Hop til indhold

Har hunde følelser?


Gæst Team'Tasso'&'Tanja
 Share

Recommended Posts

Husker det ikke mindst i forbindelse med en ganske særlig hund, Buster, vi havde på internatet for flere år siden (har ofte skrevet om ham). Han var totalt ødelagt, bange, ulykkelig, men en dag da han mødte en anden hund røg hans humør øjeblikkelig i vejret - hele hans kropsholdning ændredes på et splitsekund fra 'en slatten sæk kartofler' til en fjollet, legesyg, lalleglad hund. Det tror jeg ikke man ville kunne se med et menneske - vi taler ganske vist om at 'komme væk fra bekymringerne', 'drikke sorgerne væk' osv., men virkningen er temmelig begrænset, netop fordi vi altid 'slæber rundt på' vores mere eller mindre avancerede hjerner med alle deres krumspring - ikke mindst evnen til at tænke frem og tilbage i tiden, ofte en velsignelse, men altså også nogle gange en forbandelse.

 

Nu har du jo fået mig til at blive helt ked af det over Busters historie! :megaked: Hvad skete der med ham sidenhen? Jeg krydser fingre for, at han kom til en rigtig god familie, der kunne hjælpe ham til at blive en glad og harmonisk hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Nu har du jo fået mig til at blive helt ked af det over Busters historie! :megaked: Hvad skete der med ham sidenhen? Jeg krydser fingre for, at han kom til en rigtig god familie, der kunne hjælpe ham til at blive en glad og harmonisk hund.

 

Det gjorde han desværre ikke... jeg er ked af at sige det, men vi måtte opgive at redde ham. Det er en lang historie, som jeg ikke vil til at genfortælle (igen), men meget kort gik den ud på, at jeg prøvede at hjælpe ham på ret køl og det gik (langsomt) fremad, men en træls misforståelse fra en 'samfundstjener' gav det endelige knæk. Jeg tænker stadig tit på ham og vil aldrig glemme ham. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde han desværre ikke... jeg er ked af at sige det, men vi måtte opgive at redde ham. Det er en lang historie, som jeg ikke vil til at genfortælle (igen), men meget kort gik den ud på, at jeg prøvede at hjælpe ham på ret køl og det gik (langsomt) fremad, men en træls misforståelse fra en 'samfundstjener' gav det endelige knæk. Jeg tænker stadig tit på ham og vil aldrig glemme ham. :megaked:

 

Stakkels Buster. :megaked:

 

Han må gerne følges med Tyson og mig over regnbuebroen, når den tid kommer. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så er der flere beviser på bordet:

 

http://politiken.dk/videnskab/article609971.ece

 

---------------------

Hunden er ikke bare menneskets bedste ven.

 

Hunden har også lært af menneskelig adfærd i de mange år som kæledyr med tæt kontakt til os og vore vaner.

 

Faktisk viser hunde negative følelser og reaktioner, når de behandles uretfærdigt. Og hunde kan også være misundelige på andre hunde, viser en større undersøgelse foretaget af østrigske forskere ifølge Reuters.

 

'Trofasts' følelser

Det er måske ikke så overraskende for den opmærksomme hundeejer.

 

Men nu er der altså forskningsmæssig belæg for hundeejerens påstande om den trofaste vens menneskelige egenskaber - påstande, som 'ikke-hundekyndige' har rystet på hovedet af.

 

Hunde har sammensatte følelser

»Vi har påvist en række mere sammensatte følelser hos hunden, end man normalt ville forbinde med dyr«, siger dyrepsykolog Friederike Range fra Wiens Universitet.

 

Hun har været leder af studiet af forsøgsdyrs følelsesliv, som er publiceret i 'Proceedings of the National Academy of Sciences'.

 

Aber er også jaloux

De undersøgte forsøgshunde peb og undlod at give pote, når andre hunde fik en godbid for identiske 'kunster'. Der var ifølge forskerne også et mønster i måden, de forsmåede hunde slikkede sig om munden og kradsede sig på for at vise deres frustration.

 

Tidligere har studier vist, at aber ofte viser utilfredshed, når en anden abe modtager bedre belønning for at udføre den samme gerning.

 

Hunde har en tilsvarende, »men dog mindre markant« måde at afvise uretfærdighed på, siger Friederike Range til Reuters.

-------------------

 

Følelser, som tidligere har været beskrevet som rent menneskelige, må vi altså nu dele med dyrene. Så kan det være, at man snart ikke bliver beskyldt for at menneskeliggøre sin hund mere - men måske hundeliggør man sig selv så? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Så er der flere beviser på bordet:

 

http://politiken.dk/videnskab/article609971.ece

 

---------------------

Hunden er ikke bare menneskets bedste ven.

 

Hunden har også lært af menneskelig adfærd i de mange år som kæledyr med tæt kontakt til os og vore vaner.

 

Faktisk viser hunde negative følelser og reaktioner, når de behandles uretfærdigt. Og hunde kan også være misundelige på andre hunde, viser en større undersøgelse foretaget af østrigske forskere ifølge Reuters.

 

'Trofasts' følelser

Det er måske ikke så overraskende for den opmærksomme hundeejer.

 

Men nu er der altså forskningsmæssig belæg for hundeejerens påstande om den trofaste vens menneskelige egenskaber - påstande, som 'ikke-hundekyndige' har rystet på hovedet af.

 

Hunde har sammensatte følelser

»Vi har påvist en række mere sammensatte følelser hos hunden, end man normalt ville forbinde med dyr«, siger dyrepsykolog Friederike Range fra Wiens Universitet.

 

Hun har været leder af studiet af forsøgsdyrs følelsesliv, som er publiceret i 'Proceedings of the National Academy of Sciences'.

 

Aber er også jaloux

De undersøgte forsøgshunde peb og undlod at give pote, når andre hunde fik en godbid for identiske 'kunster'. Der var ifølge forskerne også et mønster i måden, de forsmåede hunde slikkede sig om munden og kradsede sig på for at vise deres frustration.

 

Tidligere har studier vist, at aber ofte viser utilfredshed, når en anden abe modtager bedre belønning for at udføre den samme gerning.

 

Hunde har en tilsvarende, »men dog mindre markant« måde at afvise uretfærdighed på, siger Friederike Range til Reuters.

-------------------

 

Følelser, som tidligere har været beskrevet som rent menneskelige, må vi altså nu dele med dyrene. Så kan det være, at man snart ikke bliver beskyldt for at menneskeliggøre sin hund mere - men måske hundeliggør man sig selv så? :hmm:

 

Ja, jeg kunne jo sige mig selv at jeg ikke kunne komme med noget nyt her, troede lige jeg skulle poste det link :lol:

 

Det er nu ikke nogen nyhed for de fleste af os vil jeg tro :hmm:

 

Har ikke læst tråden, er der en der er bagud her, så er det dælme mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kunne jo sige mig selv at jeg ikke kunne komme med noget nyt her, troede lige jeg skulle poste det link :lol:

 

Det er nu ikke nogen nyhed for de fleste af os vil jeg tro :hmm:

 

Har ikke læst tråden, er der en der er bagud her, så er det dælme mig :lol:

 

Nej, det er ikke nyt for os ;-) Men rart med nogle beviser, når man bliver beskyldt for menneskeliggørelse og den slags vås :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nej, det er ikke nyt for os ;-) Men rart med nogle beviser, når man bliver beskyldt for menneskeliggørelse og den slags vås :lol:

 

Ja, der har vi vist fælles oplevelser vi har delt mange gange :-D

 

Jeg oplever den slags hele tiden, ikke at jeg gør forskel, men mine hunde fortæller mig da hele dagen en masse ting, og de har et langt følelsesregister de udtrykker endog ret tydeligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kunne jo sige mig selv at jeg ikke kunne komme med noget nyt her, troede lige jeg skulle poste det link :lol:

 

Det er nu ikke nogen nyhed for de fleste af os vil jeg tro :hmm:

 

Har ikke læst tråden, er der en der er bagud her, så er det dælme mig :lol:

 

Ja, det tør siges, det er jo lang tid siden, at du har været her sidst :lol: Fik et helt chok (positivt ment), da jeg s¨å, at det var dig :lol:

 

Velkommen tilbage :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, det tør siges, det er jo lang tid siden, at du har været her sidst :lol: Fik et helt chok (positivt ment), da jeg s¨å, at det var dig :lol:

 

Velkommen tilbage :vinken:

Tak skal du have søde :kys:

 

Her sket en del :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det var da så lidt :blink:

 

 

 

Ja, vi hørte jo nogle "rygter" herinde - håber at du har fået det meget bedre :ae: Men der må vel forhåbentligt også være sket en masse godt (andet må jo være umuligt i selskab med Susi og Mika :lun: )

Jo, der er osse sket gode ting, ikke mindst de to dejlige tøser, jeg har lavet en ''tilbage'' tråd :-)

 

Så jeg ikke går og er FYLD :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Tror også at mænd har hunde følelser - de er heller ikke helt lige som os :engel:

Ja du har ret; af den simple grund at vi er nød til at være på samme nevou som hunden,

grunden er de frustrerede fruetimer vi er gift med, og for husfredens skyld

hellere ligger samen med hunden i forenden af sengen og slippe for at få ørene tudet fulde af kvindeklæver. :-P:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...