Hop til indhold

Hopper op og bider - gode råd søges


Gæst Caligo
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

 

Jeg er jo ejer af skønne Lupo som er en dejlig hund, men som virkelig er kommet i teenage-alderen. Han har fået sig den irriterende vane at hoppe op af mig og bide mig enten i armene, maven eller ryggen. Det gør jo s**** ondt, og derfor vil jeg gerne have nogle råd til hvordan jeg får ham til at stoppe med det.

 

Jeg har læst mig frem til at det er rimelig almindelig adfærd for unghunde, og at det f.eks. kan skyldes stress, kedsomhed eller at hunden prøver at formilde én, hvis man har virket vred. Jeg ved dog ikke rigtig, hvordan nogle af tingene kan passe på Lupo, så derfor spørger jeg her.

 

Lupo får 3 ture om dagen, der som regel varer en times tid hver. Det er ikke fordi vi går langt hver gang, men jeg tager mig rigtig god tid til at han kan snuse og undersøge det han har lyst til, samt at hilse på andre hunde og mennesker. Jeg stiller ikke særlig store krav til ham på turen bortset fra at han ikke skal trække i snoren og at han skal sætte sig ned, når vi kommer til en vej. Det plejer dog heller ikke at være noget problem. Der bliver selvfølgelig sagt "nej" ind imellem, f.eks. hvis han skal til at tage fat i noget skrald, men lige så snart han gør det jeg gerne vil have, så roser jeg ham og han får godbidder eller kæl.

 

Jeg har prøvet at finde et mønster i, hvad der sker lige inden han hopper op og bider. Problemet er bare at nogle gange sker det ud af det blå. Andre gange kan jeg godt identificere hvad problemet er. Det kan f.eks. være hvis der er meget trafik (det bliver han vist stresset af), eller hvis han lige har hilst på en hund som han gerne ville lege med, men hvor stedet (eller tiden, for den anden ejer) ikke har været til det. Så begynder han at gø, når ejeren går væk med sin hund, og så bagefter begynder han at hoppe op og bide mig. Da trafik virker stressende på ham, så prøver jeg at undgå dette, men det er jo ikke hensigtsmæssigt at skulle undgå andre mennesker og hunde.

 

Indtil videre har jeg, når han hopper op, fået ham til at sitte, give pote, eller lign. og så bagefter givet ham godbidder og ros og smidt et stykke legetøj til ham, som han så samler op og går rundt med i munden. Nogle gange leger vi lidt med det, andre gange går han selv rundt med det og kaster det fremad, og 'jager' det. Det plejer at hjælpe på resten af turen, men på den næste tur eller dagen efter så sker det igen. Han hopper kun op og bider udenfor. Indenfor er der ingenting.

 

Jeg ved ikke om han måske er i 'lege-underskud'? Vi leger generelt ikke så meget, fordi de eneste lege han rigtig gider er trække/bide-lege samt lege med bold, og det kan jo godt være stressende for hunden, så derfor gør vi det ikke hver dag og ikke særlig længe af gangen. Han får lov til at lege med andre hunde, f.eks. nede i parken, men det er ikke altid der er nogle hunde når vi kommer, så derfor er det ikke lige flere gange om hunden han kan lege med andre hunde. Vi kender selvfølgelig også folk med hunde men fælles for dem allesammen er at de bor ret langt væk, så det er desværre ikke nogen vi ser hver uge.

 

Nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg bærer mig ad med at vænne ham af med det?

 

Tak! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/37198-bider-under-traening-4.html

Kan du bruge mit spørgsmål til noget ? ;-) Jeg fik ret gode svar den gang og det hjalp - der er ingen bideri mere overhovedet :-)

 

Tak for det. Jeg synes bare at jeg i forvejen gør de ting som folk råder til? Altså afleder ham ved at få ham til at lave et par øvelser, og så giver ham godbidder, og derefter giver ham et alternativ (legetøjet), men han bliver ved med det dagen efter, eller senere samme dag. Og nu er han også begyndt at nappe fremmede mennesker i ærmerne, og det går jo ikke. Hvor lang tid tog det før du fik din hund til at holde op med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er i unghunde alder, er det nok hormoner, så kan de altså godt blive lidt for vilde engang imellem. Min yngste har også gjort sådan noget, f.eks. bidt mig lidt for hårdt i leg og sådan - jeg har bare sagt EJ hold op, og vendt mig væk. Min må godt nappe og sådan noget men selvfølgelig ikke bide (eller, det er ikke fordi jeg opfordrer til at han napper :lol: kan bare sjældent lade være at grine når han gør det og så kan man jo ikke rigtigt sige nej..).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er i unghunde alder, er det nok hormoner, så kan de altså godt blive lidt for vilde engang imellem. Min yngste har også gjort sådan noget, f.eks. bidt mig lidt for hårdt i leg og sådan - jeg har bare sagt EJ hold op, og vendt mig væk. Min må godt nappe og sådan noget men selvfølgelig ikke bide (eller, det er ikke fordi jeg opfordrer til at han napper :lol: kan bare sjældent lade være at grine når han gør det og så kan man jo ikke rigtigt sige nej..).

 

Du har sikkert ret i at det bare er hormoner, men nøj hvor gør det bare ondt, he he. Desværre så kan jeg ikke sige "Nej!" til ham eller noget lign. for så bliver han bare ved og ved. Det eneste der rigtig hjælper er at aflede ham med et eller andet. Men jeg håber da at det snart stopper af sig selv, for det er godt nok lidt belastende :-)

 

Hov og det med trafik, prøv at kom i forkøbet og hav kontakt og giv godbidder før han stresser - hvis han så gør det, så gå et stykke tilbage, lav en øvelse, prøv at bevæg jer frem igen. Noget ala det. Så han ikke når at begynde at hoppe op og sådan.

 

God idé, tak for rådet det vil jeg prøve at gøre når vi er i trafikken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det gør ondt, ville jeg altså ikke aflede, ærligt talt. Så er det N-E-J. Man må godt blive sur, selvfølgelig skal man ikke true med bål og brand og gøre hunden bange, men det er ikke ok at bide så det gør ondt.

 

Men hvad gør man så når hunden bare bider og hopper endnu mere op, når man siger surt "nej!"? Det er det der er så svært synes jeg. Jeg har nemlig prøvet at sige nej på en meget bestemt måde, men det gør det bare værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvorfor han gør det? Går ud fra at han forstår nej/skæld ud i andre situationer? Jeg har ikke tænkt mega meget da jeg gjorde det og det tog også et par gange - helt tydeligt unghunde hormoner her. Tror jeg tog fat i ham og krævede at han var i ro lidt tid. Mellem benene, ikke en masse snak bare time out på en måde, og så det var godt når han begyndte at slappe af.

Fedest er jo at de ikke når at køre så meget op men det ved jeg godt er lidt umuligt men stadig, de kan være nok så overgearede men derfor må det ikke gøre ondt når de bider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvorfor han gør det? Går ud fra at han forstår nej/skæld ud i andre situationer? Jeg har ikke tænkt mega meget da jeg gjorde det og det tog også et par gange - helt tydeligt unghunde hormoner her. Tror jeg tog fat i ham og krævede at han var i ro lidt tid. Mellem benene, ikke en masse snak bare time out på en måde, og så det var godt når han begyndte at slappe af.

Fedest er jo at de ikke når at køre så meget op men det ved jeg godt er lidt umuligt men stadig, de kan være nok så overgearede men derfor må det ikke gøre ondt når de bider.

 

Jeg ved ikke rigtig hvorfor han gør det, jeg har en teori om at det er fordi jeg så bliver vred og så prøver han at "formilde" mig, ved at lege. Men jeg ved det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikkert noget i den stil. Prøv at tag fat i halsbånd eller sele og så mellem benene på dig. Første gang undrer han sig måske men så står han vel også roligt imens ;)

 

Tak for rådet :-) Jeg prøvede det i dag da han begyndte på det, men desværre er det ikke effektivt på ham. Jeg prøvede at holde ham stille mellem benene, men han bliver bare ved med at vride sig og kaste hovedet fra side til side og prøve på at komme fri mens han gøede. Da han kom fri hoppede han op igen. Egentlig lidt mærkeligt for han har været vant til at sidde stille mellem benene, da han var mindre, så det er ikke fordi han forbinder det med noget ubehageligt. Men ja....det var ret øv at det ikke lige virkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådet :-) Jeg prøvede det i dag da han begyndte på det, men desværre er det ikke effektivt på ham. Jeg prøvede at holde ham stille mellem benene, men han bliver bare ved med at vride sig og kaste hovedet fra side til side og prøve på at komme fri mens han gøede. Da han kom fri hoppede han op igen. Egentlig lidt mærkeligt for han har været vant til at sidde stille mellem benene, da han var mindre, så det er ikke fordi han forbinder det med noget ubehageligt. Men ja....det var ret øv at det ikke lige virkede.

 

Og det virker ikke at vende ryggen til ham heller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er sikker på det er homonerne ;-) men træls er det ! Zeus gjorde det vel en måned eller to husker det ikke helt tydeligt, da det bare lige pludselig stoppede.

Zeus blev vildere og bed også mig mere da jeg skældte ud, vendte jeg ryggen til bed ham mig i ben eller ryg.

Det hjalp da jeg et par gange satte mig overfor ham holdte ham i halsbånd og sagde bestemt nej! Efter han havde bidt mig, var vi i haven hvor han elsker at være og han bed mig gik vi ind og han fik at vide han skulle i kurven. To min efter gik vi ud igen og da var det væk for den dag.

men i mit tilfælde var det når han var træt og ikke gad noget mere ;-) du skal ikke give op, det stopper lige pludselig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo en grund til at han gør det, men den kan være svær at finde... Der er ikke noget billede for, om det er i starten eller slutningen af gåturene, når det kommer "ud af den blå luft"?

 

Derudover ville jeg arbejde for at forebygge hele tiden. Kigge på ham, analysere og ved det mindste optræk til stress holde pause og/eller træne lidt rolige øvelser. Alt efter hvad der bedst cooler ham ned :-)

 

Men hele tiden være på forkant, så det ikke NÅR at eskalere.

 

Så vidt jeg kunne læse, så det du primært har gjort, det har været at lave "damage control", når først han har udvist adfærden? For på den måde, kan du også risikere, at du forstærker adfærden (jeg springer op, bider, mor sige sit og gi' pote = godbid). Og jo mere han udfører adfærden, der i en eller anden grad er selvforstærkende, jo mere vil det blive en dum vane.

 

Beklager hvis jeg har misforstået :-) Og velkommen til teenagealderen (den har vi heldigvis overstået herhjemme) ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på det er homonerne ;-) men træls er det ! Zeus gjorde det vel en måned eller to husker det ikke helt tydeligt, da det bare lige pludselig stoppede.

Zeus blev vildere og bed også mig mere da jeg skældte ud, vendte jeg ryggen til bed ham mig i ben eller ryg.

Det hjalp da jeg et par gange satte mig overfor ham holdte ham i halsbånd og sagde bestemt nej! Efter han havde bidt mig, var vi i haven hvor han elsker at være og han bed mig gik vi ind og han fik at vide han skulle i kurven. To min efter gik vi ud igen og da var det væk for den dag.

men i mit tilfælde var det når han var træt og ikke gad noget mere ;-) du skal ikke give op, det stopper lige pludselig.

 

Tak for opmuntringen, he he :-) Det ER nemlig virkelig træls, så jeg glæder mig til hormonerne kommer lidt i baggrunden.

 

Der er jo en grund til at han gør det, men den kan være svær at finde... Der er ikke noget billede for, om det er i starten eller slutningen af gåturene, når det kommer "ud af den blå luft"?

 

Derudover ville jeg arbejde for at forebygge hele tiden. Kigge på ham, analysere og ved det mindste optræk til stress holde pause og/eller træne lidt rolige øvelser. Alt efter hvad der bedst cooler ham ned :-)

 

Men hele tiden være på forkant, så det ikke NÅR at eskalere.

 

Så vidt jeg kunne læse, så det du primært har gjort, det har været at lave "damage control", når først han har udvist adfærden? For på den måde, kan du også risikere, at du forstærker adfærden (jeg springer op, bider, mor sige sit og gi' pote = godbid). Og jo mere han udfører adfærden, der i en eller anden grad er selvforstærkende, jo mere vil det blive en dum vane.

 

Beklager hvis jeg har misforstået :-) Og velkommen til teenagealderen (den har vi heldigvis overstået herhjemme) ;-)

 

Det kan komme både i starten, i midten og i slutningen af gåturene.

 

Jeg har både indtil videre brugt det som "damage control", og hvis jeg synes det har set ud som om at han skulle til at gøre det. Men du har nok ret i at jeg skal være endnu mere på forkant med det, og så må vi jo tage en masse pauser undervejs, hvis det er det der skal til.

 

He he, jamen tak for det. Jeg er nu ikke udpræget begejstret over teenagealderen indtil videre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opmuntringen, he he :-) Det ER nemlig virkelig træls, så jeg glæder mig til hormonerne kommer lidt i baggrunden.

 

Velbekomme! :lol:

 

Det kan komme både i starten, i midten og i slutningen af gåturene.

 

Hvad med aktiviteter, der går forud for turen? Leg, skæld ud, træning, oplevelser af andre slags i hjemmet? Kan være, der stadig kører nogle ting rundt i hovedet på ham :-)

 

Jeg har både indtil videre brugt det som "damage control", og hvis jeg synes det har set ud som om at han skulle til at gøre det. Men du har nok ret i at jeg skal være endnu mere på forkant med det, og så må vi jo tage en masse pauser undervejs, hvis det er det der skal til.

 

Nemlig, for det er det, der virkelig virker. Damage control gør mest bare at stoppe videre (selv)forstærkning af adfærden og mindske ubehag for én selv. Det er det forebyggende, som går ind og ændrer vanemønstret :-)

 

 

He he, jamen tak for det. Jeg er nu ikke udpræget begejstret over teenagealderen indtil videre :lol:

 

Argh, det kan jeg da ikke forstå :lol: Den kan være meget underholdende - på en svært irriterende måde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme! :lol:

 

Hvad med aktiviteter, der går forud for turen? Leg, skæld ud, træning, oplevelser af andre slags i hjemmet? Kan være, der stadig kører nogle ting rundt i hovedet på ham :-)

 

Nemlig, for det er det, der virkelig virker. Damage control gør mest bare at stoppe videre (selv)forstærkning af adfærden og mindske ubehag for én selv. Det er det forebyggende, som går ind og ændrer vanemønstret :-)

 

Argh, det kan jeg da ikke forstå :lol: Den kan være meget underholdende - på en svært irriterende måde :mrgreen:

 

Det er muligt at der stadig kører nogle ting rundt i hovedet på ham, jeg aner bare ikke hvad det skulle være, he he :-) Vi plejer ikke at lege, træne eller andet lige inden vi skal ud, og det er meget sjældent at han bliver skældt ud.

 

Ja præcis, det er egentlig også det jeg har prøvet på, men nogle gange så er det åbenbart gået for hurtigt, så jeg ikke har kunne opfange det inden det gik galt. Men i dag fik jeg trods alt afværget en hoppe-op-og-bide episode :-D Jeg kunne se på ham at det ikke varede så længe inden han ville begynde på det, så vi satte os ned på turen og tog en pause, og så sad jeg og nussede ham og kløede ham på maven indtil han slappede af, og så fik han en bold at gå rundt med i munden. Så gik det fint nok på resten af turen.

 

Ja jeg tror at kodeordene i den sætning er "svært irriterende" :lol:

 

Håber også det var forståeligt at det var det jeg mente, endelig altid prøve at forudsige når hunden vil geare op så man kan undgå det på god og ordentlig vis - men det der med at bide så det gør ondt, der bliver jeg sur, men det er jo så ikke noget jeg tænker over, det sker ligesom bare.

 

Ja helt sikkert :-) Jeg prøver så godt jeg kan at forudsige hvornår han bliver i bide-humør. Som nævnt overfor så fik jeg da afværget det i dag, he he. Så forhåbentlig varer det ikke alt for længe, inden han helt begynder at holde op med det. Det kunne være rart i hvert fald :-) Jeg kan sagtens forstå at du ville blive sur i sådan en situation, og det gør jeg jo egentlig også fordi det gør ondt, men når Lupo ikke kan afledes med skæld ud så må jeg jo prøve at være et skridt foran ham hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt at der stadig kører nogle ting rundt i hovedet på ham, jeg aner bare ikke hvad det skulle være, he he :-) Vi plejer ikke at lege, træne eller andet lige inden vi skal ud, og det er meget sjældent at han bliver skældt ud.

 

Ja præcis, det er egentlig også det jeg har prøvet på, men nogle gange så er det åbenbart gået for hurtigt, så jeg ikke har kunne opfange det inden det gik galt. Men i dag fik jeg trods alt afværget en hoppe-op-og-bide episode :-D Jeg kunne se på ham at det ikke varede så længe inden han ville begynde på det, så vi satte os ned på turen og tog en pause, og så sad jeg og nussede ham og kløede ham på maven indtil han slappede af, og så fik han en bold at gå rundt med i munden. Så gik det fint nok på resten af turen.

 

Ja jeg tror at kodeordene i den sætning er "svært irriterende" :lol:

 

 

 

Ja helt sikkert :-) Jeg prøver så godt jeg kan at forudsige hvornår han bliver i bide-humør. Som nævnt overfor så fik jeg da afværget det i dag, he he. Så forhåbentlig varer det ikke alt for længe, inden han helt begynder at holde op med det. Det kunne være rart i hvert fald :-) Jeg kan sagtens forstå at du ville blive sur i sådan en situation, og det gør jeg jo egentlig også fordi det gør ondt, men når Lupo ikke kan afledes med skæld ud så må jeg jo prøve at være et skridt foran ham hele tiden.

 

Ja, det er jo heller ikke til at sige, det kan jo også være noget på turen, du ikke kan se- færden af løbsk tæve, hanhund, egern m.m. :vedikke: Og så kan det dælme være svært at forudsige!

 

Men hvis du bare fortsætter med at aflæse ham og I får afværget de fleste, så går det nok også over, når hormonerne falder lidt mere til ro, tænker jeg :-) For der er sikkert altid nogle tegn du kan læse lige inden også for dem, der kommer som et lyn fra en klar himmel, det er bare lige at lære dem at kende :-)

 

I hvert fald lykke til med det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke mega sippet med at blive bidt og sådan, og mine var også ret gamle inden det helt stoppede - men selvfølgelig må det jo ikke gøre rigtigt ondt. Der tror jeg bare jeg reagerede ligesom om de skulle til at hoppe op på komfuret med en af pladerne tændt. Altså uden at tænke, rigtigt. Det er helt klart mega svært (og nok også lidt uægte) hvis man skal skrue sig op til at give ballade på et bestemt tidspunkt.

Og så ved jeg godt at samojeder ikke lige er typerne der bare uden videre tager nej for et svar ;) Men jeg er helt sikker på at hvis du bare finder en plan som du føler virker for dig og fortsætter med den, så skal det nok hjælpe. Tager bare lidt tid.

 

...skal jeg vente med at fortælle at jeg havde omgang 2 for ikke så længe siden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo heller ikke til at sige, det kan jo også være noget på turen, du ikke kan se- færden af løbsk tæve, hanhund, egern m.m. :vedikke: Og så kan det dælme være svært at forudsige!

 

Men hvis du bare fortsætter med at aflæse ham og I får afværget de fleste, så går det nok også over, når hormonerne falder lidt mere til ro, tænker jeg :-) For der er sikkert altid nogle tegn du kan læse lige inden også for dem, der kommer som et lyn fra en klar himmel, det er bare lige at lære dem at kende :-)

 

I hvert fald lykke til med det ;-)

 

Tak tak. Ja jeg håber at det snart bliver bedre :-) Men det lader allerede til at gå fremad, der har i hvert fald ikke været noget de sidste par dage.

 

Jeg er ikke mega sippet med at blive bidt og sådan, og mine var også ret gamle inden det helt stoppede - men selvfølgelig må det jo ikke gøre rigtigt ondt. Der tror jeg bare jeg reagerede ligesom om de skulle til at hoppe op på komfuret med en af pladerne tændt. Altså uden at tænke, rigtigt. Det er helt klart mega svært (og nok også lidt uægte) hvis man skal skrue sig op til at give ballade på et bestemt tidspunkt.

Og så ved jeg godt at samojeder ikke lige er typerne der bare uden videre tager nej for et svar ;) Men jeg er helt sikker på at hvis du bare finder en plan som du føler virker for dig og fortsætter med den, så skal det nok hjælpe. Tager bare lidt tid.

 

...skal jeg vente med at fortælle at jeg havde omgang 2 for ikke så længe siden :mrgreen:

 

Ha ha, nej det må man sige. Lupo kan i hvert fald godt være rigtig stædig nogle gange, som kun en spidshund kan være det :-D Men som nævnt ovenfor har der ikke været noget de sidste par dage - der har jeg kunne forhindre det.

 

Ja tak :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Frygter mere og mere teenagealderen efter jeg har læst dit indlæg :???: Cooper er lige blevet et halvt år. Han er stadigvæk eksemplarisk, men det må være stilhed før stormen:shock:

 

Det er slet ikke sikkert, så det ville jeg ikke bekymre mig om hvis jeg var dig :-) Hunde er jo vidt forskellige, og selvom alle unghunde bliver lidt kulrede en gang imellem, så er det ikke alle der vælger at hoppe op og nappe. Men lige meget hvad, så bare tag det roligt, det er bare en periode som man skal igennem. Selvom Lupo er ret kulret i øjeblikket, så er han stadig en dejlig og mild hund som jeg ikke ville bytte for nogen anden hund i verden :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...