Hop til indhold

Indavlskoefficient?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Både når det er hunde, der kommer fra andre klubber (og som du siger mister anerne - men så må de da ikke indgå i avl?

 

Ved ikke med hunde fra andre klubber, men overvejer at hente en hund i Afrika, den skal til et godkendelsesarrangement, og vupti, så får den en stamtavle (uden aner) og kan avle løs som vi måtte lyste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Ved ikke med hunde fra andre klubber, men overvejer at hente en hund i Afrika, den skal til et godkendelsesarrangement, og vupti, så får den en stamtavle (uden aner) og kan avle løs som vi måtte lyste.

 

Er den ikke registreret i FCI?

 

Der er vist noget med, at specialklubberne/racerepræsentanten i samarbejde med DKK fastsætter krav og regler til overdragelse af stamtavler. Syntes bare at have læst mig til at eks. chi'er fra DRU der bliver godkendt til overførsel til DKK får aneløs stamtavle, og ikke kan indgå i avlen. Men kan meget vel være, at jeg husker forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er den ikke registreret i FCI?

 

Der er vist noget med, at specialklubberne/racerepræsentanten i samarbejde med DKK fastsætter krav og regler til overdragelse af stamtavler. Syntes bare at have læst mig til at eks. chi'er fra DRU der bliver godkendt til overførsel til DKK får aneløs stamtavle, og ikke kan indgå i avlen. Men kan meget vel være, at jeg husker forkert.

 

DRU-hundene får slettet tavlen bag sig, og de skal gennem en avlsgodkendelse, altså en bedømmelse der afholdes i stil med udstilling. Og kriterierne er høje, der er mange, som ikke slipper igennem, har jeg hørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Huckie blev overført fra DHL til DKK, fik jeg en stamtavle uden aner. Det eneste der skulle til, for at godkende ham til avl, var en 2. præmie på udstilling samt kendt HD status.
JA men det er nok et stykke tid siden? De sidste 2-3 år har det været sådan at man får overført hunden (aneløs memindre dens aner er FCI-hunde) og så bliver der lavet avlsforbud på hunden. En gang om året (April) kan man så deltage i et avlsgodkendelsesarrangement.. Avlsgodkenderne/dommerne er hårde og mange slipper ikke igennem og får derfor ikke lov at avle. Men de kan udstilles
Link til indlæg
Del på andre sites

JA men det er nok et stykke tid siden? De sidste 2-3 år har det været sådan at man får overført hunden (aneløs memindre dens aner er FCI-hunde) og så bliver der lavet avlsforbud på hunden. En gang om året (April) kan man så deltage i et avlsgodkendelsesarrangement.. Avlsgodkenderne/dommerne er hårde og mange slipper ikke igennem og får derfor ikke lov at avle. Men de kan udstilles

 

Ja, hans stamtavle blev flyttet til DKK da han var hvalp, så reglerne er sikkert blevet ændret siden da :-)

 

Det gør dog ikke nogen forskel for mig, da han ALDRIG skal være avlshan alligevel (han har haft epilepsi siden han var omkring 2 år)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Var lige inde og tjekke min ældste tæve's COI værdi på hundeweb: 10,9%

 

Beregnet helt tilbage til de første registreringer af Aussier er den dog helt oppe på 26%

 

COI værdien på ens hund kan deraf sagtens være meget højere end hvad den er beregnet på hundeweb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var lige inde og tjekke min ældste tæve's COI værdi på hundeweb: 10,9%

 

Beregnet helt tilbage til de første registreringer af Aussier er den dog helt oppe på 26%

 

COI værdien på ens hund kan deraf sagtens være meget højere end hvad den er beregnet på hundeweb.

 

Det markerede: er det indavlskoefficienten eller?

 

Og er de 26% fremkommet ved hårdt slavearbejde og meget matematik eller har du en anden mulighed for regne det ud? Her tænker jeg på en database eller lign. over racen.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det markerede: er det indavlskoefficienten eller?

Sorry! Jeps COI er indavlskoefficient :5up: Coefficient of Inbreeding

 

Og er de 26% fremkommet ved hårdt slavearbejde og meget matematik eller har du en anden mulighed for regne det ud? Her tænker jeg på en database eller lign. over racen

Hårdt slavearbejde og megen matematik er jeg alt for doven og ikke klog nok til :oops: Der eksistere en - semipublic - database over Aussier, lige fra den allerførste kendte (anderkendte) Aussie til nu. De 26% er måske en andelse for højt, idet "Ukendt" optræder flere gange helt tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry! Jeps COI er indavlskoefficient :5up: Coefficient of Inbreeding

 

 

Hårdt slavearbejde og megen matematik er jeg alt for doven og ikke klog nok til :oops: Der eksistere en - semipublic - database over Aussier, lige fra den allerførste kendte (anderkendte) Aussie til nu. De 26% er måske en andelse for højt, idet "Ukendt" optræder flere gange helt tilbage.

 

Takker :-D Så blev jeg så meget klogere :mrgreen:

 

Det lyder smart med sådan en database for jeg blev godt nok træt på dine vegne, hvis du havde regnet det ud ved hjælp af slavearbejde :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Takker :-D Så blev jeg så meget klogere :mrgreen:

 

Det lyder smart med sådan en database for jeg blev godt nok træt på dine vegne, hvis du havde regnet det ud ved hjælp af slavearbejde :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

 

Jeg mener at Freyas er på 3 komma et eller andet... Men det er noget son jeg har aflæst i DKK's hundedatabase...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...