Hop til indhold

Hvad træner i?


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har googlet lidt og fundet følgende omkring UHP:

 

 

 

http://www.ipo-bhs.dk/Proeveprogram%20filer/UHP.pdf

 

Der står bla:

 

Udholdenhedsprøven (UHP) er en brugsprøve, der skal bevise, at hundene er i stand til at

yde en bestemt fysisk anstrengelse. På grund af hundens kropsbygning kan de krævende

anstrengelser kun bestå i en løbeøvelse, om hvilken vi ved, at den stiller store krav til de

indre organer, især hjerte og lunger samt bevægelsesfunktionen. Endvidere kommer

egenskaber som temperament og hårdhed også til udtryk. At anstrengelserne overvindes,

uden at hunden trættes, må anses for at være bevis for kropslig sundhed og

tilstedeværelse af de ønskede egenskaber. Begge dele er nødvendige betingelser for, at

hunde eventuelt kan bruges i avl.

 

Tak for uddybende forklaring. Der er så faktisk en forklaring på galskaben...og jo det er galskab at tale om trænings-cykel-ture på 20 km og den slags :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja, det var også den om de 20 km Rotweiler-folkene fortalte om. Jeg besvimede af overanstrengelse inden jeg fik forklaringen. Den fulgte så her og tak for det :-D

 

 

ja det er en lang tur tog den sidste år med en af mine for første gang løb hun efter en cykel og havde aldrig nogensinde dyrket konditræning :confused::confused::confused::confused:

 

men vi bestod da :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Lidt sejt, for at sige det mildt :5up:!!! Mig og den kornfede havde da aldrig klaret bare 500 meter !!!

 

 

ja det var en prøvelse må jeg sige med en ung hund for første gang efter en cykel

samtidig var jeg gravid og blev lige inden turen sluttede et par minutter røg af cyklen på fuld skrue da en kat selvfølgelig løb over gaden foran :megaked::megaked::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså da de der Rotweilere skulle udstilles og vi ringtrænede sammen med dem i tiden op til, fortalte ejerne, at de også skulle et eller andet udholdenheds-noget for at blive avlskåret. Hvad er ideen med det ? Hvorfor udholdenhed ? Fordi det er en brugshund, der ikke gerne skulle styrte udmattet om for et godt ord eller hur ?!?

 

Jeg ved godt du har fået nogle svar, men jeg vil gerne lige præcisere inden for Rottweilere når nu det er dem du "spørger" til.

 

Der er som sådan ikke en udholdenhedsprøve i forbindelse med en avlskåring - men i ekteriørbeskrivelsen er indlagt en 5 km. cykeltur hvor hunden for tjekket poter før og efter. Derudover bliver hundens bevægelser i trav beskrevet og man ser også på om hunden kan klarer det.

 

En UHP som milder batmusen og Nazak beskriver er en "alm." udholdenhedsprøve på 20 km. ja - men den er ikke koblet med avlskåringen inden for Rottweilere. Dog får hunden ekstra point hvis den ikke har prøven (og det gælder om at få så få point som muligt ;-)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er velbekomme :blink:

 

Men er du gal, jeg tør ikke fortælle noget :shock: :shock: jeg risikerer bare ikke at må nusse og nulre og kæle det kommende vidunder :shock::megaked:

 

Uha, nej, det kan jeg satme godt forstå! Det er noget af en trussel...

 

Men iiiih altså, er bare så pi.... nysgerrig, om hun bliver ved schæferen eller holder ved at prøve mallen :sut:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Uha, nej, det kan jeg satme godt forstå! Det er noget af en trussel...

 

Men iiiih altså, er bare så pi.... nysgerrig, om hun bliver ved schæferen eller holder ved at prøve mallen :sut:

 

 

er ligeså nysgerrig men jeg forstår godt tvivlen som sikkert er grundet meget med sundhed og gøre:confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt du har fået nogle svar, men jeg vil gerne lige præcisere inden for Rottweilere når nu det er dem du "spørger" til.

 

Der er som sådan ikke en udholdenhedsprøve i forbindelse med en avlskåring - men i ekteriørbeskrivelsen er indlagt en 5 km. cykeltur hvor hunden for tjekket poter før og efter. Derudover bliver hundens bevægelser i trav beskrevet og man ser også på om hunden kan klarer det.

 

En UHP som milder batmusen og Nazak beskriver er en "alm." udholdenhedsprøve på 20 km. ja - men den er ikke koblet med avlskåringen inden for Rottweilere. Dog får hunden ekstra point hvis den ikke har prøven (og det gælder om at få så få point som muligt ;-)).

 

Oki og tak for svaret. Ja, jeg fik ikke det halve med de aftener. Det er jo gemalen, der ringtræner, så i teorien havde jeg tid nok til at få det hele med, men jeg gik helt i selv-sving over de vovser og skulle nusse og pille og pusle dem. Nu var der jo lige en oplagt chance for at snakke lidt med den vovse-race vi IKKE skal have. Der er en vis person her i huset, der synes de snakker for meget og for højt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki og tak for svaret. Ja, jeg fik ikke det halve med de aftener. Det er jo gemalen, der ringtræner, så i teorien havde jeg tid nok til at få det hele med, men jeg gik helt i selv-sving over de vovser og skulle nusse og pille og pusle dem. Nu var der jo lige en oplagt chance for at snakke lidt med den vovse-race vi IKKE skal have. Der er en vis person her i huset, der synes de snakker for meget og for højt :mrgreen:

 

Velbekomme :mrgreen:

 

Så er det godt ham gemalen aldrig mødte den Berner jeg har boet sammen med - så var det ikke den race i havde tøffende rundt der hjemme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme :mrgreen:

 

Så er det godt ham gemalen aldrig mødte den Berner jeg har boet sammen med - så var det ikke den race i havde tøffende rundt der hjemme :mrgreen:

 

Aha ha ha, det må jeg betro ham i morgen, når han vælter ud af sengen. Det vil så absolut komme som en overraskelse med det tavse kræ, vi er i besiddelse af. Bare det at politihunde-træner-damen sagde, at vi skulle begynde på, at lære vores hunde at halse på kommando er et projekt af de større, men nu kan han så få at vide, at det meget nemt kunne have været en større kunst at få den til at klappe kejen i !!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Aha ha ha, det må jeg betro ham i morgen, når han vælter ud af sengen. Det vil så absolut komme som en overraskelse med det tavse kræ, vi er i besiddelse af. Bare det at politihunde-træner-damen sagde, at vi skulle begynde på, at lære vores hunde at halse på kommando er et projekt af de større, men nu kan han så få at vide, at det meget nemt kunne have været en større kunst at få den til at klappe kejen i !!! :mrgreen:

 

 

den var skisme go;-):klap::skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt du har fået nogle svar, men jeg vil gerne lige præcisere inden for Rottweilere når nu det er dem du "spørger" til.

 

Der er som sådan ikke en udholdenhedsprøve i forbindelse med en avlskåring - men i ekteriørbeskrivelsen er indlagt en 5 km. cykeltur hvor hunden for tjekket poter før og efter. Derudover bliver hundens bevægelser i trav beskrevet og man ser også på om hunden kan klarer det.

 

En UHP som milder batmusen og Nazak beskriver er en "alm." udholdenhedsprøve på 20 km. ja - men den er ikke koblet med avlskåringen inden for Rottweilere. Dog får hunden ekstra point hvis den ikke har prøven (og det gælder om at få så få point som muligt ;-)).

 

Se så blev jeg også lidt klogere :blink: :5up:

 

Jeg vidste ikke at der var forskel - Tak tante :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...