Hop til indhold

Bange for jagtskud - HJÆLP


Gæst SørenMartin
 Share

Recommended Posts

Gæst SørenMartin

Hej folk.

Håber meget i kan hjælpe mig, jeg har en meget jagt veltrænet kleiner münsterländer men efter sidste nytår er den blevet bange for meget kraftige lyde som skud fra haglbøsser. Og da jeg går meget på jagt og gerne vil have den med er det jo et stort problem, vi har prøvet med mange små øvelse men med det samme løber den hen til vores hus og sætter sig.

 

Håber på en god hjælp.

Hilsen Søren Martin

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gælder om at træne med størst mulig chance for succes. Hunden skal ikke reagere på lydene. Hvis den reagerer, bliver den fastholdt i mønsteret.

 

Det betyder, at du er nødt til at gå laaaangt væk fra lydene i starten, så langt væk at hunden ikke reagerer på det. Den skal selvfølgelig kunne høre lydene og må også gerne kigge efter det, men du skal kunne få kontakt med ham ved at sige hans navn eller hvad du nu bruger.

 

Hvilke øvelser har du trænet?

 

Prøv evt. at kigge her, der skulle stå en masse godt:

 

http://www.hunde-forum.dk/rad-tips/3441-nytars-larm-forberedelse-til-hundene.html

 

Eller søg på fyrværkeri i søgefeltet, det er nogenlunde samme princip :-)

 

Skete der noget specielt sidste nyår eller blev den bare bange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spøjst hunden reagerer på skud, når det er fyrværkeri den er bange for. Det siges eller at mange hunde kan differentiere mellem de to ting, fordi lydene er meget forskellige. Fyrværkeri er mere skarp i lyden, end haglbøssens mere dumpe lyd. Men det hjælper jo ikke dig så meget, når hunden tydeligvis reagerer på begge dele.

 

For mit eget vedkommende var min hund, inden den var tænkt at skulle bruges til jagt, noget nervøs ved skud (og for den sags skyld også fyrværkeri). Det ændrede sig dog meget pludseligt, da hun lærte, at ved skud betød det også apportering, og der er noget hun syntes der er sjovt, er det at få lov at gøre netop det. Ved ikke om din hund har sådan en forkærlighed for det, at apportering kunne blive nøglen til succes.

 

Det virker absolut til, at det er langt over hundens grænser p.t. når der lyder skud. Det handler om at finde den afstand til den samarbejdende skytte, der gør at hunden stadig er sikker i situationen. Det kan være meget, meget langt væk til at starte med.

 

For at få gode råd kan du eventuelt låne Sten Christoffersens "Jagthunde - dressur og jagt", som jeg personligt syntes er en super god bog når der skal trænes jagt. Den er udgået fra forlaget, men kan findes på biblioteket. Han har et afsnit om skudrædhed og hvordan dette kan trænes.

 

Der findes også en lyd-cd, der skulle lære hundene at håndtere forskellige situationer og lyde. Kritikere siger dog, at hunden hurtigt lærer det er en lyd der er lokal, og som de kan "styre" - og det derfor ikke vil virke når hunden kommer ud i situationen og virkeligheden.

 

Du kan i princippet bruge alle træningstips der gælder når hunden er usikker på en situation. Jeg er ganske sikker på, at der findes en del tråde herinde der behandler det.

 

God fornøjelse med træningen - men pas på med at sætte forhåbningerne for højt og tro hunden nødvendigvis når at komme med i denne sæson.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...