Hop til indhold

Råt kød til sart mave???


Siggy
 Share

Recommended Posts

Min Golden Retriever har ekstrem sart mave og derfor laver jeg selv al hans mad. Han får simpelthen diarre af det mindste.

Jeg er så bange for at han skal få tarmbetændelse igen.

Det har han haft og jeg var bange for at han skulle dø :´-(

Så meget sart mave :-)

Han mangler noget at gnave i. Han er utrolig hård ved hans legetøj og det er kun store, tunge gummibolde, der kan holde. Så så jeg i Dyreværnet at de delte rå ben ud til hundene. Og det er jo det de naturligt ville spise. Men vil han kunne tåle det? Jeg kunne jo så godt tænke mig at give ham nogle lækre godbidder så jeg fik lige et håb. Jeg tør dog ikke give ham det inden jeg har hørt andres erfaringer. Hvis jeg skal prøve det, hvilken slags kød skal jeg så prøve? Jeg håber at der er nogen der har nogle gode svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle tåler det ene, nogle tåler det andet, så det er ikke til at sige hvordan din hund vil ragere. Min ikke-sarte hund tåler fx ikke lammeben, men alt andet. Nogle tåler kun lam. Andre tåler intet.

 

Hvis jeg var sig, turde jeg nok ikke kaste mig ud i det. Men du kan evt. købe nogle blokke rå frossen kallun, og se om han kan tåle det. Det holder selvfølgelig ikke så længe som en ben. Eller prøv med hjemmelavede marvben måske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmelavede marvben? Mener du kogt?

Hvis ja, så har jeg prøvet det og det får han også tynd mave af - men det kan gå i en snæver vending som f.eks. nytårsaften og lignende :-)

 

Jeg mener at du køber færdigbagte marvben hos dyrehandleren. Hvis han ikke tåler det standardfyld der er i, skraber du det ud, og erstatter det med noget han kan tåle, fx opblødt vådfoder og blendede gulerødder. I fryseren med det, og så får han det frossent. Dåsefoder og alt mulig andet kan oså puttes i - kun fantasien sætter grænser.

 

Sådan nogle her: https://www.google.dk/search?q=marvben+hund&client=firefox-a&hs=2Q4&rls=org.mozilla:da:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=o_FbUtmDOaeF4gTKzoHgDQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=639&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=oJaVcC6DcbBr1M%3A%3B1yBvvuvjot3woM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.petcare.se%252Fimages%252Fproducts%252Ftmb%252F21209.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.petcare.se%252Fdk%252Fhund%252Ftyggeben-godbidder-kiks%252Fnaturlige-tyggeben%252Fnatural-snack-marvben%252F%3B318%3B256

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det hans mave reagere på?

 

det kan ses på darkos mave hvis han få rå ben, ikke at han får dårlig mave, det er bare tydeligt i afføringen.

Tilgengæld kan jeg ikke se noget når han har fået røget okseben, og de helt store af slagsen tager sin hund at komme igennem. (Så sådan en kunne nydes nogen timer og så pakkes væk igen? )

 

Tilgengæld slår darko voldsomt ud hvis hans f.eks får rugbrød, så nu er mad med gluten (i store træk) blevet forbudt at fodre hunden med, sjovt nok har maven været tip top siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han aldrig har fået rå ben før ville jeg starte med at give ham et forholdsvist stort ben med lidt kød og sener på. Og så ville jeg ikke give ham mere end 10-20 min med det, alt efter hvor hårdt han går til det :)

Benet skal være så stort at han ikke umiddelbart kan knuse det og spise for meget af marv og ben. Det kan nemlig godt give dårlig mave.

Når han er vandt til det, kan du begynde at give bløde ben, som fx ribben. Dem kan han spise rub og stub af.

Kødet... Tja hvad tåler hans mave normalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

Hans mave reagerer på tørfoder - også skånetørkost (Gastro Intestinal fra RC og Sensitive Digestion fra Eucanuba). Alle former for tyggeben pånær Munchy pinde (er ikke sikker på at det er stavet rigtigt), kogte kødben (de er dog ikke de værste men jeg giver ham også kun små ben).... osv. osv. Selv om jeg tager alle mulige forholdsregler og selv laver hans mad, sker det alligevel ind i mellem at han får tynd mave og skal ud flere gange i løbet af natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

Det havde jeg ikke tænkt på at benet skal være stort. Må hunde godt få ribben? Jeg troede faktisk kun at det var nøgleben fra okse man måtte give. Så klog jeg bliver :-)

Iøvrigt til mit forrige svar: Jeg har prøvet at give ham et røget ben engang før jeg vidste hvad der udløste dårlig mave hos ham. Han fik meget dårlig mave af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok ikke give tilberedte ben. De kan splintre, og i bedste fald bare give dårlig mave, i værste fald volde store skader.

 

Men en hvad KAN han tåle? Jeg tænker kød og grøntsager? For du kan koge noget kød med grøntsager, og så blende det med enten noget af vandet det er kogt med eller noget A38, putte det i ben/Kong og fryse. Jeg kan bedst lide at bruge ben, da hunden så kan gnave lidt i knoglen, uden dog at få særlig meget af.

 

Og jo, de må gerne få ribben. Men de er sgu svære at skaffe:( Små halalslagtere kan måske skaffe ribben fra både ko, hest og lam.

 

Røgede ben er, som du har opdaget, helt forbudt til sarte maver. Det røgede er ekstremt hårdt for maven! Kan slet ikke forstå at det sælges til hunde:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hans mave reagerer på tørfoder - også skånetørkost (Gastro Intestinal fra RC og Sensitive Digestion fra Eucanuba). Alle former for tyggeben pånær Munchy pinde (er ikke sikker på at det er stavet rigtigt), kogte kødben (de er dog ikke de værste men jeg giver ham også kun små ben).... osv. osv. Selv om jeg tager alle mulige forholdsregler og selv laver hans mad, sker det alligevel ind i mellem at han får tynd mave og skal ud flere gange i løbet af natten.

 

Men når du laver hans mad selv -er der så nogle kødtyper han ikke tåler? Fx Kylling, gris eller okse? - for så vil du også skulle undgå dem rå.

 

Det havde jeg ikke tænkt på at benet skal være stort. Må hunde godt få ribben? Jeg troede faktisk kun at det var nøgleben fra okse man måtte give. Så klog jeg bliver :-)

Iøvrigt til mit forrige svar: Jeg har prøvet at give ham et røget ben engang før jeg vidste hvad der udløste dårlig mave hos ham. Han fik meget dårlig mave af det.

 

Ja, undgå røgede ben - de er ikke gode for en sart mave.

 

Man kan give rigtig mange slags ben - men der er forskel på om man giver mindre, bløde ben som hunden kan spise (kylling, ribben og lign.) eller om man giver store hyggeben - hvor hunden ikke kan spise selve knoglen.

Kalk og knoglemarv kan være rigtig hårdt ved maven, så jeg ville begrænse både mængde og tid han har benet til at starte med.

Eller fylde en kong/udhulet marvben med hans normale foder, som Anne foreslår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih hvor er jeg spændt. Nu har jeg været ved slagter hvor jeg fik 2 store poser ben fra nyslagtede lam (de havde ingen okseben men jeg har læst at lam også er skånsomt for maven). Nu har hundene lige gnosket i dem i 10 min. mens jeg pakkede resten til fryseren. De var MEGET begejstrede begge to og nu håber jeg beder jeg til at jeg har set lyset og at den store kan tåle det. Ellers har jeg godt nok mange kødben ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...