Hop til indhold

Alene hjemme - gør af lyde.


Gæst Jodie84
 Share

Recommended Posts

Gæst Jodie84

Indtil for nylig troede jeg at jeg havde en hund (6 år) der kunne være alene hjemme og som sov fra jeg gik til jeg kom hjem igen.

I forbindelse med at vores lille nye hvalp skulle lære at være alene hjemme satte jeg videokameraet til når jeg gik fra dem. Jeg startede med at gå fra dem mange gange om dagen, men den store hund blev lidt forvirret og urolig over at jeg gik så mange gange så jeg trappede ned til at træne alene hjemme 1 til 2 gange om dagen.

Det foregik gradvist og det gik rigtig fint det første stykke tid. Begge hunde lagde sig hurtig til at sove og jeg kom ind igen mens de stadig sov. Efterhånden gik der længere og længere tid fra jeg gik til de lagde sig til at sove og den store begyndte at gø ad lyde. Jeg satte alenetiden ned så jeg kunne komme tilbage inden hun begyndte at gø.

Jeg er nu tilbage til udgangspunktet og har svært ved at komme videre derfra... De får enten mad spredt ud på gulvet eller i hver deres foderbold når jeg går og hvis jeg kommer tilbage enten inden de er færdige med at spise eller meget kort efter, kan jeg nå det inden den store begynder at gø. Men jeg tror jeg har gjort det for længe så de har en forventning om at jeg er hurtigt tilbage og lægger sig derfor ikke til at sove.

Jeg har fornylig prøvet at lade den store være alene uden hvalpen to gange i et par timer. Første gang gøede hun med kortere og længere pauser den første time hvorefter hun sov den sidste time. Anden gang gøede hun et par gange hvorefter hun sov resten af tiden. Ting som hun gør af er f.eks. posten der kører ind ad indkørslen eller husskader som larmer lige udenfor vinduet. De ting gør hun også af når jeg er hjemme, men ikke lige så længe ad gangen, da jeg jo så er der til at aflede.

Men det er vel nærmest umuligt at få vænnet hende af med at gø når hun er alene?! og så længe hun gør kan jeg jo ikke rigtig komme videre med alene hjemme træningen, da jeg ikke vil have at den lille bliver utryg og også begynder at gø.

 

Nogen der har et godt råd til hvad jeg kan gøre for at komme videre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde det samme dilemma, jeg havde en hund som altid lå og sov når jeg kom hjem og som legede med sin foderbold når jeg gik. Indtil jeg hørte fra mine naboer at der var ved at blive irriteret over hendes konstante gøen. Jeg satte et videokamera op og det gik op for mig det var lyde der fik hende til at reagere.

Så begyndte jeg at sætte musik eller tv på når jeg ikke er hjemme, og her den anden dag spurgte min nabo mig forundret om jeg havde skilt mig af med min hund, for de hørte den jo aldrig mere ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Hvilke hunde har du?

 

Du skriver at den ældste gør ad de samme lyde når du er hjemme, og at du der afleder hende. Afledning kan være en rigtig god strategi, men kun i tilfælde hvor hunden lærer at ignorere lydene hvad din hund åbenbart ikke har. Der er intet i vejen for, i stedet for afledning, at bede hende holde sin mund når hun gør, så hun lærer at der intet kommer ud af lydene.

 

Som det er nu, er du muligvis kommet til at forstærke hendes reaktion på lydene ved at vænne hende til din reaktion på hendes gøen.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jodie84
Velkommen til :-)

 

Hvilke hunde har du?

 

Du skriver at den ældste gør ad de samme lyde når du er hjemme, og at du der afleder hende. Afledning kan være en rigtig god strategi, men kun i tilfælde hvor hunden lærer at ignorere lydene hvad din hund åbenbart ikke har. Der er intet i vejen for, i stedet for afledning, at bede hende holde sin mund når hun gør, så hun lærer at der intet kommer ud af lydene.

 

Som det er nu, er du muligvis kommet til at forstærke hendes reaktion på lydene ved at vænne hende til din reaktion på hendes gøen.

Giver det mening?

 

Tak for dit svar. Den ældste er en Labrador og den yngste en Jack Russell på 6 mdr. Det giver god mening at jeg har forstærket hendes reaktion på lydene, men det er bare afledning der har virket bedst/hurtigst i situationen. Jeg vil jo helst ikke at den lille skal forbinde lydene med noget man skal gø af. Jeg har tidligere bedt hende om at holde mund og så ellers ignoreret hende - og når hun så var stille har jeg rost hende. Synes bare ikke det virkede så godt, men jeg ved ikke om der måske er en anden og bedre måde at få hende til at tie stille på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...