Hop til indhold

Han gør ALTID af løbere og cyklister...


Louca
 Share

Recommended Posts

Og det er ved at drive os til vanvid når vi går tur med Boris. Han prøver at slide sig hen til dem der kommer forbi og gør øredøvende HVER gang. Her til aften siger min mand så at han snappede ud efter en dame der ville sige hej, hun gik stille og roligt sammen med sin mand og spurgte om lov til at sige hej. Er der nogle her der er kyndige udi hvordan vi får ham stoppet?? Jeg kan se for mig at han bliver ved og ved, og at sidste udvej er det unævnelige.....og det gør mig så ked af det at jeg nu sidder og småklynker for mig selv :-( Boris er 3 år og jeg vil gerne have en velopdragen hund mange år endnu...er så vild med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil i får løst problemet, er reglen at INGEN må snakke med/røre ham, ud over dem han kender.

 

Og jeres opgave er at have øjne i nakken. I skal spotte alle potentielle problemer og undgå situationer hvor han gør og laver udfald.

 

En metode kunne være at aflede ham med en virkelig lækker godbid, fx tunguf eller leverpølse på tube (20 kr i Maxi zoo). Tuben gør at han skal være koncentreret om at sutte det ud, og at han "patter" på tuben, hvilket beroliger. Jeg ville starte med at tage ham tæt ind i en sit hver gang der kommer nogen, og så give ham guf fra tuben. Undgå løbere den første uges tid. Når han er fuldkommen rolig ved gående og ved hvad der skal ske, kan i prøve med løbere. Sig til hvis i skal bruge en "figurant", så kommer jeg ud:-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Og det er ved at drive os til vanvid når vi går tur med Boris. Han prøver at slide sig hen til dem der kommer forbi og gør øredøvende HVER gang. Her til aften siger min mand så at han snappede ud efter en dame der ville sige hej, hun gik stille og roligt sammen med sin mand og spurgte om lov til at sige hej. Er der nogle her der er kyndige udi hvordan vi får ham stoppet?? Jeg kan se for mig at han bliver ved og ved, og at sidste udvej er det unævnelige.....og det gør mig så ked af det at jeg nu sidder og småklynker for mig selv :-( Boris er 3 år og jeg vil gerne have en velopdragen hund mange år endnu...er så vild med ham.

 

Han lyder stresset i mine ører. Hvordan aktiverer I ham? får han lov at løbe frit eller i lang snor og støve rundt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi leger og træner i haven(mest leg) og ture e altid i snor, gerne lang. Han snuser og er glad når vi går....synes ikke han stresser udover når cykler og løbere kommer. Jeg vil prøve Annes metode med tuben tror jeg, og tænker lige uden at vide et dyt om det, om klikker træning kunne være have effekt?! Vil i hvert tilfælde lige læse noget om det, og have Annes tilbud i baghovedet:-) vi vil helst træne ham selv, og hvis det bliver nødvendigt(håber det ikke) må vi have fat i fagkundskaben(adfærdsbehandler). Jeg må være fast og måske lidt streng det næste stykke tid. Vil gerne kunne klare det selv, men hvor er jeg glad for jeres råd. Har I flere, så BYD endelig ind:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil i får løst problemet, er reglen at INGEN må snakke med/røre ham, ud over dem han kender.

 

Og jeres opgave er at have øjne i nakken. I skal spotte alle potentielle problemer og undgå situationer hvor han gør og laver udfald.

 

En metode kunne være at aflede ham med en virkelig lækker godbid, fx tunguf eller leverpølse på tube (20 kr i Maxi zoo). Tuben gør at han skal være koncentreret om at sutte det ud, og at han "patter" på tuben, hvilket beroliger. Jeg ville starte med at tage ham tæt ind i en sit hver gang der kommer nogen, og så give ham guf fra tuben. Undgå løbere den første uges tid. Når han er fuldkommen rolig ved gående og ved hvad der skal ske, kan i prøve med løbere. Sig til hvis i skal bruge en "figurant", så kommer jeg ud:-)

 

 

Tak anne, Jeg var kun på telefonen igår, så det blev ganske kort svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi leger og træner i haven(mest leg) og ture e altid i snor, gerne lang. Han snuser og er glad når vi går....synes ikke han stresser udover når cykler og løbere kommer. Jeg vil prøve Annes metode med tuben tror jeg, og tænker lige uden at vide et dyt om det, om klikker træning kunne være have effekt?! Vil i hvert tilfælde lige læse noget om det, og have Annes tilbud i baghovedet:-) vi vil helst træne ham selv, og hvis det bliver nødvendigt(håber det ikke) må vi have fat i fagkundskaben(adfærdsbehandler). Jeg må være fast og måske lidt streng det næste stykke tid. Vil gerne kunne klare det selv, men hvor er jeg glad for jeres råd. Har I flere, så BYD endelig ind:-)

 

Ja, klikkertræning kan have god effekt - Brugt rigtigt!

Har i gået til træning spørger jeg lige igen, for din timing er rigtig vigtig med sådan noget træning:)

 

Hvorfor bed han ud efter en dame der bare gik forbi, når du siger det kun er løbere han reagerer på? Havde der lige været en løber? Kan han normalt ikke kontaktes af fremmede på gaden eller hvordan?

 

Hvis han går i flexline så er første skridt at i skifter den ud med en kort line mens i træner på dette- han får alt for meget plads i en flex at reagere på.

 

I skal gå en bue væk fra løbere og cykler når de kommer, i starten skal i måske endda stå på lang afstand og bare se dem passere mens han spiser godbidder eller slikker på tube:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg takker også dig lucky... Tjekker lige din hjemmeside i aften. Vi skal hverken have ham til rally agility eller noget....vi skal bare have en dejlig, skøn, sød og velopdragen familiehund, og taget med kyshånd imod alle gode råd fra jer der har været hundeejere meget længere end os:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg takker også dig lucky... Tjekker lige din hjemmeside i aften. Vi skal hverken have ham til rally agility eller noget....vi skal bare have en dejlig, skøn, sød og velopdragen familiehund, og taget med kyshånd imod alle gode råd fra jer der har været hundeejere meget længere end os:-)

 

Selv tak, Min hjemmeside kan du få i en privat besked, da jeg ikke har skrevet den:)

 

At gå til træning handler ikke om at kunne en hundesport...95 % af dem jeg har til træning vil "bare" have en sød familiehund og det er det begynder træningen de fleste steder stræber hen imod:)

Jeg har feks et hold med "hverdagslydighed". Men det var faktisk ikke for at sende jer til træning jeg spurgte, det var for at finde ud af om i HAR gået til træning, om i er vandt til at kommunikerer med hunden via et belønningssystem, så han ved hvad i vil have ham til? Og at i kan time jeres belønning rigtigt nu du viser interesse for klikkertræning..

 

jeg stiller spørgsmål for at kunne komme med de rigtige råd, det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvorfor han gør som han gør:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov...så først lige nu at du postede 2 beskeder... Hun ville sige Hej til ham og min mand gav lov og så snappede han ud, uden at knurre. Har ALDRIG snappet efter nogen før. Hvis der kommer en cykel bagfra han ikke hører, gør han ikke...han synes nok det er nytteløst når den er kommet for langt væk:-) jeg har øjne alle steder når vi går, han har flex line på men vi holder den alle altid helt kort når der kommer cykler eller løbere. Løbere hører han altid-de er ikke så lydløse. Er det nok for dig at vide??

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger også tubeguf til Zazu, når der kommer cyklister/hunde som hun gøer af. Den har en super god virkning, der er sket kæmpe fremskridt på 14 dage. Nu er det stort set kun hunde hun stadig begynder at gø af, løbere, cyklister osv siger hun ikke noget til mere. Kun hvis der kommer en cyklist i fuld fart bagfra, så bliver hun lidt forskrækket og giver dem lige en lille hilsen med på vejen.

 

Min mand kalder tubeguffen for Zazus sutteflaske! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov...så først lige nu at du postede 2 beskeder... Hun ville sige Hej til ham og min mand gav lov og så snappede han ud, uden at knurre. Har ALDRIG snappet efter nogen før. Hvis der kommer en cykel bagfra han ikke hører, gør han ikke...han synes nok det er nytteløst når den er kommet for langt væk:-) jeg har øjne alle steder når vi går, han har flex line på men vi holder den alle altid helt kort når der kommer cykler eller løbere. Løbere hører han altid-de er ikke så lydløse. Er det nok for dig at vide??

 

Tak for det. Det lyder underligt at han snapper efter en dame hvor der ingen relation er til løbere, som du fortæller det?

Din mand har jo selvfølgelig ikke forventet hans reaktion og har måske derfor ikke lige lagt mærke til hans kropssprog, men han har helt sikkert signaleret enten stress eller at han ikke havde lyst til at hilse.

 

Det kunne være pga jagtinstinkt at han gør det , at han ligesom føler han kan jage løberne på vej med gøen og så belønner han sig selv ganske effektivt hver gang det lykkes ham. Så i skal virkelig være på forkant og i starten prøve ikke at gå steder hvor der kommer løbere eller cyklister for tæt på og bliver i nødt til det alligevel, så hold kontakten med ham ved hjælp af godbidder og afled ham straks efter han har set det der tricker ham, men INDEN han begynder at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bliver indkøbt store mængder i morgen og så skal der afledes..... Men er nu blevet lidt hooked på det der klikker værk:-)

Her til aften en rigtig god tur, kun et enkelt udfald mod en cyklist(en gammel sød mand der smilede så glad). De 3 andre cyklister og en enkelt løber kunne jeg aflede ham fra med godbidder i rå mængder( og han havde sgu lige fået aftensmad) men jeg er glad for det gik så godt og kan se lys for enden af tunnellen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg har en hund der gør det samme, eller rettere gjorde, det var så slemt at han måtte gå med mundkurv i 4 måneder. Det har taget ca knap et år at lære ham at man ikke behøver at reagere på cykler, biler eller løber. Men jeg har stadig øjne i nakken, for løber er de værste og de er lydløse og overhaler gerne meget tæt på. Men nu har vi på den sidste tid set mange løber og cykler uden at han overhovedet har sagt et kvæk eller vist interesse for dem.

 

Tålmodighed, tålmodighed, prøve at dæmpe hans stress og aflede med godbidder og når han har været så stresset at godbidder er helt uden for rækkevide, så simpelthen bare ignorere ham og hale ham forbi, eller vente, mens man smiler lettere anstrengt til folk og de glor mistænksomt.

 

Håber i finder en løsning, det kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Da jeg fik min hund, kunne folk ikke engang henvende sig til mig uden at han gik helt bananas. I dag kan folk godt henvende sig til mig, afhæning af hvor hans stress er lige netop den pågældene dag, men ingen skal røre ham når vi går. Folk skal ikke bukke sig ned eller sætte sig på hug og hilse, de skal kort sagt ignorere ham, så ignorere han også dem. Han kan stadig , her et år efter ikke håndtere at folk hilser på ham når vi går tur. Det er anstrengende, men det er som det er. Jeg har øvet mig meget i nærmeste desperat at råbe " du skal ikke røre ham, han bider " og nej han fare ikke i flæsket på dem og bider, men så er de da advaret til de forhåbenligt fatter det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak luckyluna...vi går tur på fjernvarme stien mellem Skæring og Studstrup.... Et dejligt stykke sti hvor der er marker på begge sider, og der går en parallel cykelsti med "gå stien". Der er dyr på marken som jeg tror han kan lugte, men han er ikke uden snor. Der er også skotsk højlandskvæg, og dem vil han helst ikke i karambolage med... Jeg foretrækker at gå der fremfor i villa området, og må så bare arbejde med det hver gang vi går tur. Det gør jeg gerne for min dejlige hund. Ikke snakke med fremmede, afledning ved cykler og løbere....er efter turen i aften sikker på at han også gerne vil arbejde med:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups... Første løber blev totalt ignoreret og der blev suttet på tuben....næste løber havde hund og 2 børn på cykel med. Tuben frem, snuse slikke sutte, og han reagerede først da de var kommet 1/2m forbi os. 5 høje vov blev det til og et forsøg på at løbe efter dem. Men hans snor var kun 30 cm så det kunne han ikke:-) de samme kom forbi igen med samme resultat. Normalt ville han gø flere minutter og slide for at komme fri, så jeg vil sige det var ret meget succes med tuben OG JEG ER BARE SÅ GLAD:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lucky...vi har gået til hvalpetræning i en sæson, og kender godt belønnings systemet, bruger det i haven til træning men har ikke gjort det på gåture længe(det er så det vi prøver nu ned tuben tænker jeg)

Anne: fik du købt ben til vapsen ude i basaren??

 

Fedt at det går fremad:5up: Men når han reagerer, er det fordi i et for tæt på. Han du mulighed for at trække ud til siden når nogen skal passere? Og husk kun at bruge tuben til det ene formål (i starten):-)

 

Jeg har ikke kunnet få mig selv til at gå i Bazaren, men kom til at powershoppe i Lystrup Dyrecenter, så fik købe nogle poser ben og lidt andet lækkert:mums: Har dog været så meget i Gellerup på det sidste, at jeg snart tror de kan kende mig:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg prøvede faktisk at stå helt ude i siden ved siden af alle andres hundelorte:megaked: men de 4 fyldte sgu både cykel-og grussti så de var faktisk kun 1 meter fra os desværre. Bliver sgu lidt irriteret over at de ikke gav plads til at der kunne vært flere på stien hvis du forstår hvad jeg mener.....men så igen, de var nok bare ikke klogere og totalt besiddende og jeg stod bare og prøvede at være usynlig:engel:

Hvilke ben fik du i lystrup??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg prøvede faktisk at stå helt ude i siden ved siden af alle andres hundelorte:megaked: men de 4 fyldte sgu både cykel-og grussti så de var faktisk kun 1 meter fra os desværre. Bliver sgu lidt irriteret over at de ikke gav plads til at der kunne vært flere på stien hvis du forstår hvad jeg mener.....men så igen, de var nok bare ikke klogere og totalt besiddende og jeg stod bare og prøvede at være usynlig:engel:

Hvilke ben fik du i lystrup??

 

Jeg kender flere der har fået lavet t-shirt med teksten "HOLD AFSTAND - jeg træner min hund". Måske det var værd at overveje? Og dog, mon ikke der bliver lidt bedre plads i landskabet når skolerne starter op igen?:-)

 

Jeg købte lam, okse og hest:mums: De er temmelig dyre, men der er ret meget kød på. Og Bella eeeeelsker rødt kød:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Boris er også vild med ben...og det er jo god beskæftigelse, mad og godt for bisserne:mrgreen:

 

Med hensyn til gøen...den første tur i dag var i eftermiddagsvarmen....1 cykel kom forbi uden problemer...så kom der en ung fyr med en hund vi ikke har set før, han knurrede og frem med tuben: ingen koncentration omkring den - den anden hund knurrede også. Jeg kogte lidt over og endte med at ignorere min hund og hev ham med videre...hele tiden i kort snor:hmm:

 

På vores aftentur fandt han lynhurtigt selv et tyggeben af en slags, han gik med det i munden hele tiden, han havde sgu hverken tid til løbere eller cykler:5up:og mig der troede det var noget skidt efter eftermiddagsturen:stupid::damn:

Kan godt se at det det handler om er afledning, afledning, afledning OG belønning:vuf::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...