Hop til indhold

Nye gåtursvaner(frusteret!)


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Jeg troede, jeg var meget pædagogisk, da jeg forleden foreslog min datter, at hun skulle begynde at cykle aftenture samt morgenture i weekenderne. Hun var ellevild og med på ideen. Jeg tænkte, at så kunne både Siku få en lang luftetur samt datteren fik motion samtidigt.

 

Vi bor langt ude på landet, marker og dyr på begge sider af landevejen. Om aftenen går/løber/cykler vi ca. 3 km tur/retur samt holder pause midtvejs. Det er nogle rigtige hyggelige ture, hvor alle hygger sig. Siku får snuset, lært at gå på plads, når der kommer biler. Vi kan sidde i vejkanten, bare kigge ud over markerne/heste/køer, uden Siku siger en lyd til det. Og ikke mindst han trækker ikke så meget mere.

 

I dag prøvede vi så en morgentur, samme rute. Jeg ved, at mange af naboerne har hunde, familiehunde og jagthunde. Nok pga det gode vejr, stødte vi ind i flere af hundene! Herude er det normalt, at hundene render løse rundt på deres egen matrikkel, dog galdte det ikke til morgen.

 

Først kommer naboens 3 lab. stormene hen mod os gøende. Siku stopper op, stiller sig afventende, men vi går stille og rolig videre. Lab. stopper ved deres indkørsel.

 

Længere fremme kommer 2 store leonberger(ligner det?), de vælger at lunte efter os, snuse Siku i bagdelen, trods Siku brummer lidt. Jeg har Siku i stram snor, forsøger at gå videre, mens de følger os. Ejeren kommer ud, forsøger at kalde hundene til sig uden større held. Vi får talt kort, hvor jeg får sagt, at min hund ikke bryder sig om fremmede hunde!

 

Sidst men ikke mindst, så endnu længere fremme, kommer en schæferhvalp løbene hen mod os. Siku får brummet, men hvalpen ignoere det, vil hilse, snuse. Det ender ud i, at jeg står midt på en landevej med 2 hunde(siku i snor hele vejen), som snerre, laver udfald og hopper rundt. Alt imens dette, har jeg fået min datter parkeret i vejkanten.

Jeg får sagt NEJ/STOP/SLUT/A A mange gange(og rimeligt højt tilsidst), før en mindre pige kommer frem og kalder på deres hund. Hun har ingen kontrol overfor hvalpen, får fat i halsbåndet, men kan ikke holde den. Tilsidst kommer moren ud, henter hvalpen. Alt imens jeg holder Siku i stram snor + holder om hans snude.

Moren undskylder sig med, at det bare er en stor hvalp!

 

Jeg sagde intet, men tænkte, at de var noget naive. Bilerne herude køre stærkt, hundene kan rende rundt på besøg(hul i hegnet-hvalpe)samt man kan være uheldig, at rende ind i en hund, som ikke vil tolerere andre hunde på deres område.

 

På vej hjem mødte vi ingen løse hunde. Jeg følte ikke, at Siku holdte mere øje med andre hunde end ellers. Han gik, som han plejede hjemad. Snusende og spejdene ud over markerne.

Siku vil gerne hilse på andre hunde, men ikke så gerne i snor. Han var ligeglad med de 2 leonbergere, han ønskede ikke at hilse på dem, der gik han bare videre trods de kom luntende efter os.

 

For eftertiden tror jeg, at vi bare morgen lufter Siku hjemme på markerne bagved og aftenturene foregår på landevejen. Vi kunne vælge, at gå den anden vej, men der ved jeg på forhånd, at vi støder ind i 3-5 løse hunde. Det kan irreterer mig lidt, med alle de løse hunde i området, især dem som ikke bliver på deres egen ejendom. Vi har både hegn i haven samt 15 meters langline, som sættes fast i flagstangen.

 

Det var lige mine frustrationer, som skulle ud.

Forsat go dag til jer alle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare øv, at de ikke kan blive inde på deres egen grund. For dårligt at ejerene ikke sørger for dette, det virker også lidt ligegyldigt, at de bare får lov til at løbe frit. Selvom at de "ikke gør noget", og når der biler forstår jeg slet ikke at de tør (eller vil risikere deres hunds liv ):???:

 

Der hvor vi går den daglige tur er en stor boxer og den går også løs på grunden, den var jeg i begyndelsen lidt nervøs for. Baloo gøede af den nogle gange, men hunden kiggede bare og kom ikke nærmere :shock:, Wow det er en der er godt opdraget. Og jeg er lettet, for når man har en lille hund er man sgu lidt nervøs for de store :lol:

Det synes jeg bare er så dejligt, at nogle opdrager deres hunde sådan.

 

Et andet sted er der en schæfer, som ikke kan lide andre hunde. Den er godt nok bag hegn, men jeg frygter at den en dag bryder gennem, den er virkelig vred. Og Baloo, den lille fjollerik, den råber tilbage til den og spiller op selvom schæferen har været efter den engang :stupid: Vi er i skarp træning, med at kunne gå pænt forbi, uden jeg får hevet armene af led.

 

Håber at du fortsat kan få nogle rolige ture uden for mange løse hunde. Go dag til dig også

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sus&Siku.

Jeg kan kun skrive....den frustration kender jeg godt. Jeg bor selv på landet, og jeg er den eneste i nabolaget, som har en lille hund og en indhegnet have. Alle andre har store hunde, som går løs. Det betyder, at jeg dagligt har besøg af mine naboers hunde. Det er okay. Jeg kender dem godt, og det er søde hunde.

Problemet er alle de hunde, som jeg ikke kender så godt :-D Disse løse ubekendte hunde vil jeg gerne undgå, når jeg lufter min hund, og det er faktisk næsten lykkedes for mig indtil videre. Kun en gang har min hund, og jeg mødt en løs rottweiler hanhund. Det var ret ubehageligt, men vi slap med skræk.

Min løsning har været at lufte min hund tidlig formiddag samt bruge cykeltrailer flere gange om ugen. Cykeltraileren giver frihed til at variere lufteturene og min hund elsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Det var én af grundene til, jeg valgte en han-hund. Jeg får ikke besøg af naboernes hunde. Tidl da jeg ofte passede mine forældres tæver, kom han-hundene ofte forbi!

 

Jeg plejede at køre de få km til en nærliggende hundeskov, men Siku har yderst svært ved, at enes pænt med andre hunde. Derfor foregår alle lufteturene hjemme eller i nabolaget.

 

Jeg kan ikke tillade mig, at være dobbelt moralsk. Næsten hele hvalpetiden har Siku rendt løs rundt på eget område. Han stak ikke hen til naboerne! Har været lærnem mht vores marker kontra naboens marker. Meeen en dag jagtede han en flok dådyr, hvor jeg troede, nu blev han væk. Heldigvis stoppede han for enden af vores marker, ville ikke hoppe over bækken(Han har lært fra hvalp af, at bækken er no-go). Siden dengang har han været i langline bagved.

 

Folk herude kender delvis hinanden, på godt & ondt. Jeg bliver nok over sommeren kendt som hende, med den hissige hund! Det kan jeg leve med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...