Hop til indhold

Indavlskoefficient?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Jeg er absolut ikke den bedste til at svare på dit spørgsmål, DKK giver lidt flere informationer omkring indavl på disse sider

 

Jackis indavlskoefficient er på 0,293%, mens Bondos var 0%

 

Okay :-)

 

tak for svar alligevel :blink: Jeg forstår nu ikke rigtig det der står der :genert: vil bare gerne vide om tallet er godt eller skidt. Jeg syntes det lyder af meget, men jeg aner jo heller ikke noget om stamtavler :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jajajajaja, står lige midt i madlavningen....

 

skal nok skal nok skal nok

Hihi utroligt som du kan :lol: :5up:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/896/974

 

Men du kan kigge på ovenstående link indtil jeg vender tilbage.

Jamen det var jo lige det jeg ikke kan forstå :genert:

 

jeg ville ikke være bekymret ved en indavlskoefficient dernede i det lag..

Tak, det var alt jeg ville vide :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi utroligt som du kan :lol: :5up:

 

 

Jamen det var jo lige det jeg ikke kan forstå :genert:

 

 

Tak, det var alt jeg ville vide :mrgreen:

 

 

Ok så skal jeg summe det hurtigt op....

 

Indavlskoefficient er beregnet for at vise hvor stor beslægtningsgrad der er i hunden.

 

Som du kan læse ud fra linket, så vil en fætter/kusine parring bære 12,5 % de samme gener.

 

En hund der er nede omkring de 1-2 % har sandsynligvis bare den samme hund der går igen en gang i 4 generation og en i 5. -sådan hvad jeg lige løseligt kan huske

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok så skal jeg summe det hurtigt op....

 

Indavlskoefficient er beregnet for at vise hvor stor beslægtningsgrad der er i hunden.

 

Som du kan læse ud fra linket, så vil en fætter/kusine parring bære 12,5 % de samme gener.

 

En hund der er nede omkring de 1-2 % har sandsynligvis bare den samme hund der går igen en gang i 4 generation og en i 5. -sådan hvad jeg lige løseligt kan huske

 

Okay... Tak skal du have :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber, at jeg lige må snige et lille ekstra spørgsmål ind i denne tråd :-)

 

Jeg har heller ikke helt styr på det med indavlskoefficient, men jeg ved, at Baldurs er 2,7%

 

Nu kommer så mit spørgsmål, hvordan kan Baldurs være 2,7 når hans mors var 25% og hans fars var 12,5% ?

 

Burde hans så ikke også være højere eller er der noget jeg helt har misforstået :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber, at jeg lige må snige et lille ekstra spørgsmål ind i denne tråd :-)

 

Jeg har heller ikke helt styr på det med indavlskoefficient, men jeg ved, at Baldurs er 2,7%

 

Nu kommer så mit spørgsmål, hvordan kan Baldurs være 2,7 når hans mors var 25% og hans fars var 12,5% ?

 

Burde hans så ikke også være højere eller er der noget jeg helt har misforstået :oops:

 

Indavlskoefficienten kommer an på begge linier (om der er samme hund repræsenteret på både morlinien og farlinien) og hvis Baldurs mor og far ikke er tæt beslægtede, så vil Baldurs koefficient ikke være høj.

 

Du kan sagtens parre to hunde, der har en indavlskoeffient på 25 % hver og hvalpenes koefficient bliver 0 %, sålænge de to forældredyr ikke deler linier med hinanden.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber, at jeg lige må snige et lille ekstra spørgsmål ind i denne tråd :-)

 

Jeg har heller ikke helt styr på det med indavlskoefficient, men jeg ved, at Baldurs er 2,7%

 

Nu kommer så mit spørgsmål, hvordan kan Baldurs være 2,7 når hans mors var 25% og hans fars var 12,5% ?

 

Burde hans så ikke også være højere eller er der noget jeg helt har misforstået :oops:

 

Næ, hvis Baldurs far og mor ikke er i familie så er han jo "fortyndet"

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Du kan sagtens parre to hunde, der har en indavlskoeffient på 25 % hver og hvalpenes koefficient bliver 0 %, sålænge de to forældredyr ikke deler linier med hinanden.

 

MVH

Wivian

 

Denne havde jeg lige overset :-)

 

Jeg tror, at jeg har forstået nu, jeg troede bare at Baldur ville arve noget af hans forældres indavl, selv om forældrene ikke var fra samme linie :-)

 

Jeg skal vist ikke til at avle lige forløbigt, jeg skal vist lige have lidt mere genestisk forståelse først :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Jeg hiver lige denne ældre tråd frem, da jeg kan se der er flere kloge hoveder på denne front. Jeg har kig på en hanhund til Svea engang når hun skal have hvalpe og nu har jeg lavet en fiktiv stamtavle for lige at sondere lidt... Det giver en indavlskoeff. på 1,953%. Jeg har lidt svært ved at forholde mig til om det på sigt vil være okay at lave denne kombination eller om den er for høj.

 

Jeg ved godt at DKK siger den skal være under 6,25%, hvilket den jo også er, men alligevel.

 

Er der ikke nogle af jer der opdrætter, der ligge inde med nogle guldkorn om dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

6,25 svarer til en fætter / kusine-parring (det er det eneste jeg kan, eftersom jeg synes fætter/kusine er ok hos mennesker EN gang, så er det også ok for hunde)

 

Har store problemer med at den race jeg har forelsket mig i er det helt standard at parre hel-søskende, og uden at jeg kender noget til detaljerne er det bare for ulækkert :(

 

Hvis en hund er overført fra andre klubber så 'mister' de deres forfædre, og pludslig kan man parre dem med hele familien og få en inadvlskoefficient på 0%, så den er ikke helt skudsikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Tror bestemt, at man indenfor visse racer, skal være ekstra opmærksom på stamtavlerne. For DKK er vist ikke altid lige hurtige ved havelågen, når det gælder importstambøger. Både når det er hunde, der kommer fra andre klubber (og som du siger mister anerne - men så må de da ikke indgå i avl? Eller husker jeg forkert?), men også når de kommer fra andre lande og et stykke tid kører med oprindeligt stambogsnummer inden de får deres DK-nummer.

 

I forhold til den nævnte parring, ville jeg ikke være specielt betænkelig. Naturligvis bør man altid gøre sig tanker om, hvorvidt det samme kan opnås med en ikke-beslægtet hund! Men eftersom jeg er oplært med linieavl og outcross, kan en koefficient på under 2% ikke få mig til at ryste på hånden. For mig er god type og stærk tævelinje basis for videre godt arbejde, og sikrer typen på trods af outcross.

 

Jeg ved ikke om det direkte er guldkorn, men måske en lille spire til videre tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...