Hop til indhold

Første hund.


Gæst Christinna
 Share

Recommended Posts

Gæst Christinna

Hej Alle herinde på hundeforum.

 

Jeg vil starte med og forklare det hele fra starten så i er lidt inde i det.

Jeg står i den dejlige situation at jeg har fået lov til af min kæreste til at få en dejlig hund.

Jeg vidste ikke helt med det samme hvilken hund jeg ville have, min kæreste sagde den ikke måtte være lavere end hans forældres kortben Jack Russel Tæve Aika.

Så søgte jeg lidt rundt på hunde som jeg havde mødt før og kiggede rundt rigtigt mange steder om hvordan hunden var i den opførsel.

 

Og jeg faldt over den dejlige Yorkshire Terrier, men jeg er ikke ret gammel jeg er 19 og går på HG så det betyder jeg er på SU, men så ansvarlig som man nu kan være med penge når man er 19 så har jeg sparet en hel masse penge op så jeg skal naturligvis ud og finde den bedte kennel med den hvalp jeg gerne vil have og det bedste udstyr til den lille hvalp.

Jeg har bestemt mig for at det skal være en Tæve så jeg glæder mig rigtigt meget.

 

så nu sidder jeg og kigger lidt rundt på de forskellige sider og finder nogle ting som man skal bruge til en lille hvalp som Yorkshire Terrieren, og jeg er faldet over tanken om en hvalpegård mon er en god ide. da jeg synes det bedste sted den kan være imens vi er i skole og på arbejde er på vores badeværelse hvor vi har klinker og den ikke kan ødelægge så meget på badeværelset.

 

Men jeg vil gerne høre jer gerne hvis der er nogle herinde som tilfældigvis lige har nogle Yorkshire terrier hvalpe om de har nogle råd til ting man skal købe ind til den lille bette hvalpe ud over det sædvanlige, men er en hvalpegård en god ide?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

En yorkie er en dejlig lille aktiv hund, virkelig en stor hund i en lille krop;)

 

Jeg går ud fra at du har tænkt langt frem i tiden, at du skal være klar til at sørge for din hund de næste 12-15 år og selvom dig og din kæreste går fra hinanden (kan jo ske) så skal du kunne tage dig af hunden selv.

 

Når man er ung og på su, så må det vigtigste at indkøbe til hvalpen være en sygeforsikring! Og dernæst en god omgang hvalpetræning et godt sted med små hold og hvor hundene ikke skal lege i bunke så en lille hund bliver mast og får dårlige oplevelser.

Ustyret betyder knap så meget for hundens velbefindene, men selvfølgelig skal hun da have en sele og en snor og et hundetegn;) Og noget ordentligt mad. Men legetøj, skåle ovs kan man ofte lave selv/bruge det man har.

 

Jeg vil umiddelbart ikke forslå jer at bruge badeværelset som alene hjemme plads, da det ofte er noget afskåret fra der hvor hun sikkert opholder sig med jer til daglig og hun derfor vil følge sig utryg ved at blive lukket væk når hun skal være alene. Hellere sætte en låge i en døråbning til et andet rum i ofte er i og lær hende at være tryg der med sin kurv/bur.

I har forhåbentlig ferie når hun kommer hjem? Forvent at bruge nogle uger på at lære hende at være alene hjemme fra bunden og renligheden skal jo også læres og dette kan tage tid med en miniaturerace.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christinna

Mange tak for svar og flere gode ideer.

Jo jeg har bestemt ferie kunne aldrig finde på og anskaffe mig en hund uden at vide at jeg havde tid til den i de første par uger til og lære hvordan vores hverdag går, men vores lejlighed er ikke så stor det er delt op på 62 kvadrat meter.

Som går når man kommer ind i gangen så til venstre er vores stue og til højre er vores badeværelse, også går men måske to skridt længere ind i gangen så kommer man til køkkenet til venstre også vores soveværelse til højre.

men jeg tænker stadig en hvalpegård er ret god, da jeg har fundet en sød hund som jeg får hjem i mine arme i løbet af næste uge fordi at så kan den vende sig til den og vide at derinde kan den være tryg.

 

Men hun kan ikke være i stuen da jeg har fået strenge ordre på at små hunde ikke må hoppe op og ned af sofa'erne da det vil skade hendes ben så jeg tænkte på at badeværelset var nok det bedste sted hvor hun ikke kunne komme til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først, velkommen til :-D

 

Og så vil jeg give dig det, nok allervigtigste råd: køb en Yorkshire terrier med DKK stamtavle! Og sørg for at forældrehundene ikke lider af patella luxation (løs knæskal).

 

Vi har selv den dejligste lille yorkie på 1,5 år. Hun er købt uden tavle, og da hun var 6 mdr gammel. Ganske få dage efter hendes hjemkomst, bed jeg godt mærke i at hun havde en ret løs knæskal - dette er noget mange små hunde lider af, og yorkierne er ret ramte af det. PL inddeles i flere grader, fra grad 1 (mildeste) til grad 4 (værste) - Liva havde i en alder af 6 mdr, allerede PL i grad 2 - dvs hun er født med det, det er en lidelse hun har arvet.

 

Dette betød operation - ingen vej udenom. Hunde med det i grad 1 kan muligvis godt leve med det uden det udvikler sig, men er det først grad 2, så er en operation nødvendig. Da PL er en meget kendt lidelse blandt små hunde, så dækker forsikringen ikke.

 

Liva er blevet opereret i knæet, genoptrænet i 6 mdr efterfølgende - og har nu udviklet slidgigt i det opererede knæ, samt i modsatte hofte. Dette giver hende nogle begrænsninger, og slidgigten gør også, at vi ikke skal forvente at hun selv får lov til at vælge hvornår hun vil herfra :cry: udover dette, så har det været en dyr fornøjelse på snart 20.000kr.

 

Derfor - lad vær med at spare penge på at købe en yorkie uden stamtavle - brug pengene på at købe en MED DKK tavle, også selvom de er halvpebrede - du skal nok regne med 10.000+ kr.

 

Og better safe than sorry, så få en sygeforsikring hos Agria. Hvis hunden er forsikret inden den fylder 4 mdr, så kan man købe en tillægsforsikring, som netop dækker patella. Men Agria er også den eneste jeg kender som gør det - det koster dog lidt ekstra, og skal som sagt gøres inden hunden fylder 4 mdr. Men den er ret god at have i baghånden. Liva var jo 6 mdr da vi fik hende, så vi kunne ikke få tillægsforsikringen på hende.

 

Med det sagt - så er yorkien en fantastisk lille hund. Masse af liv, glæde, sjove påfund og smækfyldt med kærlighed. :hjerte: Liva giver os mange smil på læberne værd dag, masse af grin, overdynger os med sjove påfund og hendes kærlighed. Fantastisk race, uden tvivl. :lun:

 

Men brug tid på at finde den rette opdrætter, med sunde hunde. Held og lykke med jagten på den perfekte lille hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...