Hop til indhold

Hvalp eller sport?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack

Æhh - jeg forstår slet ikke det der "fylden på" af alt muligt :hmm:

Det er jo muskelmassen der skal bygges op - ikke fedtlageret.

 

Aslan kan umuligt tage xx antal kilo på på 1½ uge - det er noget der skal komme over tid i et stille tempo. Jeg ville hellere servere et par lækre hakkebøffer i løbet af ugen - proteiner er kroppens byggesten. Kroppen behøver balancegang og løb hvor man koordinerer retningen - samtidig med at man fylder ekstra protein på.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

De har førøvrigt ikke spæk i kiwi :mrgreen:

 

Jeg tror nu bare vi er kommet til den konklution at vi bare fortsætter med 4800 og så må vi se.

 

Hvis vi begynder på alt muligt, kan vi ligeså godt barfe ham igen - og det gad han jo ikke...... Så måske vi bare skal "lytte lidt til hunden" - nu prøver vi at se hvad der sker med 4800 :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Update er: Aslan gider ihvertilfalde IKKE at spise 4800 op :mrgreen:

 

(vi overvejer lidt at blive hjemme fra vejen)

 

Så giv ham lidt mindre, muligheden for at han alligevel får flere kalorier end tidligere er rimelig.

Store måltider kan for en del hunde virke temmelig uoverskueligt, nærmest så de ikke orker at gå i gang med det.

 

Har du givet det rent/tørt eller med en sjat olie eller fløde over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så giv ham lidt mindre, muligheden for at han alligevel får flere kalorier end tidligere er rimelig.

Store måltider kan for en del hunde virke temmelig uoverskueligt, nærmest så de ikke orker at gå i gang med det.

 

Har du givet det rent/tørt eller med en sjat olie eller fløde over?

 

 

 

Vi prøver det hele - her til aften var det med scrabled eegs i (left overs), og så sorterede han ALT æggen fra - senere kom han med martin ned og tjekkede olie i bilen og da de kom tilbage spiste han......

 

Er lidt overvejende på tidspunktet - må lige ligge mærke til om min hunds appetit virkelig er så følsom at man bare spiser bedst efter kl 21?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøver det hele - her til aften var det med scrabled eegs i (left overs), og så sorterede han ALT æggen fra - senere kom han med martin ned og tjekkede olie i bilen og da de kom tilbage spiste han......

 

Er lidt overvejende på tidspunktet - må lige ligge mærke til om min hunds appetit virkelig er så følsom at man bare spiser bedst efter kl 21?!?

 

Jeg fodrer ikke før det er sengetid, ikke at mine hunde har problemer med appetitten, men sådan har jeg gjort siden jeg for 13 år siden havde en hund der ikke spiste når det var varmt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det skær mig i hjertet, at hundens helbred skal sættes over styr for at kunne få dommerens anerkendelse - det kan da ikke være rigtigt :-( En smuk, rask, slank hund skal fravælges hos dommeren og tvinges til at tage på med risiko for bugspytkirtelbetændelse, hjerteproblemer, sukkersyge og især ledproblemer for at tilfredsstille et meget kunstigt skønhedsideal. Jeg græder! Mht til hundens forbrænding og fedt/protein så er den altså ikke svarende til vores som det lyder til mange tror. Hvor vi bruger sukker til hurtig fysisk energi ( carbon loading) bruger hunde aminosyre (kød), hvis mennesker skal øge deres basalforbrænding er der kun én vej frem - træningscentret, men hunde kan både øge basalforbrænding og muskelmasse simpelthen ved at spise protein. Totalt uretfærdigt! Skal de arbejde over længere tidsrum er det fedt de trækker på. Ikke at der er lavet mange studier men hvis i søger på hhv grayhound og slædehunde findes der lidt litteratur, der rent faktisk er forskningsbaseret....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det skær mig i hjertet, at hundens helbred skal sættes over styr for at kunne få dommerens anerkendelse - det kan da ikke være rigtigt :-(

 

Hundens helbred??

Helbredet fejler skam ikke noget fordi man ikke kan se alle ribbenene når hunden står stille, og det har aldrig været skadeligt at have en muskuløs krop.

I øvrigt har jeg et par gange stået med hunde i ringen i starten af sæsonen, som fik kritik for at være i lidt for god stand. Så rolig nu....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det skær mig i hjertet, at hundens helbred skal sættes over styr for at kunne få dommerens anerkendelse - det kan da ikke være rigtigt :-( En smuk, rask, slank hund skal fravælges hos dommeren og tvinges til at tage på med risiko for bugspytkirtelbetændelse, hjerteproblemer, sukkersyge og især ledproblemer for at tilfredsstille et meget kunstigt skønhedsideal. Jeg græder! Mht til hundens forbrænding og fedt/protein så er den altså ikke svarende til vores som det lyder til mange tror. Hvor vi bruger sukker til hurtig fysisk energi ( carbon loading) bruger hunde aminosyre (kød), hvis mennesker skal øge deres basalforbrænding er der kun én vej frem - træningscentret, men hunde kan både øge basalforbrænding og muskelmasse simpelthen ved at spise protein. Totalt uretfærdigt! Skal de arbejde over længere tidsrum er det fedt de trækker på. Ikke at der er lavet mange studier men hvis i søger på hhv grayhound og slædehunde findes der lidt litteratur, der rent faktisk er forskningsbaseret....

 

 

 

Du behøves skam ikke græde over Aslan.

 

Han ville ikke lide af at tage 3-5 kilo på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en god ting at piske en stemning op lige inden man servere maden, hunden har godt af at "foreberede" maven på at den skal spise (har jeg læst et eller andet sted)

- så når jeg giver Flipsen mad, så snakker jeg løs om al den gode MAAAD han skal have og at han virker så SUUUULTEN, når jeg endelig er færdig med at lave det sætter jeg det ned og siger først værs'go' når tænderne løber i vand på ham... han savler ud mellem fortænderne - fnis!!

 

men så spiser han rub og stub og hver himmerigsmundfuld bliver nydt til fulde :mrgreen::lun:

 

(ikke at vi nogensinde har haft brug for alt det, men landsbytossen og den lille excentriker har bare et blødt punkt for store ritualer, han skrup-æder uanset hvad man gør :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en god ting at piske en stemning op lige inden man servere maden, hunden har godt af at "foreberede" maven på at den skal spise (har jeg læst et eller andet sted)

- så når jeg giver Flipsen mad, så snakker jeg løs om al den gode MAAAD han skal have og at han virker så SUUUULTEN, når jeg endelig er færdig med at lave det sætter jeg det ned og siger først værs'go' når tænderne løber i vand på ham... han savler ud mellem fortænderne - fnis!!

 

men så spiser han rub og stub og hver himmerigsmundfuld bliver nydt til fulde :mrgreen::lun:

 

(ikke at vi nogensinde har haft brug for alt det, men landsbytossen og den lille excentriker har bare et blødt punkt for store ritualer, han skrup-æder uanset hvad man gør :oops: )

 

 

Men Aslan er hunden der siger "ja hvis du syntes det lyder lækkert så kan DU spise det"

og så går han ind og lægger sig :mrgreen:

 

Jeg troede du kendte sindet :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Aslan er hunden der siger "ja hvis du syntes det lyder lækkert så kan DU spise det"

og så går han ind og lægger sig :mrgreen:

 

Jeg troede du kendte sindet :drille:

 

ja de æder alt der ikke er mad... karklude, pinde, fjernbetjeninger og penge... :mrgreen:

 

men hvad med vådfoder eller måske pemmikan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvor slemt kan det være. Har du et billede af ham???

 

 

Altså, nu kan du kun ane hans hofter, inden vi barfede ham stak de ud.

Efter vi er kommet på tørfoder...... ja så begynder det nok igen.

 

Så taget i betragtning af at racens standard vidst siger noget med robust - så passer slanke Aslan ikke lige......

Ulempen er så at nogle dommere desværre ser fed og slasket som robust (og den eneste grund til at de er tykke er at de slår ASlan :mrgreen: garanteret de er rigtig pæne )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår nu stadig ikke at han ikke er tjekket for orm, særligt når det er flere år siden sidst. Jeg gætter på at han ikke sådan er vildt fysisk aktiv, så dér kan du jo ikke se om han bliver hurtigt træt/udmattet. Symptomerne svinger fra hund til hund, men madlede KAN være et tegn på hjerte- eller lungeorm. Begge dele slår langsomt, men sikkert, hunden ihjel. Det koster ca. 300-400 kr. at få hunden testet, og det er så forsvindende lidt ifht. skadevirkningerne.

 

Jeg ved godt at jeg er lidt hys og prædiker orm hele tiden, men jeg har bare en hund som har samlet det skidt op flere gange, og som alle gange har været rigtig syg:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår nu stadig ikke at han ikke er tjekket for orm, særligt når det er flere år siden sidst. Jeg gætter på at han ikke sådan er vildt fysisk aktiv, så dér kan du jo ikke se om han bliver hurtigt træt/udmattet. Symptomerne svinger fra hund til hund, men madlede KAN være et tegn på hjerte- eller lungeorm. Begge dele slår langsomt, men sikkert, hunden ihjel. Det koster ca. 300-400 kr. at få hunden testet, og det er så forsvindende lidt ifht. skadevirkningerne.

 

Jeg ved godt at jeg er lidt hys og prædiker orm hele tiden, men jeg har bare en hund som har samlet det skidt op flere gange, og som alle gange har været rigtig syg:(

 

 

Men anne jeg har jo svaret dig på siden inden den her - vi har fået tjekket hans afførring, og der er ikke noget der indikere at han er syg.

 

Aslan er glad, frisk (damp udgaven af broholmer), og han har jo ALTID haft en meget lille appetit.

 

Første gang vi stødte på det var han 3 mdr og røg til opfodring hos dyrelægen, så det er jo ikke noget nyt.

 

Og jo vist er hans adfærd ændret sig igennem tiden - men det er så lidt at det passer med at han er blevet voksen og knap så hyper som han var som unghund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...