Hop til indhold

Hvalp eller sport?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg ville godt lige fede Aslan en smule op til vejen.

 

Jer der har fulgt os i de sidste 5 år, ved også hvor besværlig Aslan er når det gælder mad - og at han altid har været slank.

 

Hvilket er skide fint sundhedsmæssigt, men ikke udstillingsmæssigt.

 

Nå, jeg tænker så at når han får 3 kopper tørfodder morgen og 3 aften, at så vil jeg til at give

 

Begge måltider.

2 kopper alm

1 kop hvalp/sport

 

 

Men men men....... da vi barfede sagde barf manden at fedt og protein følges ad, dvs at du ikke bare kan give en hudn 1 kilo fedt og så tager den på - men at proteinen skal ind over og give muskelmasse i vægtøgningen.

 

Så sider jeg jo og tænker hvad hulen jeg skal suplere op med....

 

hvalp: Råprotein 32%, Råfedt 14%,

 

Sport: Råprotein 26%, Råfedt 23%,

 

 

Hvalpen har mest protein, men har de 6% foreskel noget at sige, set i forhold til at der er 9% foreskel i fedtet?

 

 

Så hvad skal jeg suplere op med?

Hvalp eller sport?

 

(efter vejen ryger han tilbage på almindeligt voksen foder)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sport!

 

Og så passer det ikke hvad din barf mand siger. En hund tager på af fedt, og Aslan har brug for at tage tage på, altså skal han have mere fedt.

Det med proteinet passer, hvis man har en hund,der er i fare for at blive overvægtig, men det er Aslan jo ikke.

Vinnie har også problemer med at holde vægten, og på hende hjælper det med højt fedtindhold og lavere protein.

Det skyldes at det koster mere energi at fordøje protein, så hvis man giver foder kun med mere protein, bruger de bare det halve på at omsætte det. Fedt er letfordøjeligt og sætter sig på sidebenene med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Protein er jo til primært opbygning af muskler hvor fedtet er energi til muskler - jeg er enig i det skal følges ad, man skal ikke bare give rent fedt- hvis man gør det skal det være i en ekstrem situation feks påfanldende kulde. Hunden vil jo se ud af mere når den får flere muskler men det vil også betyde at der er mere muskelvæv til at omsætte fodret = øget fart på stofskiftet.

 

Jeg har også en slank hund- som ligger lige i underkanten(2-3 kg) det jeg gør er at give fuld tørfoder, med den korrekte fordeling af diverse- dertil kommer et tilberedt måltid- lunt- feks lidt ris og kødsauce med ekstra fedt i, en anden mulig- hvis han vil spise, fisk......... det er hellefisk,som er en rimmelig genial opfedningsstrategi, hvor protein fedt fordelingen er præcist 40-60.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bare sætte sådan en hund over på 4800 og få noget vægt på den, jeg ville slet ikke gide begynde på at blande op og hvad har vi. Måske bare give det alm. foder om morgenen og 4800 om aftenen. Hvad er grunden til at du ikke bare øger mængden frem for at skifte foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bare sætte sådan en hund over på 4800 og få noget vægt på den, jeg ville slet ikke gide begynde på at blande op og hvad har vi. Måske bare give det alm. foder om morgenen og 4800 om aftenen. Hvad er grunden til at du ikke bare øger mængden frem for at skifte foder?

 

 

Aslan er ikke madglad, han spiser ikke mere end højest nødvendigt - så en øgning ville ikke give noget andet end en fuld skål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan er ikke madglad, han spiser ikke mere end højest nødvendigt - så en øgning ville ikke give noget andet end en fuld skål.

 

OK jamen så ville jeg sætte ham over på 4800 - det er et højenergifoder fra Royal Canin. Jeg har tidligere brugt det til unge dobertæver jeg har haft og bruger det fortsat til de unge hanhunde jeg har med højst forbrænding. De behøver ikke spise en ret stor mængde dagligt for at øge vægten eler vedligeholde den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har været sådan siden han var hvalp, og han blev tjekket for orm for et par år siden.

 

jeg har jo også en ikke madglad hund- det forandrede sig til det bedre- da jeg gav ham lov til selv at vælge sit foder (foderbaren) før spiste han ikke hver dag- nu spiser han faktisk hver eneste dag- ikke altid lige meget, men han spiser. En anden ting ér, at hunden rent faktisk kan glemme at spise - hvis den ikke har spist længe.

 

Hvis man stimulere hunden med noget guf mad- så er det somom min bliver mindet om han er sulten. Han har nogle guffer, som han altid gider æde- kaster jeg en 5-6 stykker - og han ikke har spist længe- så går han altid i foderskålen bagefter.

 

og som en 3. særhed, er at min helst spiser morgenmad kl 4 om eftermiddagen og aftensmad ved midnatstid- og det hjemmelavede skal være lunt.

 

og sidst, jeg er aldrig nærig med guffer-

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har jo også en ikke madglad hund- det forandrede sig til det bedre- da jeg gav ham lov til selv at vælge sit foder (foderbaren) før spiste han ikke hver dag- nu spiser han faktisk hver eneste dag- ikke altid lige meget, men han spiser. En anden ting ér, at hunden rent faktisk kan glemme at spise - hvis den ikke har spist længe.

 

Hvis man stimulere hunden med noget guf mad- så er det somom min bliver mindet om han er sulten. Han har nogle guffer, som han altid gider æde- kaster jeg en 5-6 stykker - og han ikke har spist længe- så går han altid i foderskålen bagefter.

 

og som en 3. særhed, er at min helst spiser morgenmad kl 4 om eftermiddagen og aftensmad ved midnatstid- og det hjemmelavede skal være lunt.

 

og sidst, jeg er aldrig nærig med guffer-

 

Og så skal man huske det aller vigtigste - hvad der fungere for én hund, fungerer ikke nødvendigvis for en anden:-)

 

Min småtspisende hund har skam også været i vores private foderbar, men trods afvekslende foder, spiser hun stadig ikke hver dag. Dog kan hun holde vægten nogenlunde med et foder med masser af kalorier og tilskud af olie. Men nej, hun spiser langt fra hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er foderbaren og hvordan vælger hunden sit eget foder?

 

Det kommer vist an på hvem man spørger:-) Nogle mener at man tager til en af de få butikker i landet, som har en foderbar, fx MyPets. Der vælger hunden mellem 6-10 forskellige slags foder som forhandles i pågældende butik.

 

Eller man kan lave hjemmevarianten, hvor der står 8-10 smagsprøver, og så er konceptet det samme - hunden vælger så hvad den kan lide. Fordelen derhjemme er, at man kan gentage flere gange, og lade hunden smage på mange flere. Ulempen er selvfølgelig at man selv skal skaffe alle prøverne.

 

Men igen, for min hund er det ofte nyhedens interesse, og det er først efter en uge eller to vi kan se om interessen holder ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er foderbaren og hvordan vælger hunden sit eget foder?

 

en foderbar er en opstilling med en 6-7 forskelligt foder. så lader man hunden snuse og den vælger det der interesserer den. Min var meget tydelig på gour mixen- de andre interesserede ham ikke.

 

Jeg tænkte også at det er nyhedens interesse -men nu har han holdt fodret i 2 år.

 

En anden ting der har overbevist mig om at det er klogt at give hunden mere selvbestemmelse er at gourmixen er opdelt i morgen og aftensmad- morgenmaden har en opbyggende som forbereder til aktivitet og omvendt med aftensmaden- der genopretter og beroliger . Når min har lidt uro i maven- sætter jeg to foderskåle op, en med morgen og en med aften fodret- og i den periode hvor maven ikke er i ro- spiser han konsekvent kun aftensmad. Han ved selv hvad der er bedst, nøjagtig som han har styr på hvornår der skal ædes noget græs.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK jamen så ville jeg sætte ham over på 4800 - det er et højenergifoder fra Royal Canin. Jeg har tidligere brugt det til unge dobertæver jeg har haft og bruger det fortsat til de unge hanhunde jeg har med højst forbrænding. De behøver ikke spise en ret stor mængde dagligt for at øge vægten eler vedligeholde den.

 

Hvordan bliver hans energi niveau?

PT hviler han virkelig i sig selv for tiden, og er godt tilfreds med livet - jeg ville blive rigtig ærgelig hvis jeg skulle ud på en 2 timers morgen tur :oops:

 

jeg har jo også en ikke madglad hund- det forandrede sig til det bedre- da jeg gav ham lov til selv at vælge sit foder (foderbaren) før spiste han ikke hver dag- nu spiser han faktisk hver eneste dag- ikke altid lige meget, men han spiser. En anden ting ér, at hunden rent faktisk kan glemme at spise - hvis den ikke har spist længe.

 

Hvis man stimulere hunden med noget guf mad- så er det somom min bliver mindet om han er sulten. Han har nogle guffer, som han altid gider æde- kaster jeg en 5-6 stykker - og han ikke har spist længe- så går han altid i foderskålen bagefter.

 

og som en 3. særhed, er at min helst spiser morgenmad kl 4 om eftermiddagen og aftensmad ved midnatstid- og det hjemmelavede skal være lunt.

 

og sidst, jeg er aldrig nærig med guffer-

 

Aslan glemte som hvalp at spise, det var rigtig ubehageligt, specielt fordi folk sagde stil maden og ta den væk efter 15 min.

Efter 5 dage endte vi ved dyrelægen (det var den dag ASlan overtog verdensherredømmet :mrgreen:) til opfodring.

 

 

Jeg tror ikke det foderprincip ville gavne Aslan - han er hunden der syntes alt nyt er fedt (og endnu federe hvis det kommer fra et elske menneske), men ligesom anne så går der 14 dage og så mister han interessen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...