Hop til indhold

Blinkhindefremfald


Gæst Caligo
 Share

Recommended Posts

Gæst Caligo

I går blev jeg ret forskrækket fordi Lupos ene øje pludselig så underligt ud, og han så ud til at være ret generet af det. Han kunne ikke åbne det helt, det så rødt og irriteret ud, og blinkhinden var skubbet frem så øjet så helt forkert ud. Jeg tog ham så til dyrehospitalet da min egen dyrlæge selvfølgelig havde lukket, og så blev han undersøgt. Dyrlægen sagde at han godt kunne se at øjet så irriteret og betændt ud, og gav os nogle øjendråber som Lupo skal have i en uges tid. Han sagde samtidig at nogle gange kunne hvalpe godt have problemer med deres motorik, fordi den ikke er helt færdigudviklet, og det kan åbenbart også gælde musklerne i øjnene, som bl.a. kan gøre at blinkhinden kan være lidt ukontrolleret. Han nævnte dog også at hvis det ikke gik væk af sig selv, så kunne det være tegn på Cherry Eye.

 

Lupo virker lidt generet af det. En gang imellem går det væk et øjeblik, og så kommer det tilbage igen. Han virker okay glad, men når det er fremme, så bliver han lidt puttesyg og kan godt lide at ligge med sit hoved i mit skød, hvilket han ellers ikke plejer at gøre. Han er heller ikke helt lige så legesyg som han plejer.

 

Er der nogle der har prøvet det med blinkhindefremfald? Er der noget specifikt man skal holde øje med, kan det f.eks. være tegn på andet end Cherry Eye eller ukontrollerede muskler i øjet fordi han er hvalp? Er der andre der har prøvet det med hvalpe?

 

Jeg har prøvet at vedhæfte et par billeder af det. Det ser mere voldsomt ud i virkeligheden end på billederne, men det er ret svært at tage billeder af, da han næsten hele tiden kniber øjet sammen.

 

Øje1 jpeg.jpg

Øje 2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min ældste beagle har tendenser til Cherry eye hvor blinkhinden falder frem og øjet kan se sådan "kirsebærrødt" ud

I ekstreme tilfælde kan det opereres - men jeg kender ikke udfaldet af sådan en operation. Charlie har haft det forholdsvis lidt og vi har derfor i samråd med dyrlægen valgt at lade det være sådan. De gange Charlie har haft fremfald har jeg selv "poppet" hinden på plads - det kan man gøre nemt og uden det generer hunden på nogen måde. Charlies har typisk været hvis han har stresset lidt ekstra og dermed brugt øjnene mere - noget a la at øjnene "ruller" mere rundt.

 

Det kan sagtens være et hvalpe fænomen så jeg ville se tiden an og se om han ikke kommer over det af sig selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej ved du hvad - det har min yngste også haft. Det har et pænt fancy navn som jeg ikke kan huske - men det var ikke cherry eye, det var en eller anden hvalpe-virus-agtig ting. Jeg panikkede og tog på dyrehospitalet :oops: Han fik lidt dråber fordi hans øje var meget rødt/generet men dyrlægen sagde at det ikke så tit var nødvendigt, det gik hurtigt over og har aldrig vist sig igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle har tendenser til Cherry eye hvor blinkhinden falder frem og øjet kan se sådan "kirsebærrødt" ud

I ekstreme tilfælde kan det opereres - men jeg kender ikke udfaldet af sådan en operation. Charlie har haft det forholdsvis lidt og vi har derfor i samråd med dyrlægen valgt at lade det være sådan. De gange Charlie har haft fremfald har jeg selv "poppet" hinden på plads - det kan man gøre nemt og uden det generer hunden på nogen måde. Charlies har typisk været hvis han har stresset lidt ekstra og dermed brugt øjnene mere - noget a la at øjnene "ruller" mere rundt.

 

Det kan sagtens være et hvalpe fænomen så jeg ville se tiden an og se om han ikke kommer over det af sig selv

 

Jeg vidste ikke at man bare selv kunne poppe hinden på plads? Det tror jeg dog ikke at jeg tør at gøre ved Lupo. Men jo, det kan godt være at det er noget hvalpe-relateret, ligesom Buddha skriver, en hvalpevirus. Det håber jeg da i hvert fald, for det ville være virkelig ærgeligt hvis han ville udvikle Cherry Eye, selvom der selvfølgelig er ting man kan gøre ved det

 

Nej ved du hvad - det har min yngste også haft. Det har et pænt fancy navn som jeg ikke kan huske - men det var ikke cherry eye, det var en eller anden hvalpe-virus-agtig ting. Jeg panikkede og tog på dyrehospitalet :oops: Han fik lidt dråber fordi hans øje var meget rødt/generet men dyrlægen sagde at det ikke så tit var nødvendigt, det gik hurtigt over og har aldrig vist sig igen.

 

Okay, det er jeg da ret lettet over at høre egentlig :-) Jeg panikkede jo også en lille smule, fordi jeg aldrig havde set sådan noget før, og jeg synes at det så helt forkert ud. Jeg googlede lige nogle billeder af Follikulær conjunctivitis og det ser bare virkelig voldsomt ud. Men okay, ligesom Cherry Eye kan det godt være at folk typisk ligger de mest ekstreme billeder ud. Så din yngstes øje ud ligesom Lupos? Sagde dyrlægen til dig hvordan hvalpe får det? Er det hvalpe der smitter hvalpe f.eks.?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Okay, det er jeg da ret lettet over at høre egentlig :-) Jeg panikkede jo også en lille smule, fordi jeg aldrig havde set sådan noget før, og jeg synes at det så helt forkert ud. Jeg googlede lige nogle billeder af Follikulær conjunctivitis og det ser bare virkelig voldsomt ud. Men okay, ligesom Cherry Eye kan det godt være at folk typisk ligger de mest ekstreme billeder ud. Så din yngstes øje ud ligesom Lupos? Sagde dyrlægen til dig hvordan hvalpe får det? Er det hvalpe der smitter hvalpe f.eks.?

 

Min så helt ud som Lupo og altså, det blev ikke værre end det - tror også jeg googlede det dengang og blev rimelig skræmt :lol: Nææææh lige hvordan, sagde han ikke, men han sagde at det ikke var super unormalt. Egon blev ikke smittet, så ja, det ved jeg sgu ikke. Måske en virus indefra :vedikke:

 

Fik ikke at vide at han ikke måtte møde andre hunde men synes også at huske at det var væk i løbet af et par dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Follikulær conjunktivitis og cherry eye er to navne for det samme. Tea har haft det to gange i mild grad, hvor det hovedsageligt har vist sig som øjenbetændelse. Hos hende opstår det når øjet bliver irriteret af fx blæst, støv eller pollen, og vi kan derfor holde det for døren ved at skylle hendes øjne jævnligt med sterilt saltvand, og vi skyller selvfølgelig altid når vi har været ude i "ruskevejr", eller hvis hendes øje løber lidt.

 

Rigtig god bedring med ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Follikulær conjunktivitis og cherry eye er to navne for det samme. Tea har haft det to gange i mild grad, hvor det hovedsageligt har vist sig som øjenbetændelse. Hos hende opstår det når øjet bliver irriteret af fx blæst, støv eller pollen, og vi kan derfor holde det for døren ved at skylle hendes øjne jævnligt med sterilt saltvand, og vi skyller selvfølgelig altid når vi har været ude i "ruskevejr", eller hvis hendes øje løber lidt.

 

Rigtig god bedring med ham!

 

Cherry eye, er det ikke kronisk? Der står man kan operere, det gør man jo ikke lige med en virus.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så heller aldrig hørt at det er en virus? - nærmere en irritation af folliklerne i øjenhinden. Og jo, det kan blive/være kronisk, især hvis det er en reaktion på fx pollen- altså en allergisk irritation

 

 

Hm, jeg ved det ikke, dyrlægen kaldte det bare for noget virus-agtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min så helt ud som Lupo og altså, det blev ikke værre end det - tror også jeg googlede det dengang og blev rimelig skræmt :lol: Nææææh lige hvordan, sagde han ikke, men han sagde at det ikke var super unormalt. Egon blev ikke smittet, så ja, det ved jeg sgu ikke. Måske en virus indefra :vedikke:

 

Fik ikke at vide at han ikke måtte møde andre hunde men synes også at huske at det var væk i løbet af et par dage.

 

Ah okay :-) Så håber jeg også at det går over for Lupo i løbet af kort tid, for det ser ikke ligefrem behageligt ud. Det lader dog til at hjælpe en lille smule med øjendråberne :-)Men det er rart at høre at der er nogen der har oplevet det samme, hvor det gik over hurtigt og ikke udviklede sig til noget alvorligt.

 

Follikulær conjunktivitis og cherry eye er to navne for det samme. Tea har haft det to gange i mild grad, hvor det hovedsageligt har vist sig som øjenbetændelse. Hos hende opstår det når øjet bliver irriteret af fx blæst, støv eller pollen, og vi kan derfor holde det for døren ved at skylle hendes øjne jævnligt med sterilt saltvand, og vi skyller selvfølgelig altid når vi har været ude i "ruskevejr", eller hvis hendes øje løber lidt.

 

Rigtig god bedring med ham!

 

Ah okay tak for info, jeg var slet ikke klar over at det var det samme :-)

 

Og tak :-) Jeg håber at han snart er helt frisk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

På you tube kan du se videoer om hvordan folk fjerner deres hundes cherry eye - det er ret nemt og så er irritationen væk med det samme og øjet er i orden igen. Det er ved at være et par år siden Charlie sidst havde et tilfælde - han havde det meget i starten hvor jeg lige havde fået ham 2½ år - min egen teori bygger lidt på at det handler om at bygge muskler op - at lade hunden balancere og undvige forskellige forhindringer som styrker koordinationen - det lader til at noget af det har styrket Charlie - men det er helt min egen teori!

Link til indlæg
Del på andre sites

På you tube kan du se videoer om hvordan folk fjerner deres hundes cherry eye - det er ret nemt og så er irritationen væk med det samme og øjet er i orden igen. Det er ved at være et par år siden Charlie sidst havde et tilfælde - han havde det meget i starten hvor jeg lige havde fået ham 2½ år - min egen teori bygger lidt på at det handler om at bygge muskler op - at lade hunden balancere og undvige forskellige forhindringer som styrker koordinationen - det lader til at noget af det har styrket Charlie - men det er helt min egen teori!

 

Okay, tak for info :-) Det må jeg lige overveje om jeg tør rode mig ud i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...