Hop til indhold

ude eller hjemme?


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

hmm ja, ikke den mest fantastiske overskrift, men jeg kom bare til at tænke på om det virkelig er så underligt at have bedst kontakt med sin hund når man er helt nye steder eller steder hvor der er flere hunde? (altså ikke kontakt som i "åhh jeg er lidt nervøs ved det her - mor passer du på mig" - min hund kender ikke til nervøsitet, han er nemlig den største hund her i den her verden :roll:)

 

Jeg har ALTID haft den bedste kontakt med Jason når vi var på træningspladsen eller hvis vi var et nyt sted og ikke indenfor hjemmets 4 vægge - bevares, hvis jeg ikke lige har opmærksomheden mod ham begynder han at snuse rundt, spille op til de andre hunde, lege med noget han finder e.l., men han fokuserer også meget mere mod mig og der skal ikke andet end en lille lyd fra mig og så vender han sig og er 110 % klar til hvad jeg nu finder på. Her på det sidste er han også begyndt på det i hundeskoven (ellers har hundeskoven været et af de steder hvor han bare er stokdøv og blind overfor mig), så vi kan stå mellem en 7-8 hunde der leger hvor jeg kan kigge på ham og så fyre en "sit - dæk - sit - stå - cirkel - dæk"-kommandoserie af uden at han fjerner fokus så meget som ½ sekund fra mit ansigt og han udfører kommandoerne uden at tøve (dæk tøver han ellers med nogle sekunder meget af tiden, men ude i hundeskoven gør han det med det samme han får kommandoen). På træningspladsen og ved redningshundene har jeg også altid super kontakt (ej, han har haft 2 gange ved dch hvor han fik et breakdown og ikke kunne finde ud af noget som helst - til stor morskab for alle de andre på holdet :lol::engel:og ved redningshundene sidste gang var han også to gange liiidt på vildspor:rolleyes: a la "lad mig liiige lette ben selvom mor har sendt mig afsted for at rundere":evil::rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig lagt mærke til, at vi skulle have bedre kontakt med Simba ude fremfor hjemme. Hvis det er, tænker jeg mig, at det måske skyldes, at vi er sjovere ude. Hjemme er vi vel i bund og grund totalt kedelige; ser fjernsyn, hænger ved puteren, vasker op og lignende uhyrligheder. Ude kan vi jo lige pludselig - pling - finde på noget sjovt vi lige vil prøve at lave sammen med vaps. Det gør vi det måske ikke så meget i midt i hovedrengøringen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Ja.

 

Jeg vil ikke bruge ordet underligt, men ikke almindeligt.

 

Hvis man tænker lidt over det, HVORFOR skulle en hund så af sig selv tilbyde bedst kontakt på fremmede områder?

 

hmmm ja, det ved jeg ikke.... Fordi han ved der kommer noget sjovt senere? at han nok skal få lov til at undersøge det hele senere? At det jeg tilbyder ham nogengange er sjovere og mere spændende end det nye?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg har aldrig lagt mærke til, at vi skulle have bedre kontakt med Simba ude fremfor hjemme. Hvis det er, tænker jeg mig, at det måske skyldes, at vi er sjovere ude. Hjemme er vi vel i bund og grund totalt kedelige; ser fjernsyn, hænger ved puteren, vasker op og lignende uhyrligheder. Ude kan vi jo lige pludselig - pling - finde på noget sjovt vi lige vil prøve at lave sammen med vaps. Det gør vi det måske ikke så meget i midt i hovedrengøringen...

 

hehe det er nok fordi jeg er så kedelig så :roll: Når vi træner herhjemme så fordeles tiden jo ligeligt mellem alle tre dyr og meget af tiden er det uden godbidder (Charlie KAN altså INTET når der er mad til stede - er der ikke mad kan han sagtens alle hans små tricks - så det er synd at træne med godbidder synes jeg:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe det er nok fordi jeg er så kedelig så :roll: Når vi træner herhjemme så fordeles tiden jo ligeligt mellem alle tre dyr og meget af tiden er det uden godbidder (Charlie KAN altså INTET når der er mad til stede - er der ikke mad kan han sagtens alle hans små tricks - så det er synd at træne med godbidder synes jeg:engel:)

 

Ude eller hjemme, rengøring eller skovtur...pt får vi ikke vores til at lette bagen og gøre noget som helst uden godbidder. Hvis du kan få din vovse til at gøre noget uden godbidder, hvis den er vant til at blive trænet med godbider, så er du da godt nok lige skrap til det der trænings-noget !!! Vores er godt nok kun en dorsk unghund nu, meeeeen han er lidt halv-styg med det der godbids-halløjsa lige i øjeblikket. Det er noget for noget og man er vel handelsmand...afregning ved kasse 1 ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Ude eller hjemme, rengøring eller skovtur...pt får vi ikke vores til at lette bagen og gøre noget som helst uden godbidder. Hvis du kan få din vovse til at gøre noget uden godbidder, hvis den er vant til at blive trænet med godbider, så er du da godt nok lige skrap til det der trænings-noget !!! Vores er godt nok kun en dorsk unghund nu, meeeeen han er lidt halv-styg med det der godbids-halløjsa lige i øjeblikket. Det er noget for noget og man er vel handelsmand...afregning ved kasse 1 ! :mrgreen:

 

hehe Charlie er en kat:engel: Han er simpelthen så fokuseret på maden når der er det til stede at han lukker ørerne og hjernen for ALT og det eneste der kører i hans hoved er "der er mad der, lige i hånden, nu er det på bordet, det er mad mad mad jeg må have mad maaaaaad" osv:roll:

 

Men ja, som regel kan vi sagtens træne uden godbidder (dog ikke på træningspladsen) og vi har heller aldrig godbidder med i hundeskoven (avs, det er farligt - er prøvet én gang! Resultat:stinnemus på jorden med en malamute, to lab og en stor blanding savlende og logrende ovenpå :rolleyes:) - så er rosen enten når han bliver sat fri (juhuuuuuuu - det er meget sjovere at være fri når man har gjort noget for at fortjene det:roll::mrgreen:) eller en pladskommando - jep, min hund synes det er sjovt at gå plads hvis jeg altså har hans opmærksomhed :rolleyes: og det også gennem en hundeflok med løse legende hunde:5up: men hvis han har en af hans "jeg er en teenagerhund med halm i ørerne og fluer på loftet"-dage ja så er plads altså ikke særlig sjovt (it's all about guessing the mood :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

zazaza zaza (eller noget :rolleyes:) tror du ikke også det har noget med racen at gøre? Det er jo ikke for ingenting at de små pudler bliver brugt i cirkus - jeg tror altså Jason synes det er noget så morsomt at høre hvordan alle folk reagerer når han opfører sig supereksemplarisk og så lydig at man skulle tro det var løgn i visse situationer - jeg tror også det er derfor at han nogengange tager hans kobl-hjernen-fra-ture - for der får man også en reaktion fra tilskuerne :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe Charlie er en kat:engel: Han er simpelthen så fokuseret på maden når der er det til stede at han lukker ørerne og hjernen for ALT og det eneste der kører i hans hoved er "der er mad der, lige i hånden, nu er det på bordet, det er mad mad mad jeg må have mad maaaaaad" osv:roll:

 

Men ja, som regel kan vi sagtens træne uden godbidder (dog ikke på træningspladsen) og vi har heller aldrig godbidder med i hundeskoven (avs, det er farligt - er prøvet én gang! Resultat:stinnemus på jorden med en malamute, to lab og en stor blanding savlende og logrende ovenpå :rolleyes:) - så er rosen enten når han bliver sat fri (juhuuuuuuu - det er meget sjovere at være fri når man har gjort noget for at fortjene det:roll::mrgreen:) eller en pladskommando - jep, min hund synes det er sjovt at gå plads hvis jeg altså har hans opmærksomhed :rolleyes: og det også gennem en hundeflok med løse legende hunde:5up: men hvis han har en af hans "jeg er en teenagerhund med halm i ørerne og fluer på loftet"-dage ja så er plads altså ikke særlig sjovt (it's all about guessing the mood :blink:)

 

Det er da bare lidt vildt ! Simba og Charlie ville være fuldstændig enige om, at det essentielle i livet er MAD !!! Simba kan så bare beherske sig og gøre noget for at få det, men det skal altså være der. Jeg er faktisk lidt imponeret (nej meget) over at din vovse gider træne uden at blive fyldt med godbider. Jeg kan simpelhen ikke se, hvad der skal ske, når vi engang skal til at fjerne godbiderne til træningen. Simba dør...nedlægger arbejdet...noget...!!! Hvor gammel er din vaps egentlig. Du skriver, at han er i teen-alderen, men hvad er det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det er da bare lidt vildt ! Simba og Charlie ville være fuldstændig enige om, at det essentielle i livet er MAD !!! Simba kan så bare beherske sig og gøre noget for at få det, men det skal altså være der. Jeg er faktisk lidt imponeret (nej meget) over at din vovse gider træne uden at blive fyldt med godbider. Jeg kan simpelhen ikke se, hvad der skal ske, når vi engang skal til at fjerne godbiderne til træningen. Simba dør...nedlægger arbejdet...noget...!!! Hvor gammel er din vaps egentlig. Du skriver, at han er i teen-alderen, men hvad er det ?

 

hmm har aldrig rigtig tænkt på det - jeg er et kæmpe fjols mht at få godbidder med på turene :roll: så mange gange så bliver det bare "gå på opdagelse for dig selv og ignorer mig eller lad os lave noget sjovt sammen og få noget ros, sjov træning og leg indimellem"

 

det skal lige siges at de helt nye øvelser ikke øves uden godbidder...

 

Jason er 12 måneder - snart 13 :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

kan det ikke tænkes at Jason har erfaret, at med forstyrelser rundt om ham, så er der større chance for belønning?

 

Hvis du som regel husker godbidder til træning, men ikke på gåture, så er der måske lidt mere at hente til træning?

 

Vi talte om det til træning engang,fordi vores træner undrede sig lidt over at sheila kunne koncentrere sig så godt, selv med store forstyrrelser. Og det ved jeg kommer af at jeg har øvet meget med forstyrrelser. Ført nogle hun kunna takle og senere mere og mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
kan det ikke tænkes at Jason har erfaret, at med forstyrelser rundt om ham, så er der større chance for belønning?

 

Hvis du som regel husker godbidder til træning, men ikke på gåture, så er der måske lidt mere at hente til træning?

 

Vi talte om det til træning engang,fordi vores træner undrede sig lidt over at sheila kunne koncentrere sig så godt, selv med store forstyrrelser. Og det ved jeg kommer af at jeg har øvet meget med forstyrrelser. Ført nogle hun kunna takle og senere mere og mere.

 

Vi træner nok mest omkring forstyrrelser og ikke så tit derhjemme:rolleyes:

 

Jo, det kunne godt ske at han ser på det som forstyrrelser = godbidder:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hmmm ja, det ved jeg ikke.... Fordi han ved der kommer noget sjovt senere? at han nok skal få lov til at undersøge det hele senere? At det jeg tilbyder ham nogengange er sjovere og mere spændende end det nye?

 

Altså en situationsbestemt "påhed" baseret på erfaring.

 

Det vil med andre ord sige, at han regner med, at når I er fremmede steder er det for at lave noget sammen?

 

Så passer det godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hehe det er nok fordi jeg er så kedelig så :roll: Når vi træner herhjemme så fordeles tiden jo ligeligt mellem alle tre dyr og meget af tiden er det uden godbidder (Charlie KAN altså INTET når der er mad til stede - er der ikke mad kan han sagtens alle hans små tricks - så det er synd at træne med godbidder synes jeg:engel:)

 

Det synes jeg er den omvendte verden.

 

Hvorfor ikke hellere styrke Charlie, så han KAN lave noget selvom der er godbidder til stede?

 

Jeg tænker også, at for langt de fleste hunde er hjemmetiden meget længere end udetiden og det er synd kun at belønne ude.

Hjemmetræningen bliver nemt mindre dyrebar for hunden på denne måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Med Vinter har det med MIG at gøre. Mig mig mig :mrgreen:

 

Hun har NOGLE steder ude, hvor hun er mere træningsobs end andre. Altså hvor jeg kan mærke hun har det i baghovedet, selvom vi bare går.

 

Jeg har lagt mærke til, at det er steder, hvor jeg selv har synes der har været større grund til at hun er på - derfor har jeg trænet mere her, men har også været mere konsekvent, koncentreret og motiveret selv.

 

Det er f.eks. træningspladsen, eller i by centrum - hvor hun er blevet motiveret til at gå plads for ikke at gå i vejen for folk o.l.

 

Men generelt, så er hun på alle steder hvis jeg lægger op til det.

 

F.eks. er hun hurtigt på herhjemme, fordi vi altid har trænet lidt hist og pist inde - og ofte lærer hun nye ting hjemme først.

 

Jeg var et nyt sted at træne denne uge og der var hun også hurtig obs, da hun fandt ud af at 'nu skal vi træne'.

 

At der situationer, hvor hun har sværere ved at komme i kontakt med mig (harer), det er en anden historie :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Det synes jeg er den omvendte verden.

 

Hvorfor ikke hellere styrke Charlie, så han KAN lave noget selvom der er godbidder til stede?

 

Men hvordan??? Jeg har prøvet med bare at have godbidderne et stykke væk, prøvet at klikkertræne ham, træne efter fodring - ,men ingen af delene ændrer hans adærd :( "godbidder" til Charlie er hans eget foder - han kan IKKE tåle andet (4-5 foderpiller af ethvert andet foder, selv af samme mærke giver en billet på et ugelangt ophold på dyrehospitalet :megaked:) og han vejer også alt alt for meget så selv den med at træne efter fodring er ikke særlig smart (det er ikke nemt at få en madglad kat til at tabe sig når foderet ikke er beregnet til overvægtige katte)

Jeg tænker også, at for langt de fleste hunde er hjemmetiden meget længere end udetiden og det er synd kun at belønne ude.

Hjemmetræningen bliver nemt mindre dyrebar for hunden på denne måde.

 

hmm tjaeh, han er ikke så meget alene - jeg studerer oftest 4 timer om dagen 4 dage i ugen og en dag hvor jeg studerer 8 timer (og i andre uger en fridag) og så er jeg hjemme. Jason sover når jeg ikke er hjemme og når jeg kommer hjem så står han og kattene op og så leger de sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...