Hop til indhold

Foder, teorier og evolutionen.


Trinek
 Share

Recommended Posts

Når jeg kigger på Trille, er der sku langt fra hende til ulven.

Dog har de fælles træk, men hun er ikke vildt levende, sydomsbefængt og loppepude.

Hun sover i min seng, ligger i min sofa og ligger på puder og bløde tæpper i haven.

 

Men jeg deler også fælles træk med aben, men evolution og avl, har ændret både måden jeg spiser på, arbejder på og lever på. Jeg ville Feks. Ikke bryde mig om at være en del af et harem, eller leve udelukkende af rå kost.

 

Hvis vi nu antager hundens udvikling fra ulven, er en del af evolutionen, burde vi så ikke også antage at nogen hunde måske ikke har godt af en bestemt type foder af den ene eller anden grund, lige som mennesker ikke har det?? At for meget protein ikke kan fordøjes ved nogen hunde??

At allergi Feks, er en overeksponering af bestemte typer protein, som Tarm og fordøjelse ikke kan nedbryde??

 

Eller skal vi antage at ulv og hund stadig deler fordøjelse, og derfor har brug for råfodring og overdrevne mængder protein??

 

Jeg spørger bare efter en samtale med min dyrlæge, som satte tingene omkring fodring, lidt i perspektiv for mig.

 

Feks. Fejlede Trille ikke en skid da hun flyttede ind. Hun var blevet fodret med Royal Canin hele hendes liv, havde godt nok lidt en trist pels, og havde smidt meget af den.

Derefter fik jeg Googlet meget, og blev efter utallige indlæg om fodring, overbevist om at et foder skulle indeholde ca. 40% protein fra dyr, ingen korn, og Majs var nærmest bandlyst. Men Trille's problemer med ører og pels, startede først for alvor efter jeg sprang ud i den kornfrie verden.

Er nu tilbage på RC, dog hypoallergic.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt uvidenskabeligt absolut overbevist om at hundes fordøjelsessystem er blevet tilpasset livet med mennesker. Og jeg giver ikke 5 flade øre for foder-religion.

 

De sundeste hunde, jeg har haft, har også levet af det billigste tørfoder + det løse (dvs. menneskemad). Og lige på dette område kan jeg sagtens nøjes med egne erfaringer.

 

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at nogle hunde trives bedre med råfodring end med tørfoder, men fordi det virker perfekt for den ene, er det altså ikke sikkert, det også virker for alle andre.

 

De hunde, jeg har nu, trives fint på mellemklasse-tørfoder. Jeg ville aldrig i livet smide mine penge efter Wolfsblut, ZiwiPeak, Taste of the Wild, "holistisk" foder o. lign., for jeg er 100% overbevist om at man betaler for meget mere end man får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg spørger bare efter en samtale med min dyrlæge, som satte tingene omkring fodring, lidt i perspektiv for mig.

 

Feks. Fejlede Trille ikke en skid da hun flyttede ind. Hun var blevet fodret med Royal Canin hele hendes liv, havde godt nok lidt en trist pels, og havde smidt meget af den.

Derefter fik jeg Googlet meget, og blev efter utallige indlæg om fodring, overbevist om at et foder skulle indeholde ca. 40% protein fra dyr, ingen korn, og Majs var nærmest bandlyst. Men Trille's problemer med ører og pels, startede først for alvor efter jeg sprang ud i den kornfrie verden.

Er nu tilbage på RC, dog hypoallergic.

 

Ja det er meget tankevækkende - jeg har selv været på den kornfri vogn - skrevet om det til højre og venstre, spalte op og ned - Og nu indset at ingen af mine beagler trives på sådan noget - ved at vende bøtten og gå tilbage til mere normal foder, har jeg set - at det er sådan det må blive. Jeg er slet, slet ikke i tvivl om at det er de kornfri fodertyper der har smadret mine beaglers maver, det vil der snart komme et indlæg om på beaglepack. I samråd med min dyrlæge er jeg nu i gang med at rette op på det - det går langsomt, men Rom blev jo ikke bygget på en dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt ASlan ikke er en ulv.

 

Aslan har fungeret rigtig godt på barf, men pludselig er han (også) blevet træt af det, og gad ikke at spise op.

 

Nu er han tilbage på tørfoder og spiser op NÆSTEN hver dag, og han får skam både morgen og aftens mad.

 

Hans pels er dog blevet ret så meget kedelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt uvidenskabeligt absolut overbevist om at hundes fordøjelsessystem er blevet tilpasset livet med mennesker. Og jeg giver ikke 5 flade øre for foder-religion.

 

De sundeste hunde, jeg har haft, har også levet af det billigste tørfoder + det løse (dvs. menneskemad). Og lige på dette område kan jeg sagtens nøjes med egne erfaringer.

 

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at nogle hunde trives bedre med råfodring end med tørfoder, men fordi det virker perfekt for den ene, er det altså ikke sikkert, det også virker for alle andre.

 

De hunde, jeg har nu, trives fint på mellemklasse-tørfoder. Jeg ville aldrig i livet smide mine penge efter Wolfsblut, ZiwiPeak, Taste of the Wild, "holistisk" foder o. lign., for jeg er 100% overbevist om at man betaler for meget mere end man får.

 

Men det er også det jeg tænker. Altså at man giver alt med måde.

Feks. Må der jo være forskel på fordøjelse og mave Tarm system på alle hunde. Men i bund og grud er jeg sikker på alle hunde kan trives på et alment foder. Feks RC og Hills.

En bekymrende tanke min dyrlæge kom med, var manglen på store mængder kulhydrater, i det kornfri. Altså alt var erstattet med kød protein, frugt der indeholder store mængder sukker og så var der en lille mængde kulhydrater.

Men det er jo carbs der giver energi.

Har ikke så stor forstand på fordøjelse, men i bund og grund, har hunde levet af menneskets rester i århundreder, så mon ikke deres fordøjelse er tilpasset:hmm:

 

Ja det er meget tankevækkende - jeg har selv været på den kornfri vogn - skrevet om det til højre og venstre, spalte op og ned - Og nu indset at ingen af mine beagler trives på sådan noget - ved at vende bøtten og gå tilbage til mere normal foder, har jeg set - at det er sådan det må blive. Jeg er slet, slet ikke i tvivl om at det er de kornfri fodertyper der har smadret mine beaglers maver, det vil der snart komme et indlæg om på beaglepack. I samråd med min dyrlæge er jeg nu i gang med at rette op på det - det går langsomt, men Rom blev jo ikke bygget på en dag

 

Jamen det er nemlig tankevækkende. Jeg tror ikke at nogen, hverken dig eller mig, har haft intentioner om at ødelægge vores hundes helbred, men vi er blevet grebet af den lynch stemning der kan forekomme, på alment hundefoder.

 

Jeg er ikke fortaler for hverken det ene eller det andet, men at man finder det hunden trives med. Men med det i mente, så er kornfrit måske ikke altid det bedste:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt ASlan ikke er en ulv.

 

Aslan har fungeret rigtig godt på barf, men pludselig er han (også) blevet træt af det, og gad ikke at spise op.

 

Nu er han tilbage på tørfoder og spiser op NÆSTEN hver dag, og han får skam både morgen og aftens mad.

 

Hans pels er dog blevet ret så meget kedelig.

 

Jeg syntes nu Aslan er flot:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Godt ASlan ikke er en ulv.

 

Aslan har fungeret rigtig godt på barf, men pludselig er han (også) blevet træt af det, og gad ikke at spise op.

 

Nu er han tilbage på tørfoder og spiser op NÆSTEN hver dag, og han får skam både morgen og aftens mad.

 

Hans pels er dog blevet ret så meget kedelig.

 

Har du prøvet med fiskeolie i foderet? Det plejer at gøre underværker for pelsen. Eller et råt æg, hvis man tør.

Bo fik hele æg, som han selv knækkede skallen på - og åd den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jamen det er nemlig tankevækkende. Jeg tror ikke at nogen, hverken dig eller mig, har haft intentioner om at ødelægge vores hundes helbred, men vi er blevet grebet af den lynch stemning der kan forekomme, på alment hundefoder.

 

Jeg er ikke fortaler for hverken det ene eller det andet, men at man finder det hunden trives med. Men med det i mente, så er kornfrit måske ikke altid det bedste:mrgreen:

Det har du ret i.

Jeg har selv været grebet af den der bølge - at være med på den trend og måske nok ladet med føre med af strømmen. Det er så det jeg er ved at frigøre mig fra. Folk må fodre som de vil - men at påstå det ene er bedre end det andet, kan man ikke bruge til ret meget, har jeg indset :oops:

Det må komme an på den enkle hund - alle mine er forskellige og har hver deres behov - det er jeg nu nødsaget til at, det er bare sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det er jo bevist at hundes fordøjelse adskiller sig fra ulve ved at hunde bedre nedbryder stivelse.

Så lur mig om der ikke er andre områder hvor hundenes fordøjelse har ændret sig fra ulvens.

Derudover ser vi jo store racemæssige og individ forskelle når det drejer sig om hvad hundene trives på.

 

Jeg undgår helst hvede, eftersom to af mine hunde ikke reagere ret godt på foder med hvede.

Men derudover tror jeg ikke korn pr. definition er skidt.

Det må komme an på hvad den enkelte hund trives på.

 

Jeg fodre to af mine hunde med samme foder og den 3 fungere bedst på noget andet - Det i sig selv siger for mig, at der ikke kan sættes et facit under ret meget indenfor foderjunglen og man er nød til at kigge på den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner sammen med en labradortæve på 6 år. Hun bliver fodret med Oliver's + det løse (madrester fra familien). Hun har en pels, man kan spejle sig i, hun fælder næsten ikke, og hun har en energi uden lige, hun kan ikke køres træt.

Så det foder må være godt, jeg overvejer at give mine det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg er i hvert fald også blevet klogere, selvom jeg aldrig har været sådan, HELT fanatisk. Men jeg har været overbevist om, at de fleste hunde ville have bedst af ikke at få korn.

 

Det er jeg ikke længere...

 

Møffe startede det første halve år med Royal Canin, herefter Acana, 11 måneder gik vi over til BARF. Der gik det galt for os :-/ Allergien kom og den blev tiltagende værre.

 

Jeg har måttet sande, at Møffe umiddelbart nok fungerer ret godt på foder med korn, både energimæssigt, afføringsmæssigt, pelsmæssigt - problemet er bare, at takket være Olivers, så har han pludselig også fået reaktion på dette... Så nu kan han ikke engang tåle Royal Canin Hyp, som han ellers tålte fint tidligere :-(

 

Så nu hedder det Wolfsblut hest, lam og fisk og det fungerer han også ok godt på, ca. lige så godt som på Royal Canin Hyp (det smager desværre på ikke lige så godt i Møffes øjne). Og lidt Acana nu og da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...