til. (Skulle du ikke overveje at gå til dog dancing med Aslan? Jeg ser det lige for mit indre øje, og det ser altså ret sjovt ud :mrgreen: :blink:)

 

Til lydighed er der heldigvis ingen problemer med at få plads. Har jeg fortalt, at Tyson har fået lov til at spring et helt niveau over til lydighed, fordi han er så dygtig. Jeg har jo hele tiden sagt, at jeg har en meget klog hund. :oops::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle du ikke overveje at gå til dog dancing med Aslan? Jeg ser det lige for mit indre øje, og det ser altså ret sjovt ud :mrgreen: :blink:)

 

Til lydighed er der heldigvis ingen problemer med at få plads. Har jeg fortalt, at Tyson har fået lov til at spring et helt niveau over til lydighed, fordi han er så dygtig. Jeg har jo hele tiden sagt, at jeg har en meget klog hund. :oops::-)

 

 

sidst jeg så en dog dancing film, inkluderede det en playbow......aslan har i sine 4½ mdr ved os lavet 2 playbower........og det var halvt fordi han falte over sine forben :mrgreen:

 

 

Jaaaaaaaaa Tyson og hans mor er kloge og dygtige :blink: :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at hører at de er opmærksommen så mangler der bare handling :-D

Go super flot at i fik det til at blive en tryg og super oplevelse selv om starten ikke var så god, men det er det der kendetegner en god hundeejer opmærksom og forstår hvornår ens hund er klar...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...