Hop til indhold

Løbetræning med samojede


Gæst
 Share

Recommended Posts

Undskylder på forhånd hvis der er en masse tråde om dette, men kan ikke lige pt finde nogen der giver mig det info jeg mangler...

 

Men altså, sagen er den, at Thor jo trænger til at blive aktiveret, og da jeg gerne vil tabe mig, så tænkte jeg at slå to fluer med et smæk, og tage ham med ud på løbetur... Men...!

Han er jo kun 1 år og 1 måned, så er han overhovedet gammel nok til at begynde på sådan noget? Da vi fik ham snakkede dyrlægen om at man kunne begynde træningen med løb/cykel omkring 1 års alderen.. Jeg regnede med i starten kun at tage ham med ud 1 gang om ugen, så han ikke bliver overbelastet, og ikke på ture over 1-2 km i længden... Kan jeg ikke selv holde til nemlig, min kondi er usansynlig dårlig..

Når vi lufter normalt, går han jo med snoren siddende i halsbåndet, men er det bedre at bruge en sele til ham når han skal løbe? Hvis ja, hvilken type sele anbefaler i?

Når det begynder at blive varmere, kan jeg så stadigvæk løbe med ham? Han er jo en samojede, og har meget pels, så der skal jo ikke meget til at han får det varmt.. Men om sommeren bliver pelsen jo en del tyndere end om vinteren, og selv da det var varmest i sommers kunne han jo sagtens lege og løbe rundt med vennerne i en time uden problemer.. Tænker også lidt at man jo i takt med at varmen kommer, kan rykke løbetræningen til om morgenen eller aftenen, hvor det måske ikke er helt så varmt..

Håber i kan give mig nogle tips, for føler ikke for at gå i kri med noget jeg er i tvivl om han kan holde til..

Link til indlæg
Del på andre sites

De ture kan du sagtens tage ham med på :) Og du kan også gøre det 2 gange om ugen, hvis du føler for det på et tidspunkt.

 

Vil anbefale en sele som går ned mellem forbenene, hvilket mærke er egentlig underordnet og det skal bare være en almindelig gåturssele. F.eks. en som denne: Hurtta Pro Y sele 60 cm, sort - Maxi Zoo Alt til mine dyr

 

 

Pas meget på med at løbe når det er for varmt! Gør det om morgenen før heden slår til, eller om aftenen når det er nogenlunde køligt, som du selv skriver, men vær opmærksom. Til sommer er i forhåbentligt på mere end 1-2 kilometer og selvom de fælder, så har de altså super meget pels.

 

I sommers var jeg ude på en 1 times almindelig gåtur, det var varmt men hundene virkede ok. Ind i bilen (som var super varm af at stå i solen), vinduerne ned og så kørte vi hjem på 10 minutter. Hjemme lagde min yngste sig ned ved siden af vandskålen og begyndte at gispe og savle, jeg tror virkelig han var ved at få hedeslag, jeg blev pisse bange. Tog ham i favnen og direkte ud under den kolde bruser og så blev han spulet helt igennem - der hjalp med det samme og han var heldigvis ok derefter.

Men jeg lærte at man sgu skal passe på, samojederne vil bare gå og løbe så længe du bliver ved, uden at lade en se at de har det alt, alt for varmt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har erfaret efterhånden, ja så passer det at de fortsætter så længe du selv gør. For Thor går uden problemer lige så længe vi vil have, og vil gerne lege videre når vi kommer hjem, det er først når han ser vi slapper af at han lægger sig til at sove og slappe ordentligt af..

Jeg havde også forestillet mig at løbeturene skulle blive en morgenaffære, da jeg arbejder sent, og det passer bedre ind der (man må vel bare lære at blive morgenmenneske) og med tiden så bliver det både flere ture og længere, men min kondi skal også kunne følge med ;-)

Mange tak for dine råd, vi sætterstor pris på dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har erfaret efterhånden, ja så passer det at de fortsætter så længe du selv gør. For Thor går uden problemer lige så længe vi vil have, og vil gerne lege videre når vi kommer hjem, det er først når han ser vi slapper af at han lægger sig til at sove og slappe ordentligt af..

Jeg havde også forestillet mig at løbeturene skulle blive en morgenaffære, da jeg arbejder sent, og det passer bedre ind der (man må vel bare lære at blive morgenmenneske) og med tiden så bliver det både flere ture og længere, men min kondi skal også kunne følge med ;-)

Mange tak for dine råd, vi sætterstor pris på dem

 

Ja lige præcis :) Dog er min ældste på 3,5 år ved at være ret god til at tage sin lur når han synes han trænger. I dag havde vi store skraldedag i vores baggård, han lå bare og sov omme i forhaven. Det gjorde den yngste så ikke (han er 2 år), han hjalp til ;-)

 

Thor bliver helt sikkert glad for de ture. Og hyggeligt at i kan løbe sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...