Hop til indhold

Har en overvægtig hund...hjælp!


Gæst Madie
 Share

Recommended Posts

Jeg har to beagler, men den ene er overvægtig. Vi overtog Karlo da han var 2 år og det skal nu siges at han på det tidspunkt var godt i stand...

 

Da vi i forvejen havde en hund blev vi enige om at give dem det samme foder, så vi blev ved med vores første hunds foder. Det resulterede i at Karlo tog på... Men han fik en super flot pels, der ikke skallede eller fældede mere. Vi skar ned i foderet og inden længe fik Karlo allergi overfor foderet. Jeg tog til dyrlægen med ham og kom over på dyrlægens royal canin hypoallergic, men Karlos eksem forsvandt ikke helt. Dyrlægen mente begge hunde ville have godt af denne foder, da de ikke ville tage på ved brug af den foder. Men men.... Det gjorde Karlo.

Da Karlos eksem ikke var forsvundet ville vi prøve noget andet foder, så her for en måned siden gik vi over til Lone Star. Det har fjernet hans eksem, men begge hunde tager stadig på. Nu har vi skåret ned i mængden, men nu de går og tigger.

 

Så hvad dælen skal vi gøre? Jeg synes simpelthen det er en jungle at finde noget godt foder de ikke tager på af, ikke får eksem af og som de bliver mætte af.

 

Jeg er nærmest grædefærdig over at vores hund bare bliver større og større. 2-3 gange i ugen er jeg i hundeskoven med dem og i weekenden går vi 5 km med dem, så det er ikke fordi vi bare lader dem ligge og fede den. Vi er faktisk begyndt at "tvinge" Karlo ud i haven, når den anden skal ud. Ellers vil han bare ligge og sove i sin kurv.

 

Er der nogen der har forslag til hvad vi kan gøre, så Karlo taber sig og får mere energi...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Overvej et light foder, hvor de skal have en større mængde, som indeholder mindre energi end det de får nu. På den måde er der større sandsynlighed for at de bliver mere mætte.

 

Jeg har også hørt at mange har haft succes med at fordele måltiderne ud over flere gange på dagen. Altså ikke bare 1-2 gange, men 3-4 små måltider, da maven så har noget at arbejde med hele tiden.

 

Kogte mosede grønsager kan også blandes i foderet.

 

Og så skal I være opmærksomme på at veje mængden af, og hvis I giver godbider, skal I tage noget fra foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har faktisk så sent som idag haft snakket om at dele måltidet op over flere gange dagligt. Så det tror jeg vi vil prøve. Det med kogte moste grønsager har jeg aldrig hørt om, så det skal hel sikkert også prøves at blande i.

Vi vil også gerne over på et lightfoder igen, vi frygter bare at deres pels bliver skællende og mat, som da vi fik Karlo.

Vi vejer altid af til dem og jeg synes faktisk ikke at de får specielt med godbidder i løbet af dagen af hensyn til vægten.

 

Vi overvejer at købe et lightprodukt, som vi kunne give som godbidder istedet for hvad man ellers kan få.

 

Men jeg ved ikke om du kan anbefale et lightprodukt, hvis vi skal prøve helt at gå over på det. Gerne noget hvor pelsen så vidt muligt forbliver flot og blank.

 

Jeg er simpelthen nået dertil, hvor jeg er villig til at afprøve alt, bare Karlo kan tabe sig. De er jo det bedste i verden, så vil gøre alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej dog... Hvad kunne man gøre ved det? Nu bliver jeg helt bekumret, for vi har ikke fået ham tjekket for sygdomme. Men tanken har strejfet mig om han kunne have en sygdom, der gør ham tyk, doven, langsom og generelt bare slatten.

Men fortæl... Hvad er det for noget den sygdom og hvad er der af behandling?

Link til indlæg
Del på andre sites

dyrlægen tager en blodpr¢ve for at finde ud af om hunden er syg. Behandlingen er tabletter, oftest resten af livet. Akita er 11 nu og frisk som en fisk, er slet ikke mærket af det. Hun har været i behandling i 4 år. Tabletterne begyndte at virke efter 2 uger, og der har ingen bivirkninger været overhovedet. Hun får samme slags medicin som mennesker med samme sygdom.

 

En andet af hendes symptomer var t¢r og kedelig pels, men alle hunde beh¢ver jo ikke have alle symptomer (et andet kan være aggresivitet). Det kan da ikke skade at sp¢rge din dyrlæge til råds?

 

Hvis han er rask, kan sv¢mning være god sund motion, der ikke overbelaster ledene i en lidt tung hundekrop. Men det skal være regelmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det skader da ihvertfald aldrig at få ham tjekket. Det er nok det klogeste. Jeg har faktisk set de tilbud med hundesvømning, men tror ikke jeg vil kunne få ham i vandet. De gange vi har været ved vandet i sommers, har han strittet imod som en løve for ikke at få vand på sig. Har nemlig også tænkt det kunne være godt til hans led.

Jeg gik lige på netdyredoktor.dk og læste lidt om symptomerne og vil have Karlo tjekket.

Men du skal ihvertfald have tak for din hjælp!

Det lyder da også bare skønt for dig at din hund har det godt igen og er blevet velmedicineret. Det gav vel også en dejlig ro i hjertet at få sat en diagnose. Måske er det ikke det Karlo fejler, måske er det. Men endnu en gang tak for din hjælp, det var dejligt at få lidt info om hvad det evt kan være. Man bliver jo så bekymret for de kære kræ, man vil jo bare de har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har to beagler, men den ene er overvægtig. Vi overtog Karlo da han var 2 år og det skal nu siges at han på det tidspunkt var godt i stand...

 

Da vi i forvejen havde en hund blev vi enige om at give dem det samme foder, så vi blev ved med vores første hunds foder. Det resulterede i at Karlo tog på... Men han fik en super flot pels, der ikke skallede eller fældede mere. Vi skar ned i foderet og inden længe fik Karlo allergi overfor foderet. Jeg tog til dyrlægen med ham og kom over på dyrlægens royal canin hypoallergic, men Karlos eksem forsvandt ikke helt. Dyrlægen mente begge hunde ville have godt af denne foder, da de ikke ville tage på ved brug af den foder. Men men.... Det gjorde Karlo.

Da Karlos eksem ikke var forsvundet ville vi prøve noget andet foder, så her for en måned siden gik vi over til Lone Star. Det har fjernet hans eksem, men begge hunde tager stadig på. Nu har vi skåret ned i mængden, men nu de går og tigger.

 

Så hvad dælen skal vi gøre? Jeg synes simpelthen det er en jungle at finde noget godt foder de ikke tager på af, ikke får eksem af og som de bliver mætte af.

 

Jeg er nærmest grædefærdig over at vores hund bare bliver større og større. 2-3 gange i ugen er jeg i hundeskoven med dem og i weekenden går vi 5 km med dem, så det er ikke fordi vi bare lader dem ligge og fede den. Vi er faktisk begyndt at "tvinge" Karlo ud i haven, når den anden skal ud. Ellers vil han bare ligge og sove i sin kurv.

 

Er der nogen der har forslag til hvad vi kan gøre, så Karlo taber sig og får mere energi...?

 

Ja, Karlo skal ud at gå de 5 km - og måske mere - hver dag. (5 km er faktisk ikke ret meget)

Dette vil give energi og livsglæde.

 

Leger hundene ikke sammen, det er den bedste motion?

 

Beaglen er en hund med en uendelig aktionsradius og som sådan har den behov for at komme langt omkring, og det er en af de racer man trygt kan opøve til at løbe ved siden af en cykel hvis fysikken er i orden.

 

At gå til træning og på andre måder lade Karlo arbejde for sit foder vil også gavne, hvis I ikke allerede er i gang med det.

 

At han helst bare vil ligge og sove lyder ikke godt, der kan være noget andet fysisk i vejen med ham og muligvis vil en kiropraktor ved et tjek også finde årsagen til allergien.

 

Jeg har tidligere hørt at det omtalte RC foder virker fedende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu også bange for at der er noget fysisk i vejen med ham, for han vil bare helst ligge og sove. Oscar og Karlo leger sammen, men det ender ofte med at Karlo trækker sig for at ligge ned. Ellers flygter han hen til os, går omkring benene og forsøger med bedende øjne at få os til at stoppe legen... Af og til ender det også med at han siger meget bestemt fra overfor Oscar (nærmest i slåskamp)

 

Hvad angår RC så vidste dyrlægen godt at hundene ofte tog på af det, så det var derfor han gav os det mærke som han gjorde. Det var en light udgave, som sammentidig skulle fjerne allergi. Men men...

 

Mht cykling, så er det jo en god ide. Den ide kommer lige i evt bunken. Dog starter vi med et tjek hos dyrlægen og håber han kan fortælle os hvorfor Karlo er som han er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvad angår RC så vidste dyrlægen godt at hundene ofte tog på af det, så det var derfor han gav os det mærke som han gjorde. Det var en light udgave, som sammentidig skulle fjerne allergi. Men men...

 

Det er RC Hupoallergic jeg har hørt omtalt som fedende

 

Mht cykling, så er det jo en god ide. Den ide kommer lige i evt bunken. Dog starter vi med et tjek hos dyrlægen og håber han kan fortælle os hvorfor Karlo er som han er.

 

Cykling er ikke mit første valg, det er garanteret langt sjovere for en hund at være med på tur hvor den kan veksle mellem at snuse og at lave noget sammen med sit menneske.

 

Hvis dyrlægen intet finder, håber jeg I vil forsøge med en kiropraktor, som har helt andre muligheder for at finde skader og skavanker end dyrlægen har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tacco tager også på af RC hypoallergenic'en. han kom ca 50 % af hvad der står på posen han skal, ellers bliver han tromle tyk på 14 dage :-)

Vi er lige nu ved at afprøve presciption Diet Z/D som også er et allergifodder, men det er ikke til at se resultater endnu.

Så vil jeg bare tilføje at motion er vist vejen frem. Tacco er med på løbetur et par gange om ugen, agility en gang om ugen og ture på over en time hver dag hvor han render løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg havde samme problem med min kat, da han fik dyrlægens foder. Han nåede næsten at fordoble sin vægt, så jeg gik væk fra det. Det var simpelthen synd for ham. Idag vejer han det han skal. Dvs han gik fra 8 kg. til ca. 5 kg og er superflot nu, selvom han får alt det han vil spise.

 

Tror bare det handler om at give dyret det det er skabt til at spise. Det virker i hvert fald for mig (og mine dyr) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Odine:

Ja. Det var det. Jeg tror ikke det var barf, han fik. Det betyder "Biologically Appropiate Raw Food" så vidt jeg ved og jeg fodrede bare med det han ville have: Oksehjerte, rensdyr, økologiske lammekoteletter osv. fra DBC. Jeg ved ikke hvor "appropiate" det var, men det virkede. Til større dyr -hunde- villle jeg nok anbefale et besøg i klinikken i Glostrup. Min kat er i hvert fald glad idag, så jeg fortsætter med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Pinpoynter:

Ja, kært barn har mange navne. Australieren Billinghurst, der opfandt begrebet bruger Biologically Appropiate Raw Food.. men det er ikke videre mundret. Tror det er derfor nogle bare kalder det Bones And Raw Food.

 

Jeg bruger Billinghursts udgave, da den er mere præcis og beskrivende for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en lille opdatering vedr. mit store og tykke problem:-)

Jeg kan fortælle at jeg har besøgt dyrelægen og han synes ikke min hund så syg ud, så pt venter vi 3-4 uger med blodprøverne for at tjekke skjoldbruskkirtler. Dyrlægen siger at det ikke haster, da Karlo virkede sund og rask... "Bare overvægtig"...

Så vi satte Karlo på kur igen. Og nu efter en uge med dobbelt op på motion og nyt foder, så har han allerede tabt 800 gr:-D

Så nu er vi på vej mod et lettere liv for Karlo og jeg er super lykkelig. Endelig noget foder, der giver gevinst. (Hills r/d)

Så indtil videre går det godt (7,9,13) Men tak for alt jeres hjælp:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...